Storytelling kun je leren

Koop je dure nachtcrème, dan koop je geen huidverzachtende ingrediënten. Je koopt hoop. Koop je een boek, dan koop je geen spannend verhaal op papier. Je koopt een nieuw leven.  

Dat is mijn persoonlijke ‘shopping mindset’. Daarom koop ik zo graag en voel ik me nadien zelden bekocht om veel te dure uitgaven.

Naar de bedrijven die ik train om het beste uit hun inspanningen op Social Media te halen kijk ik ook op die manier. Er moet een verhaal staan, dat aansluit op de digitale reis die hun klanten afleggen, voordat ze kopen. Een sfeer die de juiste beleving geeft.  

Als je suiker verkoopt, verkoop je een product waar iedereen wel een scherpe mening over heeft. Kijk op Instagram en de #sugerfree #instadelicious #pecanmuffins en #nosugar #acaiberry #healthysmoothies vliegen je om de oren. Dan gaan we op Social Media dus geen suiker verkopen. We verkopen een verlangen. Het verlangen om samen met onze kinderen een appeltaart te bakken. Een taart die het hele huis heerlijk laat ruiken. Bakken doet je verlangen. Verlangen naar geluk. En zoet zorgt voor heimwee. Heimwee naar de tijd dat je als kind van je oma de beslagkom mocht uitlikken. Met je hoofd er in en smullen maar!

De beleving zit in een verhaal. Geen verzonnen verhaal, maar authentiek. Een sfeer waar je met je kinderen, terwijl de appeltaart afkoelt, de bossen in gaat voor een stevige wandeling. Of als de appeltaart op is in mijn geval, want ik eet hem liever warm. En @TienseSuiker slaagt er in dat verlangen bij mij aan te wakkeren.  

 

 

Als je smeltkaas verkoopt in een tijd dat het ‘not done’ is om je kinderen een kant en klare pizza voor te schotelen gaan we ook iets anders verkopen. Want elke dag #deeersteoogst #etenuitdevolkstuin en #lekkervanbijons is een utopie. Een moeder die na haar werk moet jagen om haar kinderen op tijd op de sportclub te krijgen, mag gerust lasagne met de smeltkaas van St. Paul in de oven schuiven. Zonder de E-tjes op het etiket te lezen en gewoon te genieten van het moment. Maak het jezelf gemakkelijk! Je kinderen gaan sporten. Dat is balans! Dus ook al verkoopt deze smeltkazenfabrikant niet rechtstreeks aan de moeder die probeert zichzelf niet te verliezen, hij moet haar wel bereiken. En waar zou hij dat beter doen dan op Social Media? Dé plek waar de ‘customer journey’ plaatsvindt.

  

 

Voeding te gemakkelijk? Omdat het tastbaar is? Ok, ik train ook advocaten, notarissen, accountants. Potentiële cliënten zoeken hun notaris, advocaat of accountant steeds vaker op internet. Vragen op Twitter wie een goede advocaat kent om de scheiding te regelen. Dus moet jij aanwezig zijn waar jouw cliënten zijn. Niet alleen met je contactgegevens, maar met kennis en antwoorden. Om te luisteren waar noden liggen. Aanwezig zijn als een autoriteit in je vak, waar niemand omheen kan. Want meer nog dan in andere sectoren ben jij je eigen merk. En wat verkoop je? Geen ijzersterk dossier aan een hoog uurtarief. Je verkoopt vertrouwen.   

Hoop, vertrouwen, een ander leven, verlangen… Dat zoeken we allemaal. Daar leven we voor. En daar willen we als klant graag ons geld aan uitgeven. Of af en toe voor zondigen. 

Pin plezier!
Nieuw! Organiseer je Pinterest pins en borden nu nog beter
Het social mediakanaal Pinterest heeft een aantal nieuwe functies geïntroduceerd op hun platform. Zo kan je onder andere borden archiveren en pins in je eigen volgorde zetten. Pinterest heeft deze functies mogelijk gemaakt, zodat gebruikers gemakkelijker kunnen plannen en een beter overzicht hebben over hun projecten. We zetten graag de nieuwe features voor je op een rijtje: Secties toevoeg
Stel -hoe dan ook- de klant altijd centraal
The battle of the departments
“Zorg dat je salesmensen eindelijk in het gareel lopen. Zij zijn nooit in orde met hun bezoekrapportjes en leven van dag tot dag. Anders wordt ‘marketing automation’ natuurlijk nooit wat!” De zaal lag in een deuk om de tip van deze spreker. Alle marketeers knikten bevestigend en knipogend naar elkaar. Ik zat erbij. En keek rond. Voelde de stomp op mijn oude saleshart. Even vechten tegen
Nieuw jaar, nieuwe opportuniteiten
5 Digitale Marketing Trends voor 2018
Het nieuwe jaar is net begonnen. Prachtig moment om terug te kijken op een boeiend 2017, maar vooral ook uit te kijken naar een nieuw jaar vol verse opportuniteiten en trends. Niets is een zekerheid, maar toch lijsten we graag even de voorspelde digitale marketing trends voor het jaar 2018 op. Ready, set, go! Video3 In Digital Marketing kwam video reeds uitgebreid aan bod. Toch zijn er enk
You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Content delen en creëren om bekendheid op te bouwen
Waarom LinkedIn onmisbaar is voor kleine ondernemingen
Van alle sociale netwerken heeft LinkedIn ongetwijfeld het meest professionele imago. Moet je daar als zelfstandig ondernemer zijn? En hoe pak je dat aan? Moet je aanwezig zijn op LinkedIn? De vraag stellen, is ze beantwoorden. Natuurlijk moet je daar aanwezig zijn. LinkedIn is zoveel meer dan een kanaal waar je personeel kan vinden en waar je jezelf aan potentiële werkgevers kan voorstellen.
Wordt Instagram de ondergang van Snapchat?
Stories, the battle
Let me tell you a story… Er was eens een tijd waarin ik enkel picture perfect momenten met minstens 1 filter, aangepaste kleuren en betere lichtinval postte. Ja, mijn leven moest toch fabulous, fun, boeiend en cool overkomen online? Niet veel later begonnen deze perfecte, en vaak fake, foto’s te vervelen en kwam Snapchat met zijn stories op het toneel. Die deden me eraan herinneren dat o
Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief