Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn

Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier.

Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de begeleidende tekst "Daar is mijn cliënt. Nog even samen overleggen", kan u in de problemen brengen. Natuurlijk! U bent immers verplicht tot geheimhouding. Dat is de reden waarom veel juristen vrezen voor die nieuwe trend, waar geopperd wordt dat alle nieuwe business digitaal te vinden is.

Maar uw doelgroep zoekt naar u, digitaal! Een ‘customer journey’, ofwel klantreis, is een weergave van de interactie van een potentiële klant met het bedrijf dat hij zoekt. Het maakt inzichtelijk in welke mate u uw clientproces succesvol heeft ingericht. Voorbeelden van zo’n klantreis: ‘ik heb onterecht ontslag gekregen’ of ‘ik zoek een advocaat voor mijn echtscheiding’. Het eerste wat men doet, is zoeken op het internet. En het ‘googelen’ van u, als advocaat, hoort hier zeker bij. Een ‘in control’ Twitter- & LinkedIn-account wekt vertrouwen én gunaspect.

Want wat doet u als u een dure reis wilt boeken naar een voor u nog onbekende bestemming? Precies!

Dus vraag ik u; "Wordt u gemakkelijk in Google gevonden? Heeft u een uitgebreid LinkedIn netwerk? En misschien al een flink aantal volgers op Twitter?" Is uw antwoord "ja", dan weet u vast al hoe u uw doelgroep digitaal bereikt.

Als u hier nog niet veel mee doet, zou het gemakkelijk kunnen lijken om een budget voor marketing beschikbaar te stellen en te gaan adverteren. Want de markt, ook de uwe, is mond-op-mond lang niet zo sterk meer als hij ooit leek. Maar een advertentie betekent niet altijd een beter resultaat. Mensen zoeken hun notaris, advocaat of juridisch adviseur steeds vaker op internet. Ze vragen aan vrienden en kennissen op Social Media wie een goede advocaat kent. Iemand die u online aanbeveelt is van veel meer waarde dan een betalende advertentie. Dus waar heeft u baat bij? Aanwezig zijn waar uw cliënten zijn. Niet alleen met uw contactgegevens, maar met kennis en antwoorden. En om te luisteren waar noden liggen. Aanwezig zijn als een autoriteit in uw vak, waar niemand omheen kan. Want meer nog dan in andere sectoren bent u uw eigen merk.

Hoe werkt dat dan, in een serieuze business als de advocatuur? Belangrijk is om niet enkel te zenden. Op Twitter en op LinkedIn bent u vooral op eigen naam aanwezig, niet vanuit een bedrijfsnaam. Of u nu werkt voor bedrijven of voor persoonlijke kwesties, in tijden van de digitale revolutie is er geen B-toB of B-to-C meer. Het is een H-to-H wereld. Human to human. Dus is het belangrijk dat u uw podium ook als mens pakt.

Natuurlijk dient u consistent te zijn aan uw merkimago. En zijn uw kantoormerk en uw eigen naam met regelmaat onderheving aan kruisbestuiving. Maar u spreekt met mensen. De kracht van Social Media zit immers in de dialoog. Voor wie denkt dat juristen niet op Twitter zitten omdat hier vooral over televisieprogramma’s en zonsondergangen getweet wordt; check mijn twitterlijst .

Dit zijn 509 juristen die op regelmatige basis hun gedachtegoed op Twitter zetten. Maar ook het u welbekende LinkedIn is meer dan een digitaal mapje voor visitekaartjes. LinkedIn is een netwerkevenement, waar meer deals worden gesloten dan men zou vermoeden.

Het is geen kunstje. Maar het start natuurlijk allemaal met de juiste mindset. U op Twitter krijgen vraagt misschien een beetje overtuigingskracht. Twee veel gehoorde belemmeringen; "Waar moet ik in godsnaam over tweeten en waarom". Als dat uitgeklaard is, is de tijd die Social Media u kost geen issue meer. En ziet u Social Media als de ideale plaats om nieuwe business binnen te trekken. En wat een ‘win’ zou dat zijn?

Verhoog je omzet met een digitale strategie
Hoe zet je digitale marketing in binnen je onderneming?
“We moeten inzetten op social media want onze concurrenten doen dat ook!”, is een stelling die ik vaak te horen krijg. Dat zou natuurlijk niet de reden mogen zijn om ermee te starten. Uiteraard moet je social media inzetten als bedrijf… en dringend als je dat nog niet doet. Maar doe dit om je eigen onderneming naar een hoger niveau te tillen.          
Klantencase
Ambassadors! De ogen, oren en stem van je bedrijf
Actief Interim is een uitzendgroep met ambitie! Ze zijn dan ook niet voor niets één van de snelst groeiende uitzendgroepen van België. Op 30 jaar tijd klom Actief op tot de zevende plaats in de Interim Ranking van de Trends Top 30 000. En de groei zet zich voort met een duidelijke ambitie: doorgroeien tot de top 5 van de interimranking en blijven werken aan de verdere uitbouw van een volledig n
Euro Gijbels zet in op Company Branding en Social Media
Digitaal marketingproject bij Euro Gijbels
Euro Gijbels is een groente- en fruit distributeur in Geel met een eigen vestiging in Spanje. Het familiebedrijf staat voor kwaliteit, flexibele service en een gedrevenheid om te innoveren. Euro Gijbels heeft alles in eigen beheer, van aankoop tot verpakking en van transport tot IT. Behalve groenten en fruit biedt de familie ook een 4de gamma aan waaronder versneden producten, olijven, soep en kru
Zomerse social media tips!
5 tips voor de Summer Slowdown
Is het kort door de bocht als ik ervan uit ga dat veel sectoren tijdens de zomermaanden een ‘rustigere’ periode tegemoet gaan? Voor de meeste bedrijven biedt deze periode doorgaans wat ademruimte en tijd om de batterijen terug op te laden. Maar anderzijds kan dit ook betekenen dat je een uitdagendere periode moet doorkomen. Hoe zorg je er juist voor dat je in het vizier blijft tijdens
Tips & tricks
Heb jij al een back-up plan?
Wat zou jij doen moest je je data kwijt zijn? Of het nu gaat om foto’s op je telefoon of persoonlijke bestanden die je op je lokale laptop hebt bewaard, we besteden weinig aandacht aan het maken van een back-up hiervan. Toch kan het 'verliezen' van deze data voor jou erg vervelende gevolgen hebben en gebeurt dit meestal ook wanneer dit jou het minst uitkomt. Uit onderzoek is geb
Pin plezier!
Nieuw! Organiseer je Pinterest pins en borden nu nog beter
Het social mediakanaal Pinterest heeft een aantal nieuwe functies geïntroduceerd op hun platform. Zo kan je onder andere borden archiveren en pins in je eigen volgorde zetten. Pinterest heeft deze functies mogelijk gemaakt, zodat gebruikers gemakkelijker kunnen plannen en een beter overzicht hebben over hun projecten. We zetten graag de nieuwe features voor je op een rijtje: Secties toevoeg
Stel -hoe dan ook- de klant altijd centraal
The battle of the departments
“Zorg dat je salesmensen eindelijk in het gareel lopen. Zij zijn nooit in orde met hun bezoekrapportjes en leven van dag tot dag. Anders wordt ‘marketing automation’ natuurlijk nooit wat!” De zaal lag in een deuk om de tip van deze spreker. Alle marketeers knikten bevestigend en knipogend naar elkaar. Ik zat erbij. En keek rond. Voelde de stomp op mijn oude saleshart. Even vechten tegen
Nieuw jaar, nieuwe opportuniteiten
5 Digitale Marketing Trends voor 2018
Het nieuwe jaar is net begonnen. Prachtig moment om terug te kijken op een boeiend 2017, maar vooral ook uit te kijken naar een nieuw jaar vol verse opportuniteiten en trends. Niets is een zekerheid, maar toch lijsten we graag even de voorspelde digitale marketing trends voor het jaar 2018 op. Ready, set, go! Video3 In Digital Marketing kwam video reeds uitgebreid aan bod. Toch zijn er enk
You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief