Uw bedrijf verkopen in vier stappen

Ooit startte u als ondernemer een klein bedrijf dat u dankzij uw harde werk hebt zien groeien tot een succesvolle onderneming. Maar op een gegeven moment staat u op een kruispunt in uw leven en valt de beslissing tot verkoop. Hoe doet u dat nu?

Een professionele overnamebegeleider kan u doorheen het hele proces begeleiden zodat u uw bedrijf onder de beste omstandigheden, op het juiste moment, voor de beste prijs, aan de meest geschikte koper en tegen optimale voorwaarden kunt overlaten.

 

Philippe Craninx overloopt de verschillende stappen:

Fase 1: voorbereiding
Voorbereiding is de sleutel tot het succes van een verkoop. Daarom is het belangrijk dat de overnamebegeleider de kans krijgt om u en uw bedrijf grondig te leren kennen. Door alle mogelijke informatie te verzamelen, samen met uw duiding, kan deze overnamebegeleider de nodige documentatie opstellen die verder kan worden gebruikt om de onderhandelingen te vergemakkelijken.

Fase 2: marketing
De overnamebegeleider stelt samen met u een profiel op van de gewenste koper. Uit alle geïnteresseerde kandidaten die matchen met de vooropgestelde criteria moet vervolgens een eerste selectie worden gemaakt. Hieruit worden enkel de kandidaten met een serieuze interesse weerhouden.

Fase 3: onderhandelingen
Samen met uw overnamebegeleider ontmoet u de geselecteerde kandidaten. Tijdens deze gesprekken wordt er onderhandeld over de prijs en de voorwaarden. Uiteindelijk zal slechts 1 kandidaat overblijven.

Fase 4: finalisatie
Tussen het tekenen van een intentieverklaring en de uiteindelijke verkoopovereenkomst heeft de koper het recht uw bedrijf grondig door te lichten met een zogenaamde due diligence. Tijdens dit proces wordt uw bedrijf geëvalueerd en wordt nagegaan of alle cijfers en prognoses daadwerkelijk kloppen. Na een succesvolle due diligence kan de verkoopovereenkomst worden getekend en kan uw bedrijf beginnen aan een volgend hoofdstuk.

Kijk ook even mee via de onderstaande animatievideo:

 

Wenst u meer info? Wij staan u graag te woord.
 

Philippe Craninx
philippe.craninx@moorestephens.be
+32 (0)15 29 33 90

Laat u niet misleiden door gegoochel met aandelenwaarden
Ondernemingswaarde (enterprise value) versus aandelenwaarde (share value)
Zowel in de literatuur als in de praktijk gebruiken we twee begrippen om de waarde bij een bedrijfsovername te omschrijven: de ondernemingswaarde of enterprise value en de aandelenwaarde of share value. Heel vaak leidt dit tot verwarring bij de verkoper, die een eenduidig antwoord wil op de vraag wat zijn bedrijf waard is. Deze verwarring komt voort uit ons taalgevoel: we verwarren de termen
Elke koper pakt een overname anders aan
Verkopen aan een grote groep, een kmo of privé-persoon?
Als je als ondernemer de beslissing hebt genomen om je bedrijf te verkopen, stelt zich al snel de vraag welk type koper aangewezen is als overnemer. Betreft het eerder een grotere groep of een kmo, dan wel een privé persoon? Feit is dat er enkele wezenlijke verschillen zijn in de manier waarop deze groepen kopers een overname aanpakken. We lichten er enkele toe met telkens hun effect op de verwac
Corporate Finance
Een succesvolle overname werkt maar als "the day after" goed voorbereid is
Philippe Craninx gaat dieper in op de evolutie van het “overname” vak en meer specifiek op de verwachtingen die vandaag gesteld worden.
Corporate Finance
Wij realiseren overnames waarvan de verkoper en koper beter worden
Vroeger verkochten ondernemers hun bedrijf pas aan het einde van hun loopbaan. Vandaag zetten kmo's veel sneller die stap. Winx Dealmakers adviseert en begeleidt Belgische bedrijfsleiders bij de verkoop van hun kmo – van de waardebepaling tot de inning van de koopprijs. Managing partner Philippe Craninx: “Wij realiseren overnames waarvan de verkoper en koper beter worden.” Kmo's zien zich
Corporate Finance
De holistische verkoopsvisie: interview met Philippe Craninx
Overnames en fusies zitten sinds enkele jaren opnieuw in delift. Met een gemiddelde van 500 à 600 overnames per maandin Europa zit de sector nog niet op het niveau van 2007,maar de groei houdt wel aan. Zeker in België dat voor veel Amerikaanse en Aziatische spelers als een goede testmarkt beschouwd wordt. STERCK. Magazinemaakte met Philippe Craninx, managing partner van Winx Capital House, een a

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief