De recruiter, meer dan een matchmaker?

Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’.

In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invite en zocht ze het Twitter-account van de dame in kwestie. ‘Hmmmm’, dacht ze, ik ben benieuwd hoe deze Consultant haar netwerk gaat inzetten, met 47 LinkedIn-contacten en geen Twitter….

Eén ding is duidelijk: online technologie verandert vrijwel alle aspecten van de markt. Ook HR-afdelingen en de rekruteringswereld. De meeste werkzoekenden weten al een hele tijd de weg te vinden naar de sociale netwerken om zichzelf als merk te profileren. 

Natuurlijk moest een HR Professional voor het tijdperk van Twitter ook al beleefd omgaan met haar sollicitanten. Een keurige negatieve brief of na een sollicitatiegesprek even telefonisch feedback bezorgen. Maar sinds platformen als Glassdoor, de Tripadvisor van de arbeidsmarkt, is HR meer dan ooit een marketingdepartement.

Uiteindelijk is ‘employer branding’ al zo lang als het woord bestaat, de belangrijkste hoeksteen van een goede marketingstrategie voor je bedrijf. Waar mensen graag werken willen klanten graag kopen. Maar nu de werkzoekende, terecht, zijn ‘customer experience’ op alle sociale netwerken deelt is het belangrijker dan ooit om te beseffen dat de moderne recruiter meer moet zijn dan een matchmaker. En eigenlijk? Had je er als Recruiter al eerder moeten zijn dan je kandidaat. Om de weg te wijzen. 

Ja beste Recruiter, natuurlijk ben jij een Matchmaker! Met een haarscherpe neus voor welk type mens past bij welk type bedrijf. Met het grote verschil dat de beste matches niet enkel meer op de klassieke jobsites gevonden worden, maar vooral via LinkedIn, Twitter en Google+. Waar alles transparanter is. De aanbevelingen open en bloot staan. En waar je veel meer informatie krijgt dan een cv je ooit kan geven.

Maar je bent ook een Marketeer! Je praat en denkt over jobs zoals Marketeers hun producten beleven. Jij bent evenveel Marketingmanager als de officiële Marketingmanager binnen jouw bedrijf. En ook jouw klanten zijn het. Sollicitanten, medewerkers, in een digitale wereld is iedereen Marketingmanager. Het delen van een vacature door echte mensen zegt zoveel meer dan dure personeelsadvertenties. En tegen een leuke testimonial van een werknemer kan geen dure campagne op. Dus ga voor een beeld. En voor authenticiteit. En je vacature valt op!

Je bent een Social Seller. Naast de klassieke commerciële telefoon onderhoud en voed je je netwerk ook op de sociale netwerken. Je herkent noden, luistert wat bedrijven willen en genereert leads. En je hoort op Social Media wie wat waar zoekt. Contact is dan snel gelegd. Want uiteindelijk is B-to-C en B-to-B, human to human geworden. Hoe menselijker jij je als Recruiter neerzet op Social Media, hoe meer talent je vindt.

Je bent een Data Nerd! Want als je al die uren op Social Media niet kan meten, kan je het niet ‘managen’. Technologie is al lang niet meer het exclusief speeltje voor de IT-afdeling, maar een middel om bedrijfsprocessen naadloos met elkaar te verbinden.

En wat denk je van jouw rol als Researcher? Je maakt de beste kandidatenpools en verwerft elke dag meer expertise over arbeidsontwikkelingen en de veranderde gevraagde competenties. Door dieper in het nieuws over jouw vakgebied te duiken dan je ooit deed.

Herken je deze trendverschuiving als Recruiter of als HR Professional? En ben jij al vertrokken met deze aanpassingen? Of vind je het lastig om er je draai te vinden? Zoekend naar de juiste woorden. Neem gerust contact met me op voor een vrijblijvende afspraak. Twijfel je omdat het je waarschijnlijk allemaal nog meer werk gaat opleveren in die toch al zo krappe agenda? Geloof me, ‘you’ll work smarter, not harder’.

Na 18 jaar ervaring in de rekruteringssector is de evolutie van klassieker rekrutering naar E-recruitment mijn stokpaardje geworden.

 

Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Content delen en creëren om bekendheid op te bouwen
Waarom LinkedIn onmisbaar is voor kleine ondernemingen
Van alle sociale netwerken heeft LinkedIn ongetwijfeld het meest professionele imago. Moet je daar als zelfstandig ondernemer zijn? En hoe pak je dat aan? Moet je aanwezig zijn op LinkedIn? De vraag stellen, is ze beantwoorden. Natuurlijk moet je daar aanwezig zijn. LinkedIn is zoveel meer dan een kanaal waar je personeel kan vinden en waar je jezelf aan potentiële werkgevers kan voorstellen.
Wordt Instagram de ondergang van Snapchat?
Stories, the battle
Let me tell you a story… Er was eens een tijd waarin ik enkel picture perfect momenten met minstens 1 filter, aangepaste kleuren en betere lichtinval postte. Ja, mijn leven moest toch fabulous, fun, boeiend en cool overkomen online? Niet veel later begonnen deze perfecte, en vaak fake, foto’s te vervelen en kwam Snapchat met zijn stories op het toneel. Die deden me eraan herinneren dat o
Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg
Het "twitteren" uit de doeken gedaan
Hi Twitter! Weet je hoe je moet groeien?
Dat de business zal floreren als je Twitter juist inzet, weet Twitter zelf als de beste. Maar toch gaat het met hun eigen groei niet goed. Twitter heeft in de afgelopen drie maanden niet veel nieuwe gebruikers verwelkomd. De magere groei en teleurstellende omzet zorgden ervoor dat het aandeel 9% verloor bij de nabeurshandel in New York.  Twitter, hoe moet je groeien? Als je een probleem niet
De kracht van het taggen
Hashtag hoe?
Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt.  Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste dre
Trouwe klanten creëren is een must
Brandlovers
Trouwe klanten! Dat zijn de klanten die we allemaal willen. Maar wist je dat trouw enkel bestaat wanneer de liefde groter is dan het instinct? Met die wetenschap ben je met de juiste aanpak niet enkel een trouwe klant rijker, maar creëer je 'brandlovers'! Klanten die zich op Twitter uiten over de fijne samenwerking met jou of je bedrijf. Medewerkers die zichzelf identificeren met hun werk. Die
E-mail & social media versterken elkaar én je digitale communicatie
E-mail is dood! E-mail is springlevend! Wat is het nu?
Je hoort dezer dagen veel over kanalen zoals sociale media maar veel minder over e-mail. Een veel gestelde vraag is dan ook: moet ik als bedrijf een nieuwsbrief hebben? Is er nog een rol weggelegd voor e-mail marketing naast al dat social media geweld? Is trop te veel? Een antwoord dat je dan vaak hoort is: mensen krijgen vandaag de dag al zoveel e-mail en spam, het is onmogelijk om op te vall

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief