E-mail is dood! E-mail is springlevend! Wat is het nu?

Je hoort dezer dagen veel over kanalen zoals sociale media maar veel minder over e-mail. Een veel gestelde vraag is dan ook: moet ik als bedrijf een nieuwsbrief hebben? Is er nog een rol weggelegd voor e-mail marketing naast al dat social media geweld?

Is trop te veel?
Een antwoord dat je dan vaak hoort is: mensen krijgen vandaag de dag al zoveel e-mail en spam, het is onmogelijk om op te vallen in de massa aan e-mails. Maar is dat zo? Wat zeggen de cijfers? Wel, volgens een onderzoek Symantec is in juni van dit jaar wereldwijd de hoeveelheid spam voor het eerst in 10 jaar onder de 50% gezakt. Dit is nog altijd veel maar een pak lager dan in 2010 toen bijna 90% van alle e-mailverkeer spam was.

Naast de daling spam is ook een stuk van de digitale communicatie tussen mensen verschoven naar Instant Messaging (IM) met apps zoals Facebook messenger en Whatsapp. Ik ga te ver als ik de mailbox van vandaag een oase van rust zou noemen, maar het is er alleszins wat rustiger geworden. Dit biedt kansen voor e-mail marketing!

Mobiele revolutie
De mobiele revolutie zorgt voor een revival van e-mail. Vandaag worden al meer dan 50% van de e-mails gelezen op een smartphone. Dit in combinatie met het feit dat op een smartphone nieuwe e-mails ook meer ‘gepusht’ worden. Afhankelijk van je toestel en de e-mailapp die je gebruikt krijg je een alert bij een nieuwe e-mail of wordt het aangegeven met het befaamde rode bolletje op iPhone. Het is daarom ook cruciaal om net als je website je e-mails ‘responsief’ te maken, wat wil zeggen dat  ze goed leesbaar en mooi worden weergegeven op smartphones.

E-mail vs sociale media
Hierbij de resultaten van de battle:

  • Er zijn 3 keer meer e-mailaccounts dan facebook- en twitter-accounts samen.
  • Bij een facebook-post zien ongeveer 6% van je fans deze boodschap, e-mails hebben een gemiddelde open ratio van 20-30%.
  • Een tweet heeft een click-ratio van ongeveer 0,5%, een e-mail tussen de 3-8%.
  • Volgens de Direct Marketing Association heeft e-mail een Return-on-investment (ROI) van 4300%

And the winner is… wel het hoeft geen of-verhaal te zijn, e-mail en sociale media kunnen elkaar juist versterken. Het zijn twee aparte kanalen met elk hun sterktes en zwaktes, samen maken ze je digitale communicatie beter. Dus mailboxen zitten niet overvol, smartphones ‘pushen’ e-mails naar de gebruiker en als kanaal kan e-mail sterke cijfers voorleggen. E-mail is springlevend! Op één voorwaarde: de e-mails die je stuurt, of het nu een nieuwsbrief is of een promotionele e-mail, moeten goed zijn.

Enkele tips voor een goede e-mail

  1. De kwaliteit van je database:
    Zorg voor een kwalitatieve database, dit doe je eerst en vooral door je e-mail enkel te sturen naar de mensen die zich expliciet hebben ingeschreven voor jouw nieuwsbrief of e-mailcommunicatie, wat trouwens legaal verplicht is. Voldoe ook aan de inhoudelijke verwachtingen die je schept bij de inschrijving. En tenslotte is het belangrijk om je database te onderhouden door inactieve of e-mailadressen die lange tijd niet meer geklikt hebben te verwijderen.
  2. De kwaliteit van je boodschap:
    Maak de inhoud van je e-mail interessant, zorg voor meerwaarde. Eens dat de ontvanger een meerwaarde heeft ervaren zal hij jouw e-mail vaker openen. Dit bepaalt ook of hij al dan niet zal klikken naar je website. De boodschap moet relevant zijn voor de je e-mailijst en personaliseer waar mogelijk.
  3. De onderwerpregel:
    Zorg voor een sterke onderwerpregel. De eerste 35 karakters van de ‘subjectline’ zijn zichtbaar in alle e-mailprogramma’s op desktop en smartphone. In dit kort stukje tekst moet je de nieuwsgierigheid van de ontvanger wekken en dit bepaalt vaak of je e-mail al dan niet wordt geopend.
  4. Het design:
    Naast de onderwerpregel moet de essentie van je e-mail duidelijk zijn helemaal bovenaan, je hebt maar enkele seconden om te scoren. Hou ook het design eenvoudig en duidelijk, een design dat zich aanpast aan mobiele schermen en met duidelijk klikbare knoppen en beelden voor toestellen met een aanraakscherm.
  5. En tenslotte: test, leer, test opnieuw en blijf leren!
Tips & tricks
Heb jij al een back-up plan?
Wat zou jij doen moest je je data kwijt zijn? Of het nu gaat om foto’s op je telefoon of persoonlijke bestanden die je op je lokale laptop hebt bewaard, we besteden weinig aandacht aan het maken van een back-up hiervan. Toch kan het 'verliezen' van deze data voor jou erg vervelende gevolgen hebben en gebeurt dit meestal ook wanneer dit jou het minst uitkomt. Uit onderzoek is geb
Pin plezier!
Nieuw! Organiseer je Pinterest pins en borden nu nog beter
Het social mediakanaal Pinterest heeft een aantal nieuwe functies geïntroduceerd op hun platform. Zo kan je onder andere borden archiveren en pins in je eigen volgorde zetten. Pinterest heeft deze functies mogelijk gemaakt, zodat gebruikers gemakkelijker kunnen plannen en een beter overzicht hebben over hun projecten. We zetten graag de nieuwe features voor je op een rijtje: Secties toevoeg
Stel -hoe dan ook- de klant altijd centraal
The battle of the departments
“Zorg dat je salesmensen eindelijk in het gareel lopen. Zij zijn nooit in orde met hun bezoekrapportjes en leven van dag tot dag. Anders wordt ‘marketing automation’ natuurlijk nooit wat!” De zaal lag in een deuk om de tip van deze spreker. Alle marketeers knikten bevestigend en knipogend naar elkaar. Ik zat erbij. En keek rond. Voelde de stomp op mijn oude saleshart. Even vechten tegen
Nieuw jaar, nieuwe opportuniteiten
5 Digitale Marketing Trends voor 2018
Het nieuwe jaar is net begonnen. Prachtig moment om terug te kijken op een boeiend 2017, maar vooral ook uit te kijken naar een nieuw jaar vol verse opportuniteiten en trends. Niets is een zekerheid, maar toch lijsten we graag even de voorspelde digitale marketing trends voor het jaar 2018 op. Ready, set, go! Video3 In Digital Marketing kwam video reeds uitgebreid aan bod. Toch zijn er enk
You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Content delen en creëren om bekendheid op te bouwen
Waarom LinkedIn onmisbaar is voor kleine ondernemingen
Van alle sociale netwerken heeft LinkedIn ongetwijfeld het meest professionele imago. Moet je daar als zelfstandig ondernemer zijn? En hoe pak je dat aan? Moet je aanwezig zijn op LinkedIn? De vraag stellen, is ze beantwoorden. Natuurlijk moet je daar aanwezig zijn. LinkedIn is zoveel meer dan een kanaal waar je personeel kan vinden en waar je jezelf aan potentiële werkgevers kan voorstellen.
Wordt Instagram de ondergang van Snapchat?
Stories, the battle
Let me tell you a story… Er was eens een tijd waarin ik enkel picture perfect momenten met minstens 1 filter, aangepaste kleuren en betere lichtinval postte. Ja, mijn leven moest toch fabulous, fun, boeiend en cool overkomen online? Niet veel later begonnen deze perfecte, en vaak fake, foto’s te vervelen en kwam Snapchat met zijn stories op het toneel. Die deden me eraan herinneren dat o
Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief