Brandlovers

Trouwe klanten! Dat zijn de klanten die we allemaal willen. Maar wist je dat trouw enkel bestaat wanneer de liefde groter is dan het instinct? Met die wetenschap ben je met de juiste aanpak niet enkel een trouwe klant rijker, maar creëer je 'brandlovers'!

Klanten die zich op Twitter uiten over de fijne samenwerking met jou of je bedrijf. Medewerkers die zichzelf identificeren met hun werk. Die op Facebook of Instagram foto’s posten van gelukkige werkmomenten.

Een 'brandlover'! Dat is een consument met een diepe, emotionele connectie met jouw ‘brand’. Om toegang te krijgen tot zijn hart, moet je niet enkel zijn respect proberen te verdienen, maar vooral zijn liefde. In de liefde over ROI spreken is natuurlijk een ‘contradictio in terminis’. Want liefde is onbaatzuchtig, belangeloos en gul. Of zou dit toch moeten zijn. Maar heel eerlijk, zelfs in de liefde tussen twee mensen mag je wat mij betreft af en toe de ROI meten.

Dus hier komt hij; allereerst terugkerende aankopen, die natuurlijk voor een stijging van je omzet zorgen. Ten tweede gaat het hier over een positieve word-of-mouth. De beste marketing mogelijk als jouw klant als jouw marketeer wordt. En het derde voordeel is een sterkere afkeer van 'brandlovers' tegen negatief nieuws dat over jouw merk verspreid zou kunnen worden. Merken die 'brandlovers' hebben kunnen dus tegen een stootje.

Met de komst en groei van Social Media zijn 'brandlovers' extreem belangrijk geworden voor jouw organisatie. Wist je dat het vijf keer zoveel kost om een nieuwe klant binnen te halen dan een bestaande klant trouw te laten blijven? Het Amerikaanse Sideqik onderzocht zelfs dat 84% van de klanten zegt dat dat 1 positieve ervaring bij een ‘brand’ hem tot trouwe klant voor het leven maakt.

Herkenbaar! Want na onderstaande reactie op Twitter van @United_Brands kocht ik mijn Nike hardloopbroeken ook nergens anders meer.

Het ene merk krijgt gemakkelijker fans dan het andere merk, maar wat kan je doen op Social Media om je te omringen door Brandlovers? Om hun liefde te laten groeien.

  • Identificeer je publiek en luister naar ze;
  • Vergroot interactie met ze;
  • Onderscheid jezelf (authentiek) van je concurrenten;
  • Creëer content die uitnodigt om te reageren;
  • Zet je klanten en medewerkers in beeld;
  • Bedank of beloon klanten die jouw content delen;
  • Spreek niet enkel vanuit je company profiel, ook vanuit persoonlijke accounts

En de belangrijkste van allemaal: ‘Customer service is een attitude, geen afdeling’.

Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg
Het "twitteren" uit de doeken gedaan
Hi Twitter! Weet je hoe je moet groeien?
Dat de business zal floreren als je Twitter juist inzet, weet Twitter zelf als de beste. Maar toch gaat het met hun eigen groei niet goed. Twitter heeft in de afgelopen drie maanden niet veel nieuwe gebruikers verwelkomd. De magere groei en teleurstellende omzet zorgden ervoor dat het aandeel 9% verloor bij de nabeurshandel in New York.  Twitter, hoe moet je groeien? Als je een probleem niet
De kracht van het taggen
Hashtag hoe?
Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt.  Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste dre
E-mail & social media versterken elkaar én je digitale communicatie
E-mail is dood! E-mail is springlevend! Wat is het nu?
Je hoort dezer dagen veel over kanalen zoals sociale media maar veel minder over e-mail. Een veel gestelde vraag is dan ook: moet ik als bedrijf een nieuwsbrief hebben? Is er nog een rol weggelegd voor e-mail marketing naast al dat social media geweld? Is trop te veel? Een antwoord dat je dan vaak hoort is: mensen krijgen vandaag de dag al zoveel e-mail en spam, het is onmogelijk om op te vall
De beleving zit in een verhaal
Storytelling kun je leren
Koop je dure nachtcrème, dan koop je geen huidverzachtende ingrediënten. Je koopt hoop. Koop je een boek, dan koop je geen spannend verhaal op papier. Je koopt een nieuw leven.   Dat is mijn persoonlijke ‘shopping mindset’. Daarom koop ik zo graag en voel ik me nadien zelden bekocht om veel te dure uitgaven. Naar de bedrijven die ik train om het beste uit hun inspanningen op Social M
De key is tweerichtingsverkeer
De kracht van schaduw en echo
Of ik een parasol heb. Een parasol? Ik? Mijn huis is helaas niet voorzien op schaduwmensen. Ik en schaduw, dat klikt niet. Hou je gezicht altijd naar de zon gericht, en straal!  Als kind was ik extreem introvert. Niemand die mij nu kent gelooft dat nog. Ik ben een stuiterbal, een ongeleid projectiel. Maar regelmatig je ouders tegen visite horen zeggen: ‘Ze komt wel los hoor, ze is gewoon ee
Advertenties personaliseren op je (persoonlijk) profiel
Facebook: tijd voor schoon schip
Avonden tot ver na middernacht surfen op Sunjets, Sunweb, Thomas Cook, Neckermann, Jetair. Reis geboekt! Happy! Maar dat voorwerk en getreuzel doet me soms weer zo verlangen naar die vriendelijke dame van het reisbureau die me met de juiste voorstellen en de perfecte glimlach op mijn ideale bestemming kreeg. Vrij van online stress. En van online pushmarketing. Want vandaag, 4 weken na het boe
Hoe vind je de ROI van je Twitter en LinkedIn account terug?
Social selling index; wat je meten kan, bestaat!
“In 1 week van 52 naar 61 op de social selling index. Echt één van de beste opleidingen die ik in jaren gehad heb en die ook echt werkt!” Deze fijne mail kwam van Elke Bos van T-groep. T-groep heeft haarfijn beseft dat recruiters van nu online in contact moeten staan met zowel hun kandidaten als hun klanten. E-Recruitment en Social Selling zijn interessant in veel sectoren, maar zeker in
5 tips die zorgen voor meer interactie
Meer likes op Facebook?
Je maakt een pagina voor je bedrijf op Facebook. Het eerste wat je daarna doet is jouw vrienden op Facebook uitnodigen om de pagina te ‘liken’. Al snel stromen de eerste ‘likes’ binnen, maar iets later valt het stil. Maar je wil meer. Tuurlijk wil je meer. Je wil niet enkel je eigen familie en vrienden bereiken via Facebook maar ook klanten en mogelijke prospecten. En gelijk heb je. Uit ee

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief