De kracht van schaduw en echo

Of ik een parasol heb. Een parasol? Ik? Mijn huis is helaas niet voorzien op schaduwmensen. Ik en schaduw, dat klikt niet. Hou je gezicht altijd naar de zon gericht, en straal! 

Als kind was ik extreem introvert. Niemand die mij nu kent gelooft dat nog. Ik ben een stuiterbal, een ongeleid projectiel. Maar regelmatig je ouders tegen visite horen zeggen: ‘Ze komt wel los hoor, ze is gewoon een beetje verlegen’ maakte ooit de vechter in mijn los. En het leven bleek eenvoudiger zo. Introvert? Ik niet meer! Of soms nog, als ik doorsla in mijn ‘extravert zijn’. Maar ik begrijp ze wel, zij die de schaduw opzoeken. 

Introverte en extraverte mensen irriteren zich vaak aan elkaar. In het echte leven. En in het online leven. Wie graag straalt, spotlight zoekt, op het podium springt en zichzelf een zonnestraal noemt, ervaart de oneindigheid van Social Media euforisch. Met verwondering. Er is zoveel te ontdekken. Zoveel applaus te ontvangen. En soms slaan we door. Want we willen zo graag meetellen. Ons niet dat lieve kind voelen die de kat uit de boom kijkt.

Maar dit podium kan ook frustreren. In een universum van miljoenen tweeps en Instagram-gebruikers valt een eenling niet makkelijk op. Dus laten we ons licht steeds feller schijnen. Zo fel dat men ons niet meer kan missen. Tot het onszelf gaat vermoeien. En we bang worden van de sterkte van onze eigen UV-straling.

Face-to-face is het ‘not done’ om veel over jezelf te praten. In een salestraining leer je vooral hoe je moet luisteren naar je klant, in plaats van verkopen. In Social Media gaat bij velen van ons 90% van de tekst en foto’s over jezelf. En daar gaat het mis met de verdraagzaamheid van de introvertere mens. Die haakt af. Of zijn weerstand wordt zo groot dat er eindelijk een gepeperde mening komt over dit digitale narcisme. Complimenten retweeten? Je eigen Instagram foto’s liken? De selfiecultuur? Is dit nu Social Media?

Het mooie aan Social Media is dat hiërarchie geen rol speelt. Iedereen kan autoriteit zijn. Als je maar publiek hebt. En relevante informatie. Als een ‘retweet’ een echo is en een ‘like’ een schaduw, beseffen we misschien dat het allemaal om tweerichtingsverkeer gaat. Want de leukste manier om complimenten te krijgen is om ze ook te geven. Op een druilerige zondagmiddag beslissen dat je iedereen op Twitter gaat ontvolgen, omdat 30 mensen volgen en 4000 volgers hebben ‘cool’ is en overzichtelijk voor je timeline, werkt niet. 

Hier kunnen we iets leren van de introverte mens! Ga in gesprek met iemand die verlegen is. En vraag hem hoe luisteren voelt. Wat zorgzaamheid met je doet. Social Listening is zo belangrijk. En sterke webcare ook. Voor mensen en voor merken. Want in de echte wereld worden we, wanneer we alleen maar informatie zenden, verstoten. Meedogenloos! Bam! Op de blacklist! En nooit meer naar een feestje…

Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg
Het "twitteren" uit de doeken gedaan
Hi Twitter! Weet je hoe je moet groeien?
Dat de business zal floreren als je Twitter juist inzet, weet Twitter zelf als de beste. Maar toch gaat het met hun eigen groei niet goed. Twitter heeft in de afgelopen drie maanden niet veel nieuwe gebruikers verwelkomd. De magere groei en teleurstellende omzet zorgden ervoor dat het aandeel 9% verloor bij de nabeurshandel in New York.  Twitter, hoe moet je groeien? Als je een probleem niet
De kracht van het taggen
Hashtag hoe?
Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt.  Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste dre
Trouwe klanten creëren is een must
Brandlovers
Trouwe klanten! Dat zijn de klanten die we allemaal willen. Maar wist je dat trouw enkel bestaat wanneer de liefde groter is dan het instinct? Met die wetenschap ben je met de juiste aanpak niet enkel een trouwe klant rijker, maar creëer je 'brandlovers'! Klanten die zich op Twitter uiten over de fijne samenwerking met jou of je bedrijf. Medewerkers die zichzelf identificeren met hun werk. Die
E-mail & social media versterken elkaar én je digitale communicatie
E-mail is dood! E-mail is springlevend! Wat is het nu?
Je hoort dezer dagen veel over kanalen zoals sociale media maar veel minder over e-mail. Een veel gestelde vraag is dan ook: moet ik als bedrijf een nieuwsbrief hebben? Is er nog een rol weggelegd voor e-mail marketing naast al dat social media geweld? Is trop te veel? Een antwoord dat je dan vaak hoort is: mensen krijgen vandaag de dag al zoveel e-mail en spam, het is onmogelijk om op te vall
De beleving zit in een verhaal
Storytelling kun je leren
Koop je dure nachtcrème, dan koop je geen huidverzachtende ingrediënten. Je koopt hoop. Koop je een boek, dan koop je geen spannend verhaal op papier. Je koopt een nieuw leven.   Dat is mijn persoonlijke ‘shopping mindset’. Daarom koop ik zo graag en voel ik me nadien zelden bekocht om veel te dure uitgaven. Naar de bedrijven die ik train om het beste uit hun inspanningen op Social M
Advertenties personaliseren op je (persoonlijk) profiel
Facebook: tijd voor schoon schip
Avonden tot ver na middernacht surfen op Sunjets, Sunweb, Thomas Cook, Neckermann, Jetair. Reis geboekt! Happy! Maar dat voorwerk en getreuzel doet me soms weer zo verlangen naar die vriendelijke dame van het reisbureau die me met de juiste voorstellen en de perfecte glimlach op mijn ideale bestemming kreeg. Vrij van online stress. En van online pushmarketing. Want vandaag, 4 weken na het boe
Hoe vind je de ROI van je Twitter en LinkedIn account terug?
Social selling index; wat je meten kan, bestaat!
“In 1 week van 52 naar 61 op de social selling index. Echt één van de beste opleidingen die ik in jaren gehad heb en die ook echt werkt!” Deze fijne mail kwam van Elke Bos van T-groep. T-groep heeft haarfijn beseft dat recruiters van nu online in contact moeten staan met zowel hun kandidaten als hun klanten. E-Recruitment en Social Selling zijn interessant in veel sectoren, maar zeker in
5 tips die zorgen voor meer interactie
Meer likes op Facebook?
Je maakt een pagina voor je bedrijf op Facebook. Het eerste wat je daarna doet is jouw vrienden op Facebook uitnodigen om de pagina te ‘liken’. Al snel stromen de eerste ‘likes’ binnen, maar iets later valt het stil. Maar je wil meer. Tuurlijk wil je meer. Je wil niet enkel je eigen familie en vrienden bereiken via Facebook maar ook klanten en mogelijke prospecten. En gelijk heb je. Uit ee

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief