5 tips voor de Summer Slowdown

Is het kort door de bocht als ik ervan uit ga dat veel sectoren tijdens de zomermaanden een ‘rustigere’ periode tegemoet gaan? Voor de meeste bedrijven biedt deze periode doorgaans wat ademruimte en tijd om de batterijen terug op te laden. Maar anderzijds kan dit ook betekenen dat je een uitdagendere periode moet doorkomen.

Hoe zorg je er juist voor dat je in het vizier blijft tijdens deze zomermaanden?
Je voelt het al aankomen: Social Media. Hoewel veel zaken op een lager pitje staan tijdens de zomer, is dit absoluut niet het geval voor Social Media. Alle kanalen lijken overspoeld met zonnige kiekjes en zomerse positiviteit. Gebruik deze goedgeluimde zomermaanden om te connecteren met je klanten en zoek actief naar opportuniteiten om nieuwe klanten te verwerven!  Hier schuilt natuurlijk altijd de uitdaging om erbovenuit te springen in de steeds meer overheersende stroom van content. Enkele ideetjes op een rijtje:

#1. Social games
De zomer brengt het kind in ons naar boven. Speel in op de fun-factor en organiseer enkele ‘Social Media games’. Het interactieve aspect van deze games is eveneens alleen maar positief: meer mensen liken en reageren, dus je bereikt meer mensen. Van een win-win-situatie gesproken!Bij dit soort games is eenvoud key. Hoe eenvoudiger, hoe meer mensen zullen reageren want de drempel ligt een stuk lager. Let op: het moet uiteraard relevant blijven voor je business.

#2. Inhaken
Haak in op een actuele gebeurtenis. Op deze manier koppel je een gebeurtenis of een bijzondere dag aan een boodschap die jij wil overbrengen. Een ideale kans hiervoor zagen we bijvoorbeeld tijdens de World Cup 2018 en de fantastische rol die de Rode Duivels hierin gespeeld hebben. Natuurlijk is je kans hiermee niet verkeken en komt er vast nog voldoende ‘shareable content’ waarop je kan inhaken.

Zorg voor een grappige of emotionele noot en you are good to go!

#3. Let’s get personal
Zet je werknemers in als influencers! Gun je klanten een blik op de mensen die achter het merk staan. Geniet van de rustigere periode door iets vroeger te stoppen met werken en een terrasje te doen met de collega’s. Creëer zelf authentieke gebeurtenissen met je medewerkers en deel deze mooie momenten. Dit is tevens ook positief voor je employer branding! Een sexy imago doet immers eveneens scoren op de arbeidsmarkt. 

#4. Experimenteer
Zoals eerder aangehaald: de zomer brengt een zee aan content teweeg en een minder actief bedrijfsleven. Is dit dan geen ideaal moment om te experimenteren met nieuwe types content? Of misschien is het zelfs het ideale moment om een nieuw social media kanaal op te zetten? Maak gebruik van de rustigere periode en probeer eens iets nieuws!  

#5. Hou het luchtig
Geen stress. Een post op social media moet vooral fun zijn. Je hoeft niet per se alles zo hard te wikken en wegen, je kan het gerust luchtig houden. Maak het bijvoorbeeld erg visueel. Deel eenvoudig en snel toffe foto’s. Denk maar aan zaken die je ziet in je omgeving, toffe evenementen of lokale gebeurtenissen.  

Hoe zit het bij jou? Merk jij deze ‘summer slowdown’ of heeft de zomer net als bij social media een compleet averechts effect? Wil je van deze rustigere zomermaanden gebruik maken om wat meer tijd te steken in je digitale strategie?

Schrijf je dan nu in voor onze summerclass ‘Social Media Marketing’ op 29 augustus!  

Euro Gijbels zet in op Company Branding en Social Media
Digitaal marketingproject bij Euro Gijbels
Euro Gijbels is een groente- en fruit distributeur in Geel met een eigen vestiging in Spanje. Het familiebedrijf staat voor kwaliteit, flexibele service en een gedrevenheid om te innoveren. Euro Gijbels heeft alles in eigen beheer, van aankoop tot verpakking en van transport tot IT. Behalve groenten en fruit biedt de familie ook een 4de gamma aan waaronder versneden producten, olijven, soep en kru
Tips & tricks
Heb jij al een back-up plan?
Wat zou jij doen moest je je data kwijt zijn? Of het nu gaat om foto’s op je telefoon of persoonlijke bestanden die je op je lokale laptop hebt bewaard, we besteden weinig aandacht aan het maken van een back-up hiervan. Toch kan het 'verliezen' van deze data voor jou erg vervelende gevolgen hebben en gebeurt dit meestal ook wanneer dit jou het minst uitkomt. Uit onderzoek is geb
Pin plezier!
Nieuw! Organiseer je Pinterest pins en borden nu nog beter
Het social mediakanaal Pinterest heeft een aantal nieuwe functies geïntroduceerd op hun platform. Zo kan je onder andere borden archiveren en pins in je eigen volgorde zetten. Pinterest heeft deze functies mogelijk gemaakt, zodat gebruikers gemakkelijker kunnen plannen en een beter overzicht hebben over hun projecten. We zetten graag de nieuwe features voor je op een rijtje: Secties toevoeg
Stel -hoe dan ook- de klant altijd centraal
The battle of the departments
“Zorg dat je salesmensen eindelijk in het gareel lopen. Zij zijn nooit in orde met hun bezoekrapportjes en leven van dag tot dag. Anders wordt ‘marketing automation’ natuurlijk nooit wat!” De zaal lag in een deuk om de tip van deze spreker. Alle marketeers knikten bevestigend en knipogend naar elkaar. Ik zat erbij. En keek rond. Voelde de stomp op mijn oude saleshart. Even vechten tegen
Nieuw jaar, nieuwe opportuniteiten
5 Digitale Marketing Trends voor 2018
Het nieuwe jaar is net begonnen. Prachtig moment om terug te kijken op een boeiend 2017, maar vooral ook uit te kijken naar een nieuw jaar vol verse opportuniteiten en trends. Niets is een zekerheid, maar toch lijsten we graag even de voorspelde digitale marketing trends voor het jaar 2018 op. Ready, set, go! Video3 In Digital Marketing kwam video reeds uitgebreid aan bod. Toch zijn er enk
You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Content delen en creëren om bekendheid op te bouwen
Waarom LinkedIn onmisbaar is voor kleine ondernemingen
Van alle sociale netwerken heeft LinkedIn ongetwijfeld het meest professionele imago. Moet je daar als zelfstandig ondernemer zijn? En hoe pak je dat aan? Moet je aanwezig zijn op LinkedIn? De vraag stellen, is ze beantwoorden. Natuurlijk moet je daar aanwezig zijn. LinkedIn is zoveel meer dan een kanaal waar je personeel kan vinden en waar je jezelf aan potentiële werkgevers kan voorstellen.
Wordt Instagram de ondergang van Snapchat?
Stories, the battle
Let me tell you a story… Er was eens een tijd waarin ik enkel picture perfect momenten met minstens 1 filter, aangepaste kleuren en betere lichtinval postte. Ja, mijn leven moest toch fabulous, fun, boeiend en cool overkomen online? Niet veel later begonnen deze perfecte, en vaak fake, foto’s te vervelen en kwam Snapchat met zijn stories op het toneel. Die deden me eraan herinneren dat o
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief