E-mail is dood! E-mail is springlevend! Wat is het nu?

Je hoort dezer dagen veel over kanalen zoals sociale media maar veel minder over e-mail. Een veel gestelde vraag is dan ook: moet ik als bedrijf een nieuwsbrief hebben? Is er nog een rol weggelegd voor e-mail marketing naast al dat social media geweld?

Is trop te veel?
Een antwoord dat je dan vaak hoort is: mensen krijgen vandaag de dag al zoveel e-mail en spam, het is onmogelijk om op te vallen in de massa aan e-mails. Maar is dat zo? Wat zeggen de cijfers? Wel, volgens een onderzoek Symantec is in juni van dit jaar wereldwijd de hoeveelheid spam voor het eerst in 10 jaar onder de 50% gezakt. Dit is nog altijd veel maar een pak lager dan in 2010 toen bijna 90% van alle e-mailverkeer spam was.

Naast de daling spam is ook een stuk van de digitale communicatie tussen mensen verschoven naar Instant Messaging (IM) met apps zoals Facebook messenger en Whatsapp. Ik ga te ver als ik de mailbox van vandaag een oase van rust zou noemen, maar het is er alleszins wat rustiger geworden. Dit biedt kansen voor e-mail marketing!

Mobiele revolutie
De mobiele revolutie zorgt voor een revival van e-mail. Vandaag worden al meer dan 50% van de e-mails gelezen op een smartphone. Dit in combinatie met het feit dat op een smartphone nieuwe e-mails ook meer ‘gepusht’ worden. Afhankelijk van je toestel en de e-mailapp die je gebruikt krijg je een alert bij een nieuwe e-mail of wordt het aangegeven met het befaamde rode bolletje op iPhone. Het is daarom ook cruciaal om net als je website je e-mails ‘responsief’ te maken, wat wil zeggen dat  ze goed leesbaar en mooi worden weergegeven op smartphones.

E-mail vs sociale media
Hierbij de resultaten van de battle:

  • Er zijn 3 keer meer e-mailaccounts dan facebook- en twitter-accounts samen.
  • Bij een facebook-post zien ongeveer 6% van je fans deze boodschap, e-mails hebben een gemiddelde open ratio van 20-30%.
  • Een tweet heeft een click-ratio van ongeveer 0,5%, een e-mail tussen de 3-8%.
  • Volgens de Direct Marketing Association heeft e-mail een Return-on-investment (ROI) van 4300%

And the winner is… wel het hoeft geen of-verhaal te zijn, e-mail en sociale media kunnen elkaar juist versterken. Het zijn twee aparte kanalen met elk hun sterktes en zwaktes, samen maken ze je digitale communicatie beter. Dus mailboxen zitten niet overvol, smartphones ‘pushen’ e-mails naar de gebruiker en als kanaal kan e-mail sterke cijfers voorleggen. E-mail is springlevend! Op één voorwaarde: de e-mails die je stuurt, of het nu een nieuwsbrief is of een promotionele e-mail, moeten goed zijn.

Enkele tips voor een goede e-mail

  1. De kwaliteit van je database:
    Zorg voor een kwalitatieve database, dit doe je eerst en vooral door je e-mail enkel te sturen naar de mensen die zich expliciet hebben ingeschreven voor jouw nieuwsbrief of e-mailcommunicatie, wat trouwens legaal verplicht is. Voldoe ook aan de inhoudelijke verwachtingen die je schept bij de inschrijving. En tenslotte is het belangrijk om je database te onderhouden door inactieve of e-mailadressen die lange tijd niet meer geklikt hebben te verwijderen.
  2. De kwaliteit van je boodschap:
    Maak de inhoud van je e-mail interessant, zorg voor meerwaarde. Eens dat de ontvanger een meerwaarde heeft ervaren zal hij jouw e-mail vaker openen. Dit bepaalt ook of hij al dan niet zal klikken naar je website. De boodschap moet relevant zijn voor de je e-mailijst en personaliseer waar mogelijk.
  3. De onderwerpregel:
    Zorg voor een sterke onderwerpregel. De eerste 35 karakters van de ‘subjectline’ zijn zichtbaar in alle e-mailprogramma’s op desktop en smartphone. In dit kort stukje tekst moet je de nieuwsgierigheid van de ontvanger wekken en dit bepaalt vaak of je e-mail al dan niet wordt geopend.
  4. Het design:
    Naast de onderwerpregel moet de essentie van je e-mail duidelijk zijn helemaal bovenaan, je hebt maar enkele seconden om te scoren. Hou ook het design eenvoudig en duidelijk, een design dat zich aanpast aan mobiele schermen en met duidelijk klikbare knoppen en beelden voor toestellen met een aanraakscherm.
  5. En tenslotte: test, leer, test opnieuw en blijf leren!
You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Wordt Instagram de ondergang van Snapchat?
Stories, the battle
Let me tell you a story… Er was eens een tijd waarin ik enkel picture perfect momenten met minstens 1 filter, aangepaste kleuren en betere lichtinval postte. Ja, mijn leven moest toch fabulous, fun, boeiend en cool overkomen online? Niet veel later begonnen deze perfecte, en vaak fake, foto’s te vervelen en kwam Snapchat met zijn stories op het toneel. Die deden me eraan herinneren dat o
Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg
Het "twitteren" uit de doeken gedaan
Hi Twitter! Weet je hoe je moet groeien?
Dat de business zal floreren als je Twitter juist inzet, weet Twitter zelf als de beste. Maar toch gaat het met hun eigen groei niet goed. Twitter heeft in de afgelopen drie maanden niet veel nieuwe gebruikers verwelkomd. De magere groei en teleurstellende omzet zorgden ervoor dat het aandeel 9% verloor bij de nabeurshandel in New York.  Twitter, hoe moet je groeien? Als je een probleem niet
De kracht van het taggen
Hashtag hoe?
Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt.  Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste dre
Trouwe klanten creëren is een must
Brandlovers
Trouwe klanten! Dat zijn de klanten die we allemaal willen. Maar wist je dat trouw enkel bestaat wanneer de liefde groter is dan het instinct? Met die wetenschap ben je met de juiste aanpak niet enkel een trouwe klant rijker, maar creëer je 'brandlovers'! Klanten die zich op Twitter uiten over de fijne samenwerking met jou of je bedrijf. Medewerkers die zichzelf identificeren met hun werk. Die
De beleving zit in een verhaal
Storytelling kun je leren
Koop je dure nachtcrème, dan koop je geen huidverzachtende ingrediënten. Je koopt hoop. Koop je een boek, dan koop je geen spannend verhaal op papier. Je koopt een nieuw leven.   Dat is mijn persoonlijke ‘shopping mindset’. Daarom koop ik zo graag en voel ik me nadien zelden bekocht om veel te dure uitgaven. Naar de bedrijven die ik train om het beste uit hun inspanningen op Social M
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief