Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn

Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier.

Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de begeleidende tekst "Daar is mijn cliënt. Nog even samen overleggen", kan u in de problemen brengen. Natuurlijk! U bent immers verplicht tot geheimhouding. Dat is de reden waarom veel juristen vrezen voor die nieuwe trend, waar geopperd wordt dat alle nieuwe business digitaal te vinden is.

Maar uw doelgroep zoekt naar u, digitaal! Een ‘customer journey’, ofwel klantreis, is een weergave van de interactie van een potentiële klant met het bedrijf dat hij zoekt. Het maakt inzichtelijk in welke mate u uw clientproces succesvol heeft ingericht. Voorbeelden van zo’n klantreis: ‘ik heb onterecht ontslag gekregen’ of ‘ik zoek een advocaat voor mijn echtscheiding’. Het eerste wat men doet, is zoeken op het internet. En het ‘googelen’ van u, als advocaat, hoort hier zeker bij. Een ‘in control’ Twitter- & LinkedIn-account wekt vertrouwen én gunaspect.

Want wat doet u als u een dure reis wilt boeken naar een voor u nog onbekende bestemming? Precies!

Dus vraag ik u; "Wordt u gemakkelijk in Google gevonden? Heeft u een uitgebreid LinkedIn netwerk? En misschien al een flink aantal volgers op Twitter?" Is uw antwoord "ja", dan weet u vast al hoe u uw doelgroep digitaal bereikt.

Als u hier nog niet veel mee doet, zou het gemakkelijk kunnen lijken om een budget voor marketing beschikbaar te stellen en te gaan adverteren. Want de markt, ook de uwe, is mond-op-mond lang niet zo sterk meer als hij ooit leek. Maar een advertentie betekent niet altijd een beter resultaat. Mensen zoeken hun notaris, advocaat of juridisch adviseur steeds vaker op internet. Ze vragen aan vrienden en kennissen op Social Media wie een goede advocaat kent. Iemand die u online aanbeveelt is van veel meer waarde dan een betalende advertentie. Dus waar heeft u baat bij? Aanwezig zijn waar uw cliënten zijn. Niet alleen met uw contactgegevens, maar met kennis en antwoorden. En om te luisteren waar noden liggen. Aanwezig zijn als een autoriteit in uw vak, waar niemand omheen kan. Want meer nog dan in andere sectoren bent u uw eigen merk.

Hoe werkt dat dan, in een serieuze business als de advocatuur? Belangrijk is om niet enkel te zenden. Op Twitter en op LinkedIn bent u vooral op eigen naam aanwezig, niet vanuit een bedrijfsnaam. Of u nu werkt voor bedrijven of voor persoonlijke kwesties, in tijden van de digitale revolutie is er geen B-toB of B-to-C meer. Het is een H-to-H wereld. Human to human. Dus is het belangrijk dat u uw podium ook als mens pakt.

Natuurlijk dient u consistent te zijn aan uw merkimago. En zijn uw kantoormerk en uw eigen naam met regelmaat onderheving aan kruisbestuiving. Maar u spreekt met mensen. De kracht van Social Media zit immers in de dialoog. Voor wie denkt dat juristen niet op Twitter zitten omdat hier vooral over televisieprogramma’s en zonsondergangen getweet wordt; check mijn twitterlijst .

Dit zijn 509 juristen die op regelmatige basis hun gedachtegoed op Twitter zetten. Maar ook het u welbekende LinkedIn is meer dan een digitaal mapje voor visitekaartjes. LinkedIn is een netwerkevenement, waar meer deals worden gesloten dan men zou vermoeden.

Het is geen kunstje. Maar het start natuurlijk allemaal met de juiste mindset. U op Twitter krijgen vraagt misschien een beetje overtuigingskracht. Twee veel gehoorde belemmeringen; "Waar moet ik in godsnaam over tweeten en waarom". Als dat uitgeklaard is, is de tijd die Social Media u kost geen issue meer. En ziet u Social Media als de ideale plaats om nieuwe business binnen te trekken. En wat een ‘win’ zou dat zijn?

You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Wordt Instagram de ondergang van Snapchat?
Stories, the battle
Let me tell you a story… Er was eens een tijd waarin ik enkel picture perfect momenten met minstens 1 filter, aangepaste kleuren en betere lichtinval postte. Ja, mijn leven moest toch fabulous, fun, boeiend en cool overkomen online? Niet veel later begonnen deze perfecte, en vaak fake, foto’s te vervelen en kwam Snapchat met zijn stories op het toneel. Die deden me eraan herinneren dat o
Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik
Het "twitteren" uit de doeken gedaan
Hi Twitter! Weet je hoe je moet groeien?
Dat de business zal floreren als je Twitter juist inzet, weet Twitter zelf als de beste. Maar toch gaat het met hun eigen groei niet goed. Twitter heeft in de afgelopen drie maanden niet veel nieuwe gebruikers verwelkomd. De magere groei en teleurstellende omzet zorgden ervoor dat het aandeel 9% verloor bij de nabeurshandel in New York.  Twitter, hoe moet je groeien? Als je een probleem niet
De kracht van het taggen
Hashtag hoe?
Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt.  Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste dre
Trouwe klanten creëren is een must
Brandlovers
Trouwe klanten! Dat zijn de klanten die we allemaal willen. Maar wist je dat trouw enkel bestaat wanneer de liefde groter is dan het instinct? Met die wetenschap ben je met de juiste aanpak niet enkel een trouwe klant rijker, maar creëer je 'brandlovers'! Klanten die zich op Twitter uiten over de fijne samenwerking met jou of je bedrijf. Medewerkers die zichzelf identificeren met hun werk. Die
E-mail & social media versterken elkaar én je digitale communicatie
E-mail is dood! E-mail is springlevend! Wat is het nu?
Je hoort dezer dagen veel over kanalen zoals sociale media maar veel minder over e-mail. Een veel gestelde vraag is dan ook: moet ik als bedrijf een nieuwsbrief hebben? Is er nog een rol weggelegd voor e-mail marketing naast al dat social media geweld? Is trop te veel? Een antwoord dat je dan vaak hoort is: mensen krijgen vandaag de dag al zoveel e-mail en spam, het is onmogelijk om op te vall
De beleving zit in een verhaal
Storytelling kun je leren
Koop je dure nachtcrème, dan koop je geen huidverzachtende ingrediënten. Je koopt hoop. Koop je een boek, dan koop je geen spannend verhaal op papier. Je koopt een nieuw leven.   Dat is mijn persoonlijke ‘shopping mindset’. Daarom koop ik zo graag en voel ik me nadien zelden bekocht om veel te dure uitgaven. Naar de bedrijven die ik train om het beste uit hun inspanningen op Social M
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief