Hashtag hoe?

Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt. 

Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste drempel. Hoe zit dat nou? Wanneer heb je de juiste vast? De koudwatervrees wordt er soms alleen maar groter van.

Eén van de krachten van Twitter is samen rond een bepaald onderwerp tweeten en daarmee de impact van dat topic vergroten. Er zijn voldoende voorbeelden in de media, die aantonen hoe een bepaald onderwerp extra aandacht kan krijgen door het gebruik van de juiste hashtag. Denk aan #Hautekiet, #NationalPoetryDay, #Callboys, #7dag. Bij tv-programma’s en maatschappelijk relevante topics zijn de bijbehorende hashtags snel te vinden op je eigen Twitterfeed. En je Instagram foto’s laten zien aan de wereld? Ook daar zijn hashtags het krachtigste middel.

Hashtag is een woord voorafgegaan door kardinaalteken, ofwel het hekje (#). Het is een label dat je aan een woord kunt hangen om aan te geven dat het over een bepaald onderwerp gaat. Door het gebruik van hashtags wordt een tweet gemakkelijk gevonden. Je ziet op Twitter ook welke hashtags op dat moment ‘trending topic’ zijn. Je kunt dit zelfs aanpassen naar locatie, land en relavantie. 

Er is geen lijst van standaard hashtags die gebruikt mogen worden. Je bent vrij om er eentje aan te maken. Wel zijn er hashtags die populair zijn geworden omdat iedereen ze gebruikt. Een hashtag wordt volledig achter elkaar geschreven. Als ik tweet over een #leuk event, zal enkel het woord #leuk gevonden worden. Dus ik schrijf de 2 aan elkaar. Al zal mijn tweet met #leukevent soms het idee geven dat ik een leuke vent op mijn radar heb. 

De hashtag wordt ook vaak gebruikt om een gevoel weer te geven. Zoals in #theworstdayofmylife. Of om je achter een hekje te verstoppen zonder mensen in het gezicht te slaan #justsaying. Omdat er geen woordenboek bestaat voor hashtags, volgt hieronder, op veler verzoek, een handige lijst. Met daarin de hashtags die niet altijd tot ieders verbeelding spreken.

  • #1000/2000, Hiermee worden steden aangeduid
  • #BEjobs, bij Belgische vacatures
  • #BFF, Best Friend Forever
  • #DTV, durf te vragen. Je vraag wordt dan snel opgepikt
  • #DTA, dare to ask. De Engelse versie van #dtv
  • #Fail, je bent ontevreden over een bedrijf, persoon of dienst
  • #Unfail, Het is goed opgelost
  • #RTQ, Read the question, voor als mensen naast de kwestie antwoorden
  • #HAND, Have a nice day!
  • #POIDH, pictures or it didn’t happen. Bij ongeloof
  • #PRT, Please Retweet
  • #F2F / FTF, Face to face
  • #IIRC, If I remember correctly
  • #IRL, In real life
  • #LT of #PT, last tweet or previous tweet. Je refereert naar je vorige tweet
  • #JK, Just kidding
  • #LRT, last retweet
  • #LOL, Laugh out loud
  • #ROFLMAO, Rolling on the floor laughing my ass off
  • #LMIRL, Let’s meet in real life
  • #QOTD, Quote of the day
  • #OOTD
  • #TT, Trending topic
  • #FF, Follow Friday, het aanbevelen van andere mensen waarmee jij twittert, getweet op vrijdag
  • #TBT, Throwback Thursday. Voor je mooie en minder mooie herinneringen
  • #Twunch en #Tworrel, offline samenkomen met andere #tweeps (twitteraars)
  • #twexit, Het afsluiten van je dag op twitter. Zoals, "ciao, tot morgen

Deze afkortingen worden zowel op Twitter als op Instagram veel gebruikt. Het arsenaal aan hashtags op Instagram is nog veel groter. Wil je daar je ge’like’ halen, dan heeft het overmatig gebruik van hashtags als #lb (like jij mij, dan like ik jou?) en #cb (plaats een comment onder mijn foto, dan doe ik dat bij jou) zeker zijn effect. Of je daar nou zo blij van moet worden is een ander verhaal. Want met echt ‘engagement’ heeft dit natuurlijk niets meer te maken. Onderstaande test op mijn eigen Instagram account laat zien dat door hashtags als #lb, #cb, #fashiontips #ootd #likeforlike de ‘likes’ bij je foto de hoogte in schieten.

 

Een techniek die in de wereld van jongeren, fashionista’s en lifestylebloggers extreem fanatiek wordt toegepast. Een paar jaar geleden voerde LinkedIn het gebruik van hashtags ook in. Maar ze zijn er weer vrij snel mee gestopt. Best jammer, want als er ergens veel relevante, en sterk inhoudelijke content wordt gedeeld, dan is het LinkedIn wel. 

Gebruik hashtags daarom vooral voor hun effectiviteit. Niet voor jouw populariteit. Want te veel keert zicht onherroepelijk tegen je. 

#Twexit!

Pin plezier!
Nieuw! Organiseer je Pinterest pins en borden nu nog beter
Het social mediakanaal Pinterest heeft een aantal nieuwe functies geïntroduceerd op hun platform. Zo kan je onder andere borden archiveren en pins in je eigen volgorde zetten. Pinterest heeft deze functies mogelijk gemaakt, zodat gebruikers gemakkelijker kunnen plannen en een beter overzicht hebben over hun projecten. We zetten graag de nieuwe features voor je op een rijtje: Secties toevoeg
Stel -hoe dan ook- de klant altijd centraal
The battle of the departments
“Zorg dat je salesmensen eindelijk in het gareel lopen. Zij zijn nooit in orde met hun bezoekrapportjes en leven van dag tot dag. Anders wordt ‘marketing automation’ natuurlijk nooit wat!” De zaal lag in een deuk om de tip van deze spreker. Alle marketeers knikten bevestigend en knipogend naar elkaar. Ik zat erbij. En keek rond. Voelde de stomp op mijn oude saleshart. Even vechten tegen
Nieuw jaar, nieuwe opportuniteiten
5 Digitale Marketing Trends voor 2018
Het nieuwe jaar is net begonnen. Prachtig moment om terug te kijken op een boeiend 2017, maar vooral ook uit te kijken naar een nieuw jaar vol verse opportuniteiten en trends. Niets is een zekerheid, maar toch lijsten we graag even de voorspelde digitale marketing trends voor het jaar 2018 op. Ready, set, go! Video3 In Digital Marketing kwam video reeds uitgebreid aan bod. Toch zijn er enk
You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Content delen en creëren om bekendheid op te bouwen
Waarom LinkedIn onmisbaar is voor kleine ondernemingen
Van alle sociale netwerken heeft LinkedIn ongetwijfeld het meest professionele imago. Moet je daar als zelfstandig ondernemer zijn? En hoe pak je dat aan? Moet je aanwezig zijn op LinkedIn? De vraag stellen, is ze beantwoorden. Natuurlijk moet je daar aanwezig zijn. LinkedIn is zoveel meer dan een kanaal waar je personeel kan vinden en waar je jezelf aan potentiële werkgevers kan voorstellen.
Wordt Instagram de ondergang van Snapchat?
Stories, the battle
Let me tell you a story… Er was eens een tijd waarin ik enkel picture perfect momenten met minstens 1 filter, aangepaste kleuren en betere lichtinval postte. Ja, mijn leven moest toch fabulous, fun, boeiend en cool overkomen online? Niet veel later begonnen deze perfecte, en vaak fake, foto’s te vervelen en kwam Snapchat met zijn stories op het toneel. Die deden me eraan herinneren dat o
Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief