Social selling index; wat je meten kan, bestaat!

“In 1 week van 52 naar 61 op de social selling index. Echt één van de beste opleidingen die ik in jaren gehad heb en die ook echt werkt!” Deze fijne mail kwam van Elke Bos van T-groep.

T-groep heeft haarfijn beseft dat recruiters van nu online in contact moeten staan met zowel hun kandidaten als hun klanten. E-Recruitment en Social Selling zijn interessant in veel sectoren, maar zeker in uitzendland een absolute must om succesvol te zijn. Social Selling vervangt natuurlijk nooit de oude manier van verkopen. Offline netwerken blijft belangrijk. Samen aan tafel zitten. Lunchen met je prospect. Of gewoon ouderwets de telefoon pakken en koud bellen. Maar Social Selling is de ideale aanvulling. Het is leuk om te doen, het geeft je meer slagkracht en het is zoveel gemakkelijker dan bellen. Veel mensen vallen na een training weer terug in oude gewoontes. Maar door na het creëren van de juiste mindset, ook tools te kunnen aanreiken die de ROI (return on investment) meten, blijven deelnemers na zo’n training in de juiste vibe. Daarvan getuigt Elke’s stijgende score. Ik kom haar vacatures met veel enthousiasme tegen op Twitter en LinkedIn.
 



Op beide sociale platforms zijn de tools om je ROI te bekijken blijkbaar goed verstopt. Want ik hoor vaak van mensen tijdens een training dat ze geen weet hebben van deze tools, hoewel ze al jaren tweeten of een actief LinkedIn account hebben. Dus ik deel ze even met jullie. Mocht je ze nog niet kennen… Op Twitter vind je ‘analyses’ onder het kleine fotootje van jezelf, dat rechtsboven op je scherm staat. Juist boven je instellingen. Het eerste tabblad geeft je een globaal overzicht hoe je impact is van de afgelopen 28 dagen ten opzichte van de periode daarvoor.

 

Leuker nog vind ik tabblad 2, ‘tweets’, waar je per tweet kan zien wat de impact is. Hoeveel clicks gingen naar jouw site of hoe groot is je ‘estimated reach’. Deze blog hieronder heb ik net gepost, maar mocht ik die 15 clicks naar mijn site snel willen verhogen, kan ik voor 'tweet uitlichten' kiezen (advertising).



Linkedin heeft sinds 2014 een Social Selling Index (SSI) Een meetinstrument dat jou aan de hand van 4 elementen een score toekent. Die score vind je, nog beter verstopt, op https://www.linkedin.com/sales/ssi  en ligt tussen de 0 en de 100. Hij geeft aan hoe jij presteert in verhouding tot mensen in je sector en tot mensen in je netwerk. De 4 elementen veranderen regelmatig van score, afhankelijk van hoe intensief je er mee werkt. 
 



Wat betekenen de elementen?

  • Establish your professional brand: Je profiel op LinkedIn; Ben je een all-star? Heb je alles volledig ingevuld? Recommendations ontvangen, je summary beschreven, profielfoto geupload? 
  • Find the right people: Hoe goed weet je mensen te vinden en hoe goed kan men jou vinden? Heb je veel ‘profile views’? 
  • Engage with insights: Deel je veel? En wat is de sociale interactie? (likes, comments, shares)
  • Build relationships: Dit is de kracht van je netwerk. Kwantiteit, maar natuurlijk ook welk niveau?

Als je naar beneden scrollt zie je de score van je sectorgenoten en die van je netwerk. Door Social Selling vinden Sales en Marketing elkaar meer dan ooit en sta jij als persoon centraal. Klanten accepteren namelijk niet langer de harde verkoopskills van een huntende verkoper. Social Selling werkt volgens de push- in plaats van pull-methode. Je deelt jouw kennis, je luistert, je geeft advies. Het kost meer tijd, dat wel. Maar uiteindelijk volgt die lead. Hoe lang het duurt? Tijd kun je niet meten in dagen, zoals geld in euro’s. Want elke dag is anders. En elke sector en regio ook. Maar de tools die ter beschikking zijn zorgen wel dat je het volhoudt. Omdat je zonder meten onbevredigd achterblijft. Gissen is missen en meten is weten. Zo, laat die businessleads nu maar komen. En veel succes met je Social Selling en E-Recruitment Elke!

Verhoog je omzet met een digitale strategie
Hoe zet je digitale marketing in binnen je onderneming?
“We moeten inzetten op social media want onze concurrenten doen dat ook!”, is een stelling die ik vaak te horen krijg. Dat zou natuurlijk niet de reden mogen zijn om ermee te starten. Uiteraard moet je social media inzetten als bedrijf… en dringend als je dat nog niet doet. Maar doe dit om je eigen onderneming naar een hoger niveau te tillen.          
Klantencase
Ambassadors! De ogen, oren en stem van je bedrijf
Actief Interim is een uitzendgroep met ambitie! Ze zijn dan ook niet voor niets één van de snelst groeiende uitzendgroepen van België. Op 30 jaar tijd klom Actief op tot de zevende plaats in de Interim Ranking van de Trends Top 30 000. En de groei zet zich voort met een duidelijke ambitie: doorgroeien tot de top 5 van de interimranking en blijven werken aan de verdere uitbouw van een volledig n
Euro Gijbels zet in op Company Branding en Social Media
Digitaal marketingproject bij Euro Gijbels
Euro Gijbels is een groente- en fruit distributeur in Geel met een eigen vestiging in Spanje. Het familiebedrijf staat voor kwaliteit, flexibele service en een gedrevenheid om te innoveren. Euro Gijbels heeft alles in eigen beheer, van aankoop tot verpakking en van transport tot IT. Behalve groenten en fruit biedt de familie ook een 4de gamma aan waaronder versneden producten, olijven, soep en kru
Zomerse social media tips!
5 tips voor de Summer Slowdown
Is het kort door de bocht als ik ervan uit ga dat veel sectoren tijdens de zomermaanden een ‘rustigere’ periode tegemoet gaan? Voor de meeste bedrijven biedt deze periode doorgaans wat ademruimte en tijd om de batterijen terug op te laden. Maar anderzijds kan dit ook betekenen dat je een uitdagendere periode moet doorkomen. Hoe zorg je er juist voor dat je in het vizier blijft tijdens
Tips & tricks
Heb jij al een back-up plan?
Wat zou jij doen moest je je data kwijt zijn? Of het nu gaat om foto’s op je telefoon of persoonlijke bestanden die je op je lokale laptop hebt bewaard, we besteden weinig aandacht aan het maken van een back-up hiervan. Toch kan het 'verliezen' van deze data voor jou erg vervelende gevolgen hebben en gebeurt dit meestal ook wanneer dit jou het minst uitkomt. Uit onderzoek is geb
Pin plezier!
Nieuw! Organiseer je Pinterest pins en borden nu nog beter
Het social mediakanaal Pinterest heeft een aantal nieuwe functies geïntroduceerd op hun platform. Zo kan je onder andere borden archiveren en pins in je eigen volgorde zetten. Pinterest heeft deze functies mogelijk gemaakt, zodat gebruikers gemakkelijker kunnen plannen en een beter overzicht hebben over hun projecten. We zetten graag de nieuwe features voor je op een rijtje: Secties toevoeg
Stel -hoe dan ook- de klant altijd centraal
The battle of the departments
“Zorg dat je salesmensen eindelijk in het gareel lopen. Zij zijn nooit in orde met hun bezoekrapportjes en leven van dag tot dag. Anders wordt ‘marketing automation’ natuurlijk nooit wat!” De zaal lag in een deuk om de tip van deze spreker. Alle marketeers knikten bevestigend en knipogend naar elkaar. Ik zat erbij. En keek rond. Voelde de stomp op mijn oude saleshart. Even vechten tegen
Nieuw jaar, nieuwe opportuniteiten
5 Digitale Marketing Trends voor 2018
Het nieuwe jaar is net begonnen. Prachtig moment om terug te kijken op een boeiend 2017, maar vooral ook uit te kijken naar een nieuw jaar vol verse opportuniteiten en trends. Niets is een zekerheid, maar toch lijsten we graag even de voorspelde digitale marketing trends voor het jaar 2018 op. Ready, set, go! Video3 In Digital Marketing kwam video reeds uitgebreid aan bod. Toch zijn er enk
You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief