Kennis is nog geen wijsheid

Vroeger schreef ik anonieme liefdesbrieven. Was een ‘blind date’ nog echt ‘blind’. Kocht ik een nieuwe fiets zonder te weten wat anderen van dat merk vonden. Nam ik de telefoon op zonder dat ik wist wie er belde. Dapper hé! Wie doet dat nog?

Alles wat je vandaag wilt of wenst ligt voor het grijpen. Productinformatie. Topics in alle soorten. Zelfs een karakterschets van die nieuwe baas waar je binnenkort voor gaat werken. Iedereen heeft zijn podium. We kunnen delen wat we willen. Over onszelf en over anderen. Vrolijke berichten, maar evengoed vervelend gezeur. Een kritisch opiniestuk op Twitter of een 5 sterren review op Facebook. Dat maakt de wereld transparanter dan ooit. En privacy vaak doder dan dood. Dat ook.

Bedrijven zitten in een cultuurswitch. Transparant zijn naar je medewerkers is een must, maar transparant zijn naar je klant ook. En naar je prospect die via een ‘Google search’ zoekt naar informatie om misschien bij jou te gaan kopen. Veel bedrijven richten zich nog op interne relaties. Maar delen met de hele wereld creëert vertrouwen. En zonder vertrouwen krijgt geen enkele relatie zuurstof. Ook die in de digitale wereld niet.  

Je kennis online delen schept dus vertrouwen. Sterke content werkt als een magneet. Dat weten we al jaren. Toch hoor ik in trainingen vaak dat mensen hier bang voor zijn. "Ik ga toch niet al mijn kennis weggeven, de kennis die ik normaal verkoop! Wat als mijn concurrenten meelezen? Of ‘klanten’ die mijn tips lezen en implementeren. Of het elders goedkoper boeken?"

Als je veel deelt gaan mensen zelf aan de slag met al die informatie. Dat is een feit. Als de dingen lukken, bouw je gunaspect op. Dat is in veel gevallen fijne (digitale) mond-tot-mond reclame. Als het niet lukt, komen ze sowieso weer bij jou terug. Zeker als je tijdens dat informatieproces antwoorden geeft op prangende vragen. De stelling: "Ik weet er veel van af, maar boek me maar om dat te ontdekken", kan een ‘lucky shot’ zijn in jouw business, maar de kans dat je potentiële klant doorklikt naar een volgende aanbieder is groot. Net als in de liefde is ‘hard to get’ van een ander tijdperk. Speel liever ‘hard to forget’.

Als kers op de taart zal Google je hoger indexeren als er goede blogs met antwoorden op jouw site staan. Wetende dat het merendeel van de aankopen start met een search op Google is een goede contentstrategie een must voor jouw bedrijf.

Tips & tricks
Heb jij al een back-up plan?
Wat zou jij doen moest je je data kwijt zijn? Of het nu gaat om foto’s op je telefoon of persoonlijke bestanden die je op je lokale laptop hebt bewaard, we besteden weinig aandacht aan het maken van een back-up hiervan. Toch kan het 'verliezen' van deze data voor jou erg vervelende gevolgen hebben en gebeurt dit meestal ook wanneer dit jou het minst uitkomt. Uit onderzoek is geb
Pin plezier!
Nieuw! Organiseer je Pinterest pins en borden nu nog beter
Het social mediakanaal Pinterest heeft een aantal nieuwe functies geïntroduceerd op hun platform. Zo kan je onder andere borden archiveren en pins in je eigen volgorde zetten. Pinterest heeft deze functies mogelijk gemaakt, zodat gebruikers gemakkelijker kunnen plannen en een beter overzicht hebben over hun projecten. We zetten graag de nieuwe features voor je op een rijtje: Secties toevoeg
Stel -hoe dan ook- de klant altijd centraal
The battle of the departments
“Zorg dat je salesmensen eindelijk in het gareel lopen. Zij zijn nooit in orde met hun bezoekrapportjes en leven van dag tot dag. Anders wordt ‘marketing automation’ natuurlijk nooit wat!” De zaal lag in een deuk om de tip van deze spreker. Alle marketeers knikten bevestigend en knipogend naar elkaar. Ik zat erbij. En keek rond. Voelde de stomp op mijn oude saleshart. Even vechten tegen
Nieuw jaar, nieuwe opportuniteiten
5 Digitale Marketing Trends voor 2018
Het nieuwe jaar is net begonnen. Prachtig moment om terug te kijken op een boeiend 2017, maar vooral ook uit te kijken naar een nieuw jaar vol verse opportuniteiten en trends. Niets is een zekerheid, maar toch lijsten we graag even de voorspelde digitale marketing trends voor het jaar 2018 op. Ready, set, go! Video3 In Digital Marketing kwam video reeds uitgebreid aan bod. Toch zijn er enk
You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Content delen en creëren om bekendheid op te bouwen
Waarom LinkedIn onmisbaar is voor kleine ondernemingen
Van alle sociale netwerken heeft LinkedIn ongetwijfeld het meest professionele imago. Moet je daar als zelfstandig ondernemer zijn? En hoe pak je dat aan? Moet je aanwezig zijn op LinkedIn? De vraag stellen, is ze beantwoorden. Natuurlijk moet je daar aanwezig zijn. LinkedIn is zoveel meer dan een kanaal waar je personeel kan vinden en waar je jezelf aan potentiële werkgevers kan voorstellen.
Wordt Instagram de ondergang van Snapchat?
Stories, the battle
Let me tell you a story… Er was eens een tijd waarin ik enkel picture perfect momenten met minstens 1 filter, aangepaste kleuren en betere lichtinval postte. Ja, mijn leven moest toch fabulous, fun, boeiend en cool overkomen online? Niet veel later begonnen deze perfecte, en vaak fake, foto’s te vervelen en kwam Snapchat met zijn stories op het toneel. Die deden me eraan herinneren dat o
Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief