De kracht van schaduw en echo

Of ik een parasol heb. Een parasol? Ik? Mijn huis is helaas niet voorzien op schaduwmensen. Ik en schaduw, dat klikt niet. Hou je gezicht altijd naar de zon gericht, en straal! 

Als kind was ik extreem introvert. Niemand die mij nu kent gelooft dat nog. Ik ben een stuiterbal, een ongeleid projectiel. Maar regelmatig je ouders tegen visite horen zeggen: ‘Ze komt wel los hoor, ze is gewoon een beetje verlegen’ maakte ooit de vechter in mijn los. En het leven bleek eenvoudiger zo. Introvert? Ik niet meer! Of soms nog, als ik doorsla in mijn ‘extravert zijn’. Maar ik begrijp ze wel, zij die de schaduw opzoeken. 

Introverte en extraverte mensen irriteren zich vaak aan elkaar. In het echte leven. En in het online leven. Wie graag straalt, spotlight zoekt, op het podium springt en zichzelf een zonnestraal noemt, ervaart de oneindigheid van Social Media euforisch. Met verwondering. Er is zoveel te ontdekken. Zoveel applaus te ontvangen. En soms slaan we door. Want we willen zo graag meetellen. Ons niet dat lieve kind voelen die de kat uit de boom kijkt.

Maar dit podium kan ook frustreren. In een universum van miljoenen tweeps en Instagram-gebruikers valt een eenling niet makkelijk op. Dus laten we ons licht steeds feller schijnen. Zo fel dat men ons niet meer kan missen. Tot het onszelf gaat vermoeien. En we bang worden van de sterkte van onze eigen UV-straling.

Face-to-face is het ‘not done’ om veel over jezelf te praten. In een salestraining leer je vooral hoe je moet luisteren naar je klant, in plaats van verkopen. In Social Media gaat bij velen van ons 90% van de tekst en foto’s over jezelf. En daar gaat het mis met de verdraagzaamheid van de introvertere mens. Die haakt af. Of zijn weerstand wordt zo groot dat er eindelijk een gepeperde mening komt over dit digitale narcisme. Complimenten retweeten? Je eigen Instagram foto’s liken? De selfiecultuur? Is dit nu Social Media?

Het mooie aan Social Media is dat hiërarchie geen rol speelt. Iedereen kan autoriteit zijn. Als je maar publiek hebt. En relevante informatie. Als een ‘retweet’ een echo is en een ‘like’ een schaduw, beseffen we misschien dat het allemaal om tweerichtingsverkeer gaat. Want de leukste manier om complimenten te krijgen is om ze ook te geven. Op een druilerige zondagmiddag beslissen dat je iedereen op Twitter gaat ontvolgen, omdat 30 mensen volgen en 4000 volgers hebben ‘cool’ is en overzichtelijk voor je timeline, werkt niet. 

Hier kunnen we iets leren van de introverte mens! Ga in gesprek met iemand die verlegen is. En vraag hem hoe luisteren voelt. Wat zorgzaamheid met je doet. Social Listening is zo belangrijk. En sterke webcare ook. Voor mensen en voor merken. Want in de echte wereld worden we, wanneer we alleen maar informatie zenden, verstoten. Meedogenloos! Bam! Op de blacklist! En nooit meer naar een feestje…

Verhoog je omzet met een digitale strategie
Hoe zet je digitale marketing in binnen je onderneming?
“We moeten inzetten op social media want onze concurrenten doen dat ook!”, is een stelling die ik vaak te horen krijg. Dat zou natuurlijk niet de reden mogen zijn om ermee te starten. Uiteraard moet je social media inzetten als bedrijf… en dringend als je dat nog niet doet. Maar doe dit om je eigen onderneming naar een hoger niveau te tillen.          
Klantencase
Ambassadors! De ogen, oren en stem van je bedrijf
Actief Interim is een uitzendgroep met ambitie! Ze zijn dan ook niet voor niets één van de snelst groeiende uitzendgroepen van België. Op 30 jaar tijd klom Actief op tot de zevende plaats in de Interim Ranking van de Trends Top 30 000. En de groei zet zich voort met een duidelijke ambitie: doorgroeien tot de top 5 van de interimranking en blijven werken aan de verdere uitbouw van een volledig n
Euro Gijbels zet in op Company Branding en Social Media
Digitaal marketingproject bij Euro Gijbels
Euro Gijbels is een groente- en fruit distributeur in Geel met een eigen vestiging in Spanje. Het familiebedrijf staat voor kwaliteit, flexibele service en een gedrevenheid om te innoveren. Euro Gijbels heeft alles in eigen beheer, van aankoop tot verpakking en van transport tot IT. Behalve groenten en fruit biedt de familie ook een 4de gamma aan waaronder versneden producten, olijven, soep en kru
Zomerse social media tips!
5 tips voor de Summer Slowdown
Is het kort door de bocht als ik ervan uit ga dat veel sectoren tijdens de zomermaanden een ‘rustigere’ periode tegemoet gaan? Voor de meeste bedrijven biedt deze periode doorgaans wat ademruimte en tijd om de batterijen terug op te laden. Maar anderzijds kan dit ook betekenen dat je een uitdagendere periode moet doorkomen. Hoe zorg je er juist voor dat je in het vizier blijft tijdens
Tips & tricks
Heb jij al een back-up plan?
Wat zou jij doen moest je je data kwijt zijn? Of het nu gaat om foto’s op je telefoon of persoonlijke bestanden die je op je lokale laptop hebt bewaard, we besteden weinig aandacht aan het maken van een back-up hiervan. Toch kan het 'verliezen' van deze data voor jou erg vervelende gevolgen hebben en gebeurt dit meestal ook wanneer dit jou het minst uitkomt. Uit onderzoek is geb
Pin plezier!
Nieuw! Organiseer je Pinterest pins en borden nu nog beter
Het social mediakanaal Pinterest heeft een aantal nieuwe functies geïntroduceerd op hun platform. Zo kan je onder andere borden archiveren en pins in je eigen volgorde zetten. Pinterest heeft deze functies mogelijk gemaakt, zodat gebruikers gemakkelijker kunnen plannen en een beter overzicht hebben over hun projecten. We zetten graag de nieuwe features voor je op een rijtje: Secties toevoeg
Stel -hoe dan ook- de klant altijd centraal
The battle of the departments
“Zorg dat je salesmensen eindelijk in het gareel lopen. Zij zijn nooit in orde met hun bezoekrapportjes en leven van dag tot dag. Anders wordt ‘marketing automation’ natuurlijk nooit wat!” De zaal lag in een deuk om de tip van deze spreker. Alle marketeers knikten bevestigend en knipogend naar elkaar. Ik zat erbij. En keek rond. Voelde de stomp op mijn oude saleshart. Even vechten tegen
Nieuw jaar, nieuwe opportuniteiten
5 Digitale Marketing Trends voor 2018
Het nieuwe jaar is net begonnen. Prachtig moment om terug te kijken op een boeiend 2017, maar vooral ook uit te kijken naar een nieuw jaar vol verse opportuniteiten en trends. Niets is een zekerheid, maar toch lijsten we graag even de voorspelde digitale marketing trends voor het jaar 2018 op. Ready, set, go! Video3 In Digital Marketing kwam video reeds uitgebreid aan bod. Toch zijn er enk
You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief