5 Digitale Marketing Trends voor 2018

Het nieuwe jaar is net begonnen. Prachtig moment om terug te kijken op een boeiend 2017, maar vooral ook uit te kijken naar een nieuw jaar vol verse opportuniteiten en trends. Niets is een zekerheid, maar toch lijsten we graag even de voorspelde digitale marketing trends voor het jaar 2018 op. Ready, set, go!

  1. Video3
    In Digital Marketing kwam video reeds uitgebreid aan bod. Toch zijn er enkele trends die zullen aanhouden of vergroten in 2018.

    Dit jaar werd de introductie reeds gemaakt: vierkante video blijkt veel doeltreffender. Maar hoe gaat dit in zijn werk? En is dit op alle sociale netwerken zo? Vierkante video komt groter in beeld, waardoor de interactie makkelijker hoger ligt. Dit is het geval op Facebook, LinkedIn en natuurlijk ook Instagram. Naast de vierkante video zullen in 2018 ook ‘Motion graphics’ veel meer in de picture komen te staan. ‘Motion graphics’ zijn verschillende types video, hieronder verstaan we animatie, stopmotion, cinemagraphics (de video tegenhanger van ‘infographics’)… Ten slotte kent ook de live video nog steeds een grote opmars. De impact van live video, bijvoorbeeld op Facebook en Instagram, mag zeker niet onderschat worden. Het grootste voordeel van live video is de hogere betrokkenheid en het grotere bereik in vergelijking met andere types content.  
     
  2. Multi-channel
    Een volgende trend kunnen we onder de term ‘multi-channel’ vinden. Het is namelijk cruciaal om als bedrijf ook aanwezig te zijn op elk kanaal waarop je klant zit. Het is belangrijk te begrijpen dat het gebruik van verschillende social media kanalen geen ‘of-of’, maar een ‘en-en’-verhaal moet zijn. Ontdek op welke kanalen jouw klant zich vertoeft en voorzie vervolgens elk kanaal van een unieke ervaring die in lijn ligt met jouw branding. Zo wordt een multichannel-strategie een vereiste.  

  3. Social media analyses & performance
    Als het op de analyse van social media kanalen aankomt, merken we dat bedrijven steeds vaker op hun performance letten (en terecht!). Tot hiertoe werd dit vooral gemeten in statistieken zoals likes, volgers, comments, shares, enz. Kortom, de interactie. In 2018 zal blijken dat reach (bereik) en frequency ook meer de bovenhand beginnen nemen. Je reach omvat het aantal mensen dat in aanraking komt met jouw bericht. Frequency is het aantal keer dat jij een persoon bereikt met een bericht. Interactie op social media kent zijn ups en downs. Juist om die reden worden statistieken zoals reach en frequency minstens even belangrijk als de klassiekere likes, volgers, comments en shares.  
     
  4. Chatbots & Voice Search
    Niet geheel onverwacht: ook de chatbots en live chat staan in dit trend-lijstje. Merken creëren participatie met hun klanten via Messenger platforms zoals Whatsapp, Facebook Messenger of andere Live Chat opties. Dit is een strategische beslissing om je klanten real-time te bedienen. Ook zijn er mogelijkheden binnen de Voice Search, zoals Amazon’s Alexa en Apple’s Siri. Het gebruik van deze systemen zal alleen nog maar stijgen, dus zullen ook de hoogste plaatsjes bij de search engines (SEO) nog meer begeerd worden. 
     
  5. Influencer marketing
    Als we spreken over het type marketing dat het snelst groeit, is dit vast en zeker de zogenaamde ‘influencer marketing’. Dit is met behulp van ‘invloedrijke personen’ jouw merk of product onder de aandacht brengen bij hun publiek. Influencer marketing bestaat zowel uit mega-, macro- als micro-influencers. In 2017 merkten we dat micro-influencers erg veel lof kregen. Voor 2018 wordt echter voorspeld dat de influencer-marketing een verweven strategie krijgt, waarbij zowel mega-, macro- als micro-influencers deel uitmaken van de influencer marketing strategie. Er bestaan verschillende manieren waarop de influencers de klant kunnen aanspreken, afhankelijk van verschillende fases van de customer journey.

    Ten slotte is het belangrijk te benadrukken dat ook werknemers, klanten, partners… als influencers van een bedrijf beschouwd moeten worden (zogenaamde ‘brand advocates’). Zij bepalen voor een erg groot deel hoe jouw merk in de wereld gezet wordt.   
Stel -hoe dan ook- de klant altijd centraal
The battle of the departments
“Zorg dat je salesmensen eindelijk in het gareel lopen. Zij zijn nooit in orde met hun bezoekrapportjes en leven van dag tot dag. Anders wordt ‘marketing automation’ natuurlijk nooit wat!” De zaal lag in een deuk om de tip van deze spreker. Alle marketeers knikten bevestigend en knipogend naar elkaar. Ik zat erbij. En keek rond. Voelde de stomp op mijn oude saleshart. Even vechten tegen
You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Content delen en creëren om bekendheid op te bouwen
Waarom LinkedIn onmisbaar is voor kleine ondernemingen
Van alle sociale netwerken heeft LinkedIn ongetwijfeld het meest professionele imago. Moet je daar als zelfstandig ondernemer zijn? En hoe pak je dat aan? Moet je aanwezig zijn op LinkedIn? De vraag stellen, is ze beantwoorden. Natuurlijk moet je daar aanwezig zijn. LinkedIn is zoveel meer dan een kanaal waar je personeel kan vinden en waar je jezelf aan potentiële werkgevers kan voorstellen.
Wordt Instagram de ondergang van Snapchat?
Stories, the battle
Let me tell you a story… Er was eens een tijd waarin ik enkel picture perfect momenten met minstens 1 filter, aangepaste kleuren en betere lichtinval postte. Ja, mijn leven moest toch fabulous, fun, boeiend en cool overkomen online? Niet veel later begonnen deze perfecte, en vaak fake, foto’s te vervelen en kwam Snapchat met zijn stories op het toneel. Die deden me eraan herinneren dat o
Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg
Het "twitteren" uit de doeken gedaan
Hi Twitter! Weet je hoe je moet groeien?
Dat de business zal floreren als je Twitter juist inzet, weet Twitter zelf als de beste. Maar toch gaat het met hun eigen groei niet goed. Twitter heeft in de afgelopen drie maanden niet veel nieuwe gebruikers verwelkomd. De magere groei en teleurstellende omzet zorgden ervoor dat het aandeel 9% verloor bij de nabeurshandel in New York.  Twitter, hoe moet je groeien? Als je een probleem niet
De kracht van het taggen
Hashtag hoe?
Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt.  Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste dre

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief