Hashtag hoe?

Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt. 

Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste drempel. Hoe zit dat nou? Wanneer heb je de juiste vast? De koudwatervrees wordt er soms alleen maar groter van.

Eén van de krachten van Twitter is samen rond een bepaald onderwerp tweeten en daarmee de impact van dat topic vergroten. Er zijn voldoende voorbeelden in de media, die aantonen hoe een bepaald onderwerp extra aandacht kan krijgen door het gebruik van de juiste hashtag. Denk aan #Hautekiet, #NationalPoetryDay, #Callboys, #7dag. Bij tv-programma’s en maatschappelijk relevante topics zijn de bijbehorende hashtags snel te vinden op je eigen Twitterfeed. En je Instagram foto’s laten zien aan de wereld? Ook daar zijn hashtags het krachtigste middel.

Hashtag is een woord voorafgegaan door kardinaalteken, ofwel het hekje (#). Het is een label dat je aan een woord kunt hangen om aan te geven dat het over een bepaald onderwerp gaat. Door het gebruik van hashtags wordt een tweet gemakkelijk gevonden. Je ziet op Twitter ook welke hashtags op dat moment ‘trending topic’ zijn. Je kunt dit zelfs aanpassen naar locatie, land en relavantie. 

Er is geen lijst van standaard hashtags die gebruikt mogen worden. Je bent vrij om er eentje aan te maken. Wel zijn er hashtags die populair zijn geworden omdat iedereen ze gebruikt. Een hashtag wordt volledig achter elkaar geschreven. Als ik tweet over een #leuk event, zal enkel het woord #leuk gevonden worden. Dus ik schrijf de 2 aan elkaar. Al zal mijn tweet met #leukevent soms het idee geven dat ik een leuke vent op mijn radar heb. 

De hashtag wordt ook vaak gebruikt om een gevoel weer te geven. Zoals in #theworstdayofmylife. Of om je achter een hekje te verstoppen zonder mensen in het gezicht te slaan #justsaying. Omdat er geen woordenboek bestaat voor hashtags, volgt hieronder, op veler verzoek, een handige lijst. Met daarin de hashtags die niet altijd tot ieders verbeelding spreken.

  • #1000/2000, Hiermee worden steden aangeduid
  • #BEjobs, bij Belgische vacatures
  • #BFF, Best Friend Forever
  • #DTV, durf te vragen. Je vraag wordt dan snel opgepikt
  • #DTA, dare to ask. De Engelse versie van #dtv
  • #Fail, je bent ontevreden over een bedrijf, persoon of dienst
  • #Unfail, Het is goed opgelost
  • #RTQ, Read the question, voor als mensen naast de kwestie antwoorden
  • #HAND, Have a nice day!
  • #POIDH, pictures or it didn’t happen. Bij ongeloof
  • #PRT, Please Retweet
  • #F2F / FTF, Face to face
  • #IIRC, If I remember correctly
  • #IRL, In real life
  • #LT of #PT, last tweet or previous tweet. Je refereert naar je vorige tweet
  • #JK, Just kidding
  • #LRT, last retweet
  • #LOL, Laugh out loud
  • #ROFLMAO, Rolling on the floor laughing my ass off
  • #LMIRL, Let’s meet in real life
  • #QOTD, Quote of the day
  • #OOTD
  • #TT, Trending topic
  • #FF, Follow Friday, het aanbevelen van andere mensen waarmee jij twittert, getweet op vrijdag
  • #TBT, Throwback Thursday. Voor je mooie en minder mooie herinneringen
  • #Twunch en #Tworrel, offline samenkomen met andere #tweeps (twitteraars)
  • #twexit, Het afsluiten van je dag op twitter. Zoals, "ciao, tot morgen

Deze afkortingen worden zowel op Twitter als op Instagram veel gebruikt. Het arsenaal aan hashtags op Instagram is nog veel groter. Wil je daar je ge’like’ halen, dan heeft het overmatig gebruik van hashtags als #lb (like jij mij, dan like ik jou?) en #cb (plaats een comment onder mijn foto, dan doe ik dat bij jou) zeker zijn effect. Of je daar nou zo blij van moet worden is een ander verhaal. Want met echt ‘engagement’ heeft dit natuurlijk niets meer te maken. Onderstaande test op mijn eigen Instagram account laat zien dat door hashtags als #lb, #cb, #fashiontips #ootd #likeforlike de ‘likes’ bij je foto de hoogte in schieten.

 

Een techniek die in de wereld van jongeren, fashionista’s en lifestylebloggers extreem fanatiek wordt toegepast. Een paar jaar geleden voerde LinkedIn het gebruik van hashtags ook in. Maar ze zijn er weer vrij snel mee gestopt. Best jammer, want als er ergens veel relevante, en sterk inhoudelijke content wordt gedeeld, dan is het LinkedIn wel. 

Gebruik hashtags daarom vooral voor hun effectiviteit. Niet voor jouw populariteit. Want te veel keert zicht onherroepelijk tegen je. 

#Twexit!

You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Wordt Instagram de ondergang van Snapchat?
Stories, the battle
Let me tell you a story… Er was eens een tijd waarin ik enkel picture perfect momenten met minstens 1 filter, aangepaste kleuren en betere lichtinval postte. Ja, mijn leven moest toch fabulous, fun, boeiend en cool overkomen online? Niet veel later begonnen deze perfecte, en vaak fake, foto’s te vervelen en kwam Snapchat met zijn stories op het toneel. Die deden me eraan herinneren dat o
Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg
Het "twitteren" uit de doeken gedaan
Hi Twitter! Weet je hoe je moet groeien?
Dat de business zal floreren als je Twitter juist inzet, weet Twitter zelf als de beste. Maar toch gaat het met hun eigen groei niet goed. Twitter heeft in de afgelopen drie maanden niet veel nieuwe gebruikers verwelkomd. De magere groei en teleurstellende omzet zorgden ervoor dat het aandeel 9% verloor bij de nabeurshandel in New York.  Twitter, hoe moet je groeien? Als je een probleem niet
Trouwe klanten creëren is een must
Brandlovers
Trouwe klanten! Dat zijn de klanten die we allemaal willen. Maar wist je dat trouw enkel bestaat wanneer de liefde groter is dan het instinct? Met die wetenschap ben je met de juiste aanpak niet enkel een trouwe klant rijker, maar creëer je 'brandlovers'! Klanten die zich op Twitter uiten over de fijne samenwerking met jou of je bedrijf. Medewerkers die zichzelf identificeren met hun werk. Die
E-mail & social media versterken elkaar én je digitale communicatie
E-mail is dood! E-mail is springlevend! Wat is het nu?
Je hoort dezer dagen veel over kanalen zoals sociale media maar veel minder over e-mail. Een veel gestelde vraag is dan ook: moet ik als bedrijf een nieuwsbrief hebben? Is er nog een rol weggelegd voor e-mail marketing naast al dat social media geweld? Is trop te veel? Een antwoord dat je dan vaak hoort is: mensen krijgen vandaag de dag al zoveel e-mail en spam, het is onmogelijk om op te vall
De beleving zit in een verhaal
Storytelling kun je leren
Koop je dure nachtcrème, dan koop je geen huidverzachtende ingrediënten. Je koopt hoop. Koop je een boek, dan koop je geen spannend verhaal op papier. Je koopt een nieuw leven.   Dat is mijn persoonlijke ‘shopping mindset’. Daarom koop ik zo graag en voel ik me nadien zelden bekocht om veel te dure uitgaven. Naar de bedrijven die ik train om het beste uit hun inspanningen op Social M
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief