#SocialMediaGeluk

"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk.

Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik te vertellen heb? Alsjeblieft, vind me leuk! Alsjeblieft!!"

Wat is geluk? Werkgeluk, liefdesgeluk, online geluk en offline geluk. En is er ruimte voor verdriet en tegenslag op Social Media? Voor sommigen is Social Media het lijntje met de buitenwereld. Geluk heeft alles te maken met contact. Maar geluk is vaak pas zichtbaar als het weer voorbij is. Daarom kijken we zo graag naar onze eigen timeline. Mijmeren. Omdat we, op het moment dat het geluk ons kruiste, door de lens van onze iPhone keken. En het maar half voelden.

Privé zien we steeds meer een trend om ons verdriet te delen. We laten niet meer alleen de perfecte kant van ons leven zien. Naast al die zonovergoten foto’s op Facebook is er ook plek voor pijn. En helaas ook voor gezeur. We kregen van Facebook nieuwe emoji’s waardoor we niet meer met een ‘like’ hoeven te reageren op de verongelukte kat van de buurvrouw. We kunnen op een traantje drukken. Of woest kijken. Dat Facebook ons deze buttons cadeau deed om het sentiment van de berichten te meten, vergeten we voor het gemak even.

Op Instagram lijkt het merendeel erg #happy & #healthy. Tenzij je zoekt op #captureyourgrief en ziet dat velen toch behoefte hebben om hartverscheurende verhalen te delen. Social Media zien als hulp in rouwverwerking. En als heilig huis om staande te blijven bij liefdesverdriet. Bedrijven daarentegen vinden dat Social Media het moeilijker maken om crisissen te managen. En dan gaat het alleen nog maar over managen. Over webcare. Want hoe zit het met minder succesvol nieuws naar buiten brengen?

Ook hier draait het om doseren. Altijd een goednieuwsshow bestaat niet. Ik vind het mooi als een bedrijfsaccount tweet dat hij baalt dat één van zijn grootste klanten naar de concurrentie is vertrokken. Maar dat hij zijn best gaat doen om er twee gelukkige nieuwe klanten voor terug te vinden. Maar ik zie het zelden. Of nooit eigenlijk. Jammer. Want dan val ik als een blok voor hem.

Ook privé doseer je maar beter. Altijd verdriet zorgt al snel dat je onder de mute-knop verdwijnt. Toen ik laatst in een dipmomentje postte dat er zelfs tussen de fakeplanten op mijn terras onkruid groeit, als metafoor voor het leven, kreeg ik veel dm’s. Of het wel helemaal goed met me ging. Zowel fijn dat er support is, als verontrustend dat het altijd feest moet zijn. 100% geluk is niet realistisch. In verschillende onderzoeken wordt depressie gekoppeld aan overmatig posten op sociale media. Waarom? Omdat je niet de nood voelt om alles te delen, als je écht gelukkig zou zijn met je leven. 

Relfies (romantische selfies), openbare echtelijke ruzies. Onze liefdesrelaties staan publiek. Facebook heeft alleen nog nooit 1 relatiecrisis oplost. Wel al best een paar verwoest. Maar ach, wat is geluk. Je hebt het gewoon een beetje nodig om gelukkig te worden. Zei Aristoteles ooit…

Stel -hoe dan ook- de klant altijd centraal
The battle of the departments
“Zorg dat je salesmensen eindelijk in het gareel lopen. Zij zijn nooit in orde met hun bezoekrapportjes en leven van dag tot dag. Anders wordt ‘marketing automation’ natuurlijk nooit wat!” De zaal lag in een deuk om de tip van deze spreker. Alle marketeers knikten bevestigend en knipogend naar elkaar. Ik zat erbij. En keek rond. Voelde de stomp op mijn oude saleshart. Even vechten tegen
Nieuw jaar, nieuwe opportuniteiten
5 Digitale Marketing Trends voor 2018
Het nieuwe jaar is net begonnen. Prachtig moment om terug te kijken op een boeiend 2017, maar vooral ook uit te kijken naar een nieuw jaar vol verse opportuniteiten en trends. Niets is een zekerheid, maar toch lijsten we graag even de voorspelde digitale marketing trends voor het jaar 2018 op. Ready, set, go! Video3 In Digital Marketing kwam video reeds uitgebreid aan bod. Toch zijn er enk
You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Content delen en creëren om bekendheid op te bouwen
Waarom LinkedIn onmisbaar is voor kleine ondernemingen
Van alle sociale netwerken heeft LinkedIn ongetwijfeld het meest professionele imago. Moet je daar als zelfstandig ondernemer zijn? En hoe pak je dat aan? Moet je aanwezig zijn op LinkedIn? De vraag stellen, is ze beantwoorden. Natuurlijk moet je daar aanwezig zijn. LinkedIn is zoveel meer dan een kanaal waar je personeel kan vinden en waar je jezelf aan potentiële werkgevers kan voorstellen.
Wordt Instagram de ondergang van Snapchat?
Stories, the battle
Let me tell you a story… Er was eens een tijd waarin ik enkel picture perfect momenten met minstens 1 filter, aangepaste kleuren en betere lichtinval postte. Ja, mijn leven moest toch fabulous, fun, boeiend en cool overkomen online? Niet veel later begonnen deze perfecte, en vaak fake, foto’s te vervelen en kwam Snapchat met zijn stories op het toneel. Die deden me eraan herinneren dat o
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg
Het "twitteren" uit de doeken gedaan
Hi Twitter! Weet je hoe je moet groeien?
Dat de business zal floreren als je Twitter juist inzet, weet Twitter zelf als de beste. Maar toch gaat het met hun eigen groei niet goed. Twitter heeft in de afgelopen drie maanden niet veel nieuwe gebruikers verwelkomd. De magere groei en teleurstellende omzet zorgden ervoor dat het aandeel 9% verloor bij de nabeurshandel in New York.  Twitter, hoe moet je groeien? Als je een probleem niet
De kracht van het taggen
Hashtag hoe?
Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt.  Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste dre

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief