Storytelling kun je leren

Koop je dure nachtcrème, dan koop je geen huidverzachtende ingrediënten. Je koopt hoop. Koop je een boek, dan koop je geen spannend verhaal op papier. Je koopt een nieuw leven.  

Dat is mijn persoonlijke ‘shopping mindset’. Daarom koop ik zo graag en voel ik me nadien zelden bekocht om veel te dure uitgaven.

Naar de bedrijven die ik train om het beste uit hun inspanningen op Social Media te halen kijk ik ook op die manier. Er moet een verhaal staan, dat aansluit op de digitale reis die hun klanten afleggen, voordat ze kopen. Een sfeer die de juiste beleving geeft.  

Als je suiker verkoopt, verkoop je een product waar iedereen wel een scherpe mening over heeft. Kijk op Instagram en de #sugerfree #instadelicious #pecanmuffins en #nosugar #acaiberry #healthysmoothies vliegen je om de oren. Dan gaan we op Social Media dus geen suiker verkopen. We verkopen een verlangen. Het verlangen om samen met onze kinderen een appeltaart te bakken. Een taart die het hele huis heerlijk laat ruiken. Bakken doet je verlangen. Verlangen naar geluk. En zoet zorgt voor heimwee. Heimwee naar de tijd dat je als kind van je oma de beslagkom mocht uitlikken. Met je hoofd er in en smullen maar!

De beleving zit in een verhaal. Geen verzonnen verhaal, maar authentiek. Een sfeer waar je met je kinderen, terwijl de appeltaart afkoelt, de bossen in gaat voor een stevige wandeling. Of als de appeltaart op is in mijn geval, want ik eet hem liever warm. En @TienseSuiker slaagt er in dat verlangen bij mij aan te wakkeren.  

 

 

Als je smeltkaas verkoopt in een tijd dat het ‘not done’ is om je kinderen een kant en klare pizza voor te schotelen gaan we ook iets anders verkopen. Want elke dag #deeersteoogst #etenuitdevolkstuin en #lekkervanbijons is een utopie. Een moeder die na haar werk moet jagen om haar kinderen op tijd op de sportclub te krijgen, mag gerust lasagne met de smeltkaas van St. Paul in de oven schuiven. Zonder de E-tjes op het etiket te lezen en gewoon te genieten van het moment. Maak het jezelf gemakkelijk! Je kinderen gaan sporten. Dat is balans! Dus ook al verkoopt deze smeltkazenfabrikant niet rechtstreeks aan de moeder die probeert zichzelf niet te verliezen, hij moet haar wel bereiken. En waar zou hij dat beter doen dan op Social Media? Dé plek waar de ‘customer journey’ plaatsvindt.

  

 

Voeding te gemakkelijk? Omdat het tastbaar is? Ok, ik train ook advocaten, notarissen, accountants. Potentiële cliënten zoeken hun notaris, advocaat of accountant steeds vaker op internet. Vragen op Twitter wie een goede advocaat kent om de scheiding te regelen. Dus moet jij aanwezig zijn waar jouw cliënten zijn. Niet alleen met je contactgegevens, maar met kennis en antwoorden. Om te luisteren waar noden liggen. Aanwezig zijn als een autoriteit in je vak, waar niemand omheen kan. Want meer nog dan in andere sectoren ben jij je eigen merk. En wat verkoop je? Geen ijzersterk dossier aan een hoog uurtarief. Je verkoopt vertrouwen.   

Hoop, vertrouwen, een ander leven, verlangen… Dat zoeken we allemaal. Daar leven we voor. En daar willen we als klant graag ons geld aan uitgeven. Of af en toe voor zondigen. 

You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Wordt Instagram de ondergang van Snapchat?
Stories, the battle
Let me tell you a story… Er was eens een tijd waarin ik enkel picture perfect momenten met minstens 1 filter, aangepaste kleuren en betere lichtinval postte. Ja, mijn leven moest toch fabulous, fun, boeiend en cool overkomen online? Niet veel later begonnen deze perfecte, en vaak fake, foto’s te vervelen en kwam Snapchat met zijn stories op het toneel. Die deden me eraan herinneren dat o
Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg
Het "twitteren" uit de doeken gedaan
Hi Twitter! Weet je hoe je moet groeien?
Dat de business zal floreren als je Twitter juist inzet, weet Twitter zelf als de beste. Maar toch gaat het met hun eigen groei niet goed. Twitter heeft in de afgelopen drie maanden niet veel nieuwe gebruikers verwelkomd. De magere groei en teleurstellende omzet zorgden ervoor dat het aandeel 9% verloor bij de nabeurshandel in New York.  Twitter, hoe moet je groeien? Als je een probleem niet
De kracht van het taggen
Hashtag hoe?
Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt.  Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste dre
Trouwe klanten creëren is een must
Brandlovers
Trouwe klanten! Dat zijn de klanten die we allemaal willen. Maar wist je dat trouw enkel bestaat wanneer de liefde groter is dan het instinct? Met die wetenschap ben je met de juiste aanpak niet enkel een trouwe klant rijker, maar creëer je 'brandlovers'! Klanten die zich op Twitter uiten over de fijne samenwerking met jou of je bedrijf. Medewerkers die zichzelf identificeren met hun werk. Die
E-mail & social media versterken elkaar én je digitale communicatie
E-mail is dood! E-mail is springlevend! Wat is het nu?
Je hoort dezer dagen veel over kanalen zoals sociale media maar veel minder over e-mail. Een veel gestelde vraag is dan ook: moet ik als bedrijf een nieuwsbrief hebben? Is er nog een rol weggelegd voor e-mail marketing naast al dat social media geweld? Is trop te veel? Een antwoord dat je dan vaak hoort is: mensen krijgen vandaag de dag al zoveel e-mail en spam, het is onmogelijk om op te vall
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief