The battle of the departments

“Zorg dat je salesmensen eindelijk in het gareel lopen. Zij zijn nooit in orde met hun bezoekrapportjes en leven van dag tot dag. Anders wordt ‘marketing automation’ natuurlijk nooit wat!”

De zaal lag in een deuk om de tip van deze spreker. Alle marketeers knikten bevestigend en knipogend naar elkaar. Ik zat erbij. En keek rond. Voelde de stomp op mijn oude saleshart. Even vechten tegen de drang om in de verdediging te schieten. Was ik op een verkeerd feestje?

Nee, ik was op een marketingevent. Draag meer petten dan enkel die van Sales. En weet natuurlijk dat het niet altijd koek en ei is tussen marketing en sales. Maar dat is het ook niet tussen HR en Marketing. Of tussen Credit & Collection en Sales. Of Marketing & Sales en ICT. Niet omdat we elkaar niet mogen. De vrijdagmiddagborrels zijn heel gezellig. Maar omdat we onszelf het belangrijkste departement van het bedrijf vinden. Dat zo nu en dan flink tegengewerkt wordt door al die anderen.

Na die klap was ze me natuurlijk kwijt. Hoofd in een andere wereld. Zo ben ik. Ik dagdroomde over een wereldbol waar elk departement een ander continent was. En op die grote wilde oceaan zat onze klant. Op een bootje dobberde hij rond. Aan het aftasten waar hij kon aanmeren. Zijn motor was stuk. Hij had hulp nodig. Maar de werelddelen zagen hem niet. Ze waren te druk met bommenwerpen op vreemd grondgebied. En door de zware mist en hoge golven was zijn zicht vertroebeld. Hij dreef verder. En kwam nooit meer terug.

‘The battle of the departments’. Ook al vinden we elkaar de allerliefste, onze doelen zijn zo anders. Onze inzichten niet altijd even toereikend. En onze zwaktes zelden open op tafel gesmeten.

Herken je dit?

  • HR zoekt het schaap met 5 poten. En vergeet dat een schaap op 3 poten ook een waardevolle wandeling kan maken. Onbewust van de impact van het niet correct of zonder feedback afwijzen van kandidaten. Kijk maar eens op www.glassdoor.be als je de feedback van teleurgestelde sollicitanten wilt kennen.
  • Sales denkt dat ze als enige het geld verdient. En daardoor alleenrecht heeft op commissies. Maar beloftes zijn er ook om in te lossen. Correcte registratie, getekende contracten en éénduidigheid maken de boel er gemakkelijker op. En zijn een must voor de continuïteit van je omzet. Verkopen is niet moeilijk. Toch niet voor een sales professional. Waarmaken wel.
  • Marketing wil innoveren, mee zijn of zelfs vooroplopen in het digitale tijdperk. Zou graag ook Employer Branding van HR overnemen. Want hoe weet HR nu hoe ze ‘aantrekkelijk werkgeverschap’ moeten vermarkten. En wat zou er gebeuren als marketing mee in de wagen van de accountmanager stapt om écht te voelen wat die klant nu wil? Niet aan de hand van trendrapporten en marktanalyses, maar door een goed gesprek met een lekkere kop koffie.
  • Credit & Collection streeft naar een strakke DSO. 30 dagen is 30 dagen. En geen 31 dagen. Goed voor onze cashflow. Maar hé, we willen die klant ook graag houden. Waar ligt de balans? Zullen we die even samen opzoeken? Klantbeheerder en debiteurenbewaker met een gedeelde verantwoordelijkheid.
  • ICT faciliteert. Wat zouden we zonder haar zijn. Ze bewaakt zorgvuldig de grenzen van de onstuimige sales en de ongeduldige marketeer. Niets kan. Geen budget, geen tijd, technisch niet mogelijk. Maar wat levert het op? Hoe zit het met de ROI?

In een digitale wereld is alles transparant. De klant of de sollicitant vaart voorbij in zijn bootje. Laat misschien een review achter op onze Facebook-pagina waar nog een kans voor ons ligt om het recht te trekken. Maar misschien denkt hij: geen hand vol, maar een land vol. Adieu!

De beste manier om met dit eeuwenoude kwaad af te rekenen is de klant áltijd centraal te stellen. Niet enkel met een quote in de bedrijfskantine. En niet enkel vanuit een sales- en marketingdepartement. Organiseer een ‘mapping’ rond de “Customer Journey” als een multidisciplinair team. Kijk waar ieder departement de klant op alle “touchpoints” kan ondersteunen. En nodig je klant ook eens uit! Een mooi gedicht heeft immers ook een samenwerking nodig tussen dichter en lezer.

Hulp nodig bij het uitwerken van een “Customer Journey”? Ik help je graag!

Nieuw jaar, nieuwe opportuniteiten
5 Digitale Marketing Trends voor 2018
Het nieuwe jaar is net begonnen. Prachtig moment om terug te kijken op een boeiend 2017, maar vooral ook uit te kijken naar een nieuw jaar vol verse opportuniteiten en trends. Niets is een zekerheid, maar toch lijsten we graag even de voorspelde digitale marketing trends voor het jaar 2018 op. Ready, set, go! Video3 In Digital Marketing kwam video reeds uitgebreid aan bod. Toch zijn er enk
You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Content delen en creëren om bekendheid op te bouwen
Waarom LinkedIn onmisbaar is voor kleine ondernemingen
Van alle sociale netwerken heeft LinkedIn ongetwijfeld het meest professionele imago. Moet je daar als zelfstandig ondernemer zijn? En hoe pak je dat aan? Moet je aanwezig zijn op LinkedIn? De vraag stellen, is ze beantwoorden. Natuurlijk moet je daar aanwezig zijn. LinkedIn is zoveel meer dan een kanaal waar je personeel kan vinden en waar je jezelf aan potentiële werkgevers kan voorstellen.
Wordt Instagram de ondergang van Snapchat?
Stories, the battle
Let me tell you a story… Er was eens een tijd waarin ik enkel picture perfect momenten met minstens 1 filter, aangepaste kleuren en betere lichtinval postte. Ja, mijn leven moest toch fabulous, fun, boeiend en cool overkomen online? Niet veel later begonnen deze perfecte, en vaak fake, foto’s te vervelen en kwam Snapchat met zijn stories op het toneel. Die deden me eraan herinneren dat o
Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg
Het "twitteren" uit de doeken gedaan
Hi Twitter! Weet je hoe je moet groeien?
Dat de business zal floreren als je Twitter juist inzet, weet Twitter zelf als de beste. Maar toch gaat het met hun eigen groei niet goed. Twitter heeft in de afgelopen drie maanden niet veel nieuwe gebruikers verwelkomd. De magere groei en teleurstellende omzet zorgden ervoor dat het aandeel 9% verloor bij de nabeurshandel in New York.  Twitter, hoe moet je groeien? Als je een probleem niet
De kracht van het taggen
Hashtag hoe?
Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt.  Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste dre

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief