De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence

Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsintensief.

Grote bedrijven zoals Google, IBM, Facebook en Apple hebben de afgelopen jaren miljoenen geïnvesteerd in Artificial Intelligence (AI). Dankzij AI en Machine Learning (ML) worden computers steeds beter in het communiceren met gebruikers. In het verleden gebruikten chatbots geen AI, maar een rule based system, een systeem dat woorden herkent en op basis hiervan kan reageren op voorgeprogrammeerde woorden. Bij AI is dat niet het geval: hoe meer mensen met dit systeem communiceren, hoe slimmer het wordt.

Dankzij uitstekende taalvaardigheden zorgen AI en ML voor een persoonlijke klantenervaring die efficiënt en moeiteloos is, zowel voor de klant als voor het bedrijf. Er zit dus geen medewerker achter de chatbot, maar wel een knap staaltje technologie.

 

Sinds Mark Zuckerberg vorig jaar de Bots for Messenger voorstelde, zijn er al heel wat bedrijven aan de slag gegaan met deze chatbot:

  • Zo heeft CNN een bot ontwikkeld in Facebook Messenger die op verzoek nieuwsartikelen verstuurt;
  • De bot van KLM geeft je dan weer je vluchtgegevens en boardingpass mee en informeert je bij een vertraagde vlucht over waar je naartoe moet en hoe lang de vertraging ongeveer zou duren;
  • Century 21 helpt je om een woning te vinden via de chatbot;
  • Bij Carglass kan je terecht om meteen een afspraak in te plannen via Messenger.

Deze technologie kan ingezet worden op alle platformen, van IOS tot Android, van smartphone tot tablet en PC. Chatbots kunnen veelzijdig ingezet worden om te communiceren met klanten. Ze kunnen klanten bijstaan tijdens het proces van een verkoop: van informeren tot zelfs een echte aankoop.

 

 

Indien je graag zelf aan de slag gaat, kan je deze tools gebruiken om een chatbot te ontwikkelen:

  • Messenger platform van facebook (https://developers.facebook.com/docs/messenger-platform)
  • Textit (https://textit.in/)
  • Dialogflow (https://dialogflow.com/) Wit.ai (https://wit.ai/)
  • Chatfuel (https://chatfuel.com/)

Voor de developers onder ons zal dit verstaanbare taal zijn. Maar als je verwacht een chatbot te kunnen opzetten zonder hoofdpijn, dan laat je dit beter over aan professionals.

Chatbots bieden dus veel kansen voor de toekomst, ze kunnen nuttig zijn in de customer journey. De ontwikkeling van een chatbot dient echter wel in de gaten te worden gehouden, want klanten zullen in de toekomst de efficiëntie van een chatbot verwachten. Dus blijf kritisch, want als je Machine Learning verkeerd inzet, kan het frustratie bij de klant opleveren.

Ik ben benieuwd naar jouw mening. Kunnen chatbots nuttig zijn of verkies je liever een persoonlijke chat of andere kanalen?

You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wordt Instagram de ondergang van Snapchat?
Stories, the battle
Let me tell you a story… Er was eens een tijd waarin ik enkel picture perfect momenten met minstens 1 filter, aangepaste kleuren en betere lichtinval postte. Ja, mijn leven moest toch fabulous, fun, boeiend en cool overkomen online? Niet veel later begonnen deze perfecte, en vaak fake, foto’s te vervelen en kwam Snapchat met zijn stories op het toneel. Die deden me eraan herinneren dat o
Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg
Het "twitteren" uit de doeken gedaan
Hi Twitter! Weet je hoe je moet groeien?
Dat de business zal floreren als je Twitter juist inzet, weet Twitter zelf als de beste. Maar toch gaat het met hun eigen groei niet goed. Twitter heeft in de afgelopen drie maanden niet veel nieuwe gebruikers verwelkomd. De magere groei en teleurstellende omzet zorgden ervoor dat het aandeel 9% verloor bij de nabeurshandel in New York.  Twitter, hoe moet je groeien? Als je een probleem niet
De kracht van het taggen
Hashtag hoe?
Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt.  Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste dre
Trouwe klanten creëren is een must
Brandlovers
Trouwe klanten! Dat zijn de klanten die we allemaal willen. Maar wist je dat trouw enkel bestaat wanneer de liefde groter is dan het instinct? Met die wetenschap ben je met de juiste aanpak niet enkel een trouwe klant rijker, maar creëer je 'brandlovers'! Klanten die zich op Twitter uiten over de fijne samenwerking met jou of je bedrijf. Medewerkers die zichzelf identificeren met hun werk. Die
E-mail & social media versterken elkaar én je digitale communicatie
E-mail is dood! E-mail is springlevend! Wat is het nu?
Je hoort dezer dagen veel over kanalen zoals sociale media maar veel minder over e-mail. Een veel gestelde vraag is dan ook: moet ik als bedrijf een nieuwsbrief hebben? Is er nog een rol weggelegd voor e-mail marketing naast al dat social media geweld? Is trop te veel? Een antwoord dat je dan vaak hoort is: mensen krijgen vandaag de dag al zoveel e-mail en spam, het is onmogelijk om op te vall
De beleving zit in een verhaal
Storytelling kun je leren
Koop je dure nachtcrème, dan koop je geen huidverzachtende ingrediënten. Je koopt hoop. Koop je een boek, dan koop je geen spannend verhaal op papier. Je koopt een nieuw leven.   Dat is mijn persoonlijke ‘shopping mindset’. Daarom koop ik zo graag en voel ik me nadien zelden bekocht om veel te dure uitgaven. Naar de bedrijven die ik train om het beste uit hun inspanningen op Social M
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief