Kennis is nog geen wijsheid

Vroeger schreef ik anonieme liefdesbrieven. Was een ‘blind date’ nog echt ‘blind’. Kocht ik een nieuwe fiets zonder te weten wat anderen van dat merk vonden. Nam ik de telefoon op zonder dat ik wist wie er belde. Dapper hé! Wie doet dat nog?

Alles wat je vandaag wilt of wenst ligt voor het grijpen. Productinformatie. Topics in alle soorten. Zelfs een karakterschets van die nieuwe baas waar je binnenkort voor gaat werken. Iedereen heeft zijn podium. We kunnen delen wat we willen. Over onszelf en over anderen. Vrolijke berichten, maar evengoed vervelend gezeur. Een kritisch opiniestuk op Twitter of een 5 sterren review op Facebook. Dat maakt de wereld transparanter dan ooit. En privacy vaak doder dan dood. Dat ook.

Bedrijven zitten in een cultuurswitch. Transparant zijn naar je medewerkers is een must, maar transparant zijn naar je klant ook. En naar je prospect die via een ‘Google search’ zoekt naar informatie om misschien bij jou te gaan kopen. Veel bedrijven richten zich nog op interne relaties. Maar delen met de hele wereld creëert vertrouwen. En zonder vertrouwen krijgt geen enkele relatie zuurstof. Ook die in de digitale wereld niet.  

Je kennis online delen schept dus vertrouwen. Sterke content werkt als een magneet. Dat weten we al jaren. Toch hoor ik in trainingen vaak dat mensen hier bang voor zijn. "Ik ga toch niet al mijn kennis weggeven, de kennis die ik normaal verkoop! Wat als mijn concurrenten meelezen? Of ‘klanten’ die mijn tips lezen en implementeren. Of het elders goedkoper boeken?"

Als je veel deelt gaan mensen zelf aan de slag met al die informatie. Dat is een feit. Als de dingen lukken, bouw je gunaspect op. Dat is in veel gevallen fijne (digitale) mond-tot-mond reclame. Als het niet lukt, komen ze sowieso weer bij jou terug. Zeker als je tijdens dat informatieproces antwoorden geeft op prangende vragen. De stelling: "Ik weet er veel van af, maar boek me maar om dat te ontdekken", kan een ‘lucky shot’ zijn in jouw business, maar de kans dat je potentiële klant doorklikt naar een volgende aanbieder is groot. Net als in de liefde is ‘hard to get’ van een ander tijdperk. Speel liever ‘hard to forget’.

Als kers op de taart zal Google je hoger indexeren als er goede blogs met antwoorden op jouw site staan. Wetende dat het merendeel van de aankopen start met een search op Google is een goede contentstrategie een must voor jouw bedrijf.

Verhoog je omzet met een digitale strategie
Hoe zet je digitale marketing in binnen je onderneming?
“We moeten inzetten op social media want onze concurrenten doen dat ook!”, is een stelling die ik vaak te horen krijg. Dat zou natuurlijk niet de reden mogen zijn om ermee te starten. Uiteraard moet je social media inzetten als bedrijf… en dringend als je dat nog niet doet. Maar doe dit om je eigen onderneming naar een hoger niveau te tillen.          
Klantencase
Ambassadors! De ogen, oren en stem van je bedrijf
Actief Interim is een uitzendgroep met ambitie! Ze zijn dan ook niet voor niets één van de snelst groeiende uitzendgroepen van België. Op 30 jaar tijd klom Actief op tot de zevende plaats in de Interim Ranking van de Trends Top 30 000. En de groei zet zich voort met een duidelijke ambitie: doorgroeien tot de top 5 van de interimranking en blijven werken aan de verdere uitbouw van een volledig n
Euro Gijbels zet in op Company Branding en Social Media
Digitaal marketingproject bij Euro Gijbels
Euro Gijbels is een groente- en fruit distributeur in Geel met een eigen vestiging in Spanje. Het familiebedrijf staat voor kwaliteit, flexibele service en een gedrevenheid om te innoveren. Euro Gijbels heeft alles in eigen beheer, van aankoop tot verpakking en van transport tot IT. Behalve groenten en fruit biedt de familie ook een 4de gamma aan waaronder versneden producten, olijven, soep en kru
Zomerse social media tips!
5 tips voor de Summer Slowdown
Is het kort door de bocht als ik ervan uit ga dat veel sectoren tijdens de zomermaanden een ‘rustigere’ periode tegemoet gaan? Voor de meeste bedrijven biedt deze periode doorgaans wat ademruimte en tijd om de batterijen terug op te laden. Maar anderzijds kan dit ook betekenen dat je een uitdagendere periode moet doorkomen. Hoe zorg je er juist voor dat je in het vizier blijft tijdens
Tips & tricks
Heb jij al een back-up plan?
Wat zou jij doen moest je je data kwijt zijn? Of het nu gaat om foto’s op je telefoon of persoonlijke bestanden die je op je lokale laptop hebt bewaard, we besteden weinig aandacht aan het maken van een back-up hiervan. Toch kan het 'verliezen' van deze data voor jou erg vervelende gevolgen hebben en gebeurt dit meestal ook wanneer dit jou het minst uitkomt. Uit onderzoek is geb
Pin plezier!
Nieuw! Organiseer je Pinterest pins en borden nu nog beter
Het social mediakanaal Pinterest heeft een aantal nieuwe functies geïntroduceerd op hun platform. Zo kan je onder andere borden archiveren en pins in je eigen volgorde zetten. Pinterest heeft deze functies mogelijk gemaakt, zodat gebruikers gemakkelijker kunnen plannen en een beter overzicht hebben over hun projecten. We zetten graag de nieuwe features voor je op een rijtje: Secties toevoeg
Stel -hoe dan ook- de klant altijd centraal
The battle of the departments
“Zorg dat je salesmensen eindelijk in het gareel lopen. Zij zijn nooit in orde met hun bezoekrapportjes en leven van dag tot dag. Anders wordt ‘marketing automation’ natuurlijk nooit wat!” De zaal lag in een deuk om de tip van deze spreker. Alle marketeers knikten bevestigend en knipogend naar elkaar. Ik zat erbij. En keek rond. Voelde de stomp op mijn oude saleshart. Even vechten tegen
Nieuw jaar, nieuwe opportuniteiten
5 Digitale Marketing Trends voor 2018
Het nieuwe jaar is net begonnen. Prachtig moment om terug te kijken op een boeiend 2017, maar vooral ook uit te kijken naar een nieuw jaar vol verse opportuniteiten en trends. Niets is een zekerheid, maar toch lijsten we graag even de voorspelde digitale marketing trends voor het jaar 2018 op. Ready, set, go! Video3 In Digital Marketing kwam video reeds uitgebreid aan bod. Toch zijn er enk
You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief