Kennis is nog geen wijsheid

Vroeger schreef ik anonieme liefdesbrieven. Was een ‘blind date’ nog echt ‘blind’. Kocht ik een nieuwe fiets zonder te weten wat anderen van dat merk vonden. Nam ik de telefoon op zonder dat ik wist wie er belde. Dapper hé! Wie doet dat nog?

Alles wat je vandaag wilt of wenst ligt voor het grijpen. Productinformatie. Topics in alle soorten. Zelfs een karakterschets van die nieuwe baas waar je binnenkort voor gaat werken. Iedereen heeft zijn podium. We kunnen delen wat we willen. Over onszelf en over anderen. Vrolijke berichten, maar evengoed vervelend gezeur. Een kritisch opiniestuk op Twitter of een 5 sterren review op Facebook. Dat maakt de wereld transparanter dan ooit. En privacy vaak doder dan dood. Dat ook.

Bedrijven zitten in een cultuurswitch. Transparant zijn naar je medewerkers is een must, maar transparant zijn naar je klant ook. En naar je prospect die via een ‘Google search’ zoekt naar informatie om misschien bij jou te gaan kopen. Veel bedrijven richten zich nog op interne relaties. Maar delen met de hele wereld creëert vertrouwen. En zonder vertrouwen krijgt geen enkele relatie zuurstof. Ook die in de digitale wereld niet.  

Je kennis online delen schept dus vertrouwen. Sterke content werkt als een magneet. Dat weten we al jaren. Toch hoor ik in trainingen vaak dat mensen hier bang voor zijn. "Ik ga toch niet al mijn kennis weggeven, de kennis die ik normaal verkoop! Wat als mijn concurrenten meelezen? Of ‘klanten’ die mijn tips lezen en implementeren. Of het elders goedkoper boeken?"

Als je veel deelt gaan mensen zelf aan de slag met al die informatie. Dat is een feit. Als de dingen lukken, bouw je gunaspect op. Dat is in veel gevallen fijne (digitale) mond-tot-mond reclame. Als het niet lukt, komen ze sowieso weer bij jou terug. Zeker als je tijdens dat informatieproces antwoorden geeft op prangende vragen. De stelling: "Ik weet er veel van af, maar boek me maar om dat te ontdekken", kan een ‘lucky shot’ zijn in jouw business, maar de kans dat je potentiële klant doorklikt naar een volgende aanbieder is groot. Net als in de liefde is ‘hard to get’ van een ander tijdperk. Speel liever ‘hard to forget’.

Als kers op de taart zal Google je hoger indexeren als er goede blogs met antwoorden op jouw site staan. Wetende dat het merendeel van de aankopen start met een search op Google is een goede contentstrategie een must voor jouw bedrijf.

Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg
Het "twitteren" uit de doeken gedaan
Hi Twitter! Weet je hoe je moet groeien?
Dat de business zal floreren als je Twitter juist inzet, weet Twitter zelf als de beste. Maar toch gaat het met hun eigen groei niet goed. Twitter heeft in de afgelopen drie maanden niet veel nieuwe gebruikers verwelkomd. De magere groei en teleurstellende omzet zorgden ervoor dat het aandeel 9% verloor bij de nabeurshandel in New York.  Twitter, hoe moet je groeien? Als je een probleem niet
De kracht van het taggen
Hashtag hoe?
Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt.  Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste dre
Trouwe klanten creëren is een must
Brandlovers
Trouwe klanten! Dat zijn de klanten die we allemaal willen. Maar wist je dat trouw enkel bestaat wanneer de liefde groter is dan het instinct? Met die wetenschap ben je met de juiste aanpak niet enkel een trouwe klant rijker, maar creëer je 'brandlovers'! Klanten die zich op Twitter uiten over de fijne samenwerking met jou of je bedrijf. Medewerkers die zichzelf identificeren met hun werk. Die
E-mail & social media versterken elkaar én je digitale communicatie
E-mail is dood! E-mail is springlevend! Wat is het nu?
Je hoort dezer dagen veel over kanalen zoals sociale media maar veel minder over e-mail. Een veel gestelde vraag is dan ook: moet ik als bedrijf een nieuwsbrief hebben? Is er nog een rol weggelegd voor e-mail marketing naast al dat social media geweld? Is trop te veel? Een antwoord dat je dan vaak hoort is: mensen krijgen vandaag de dag al zoveel e-mail en spam, het is onmogelijk om op te vall
De beleving zit in een verhaal
Storytelling kun je leren
Koop je dure nachtcrème, dan koop je geen huidverzachtende ingrediënten. Je koopt hoop. Koop je een boek, dan koop je geen spannend verhaal op papier. Je koopt een nieuw leven.   Dat is mijn persoonlijke ‘shopping mindset’. Daarom koop ik zo graag en voel ik me nadien zelden bekocht om veel te dure uitgaven. Naar de bedrijven die ik train om het beste uit hun inspanningen op Social M
De key is tweerichtingsverkeer
De kracht van schaduw en echo
Of ik een parasol heb. Een parasol? Ik? Mijn huis is helaas niet voorzien op schaduwmensen. Ik en schaduw, dat klikt niet. Hou je gezicht altijd naar de zon gericht, en straal!  Als kind was ik extreem introvert. Niemand die mij nu kent gelooft dat nog. Ik ben een stuiterbal, een ongeleid projectiel. Maar regelmatig je ouders tegen visite horen zeggen: ‘Ze komt wel los hoor, ze is gewoon ee
Advertenties personaliseren op je (persoonlijk) profiel
Facebook: tijd voor schoon schip
Avonden tot ver na middernacht surfen op Sunjets, Sunweb, Thomas Cook, Neckermann, Jetair. Reis geboekt! Happy! Maar dat voorwerk en getreuzel doet me soms weer zo verlangen naar die vriendelijke dame van het reisbureau die me met de juiste voorstellen en de perfecte glimlach op mijn ideale bestemming kreeg. Vrij van online stress. En van online pushmarketing. Want vandaag, 4 weken na het boe
Hoe vind je de ROI van je Twitter en LinkedIn account terug?
Social selling index; wat je meten kan, bestaat!
“In 1 week van 52 naar 61 op de social selling index. Echt één van de beste opleidingen die ik in jaren gehad heb en die ook echt werkt!” Deze fijne mail kwam van Elke Bos van T-groep. T-groep heeft haarfijn beseft dat recruiters van nu online in contact moeten staan met zowel hun kandidaten als hun klanten. E-Recruitment en Social Selling zijn interessant in veel sectoren, maar zeker in

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief