Heb jij al een back-up plan?

Wat zou jij doen moest je je data kwijt zijn?

Of het nu gaat om foto’s op je telefoon of persoonlijke bestanden die je op je lokale laptop hebt bewaard, we besteden weinig aandacht aan het maken van een back-up hiervan. Toch kan het 'verliezen' van deze data voor jou erg vervelende gevolgen hebben en gebeurt dit meestal ook wanneer dit jou het minst uitkomt.

Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 35% van de Belgen nooit een back-up maakt. Meer dan de helft geeft zelfs toe nooit een back-up van zijn/haar smartphone te maken, een toestel waar we toch meer en meer van onszelf in opslaan.

  • Je laat je laptop in de wagen liggen na het werk om te gaan sporten, komt iets later terug en er is ingebroken... Laptop weg… data weg…
  • Je laat je smartphone per ongeluk in je sportoutfit zitten en steekt die snel in de wasmachine... Smartphone defect… data weg…
  • Je hoort je (externe) harde schijf, die je gebruikt om al je data netjes op te bewaren, plots een raar geluid maken... Blue screen… harde schijf gecrasht… geback-upte data weg… 
  • Je hebt Ransomware op je computer gekregen die al je bestanden heeft beschadigd…

Dit zijn maar enkele van de tientallen voorbeelden die ik in mijn IT-carrière heb gezien.

Hier volgen alvast enkele tips:

  • iPhone: Je hebt als iphone gebruiker een aantal gigabytes beschikbaar, maar als je zoveel foto’s en filmpjes maakt als ik kom je daar niet mee toe. Apple stelt voor slechts € 1 per maand al een opslagcapaciteit ter beschikking van 50GB, waarmee je je data op je telefoon kan synchroniseren, of zelfs periodiek gans je iPhone kan laten back-uppen.
  • Android: Ook voor Android toestellen is er een Google drive beschikbaar, weliswaar beperkt, maar ook hier heb je voor een klein bedrag meteen heel wat meer capaciteit.
  • Windows: Voor Windows heb je dan weer de Onedrive ter beschikking die je gratis krijgt bij een Microsoft account. Deze Microsofts cloudopslagdienst zit standaard in Windows 10 gebakken.
  • Google Foto’s: Heb je niet veel data ter beschikking op je telefoon en wil je toch onbeperkt foto’s en filmpjes maken? Gebruik dan de App Google Foto’s, deze neemt automatisch een back-up van elke foto die je maakt. De app ruimt zelfs je lokale foto’s op!

Er zijn online ook tal van clouddiensten te vinden waarmee je je data zowel manueel als automatisch kan back-uppen. Enkele aanraders: Dropbox, Box, OwncloudNextcloud en Stack.
 

Heb je liever je eigen “cloud”, dan kan je steeds een NAS (Network Attached Storage of op het netwerk aangesloten opslagcapaciteit) aanschaffen. Een aanrader als je enorm veel data aan filmmateriaal of foto’s wil bewaren.

Er bestaan nassen van Synology of Qnap, Apple air Time Capsule, Western Digital enz.  Een NAS bevat minstens 2 harde schijven die elkaar automatisch back-uppen.

Het leuke aan deze nassen is dat je deze ook als mediaspeler thuis kan gebruiken als je deze verbindt met je tablet, laptop of smart tv. Heb je geen smart tv, dan is er misschien wel een spelconsole in huis die hiermee verbinding kan maken. Ook elders is deze data beschikbaar via de bijhorende apps.

Oeps… foutje

Lees je deze tips net te laat? Dan volgen hieronder tips die je misschien kunnen helpen:

  • Heb je je smartphone in bad laten vallen? Probeer deze gedurende lange tijd in een doosje met rijst te leggen. De rijst absorbeert het water en na een tijdje kan deze terug beginnen werken.
  • Heb je een gecrashte harde schijf of eentje die je hoort draaien maar niet wil opstarten? Het klinkt vreemd maar als je deze even in de diepvriezer legt en meteen aanzet als de schijf nog koud is, heb je een hele kleine kans dat je de data nog kan recupereren.
  • Je kan je toestellen natuurlijk ook professioneel laten repareren, maar hier zal je een hoge prijs voor betalen.

Dus 'better safe than sorry', een verwittigd man/vrouw is er 2 waard!

Verhoog je omzet met een digitale strategie
Hoe zet je digitale marketing in binnen je onderneming?
“We moeten inzetten op social media want onze concurrenten doen dat ook!”, is een stelling die ik vaak te horen krijg. Dat zou natuurlijk niet de reden mogen zijn om ermee te starten. Uiteraard moet je social media inzetten als bedrijf… en dringend als je dat nog niet doet. Maar doe dit om je eigen onderneming naar een hoger niveau te tillen.          
Klantencase
Ambassadors! De ogen, oren en stem van je bedrijf
Actief Interim is een uitzendgroep met ambitie! Ze zijn dan ook niet voor niets één van de snelst groeiende uitzendgroepen van België. Op 30 jaar tijd klom Actief op tot de zevende plaats in de Interim Ranking van de Trends Top 30 000. En de groei zet zich voort met een duidelijke ambitie: doorgroeien tot de top 5 van de interimranking en blijven werken aan de verdere uitbouw van een volledig n
Euro Gijbels zet in op Company Branding en Social Media
Digitaal marketingproject bij Euro Gijbels
Euro Gijbels is een groente- en fruit distributeur in Geel met een eigen vestiging in Spanje. Het familiebedrijf staat voor kwaliteit, flexibele service en een gedrevenheid om te innoveren. Euro Gijbels heeft alles in eigen beheer, van aankoop tot verpakking en van transport tot IT. Behalve groenten en fruit biedt de familie ook een 4de gamma aan waaronder versneden producten, olijven, soep en kru
Zomerse social media tips!
5 tips voor de Summer Slowdown
Is het kort door de bocht als ik ervan uit ga dat veel sectoren tijdens de zomermaanden een ‘rustigere’ periode tegemoet gaan? Voor de meeste bedrijven biedt deze periode doorgaans wat ademruimte en tijd om de batterijen terug op te laden. Maar anderzijds kan dit ook betekenen dat je een uitdagendere periode moet doorkomen. Hoe zorg je er juist voor dat je in het vizier blijft tijdens
Pin plezier!
Nieuw! Organiseer je Pinterest pins en borden nu nog beter
Het social mediakanaal Pinterest heeft een aantal nieuwe functies geïntroduceerd op hun platform. Zo kan je onder andere borden archiveren en pins in je eigen volgorde zetten. Pinterest heeft deze functies mogelijk gemaakt, zodat gebruikers gemakkelijker kunnen plannen en een beter overzicht hebben over hun projecten. We zetten graag de nieuwe features voor je op een rijtje: Secties toevoeg
Stel -hoe dan ook- de klant altijd centraal
The battle of the departments
“Zorg dat je salesmensen eindelijk in het gareel lopen. Zij zijn nooit in orde met hun bezoekrapportjes en leven van dag tot dag. Anders wordt ‘marketing automation’ natuurlijk nooit wat!” De zaal lag in een deuk om de tip van deze spreker. Alle marketeers knikten bevestigend en knipogend naar elkaar. Ik zat erbij. En keek rond. Voelde de stomp op mijn oude saleshart. Even vechten tegen
Nieuw jaar, nieuwe opportuniteiten
5 Digitale Marketing Trends voor 2018
Het nieuwe jaar is net begonnen. Prachtig moment om terug te kijken op een boeiend 2017, maar vooral ook uit te kijken naar een nieuw jaar vol verse opportuniteiten en trends. Niets is een zekerheid, maar toch lijsten we graag even de voorspelde digitale marketing trends voor het jaar 2018 op. Ready, set, go! Video3 In Digital Marketing kwam video reeds uitgebreid aan bod. Toch zijn er enk
You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief