#SocialMediaGeluk

"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk.

Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik te vertellen heb? Alsjeblieft, vind me leuk! Alsjeblieft!!"

Wat is geluk? Werkgeluk, liefdesgeluk, online geluk en offline geluk. En is er ruimte voor verdriet en tegenslag op Social Media? Voor sommigen is Social Media het lijntje met de buitenwereld. Geluk heeft alles te maken met contact. Maar geluk is vaak pas zichtbaar als het weer voorbij is. Daarom kijken we zo graag naar onze eigen timeline. Mijmeren. Omdat we, op het moment dat het geluk ons kruiste, door de lens van onze iPhone keken. En het maar half voelden.

Privé zien we steeds meer een trend om ons verdriet te delen. We laten niet meer alleen de perfecte kant van ons leven zien. Naast al die zonovergoten foto’s op Facebook is er ook plek voor pijn. En helaas ook voor gezeur. We kregen van Facebook nieuwe emoji’s waardoor we niet meer met een ‘like’ hoeven te reageren op de verongelukte kat van de buurvrouw. We kunnen op een traantje drukken. Of woest kijken. Dat Facebook ons deze buttons cadeau deed om het sentiment van de berichten te meten, vergeten we voor het gemak even.

Op Instagram lijkt het merendeel erg #happy & #healthy. Tenzij je zoekt op #captureyourgrief en ziet dat velen toch behoefte hebben om hartverscheurende verhalen te delen. Social Media zien als hulp in rouwverwerking. En als heilig huis om staande te blijven bij liefdesverdriet. Bedrijven daarentegen vinden dat Social Media het moeilijker maken om crisissen te managen. En dan gaat het alleen nog maar over managen. Over webcare. Want hoe zit het met minder succesvol nieuws naar buiten brengen?

Ook hier draait het om doseren. Altijd een goednieuwsshow bestaat niet. Ik vind het mooi als een bedrijfsaccount tweet dat hij baalt dat één van zijn grootste klanten naar de concurrentie is vertrokken. Maar dat hij zijn best gaat doen om er twee gelukkige nieuwe klanten voor terug te vinden. Maar ik zie het zelden. Of nooit eigenlijk. Jammer. Want dan val ik als een blok voor hem.

Ook privé doseer je maar beter. Altijd verdriet zorgt al snel dat je onder de mute-knop verdwijnt. Toen ik laatst in een dipmomentje postte dat er zelfs tussen de fakeplanten op mijn terras onkruid groeit, als metafoor voor het leven, kreeg ik veel dm’s. Of het wel helemaal goed met me ging. Zowel fijn dat er support is, als verontrustend dat het altijd feest moet zijn. 100% geluk is niet realistisch. In verschillende onderzoeken wordt depressie gekoppeld aan overmatig posten op sociale media. Waarom? Omdat je niet de nood voelt om alles te delen, als je écht gelukkig zou zijn met je leven. 

Relfies (romantische selfies), openbare echtelijke ruzies. Onze liefdesrelaties staan publiek. Facebook heeft alleen nog nooit 1 relatiecrisis oplost. Wel al best een paar verwoest. Maar ach, wat is geluk. Je hebt het gewoon een beetje nodig om gelukkig te worden. Zei Aristoteles ooit…

You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Wordt Instagram de ondergang van Snapchat?
Stories, the battle
Let me tell you a story… Er was eens een tijd waarin ik enkel picture perfect momenten met minstens 1 filter, aangepaste kleuren en betere lichtinval postte. Ja, mijn leven moest toch fabulous, fun, boeiend en cool overkomen online? Niet veel later begonnen deze perfecte, en vaak fake, foto’s te vervelen en kwam Snapchat met zijn stories op het toneel. Die deden me eraan herinneren dat o
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg
Het "twitteren" uit de doeken gedaan
Hi Twitter! Weet je hoe je moet groeien?
Dat de business zal floreren als je Twitter juist inzet, weet Twitter zelf als de beste. Maar toch gaat het met hun eigen groei niet goed. Twitter heeft in de afgelopen drie maanden niet veel nieuwe gebruikers verwelkomd. De magere groei en teleurstellende omzet zorgden ervoor dat het aandeel 9% verloor bij de nabeurshandel in New York.  Twitter, hoe moet je groeien? Als je een probleem niet
De kracht van het taggen
Hashtag hoe?
Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt.  Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste dre
Trouwe klanten creëren is een must
Brandlovers
Trouwe klanten! Dat zijn de klanten die we allemaal willen. Maar wist je dat trouw enkel bestaat wanneer de liefde groter is dan het instinct? Met die wetenschap ben je met de juiste aanpak niet enkel een trouwe klant rijker, maar creëer je 'brandlovers'! Klanten die zich op Twitter uiten over de fijne samenwerking met jou of je bedrijf. Medewerkers die zichzelf identificeren met hun werk. Die
E-mail & social media versterken elkaar én je digitale communicatie
E-mail is dood! E-mail is springlevend! Wat is het nu?
Je hoort dezer dagen veel over kanalen zoals sociale media maar veel minder over e-mail. Een veel gestelde vraag is dan ook: moet ik als bedrijf een nieuwsbrief hebben? Is er nog een rol weggelegd voor e-mail marketing naast al dat social media geweld? Is trop te veel? Een antwoord dat je dan vaak hoort is: mensen krijgen vandaag de dag al zoveel e-mail en spam, het is onmogelijk om op te vall
De beleving zit in een verhaal
Storytelling kun je leren
Koop je dure nachtcrème, dan koop je geen huidverzachtende ingrediënten. Je koopt hoop. Koop je een boek, dan koop je geen spannend verhaal op papier. Je koopt een nieuw leven.   Dat is mijn persoonlijke ‘shopping mindset’. Daarom koop ik zo graag en voel ik me nadien zelden bekocht om veel te dure uitgaven. Naar de bedrijven die ik train om het beste uit hun inspanningen op Social M
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief