#SocialMediaGeluk

"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk.

Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik te vertellen heb? Alsjeblieft, vind me leuk! Alsjeblieft!!"

Wat is geluk? Werkgeluk, liefdesgeluk, online geluk en offline geluk. En is er ruimte voor verdriet en tegenslag op Social Media? Voor sommigen is Social Media het lijntje met de buitenwereld. Geluk heeft alles te maken met contact. Maar geluk is vaak pas zichtbaar als het weer voorbij is. Daarom kijken we zo graag naar onze eigen timeline. Mijmeren. Omdat we, op het moment dat het geluk ons kruiste, door de lens van onze iPhone keken. En het maar half voelden.

Privé zien we steeds meer een trend om ons verdriet te delen. We laten niet meer alleen de perfecte kant van ons leven zien. Naast al die zonovergoten foto’s op Facebook is er ook plek voor pijn. En helaas ook voor gezeur. We kregen van Facebook nieuwe emoji’s waardoor we niet meer met een ‘like’ hoeven te reageren op de verongelukte kat van de buurvrouw. We kunnen op een traantje drukken. Of woest kijken. Dat Facebook ons deze buttons cadeau deed om het sentiment van de berichten te meten, vergeten we voor het gemak even.

Op Instagram lijkt het merendeel erg #happy & #healthy. Tenzij je zoekt op #captureyourgrief en ziet dat velen toch behoefte hebben om hartverscheurende verhalen te delen. Social Media zien als hulp in rouwverwerking. En als heilig huis om staande te blijven bij liefdesverdriet. Bedrijven daarentegen vinden dat Social Media het moeilijker maken om crisissen te managen. En dan gaat het alleen nog maar over managen. Over webcare. Want hoe zit het met minder succesvol nieuws naar buiten brengen?

Ook hier draait het om doseren. Altijd een goednieuwsshow bestaat niet. Ik vind het mooi als een bedrijfsaccount tweet dat hij baalt dat één van zijn grootste klanten naar de concurrentie is vertrokken. Maar dat hij zijn best gaat doen om er twee gelukkige nieuwe klanten voor terug te vinden. Maar ik zie het zelden. Of nooit eigenlijk. Jammer. Want dan val ik als een blok voor hem.

Ook privé doseer je maar beter. Altijd verdriet zorgt al snel dat je onder de mute-knop verdwijnt. Toen ik laatst in een dipmomentje postte dat er zelfs tussen de fakeplanten op mijn terras onkruid groeit, als metafoor voor het leven, kreeg ik veel dm’s. Of het wel helemaal goed met me ging. Zowel fijn dat er support is, als verontrustend dat het altijd feest moet zijn. 100% geluk is niet realistisch. In verschillende onderzoeken wordt depressie gekoppeld aan overmatig posten op sociale media. Waarom? Omdat je niet de nood voelt om alles te delen, als je écht gelukkig zou zijn met je leven. 

Relfies (romantische selfies), openbare echtelijke ruzies. Onze liefdesrelaties staan publiek. Facebook heeft alleen nog nooit 1 relatiecrisis oplost. Wel al best een paar verwoest. Maar ach, wat is geluk. Je hebt het gewoon een beetje nodig om gelukkig te worden. Zei Aristoteles ooit…

Euro Gijbels zet in op Company Branding en Social Media
Digitaal marketingproject bij Euro Gijbels
Euro Gijbels is een groente- en fruit distributeur in Geel met een eigen vestiging in Spanje. Het familiebedrijf staat voor kwaliteit, flexibele service en een gedrevenheid om te innoveren. Euro Gijbels heeft alles in eigen beheer, van aankoop tot verpakking en van transport tot IT. Behalve groenten en fruit biedt de familie ook een 4de gamma aan waaronder versneden producten, olijven, soep en kru
Zomerse social media tips!
5 tips voor de Summer Slowdown
Is het kort door de bocht als ik ervan uit ga dat veel sectoren tijdens de zomermaanden een ‘rustigere’ periode tegemoet gaan? Voor de meeste bedrijven biedt deze periode doorgaans wat ademruimte en tijd om de batterijen terug op te laden. Maar anderzijds kan dit ook betekenen dat je een uitdagendere periode moet doorkomen. Hoe zorg je er juist voor dat je in het vizier blijft tijdens
Tips & tricks
Heb jij al een back-up plan?
Wat zou jij doen moest je je data kwijt zijn? Of het nu gaat om foto’s op je telefoon of persoonlijke bestanden die je op je lokale laptop hebt bewaard, we besteden weinig aandacht aan het maken van een back-up hiervan. Toch kan het 'verliezen' van deze data voor jou erg vervelende gevolgen hebben en gebeurt dit meestal ook wanneer dit jou het minst uitkomt. Uit onderzoek is geb
Pin plezier!
Nieuw! Organiseer je Pinterest pins en borden nu nog beter
Het social mediakanaal Pinterest heeft een aantal nieuwe functies geïntroduceerd op hun platform. Zo kan je onder andere borden archiveren en pins in je eigen volgorde zetten. Pinterest heeft deze functies mogelijk gemaakt, zodat gebruikers gemakkelijker kunnen plannen en een beter overzicht hebben over hun projecten. We zetten graag de nieuwe features voor je op een rijtje: Secties toevoeg
Stel -hoe dan ook- de klant altijd centraal
The battle of the departments
“Zorg dat je salesmensen eindelijk in het gareel lopen. Zij zijn nooit in orde met hun bezoekrapportjes en leven van dag tot dag. Anders wordt ‘marketing automation’ natuurlijk nooit wat!” De zaal lag in een deuk om de tip van deze spreker. Alle marketeers knikten bevestigend en knipogend naar elkaar. Ik zat erbij. En keek rond. Voelde de stomp op mijn oude saleshart. Even vechten tegen
Nieuw jaar, nieuwe opportuniteiten
5 Digitale Marketing Trends voor 2018
Het nieuwe jaar is net begonnen. Prachtig moment om terug te kijken op een boeiend 2017, maar vooral ook uit te kijken naar een nieuw jaar vol verse opportuniteiten en trends. Niets is een zekerheid, maar toch lijsten we graag even de voorspelde digitale marketing trends voor het jaar 2018 op. Ready, set, go! Video3 In Digital Marketing kwam video reeds uitgebreid aan bod. Toch zijn er enk
You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Content delen en creëren om bekendheid op te bouwen
Waarom LinkedIn onmisbaar is voor kleine ondernemingen
Van alle sociale netwerken heeft LinkedIn ongetwijfeld het meest professionele imago. Moet je daar als zelfstandig ondernemer zijn? En hoe pak je dat aan? Moet je aanwezig zijn op LinkedIn? De vraag stellen, is ze beantwoorden. Natuurlijk moet je daar aanwezig zijn. LinkedIn is zoveel meer dan een kanaal waar je personeel kan vinden en waar je jezelf aan potentiële werkgevers kan voorstellen.
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief