E-mail is dood! E-mail is springlevend! Wat is het nu?

Je hoort dezer dagen veel over kanalen zoals sociale media maar veel minder over e-mail. Een veel gestelde vraag is dan ook: moet ik als bedrijf een nieuwsbrief hebben? Is er nog een rol weggelegd voor e-mail marketing naast al dat social media geweld?

Is trop te veel?
Een antwoord dat je dan vaak hoort is: mensen krijgen vandaag de dag al zoveel e-mail en spam, het is onmogelijk om op te vallen in de massa aan e-mails. Maar is dat zo? Wat zeggen de cijfers? Wel, volgens een onderzoek Symantec is in juni van dit jaar wereldwijd de hoeveelheid spam voor het eerst in 10 jaar onder de 50% gezakt. Dit is nog altijd veel maar een pak lager dan in 2010 toen bijna 90% van alle e-mailverkeer spam was.

Naast de daling spam is ook een stuk van de digitale communicatie tussen mensen verschoven naar Instant Messaging (IM) met apps zoals Facebook messenger en Whatsapp. Ik ga te ver als ik de mailbox van vandaag een oase van rust zou noemen, maar het is er alleszins wat rustiger geworden. Dit biedt kansen voor e-mail marketing!

Mobiele revolutie
De mobiele revolutie zorgt voor een revival van e-mail. Vandaag worden al meer dan 50% van de e-mails gelezen op een smartphone. Dit in combinatie met het feit dat op een smartphone nieuwe e-mails ook meer ‘gepusht’ worden. Afhankelijk van je toestel en de e-mailapp die je gebruikt krijg je een alert bij een nieuwe e-mail of wordt het aangegeven met het befaamde rode bolletje op iPhone. Het is daarom ook cruciaal om net als je website je e-mails ‘responsief’ te maken, wat wil zeggen dat  ze goed leesbaar en mooi worden weergegeven op smartphones.

E-mail vs sociale media
Hierbij de resultaten van de battle:

  • Er zijn 3 keer meer e-mailaccounts dan facebook- en twitter-accounts samen.
  • Bij een facebook-post zien ongeveer 6% van je fans deze boodschap, e-mails hebben een gemiddelde open ratio van 20-30%.
  • Een tweet heeft een click-ratio van ongeveer 0,5%, een e-mail tussen de 3-8%.
  • Volgens de Direct Marketing Association heeft e-mail een Return-on-investment (ROI) van 4300%

And the winner is… wel het hoeft geen of-verhaal te zijn, e-mail en sociale media kunnen elkaar juist versterken. Het zijn twee aparte kanalen met elk hun sterktes en zwaktes, samen maken ze je digitale communicatie beter. Dus mailboxen zitten niet overvol, smartphones ‘pushen’ e-mails naar de gebruiker en als kanaal kan e-mail sterke cijfers voorleggen. E-mail is springlevend! Op één voorwaarde: de e-mails die je stuurt, of het nu een nieuwsbrief is of een promotionele e-mail, moeten goed zijn.

Enkele tips voor een goede e-mail

  1. De kwaliteit van je database:
    Zorg voor een kwalitatieve database, dit doe je eerst en vooral door je e-mail enkel te sturen naar de mensen die zich expliciet hebben ingeschreven voor jouw nieuwsbrief of e-mailcommunicatie, wat trouwens legaal verplicht is. Voldoe ook aan de inhoudelijke verwachtingen die je schept bij de inschrijving. En tenslotte is het belangrijk om je database te onderhouden door inactieve of e-mailadressen die lange tijd niet meer geklikt hebben te verwijderen.
  2. De kwaliteit van je boodschap:
    Maak de inhoud van je e-mail interessant, zorg voor meerwaarde. Eens dat de ontvanger een meerwaarde heeft ervaren zal hij jouw e-mail vaker openen. Dit bepaalt ook of hij al dan niet zal klikken naar je website. De boodschap moet relevant zijn voor de je e-mailijst en personaliseer waar mogelijk.
  3. De onderwerpregel:
    Zorg voor een sterke onderwerpregel. De eerste 35 karakters van de ‘subjectline’ zijn zichtbaar in alle e-mailprogramma’s op desktop en smartphone. In dit kort stukje tekst moet je de nieuwsgierigheid van de ontvanger wekken en dit bepaalt vaak of je e-mail al dan niet wordt geopend.
  4. Het design:
    Naast de onderwerpregel moet de essentie van je e-mail duidelijk zijn helemaal bovenaan, je hebt maar enkele seconden om te scoren. Hou ook het design eenvoudig en duidelijk, een design dat zich aanpast aan mobiele schermen en met duidelijk klikbare knoppen en beelden voor toestellen met een aanraakscherm.
  5. En tenslotte: test, leer, test opnieuw en blijf leren!
Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg
Het "twitteren" uit de doeken gedaan
Hi Twitter! Weet je hoe je moet groeien?
Dat de business zal floreren als je Twitter juist inzet, weet Twitter zelf als de beste. Maar toch gaat het met hun eigen groei niet goed. Twitter heeft in de afgelopen drie maanden niet veel nieuwe gebruikers verwelkomd. De magere groei en teleurstellende omzet zorgden ervoor dat het aandeel 9% verloor bij de nabeurshandel in New York.  Twitter, hoe moet je groeien? Als je een probleem niet
De kracht van het taggen
Hashtag hoe?
Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt.  Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste dre
Trouwe klanten creëren is een must
Brandlovers
Trouwe klanten! Dat zijn de klanten die we allemaal willen. Maar wist je dat trouw enkel bestaat wanneer de liefde groter is dan het instinct? Met die wetenschap ben je met de juiste aanpak niet enkel een trouwe klant rijker, maar creëer je 'brandlovers'! Klanten die zich op Twitter uiten over de fijne samenwerking met jou of je bedrijf. Medewerkers die zichzelf identificeren met hun werk. Die
De beleving zit in een verhaal
Storytelling kun je leren
Koop je dure nachtcrème, dan koop je geen huidverzachtende ingrediënten. Je koopt hoop. Koop je een boek, dan koop je geen spannend verhaal op papier. Je koopt een nieuw leven.   Dat is mijn persoonlijke ‘shopping mindset’. Daarom koop ik zo graag en voel ik me nadien zelden bekocht om veel te dure uitgaven. Naar de bedrijven die ik train om het beste uit hun inspanningen op Social M
De key is tweerichtingsverkeer
De kracht van schaduw en echo
Of ik een parasol heb. Een parasol? Ik? Mijn huis is helaas niet voorzien op schaduwmensen. Ik en schaduw, dat klikt niet. Hou je gezicht altijd naar de zon gericht, en straal!  Als kind was ik extreem introvert. Niemand die mij nu kent gelooft dat nog. Ik ben een stuiterbal, een ongeleid projectiel. Maar regelmatig je ouders tegen visite horen zeggen: ‘Ze komt wel los hoor, ze is gewoon ee
Advertenties personaliseren op je (persoonlijk) profiel
Facebook: tijd voor schoon schip
Avonden tot ver na middernacht surfen op Sunjets, Sunweb, Thomas Cook, Neckermann, Jetair. Reis geboekt! Happy! Maar dat voorwerk en getreuzel doet me soms weer zo verlangen naar die vriendelijke dame van het reisbureau die me met de juiste voorstellen en de perfecte glimlach op mijn ideale bestemming kreeg. Vrij van online stress. En van online pushmarketing. Want vandaag, 4 weken na het boe
Hoe vind je de ROI van je Twitter en LinkedIn account terug?
Social selling index; wat je meten kan, bestaat!
“In 1 week van 52 naar 61 op de social selling index. Echt één van de beste opleidingen die ik in jaren gehad heb en die ook echt werkt!” Deze fijne mail kwam van Elke Bos van T-groep. T-groep heeft haarfijn beseft dat recruiters van nu online in contact moeten staan met zowel hun kandidaten als hun klanten. E-Recruitment en Social Selling zijn interessant in veel sectoren, maar zeker in
5 tips die zorgen voor meer interactie
Meer likes op Facebook?
Je maakt een pagina voor je bedrijf op Facebook. Het eerste wat je daarna doet is jouw vrienden op Facebook uitnodigen om de pagina te ‘liken’. Al snel stromen de eerste ‘likes’ binnen, maar iets later valt het stil. Maar je wil meer. Tuurlijk wil je meer. Je wil niet enkel je eigen familie en vrienden bereiken via Facebook maar ook klanten en mogelijke prospecten. En gelijk heb je. Uit ee

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief