De kracht van schaduw en echo

Of ik een parasol heb. Een parasol? Ik? Mijn huis is helaas niet voorzien op schaduwmensen. Ik en schaduw, dat klikt niet. Hou je gezicht altijd naar de zon gericht, en straal! 

Als kind was ik extreem introvert. Niemand die mij nu kent gelooft dat nog. Ik ben een stuiterbal, een ongeleid projectiel. Maar regelmatig je ouders tegen visite horen zeggen: ‘Ze komt wel los hoor, ze is gewoon een beetje verlegen’ maakte ooit de vechter in mijn los. En het leven bleek eenvoudiger zo. Introvert? Ik niet meer! Of soms nog, als ik doorsla in mijn ‘extravert zijn’. Maar ik begrijp ze wel, zij die de schaduw opzoeken. 

Introverte en extraverte mensen irriteren zich vaak aan elkaar. In het echte leven. En in het online leven. Wie graag straalt, spotlight zoekt, op het podium springt en zichzelf een zonnestraal noemt, ervaart de oneindigheid van Social Media euforisch. Met verwondering. Er is zoveel te ontdekken. Zoveel applaus te ontvangen. En soms slaan we door. Want we willen zo graag meetellen. Ons niet dat lieve kind voelen die de kat uit de boom kijkt.

Maar dit podium kan ook frustreren. In een universum van miljoenen tweeps en Instagram-gebruikers valt een eenling niet makkelijk op. Dus laten we ons licht steeds feller schijnen. Zo fel dat men ons niet meer kan missen. Tot het onszelf gaat vermoeien. En we bang worden van de sterkte van onze eigen UV-straling.

Face-to-face is het ‘not done’ om veel over jezelf te praten. In een salestraining leer je vooral hoe je moet luisteren naar je klant, in plaats van verkopen. In Social Media gaat bij velen van ons 90% van de tekst en foto’s over jezelf. En daar gaat het mis met de verdraagzaamheid van de introvertere mens. Die haakt af. Of zijn weerstand wordt zo groot dat er eindelijk een gepeperde mening komt over dit digitale narcisme. Complimenten retweeten? Je eigen Instagram foto’s liken? De selfiecultuur? Is dit nu Social Media?

Het mooie aan Social Media is dat hiërarchie geen rol speelt. Iedereen kan autoriteit zijn. Als je maar publiek hebt. En relevante informatie. Als een ‘retweet’ een echo is en een ‘like’ een schaduw, beseffen we misschien dat het allemaal om tweerichtingsverkeer gaat. Want de leukste manier om complimenten te krijgen is om ze ook te geven. Op een druilerige zondagmiddag beslissen dat je iedereen op Twitter gaat ontvolgen, omdat 30 mensen volgen en 4000 volgers hebben ‘cool’ is en overzichtelijk voor je timeline, werkt niet. 

Hier kunnen we iets leren van de introverte mens! Ga in gesprek met iemand die verlegen is. En vraag hem hoe luisteren voelt. Wat zorgzaamheid met je doet. Social Listening is zo belangrijk. En sterke webcare ook. Voor mensen en voor merken. Want in de echte wereld worden we, wanneer we alleen maar informatie zenden, verstoten. Meedogenloos! Bam! Op de blacklist! En nooit meer naar een feestje…

You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Wordt Instagram de ondergang van Snapchat?
Stories, the battle
Let me tell you a story… Er was eens een tijd waarin ik enkel picture perfect momenten met minstens 1 filter, aangepaste kleuren en betere lichtinval postte. Ja, mijn leven moest toch fabulous, fun, boeiend en cool overkomen online? Niet veel later begonnen deze perfecte, en vaak fake, foto’s te vervelen en kwam Snapchat met zijn stories op het toneel. Die deden me eraan herinneren dat o
Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg
Het "twitteren" uit de doeken gedaan
Hi Twitter! Weet je hoe je moet groeien?
Dat de business zal floreren als je Twitter juist inzet, weet Twitter zelf als de beste. Maar toch gaat het met hun eigen groei niet goed. Twitter heeft in de afgelopen drie maanden niet veel nieuwe gebruikers verwelkomd. De magere groei en teleurstellende omzet zorgden ervoor dat het aandeel 9% verloor bij de nabeurshandel in New York.  Twitter, hoe moet je groeien? Als je een probleem niet
De kracht van het taggen
Hashtag hoe?
Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt.  Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste dre
Trouwe klanten creëren is een must
Brandlovers
Trouwe klanten! Dat zijn de klanten die we allemaal willen. Maar wist je dat trouw enkel bestaat wanneer de liefde groter is dan het instinct? Met die wetenschap ben je met de juiste aanpak niet enkel een trouwe klant rijker, maar creëer je 'brandlovers'! Klanten die zich op Twitter uiten over de fijne samenwerking met jou of je bedrijf. Medewerkers die zichzelf identificeren met hun werk. Die
E-mail & social media versterken elkaar én je digitale communicatie
E-mail is dood! E-mail is springlevend! Wat is het nu?
Je hoort dezer dagen veel over kanalen zoals sociale media maar veel minder over e-mail. Een veel gestelde vraag is dan ook: moet ik als bedrijf een nieuwsbrief hebben? Is er nog een rol weggelegd voor e-mail marketing naast al dat social media geweld? Is trop te veel? Een antwoord dat je dan vaak hoort is: mensen krijgen vandaag de dag al zoveel e-mail en spam, het is onmogelijk om op te vall
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief