Social selling index; wat je meten kan, bestaat!

“In 1 week van 52 naar 61 op de social selling index. Echt één van de beste opleidingen die ik in jaren gehad heb en die ook echt werkt!” Deze fijne mail kwam van Elke Bos van T-groep.

T-groep heeft haarfijn beseft dat recruiters van nu online in contact moeten staan met zowel hun kandidaten als hun klanten. E-Recruitment en Social Selling zijn interessant in veel sectoren, maar zeker in uitzendland een absolute must om succesvol te zijn. Social Selling vervangt natuurlijk nooit de oude manier van verkopen. Offline netwerken blijft belangrijk. Samen aan tafel zitten. Lunchen met je prospect. Of gewoon ouderwets de telefoon pakken en koud bellen. Maar Social Selling is de ideale aanvulling. Het is leuk om te doen, het geeft je meer slagkracht en het is zoveel gemakkelijker dan bellen. Veel mensen vallen na een training weer terug in oude gewoontes. Maar door na het creëren van de juiste mindset, ook tools te kunnen aanreiken die de ROI (return on investment) meten, blijven deelnemers na zo’n training in de juiste vibe. Daarvan getuigt Elke’s stijgende score. Ik kom haar vacatures met veel enthousiasme tegen op Twitter en LinkedIn.
 



Op beide sociale platforms zijn de tools om je ROI te bekijken blijkbaar goed verstopt. Want ik hoor vaak van mensen tijdens een training dat ze geen weet hebben van deze tools, hoewel ze al jaren tweeten of een actief LinkedIn account hebben. Dus ik deel ze even met jullie. Mocht je ze nog niet kennen… Op Twitter vind je ‘analyses’ onder het kleine fotootje van jezelf, dat rechtsboven op je scherm staat. Juist boven je instellingen. Het eerste tabblad geeft je een globaal overzicht hoe je impact is van de afgelopen 28 dagen ten opzichte van de periode daarvoor.

 

Leuker nog vind ik tabblad 2, ‘tweets’, waar je per tweet kan zien wat de impact is. Hoeveel clicks gingen naar jouw site of hoe groot is je ‘estimated reach’. Deze blog hieronder heb ik net gepost, maar mocht ik die 15 clicks naar mijn site snel willen verhogen, kan ik voor 'tweet uitlichten' kiezen (advertising).



Linkedin heeft sinds 2014 een Social Selling Index (SSI) Een meetinstrument dat jou aan de hand van 4 elementen een score toekent. Die score vind je, nog beter verstopt, op https://www.linkedin.com/sales/ssi  en ligt tussen de 0 en de 100. Hij geeft aan hoe jij presteert in verhouding tot mensen in je sector en tot mensen in je netwerk. De 4 elementen veranderen regelmatig van score, afhankelijk van hoe intensief je er mee werkt. 
 



Wat betekenen de elementen?

  • Establish your professional brand: Je profiel op LinkedIn; Ben je een all-star? Heb je alles volledig ingevuld? Recommendations ontvangen, je summary beschreven, profielfoto geupload? 
  • Find the right people: Hoe goed weet je mensen te vinden en hoe goed kan men jou vinden? Heb je veel ‘profile views’? 
  • Engage with insights: Deel je veel? En wat is de sociale interactie? (likes, comments, shares)
  • Build relationships: Dit is de kracht van je netwerk. Kwantiteit, maar natuurlijk ook welk niveau?

Als je naar beneden scrollt zie je de score van je sectorgenoten en die van je netwerk. Door Social Selling vinden Sales en Marketing elkaar meer dan ooit en sta jij als persoon centraal. Klanten accepteren namelijk niet langer de harde verkoopskills van een huntende verkoper. Social Selling werkt volgens de push- in plaats van pull-methode. Je deelt jouw kennis, je luistert, je geeft advies. Het kost meer tijd, dat wel. Maar uiteindelijk volgt die lead. Hoe lang het duurt? Tijd kun je niet meten in dagen, zoals geld in euro’s. Want elke dag is anders. En elke sector en regio ook. Maar de tools die ter beschikking zijn zorgen wel dat je het volhoudt. Omdat je zonder meten onbevredigd achterblijft. Gissen is missen en meten is weten. Zo, laat die businessleads nu maar komen. En veel succes met je Social Selling en E-Recruitment Elke!

You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Wordt Instagram de ondergang van Snapchat?
Stories, the battle
Let me tell you a story… Er was eens een tijd waarin ik enkel picture perfect momenten met minstens 1 filter, aangepaste kleuren en betere lichtinval postte. Ja, mijn leven moest toch fabulous, fun, boeiend en cool overkomen online? Niet veel later begonnen deze perfecte, en vaak fake, foto’s te vervelen en kwam Snapchat met zijn stories op het toneel. Die deden me eraan herinneren dat o
Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg
Het "twitteren" uit de doeken gedaan
Hi Twitter! Weet je hoe je moet groeien?
Dat de business zal floreren als je Twitter juist inzet, weet Twitter zelf als de beste. Maar toch gaat het met hun eigen groei niet goed. Twitter heeft in de afgelopen drie maanden niet veel nieuwe gebruikers verwelkomd. De magere groei en teleurstellende omzet zorgden ervoor dat het aandeel 9% verloor bij de nabeurshandel in New York.  Twitter, hoe moet je groeien? Als je een probleem niet
De kracht van het taggen
Hashtag hoe?
Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt.  Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste dre
Trouwe klanten creëren is een must
Brandlovers
Trouwe klanten! Dat zijn de klanten die we allemaal willen. Maar wist je dat trouw enkel bestaat wanneer de liefde groter is dan het instinct? Met die wetenschap ben je met de juiste aanpak niet enkel een trouwe klant rijker, maar creëer je 'brandlovers'! Klanten die zich op Twitter uiten over de fijne samenwerking met jou of je bedrijf. Medewerkers die zichzelf identificeren met hun werk. Die
E-mail & social media versterken elkaar én je digitale communicatie
E-mail is dood! E-mail is springlevend! Wat is het nu?
Je hoort dezer dagen veel over kanalen zoals sociale media maar veel minder over e-mail. Een veel gestelde vraag is dan ook: moet ik als bedrijf een nieuwsbrief hebben? Is er nog een rol weggelegd voor e-mail marketing naast al dat social media geweld? Is trop te veel? Een antwoord dat je dan vaak hoort is: mensen krijgen vandaag de dag al zoveel e-mail en spam, het is onmogelijk om op te vall
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief