Ambassadors! De ogen, oren en stem van je bedrijf

Actief Interim is een uitzendgroep met ambitie! Ze zijn dan ook niet voor niets één van de snelst groeiende uitzendgroepen van België. Op 30 jaar tijd klom Actief op tot de zevende plaats in de Interim Ranking van de Trends Top 30 000. En de groei zet zich voort met een duidelijke ambitie: doorgroeien tot de top 5 van de interimranking en blijven werken aan de verdere uitbouw van een volledig netwerk in Vlaanderen en Wallonië. 

Klantvraag
Aanwezigheid op Social Media is in deze sector een zeer belangrijk aandachtspunt. Ikzelf heb 18 jaar gewerkt in de wereld van jobbemiddeling, dus ik ken de klappen van de zweep. Nadat ik een 8-tal trainingsdagen gegeven had rond e-recruitment, rees dan ook de klantvraag: ‘Hoe gaan we dit vasthouden? Hoe gaan we zorgen dat Actief Interim niet alleen een mérk is dat digitaal spreekt, maar dat hier ook bijzonder veel enthousiaste, gepassioneerde mensen achter staan?” Ergo, we creëerden een Social Media team met niet enkel marketeers, maar vooral mensen uit het veld. 

Marilyn Guffens, Communication & Marketing officer: “To the customer, YOU are the company". En dan is het dus heel mooi als je als team dezelfde boodschap en hetzelfde brand kunt uitdragen, daar helpt dit social media team absoluut mee.” 

Aanpak
Samen met deze Social Media Ambassador groep ging ik de strategie uittekenen. Wat willen we uitstralen? Waar beweegt onze doelgroep? Wat is ons imago? Wat leest en bekijkt die doelgroep, naast onze core activiteit: de vacatures. Hoe gaan we interactie aan met bedrijven en werkzoekenden? Hoe creëren we fans? Hoe laten we onze stem horen, zonder enkel te zenden? 

Erna Grosemans, Quality & Organisation Manager: “Waarom wij geloven in ons Social Media Team? Omdat de beste storytelling uit het veld komt! Met 2 voeten in de praktijk van elke dag, daar zit ons echte verhaal.” 

Onze 5, zo meetbaar mogelijke, doelen waren helder:

  • Een grotere naamsbekendheid voor Actief Interim.
  • Meer traffic naar de website.
  • Het werven van nieuwe medewerkers en uitzendkrachten.
  • Het uitdragen van expertise.
  • Het genereren van leads.   

Deze doelen zijn zoveel gemakkelijker te realiseren als je ze nastreeft met een heel team, in plaats van enkel door een marketeer op het hoofdkantoor. We tekenden gezamenlijk een candidate journey uit. Iemand die ander werk zoekt, beseft dit niet altijd vanaf dag 1. Het is een langzaam proces. Als hij start met zoeken naar artikels als: ‘Verdien ik in Brussel meer dan in Limburg?’, of ‘Hoe ga ik om met een dominante manager?’, dan zijn dit de eerste signalen naar een mogelijke switch. Op dat moment moeten we dáár zijn met het juiste advies. En wie kan dat beter uitleggen dan de mensen die elke dag in het kantorennetwerk bezig zijn? 

Evelinde Wuijts, HR Consultant: “Ik werk oprecht graag bij Actief en draag dat ook graag uit, zowel online als offline. Dit leeft bij de meeste 'Actievelingen'. Dat schept een band, maakt van ons een sterk geheel!” 

We sparen geen fans als voetbalplaatjes. We praten met ze. Luisteren naar ze. Hoe bouw, beheer en verdedig je je community? We zijn gestart met reflectie, zoals:

  • Hoe passen de Social Media binnen onze visie en waarden?
  • Hoe spreekt mijn doelgroep over ons op Social Media?
  • Hoe creëer ik draagvlak bij alle collega’s, niet enkel die in de Social Media groep zitten?
  • Welke voordelen heeft mijn doelgroep met een community?
  • Hoe ziet ons verdienmodel er over 10 jaar uit?
  • Hoe ziet de customer/candidate journey er nu uit En wat gaat er de komende 10 jaar veranderen in die reis? 

De groep bleek enthousiaster en creatiever dan ik ooit had durven dromen.

Liesbeth Misseeuw, Branch Manager: “Om het met de woorden van Simon Sinek te zeggen: When people are financially invested, they want a return. When people are emotionally invested, they want to contribute.”  

De ambassador
De rol van zo’n ambassador is zeer veelzijdig. Ze informeren, inspireren, faciliteren en activeren. Ze zijn een matchmaker, designer, salestalent, marketeer, technologist, data-nerd, innovator & researcher. Dat vraagt natuurlijk opleiding. De vraag is niet enkel, welk budget en welke middelen hebben we. Maar welke mensen kunnen we een stukje vrijmaken en hoe mengen zij dit met hun dagelijks werk.  

Dit moest natuurlijk ook gedragen worden door het management. Want Social Media Marketing is een top down én bottom up verhaal! En het werkt pas met een juiste mix van company branding, employer branding en personal branding. Personal branding op elk level in de organisatie.

De mening van Cleo Van Tilburg, HR Consultant is dan ook de beste slotconclusie: “We komen naar voren als een groep die trots is op elkaar. Het doet deugd om dankzij Actief een stem te krijgen die wordt aangemoedigd om te spreken.” 

Meer weten over het creëren van een Social Media ambassadeur groep? Ik kom graag eens vrijblijvend met je praten!

Verhoog je omzet met een digitale strategie
Hoe zet je digitale marketing in binnen je onderneming?
“We moeten inzetten op social media want onze concurrenten doen dat ook!”, is een stelling die ik vaak te horen krijg. Dat zou natuurlijk niet de reden mogen zijn om ermee te starten. Uiteraard moet je social media inzetten als bedrijf… en dringend als je dat nog niet doet. Maar doe dit om je eigen onderneming naar een hoger niveau te tillen.          
Euro Gijbels zet in op Company Branding en Social Media
Digitaal marketingproject bij Euro Gijbels
Euro Gijbels is een groente- en fruit distributeur in Geel met een eigen vestiging in Spanje. Het familiebedrijf staat voor kwaliteit, flexibele service en een gedrevenheid om te innoveren. Euro Gijbels heeft alles in eigen beheer, van aankoop tot verpakking en van transport tot IT. Behalve groenten en fruit biedt de familie ook een 4de gamma aan waaronder versneden producten, olijven, soep en kru
Zomerse social media tips!
5 tips voor de Summer Slowdown
Is het kort door de bocht als ik ervan uit ga dat veel sectoren tijdens de zomermaanden een ‘rustigere’ periode tegemoet gaan? Voor de meeste bedrijven biedt deze periode doorgaans wat ademruimte en tijd om de batterijen terug op te laden. Maar anderzijds kan dit ook betekenen dat je een uitdagendere periode moet doorkomen. Hoe zorg je er juist voor dat je in het vizier blijft tijdens
Tips & tricks
Heb jij al een back-up plan?
Wat zou jij doen moest je je data kwijt zijn? Of het nu gaat om foto’s op je telefoon of persoonlijke bestanden die je op je lokale laptop hebt bewaard, we besteden weinig aandacht aan het maken van een back-up hiervan. Toch kan het 'verliezen' van deze data voor jou erg vervelende gevolgen hebben en gebeurt dit meestal ook wanneer dit jou het minst uitkomt. Uit onderzoek is geb
Pin plezier!
Nieuw! Organiseer je Pinterest pins en borden nu nog beter
Het social mediakanaal Pinterest heeft een aantal nieuwe functies geïntroduceerd op hun platform. Zo kan je onder andere borden archiveren en pins in je eigen volgorde zetten. Pinterest heeft deze functies mogelijk gemaakt, zodat gebruikers gemakkelijker kunnen plannen en een beter overzicht hebben over hun projecten. We zetten graag de nieuwe features voor je op een rijtje: Secties toevoeg
Stel -hoe dan ook- de klant altijd centraal
The battle of the departments
“Zorg dat je salesmensen eindelijk in het gareel lopen. Zij zijn nooit in orde met hun bezoekrapportjes en leven van dag tot dag. Anders wordt ‘marketing automation’ natuurlijk nooit wat!” De zaal lag in een deuk om de tip van deze spreker. Alle marketeers knikten bevestigend en knipogend naar elkaar. Ik zat erbij. En keek rond. Voelde de stomp op mijn oude saleshart. Even vechten tegen
Nieuw jaar, nieuwe opportuniteiten
5 Digitale Marketing Trends voor 2018
Het nieuwe jaar is net begonnen. Prachtig moment om terug te kijken op een boeiend 2017, maar vooral ook uit te kijken naar een nieuw jaar vol verse opportuniteiten en trends. Niets is een zekerheid, maar toch lijsten we graag even de voorspelde digitale marketing trends voor het jaar 2018 op. Ready, set, go! Video3 In Digital Marketing kwam video reeds uitgebreid aan bod. Toch zijn er enk
You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief