Uw bedrijf verkopen in vier stappen

Ooit startte u als ondernemer een klein bedrijf dat u dankzij uw harde werk hebt zien groeien tot een succesvolle onderneming. Maar op een gegeven moment staat u op een kruispunt in uw leven en valt de beslissing tot verkoop. Hoe doet u dat nu?

Een professionele overnamebegeleider kan u doorheen het hele proces begeleiden zodat u uw bedrijf onder de beste omstandigheden, op het juiste moment, voor de beste prijs, aan de meest geschikte koper en tegen optimale voorwaarden kunt overlaten.

 

Philippe Craninx overloopt de verschillende stappen:

Fase 1: voorbereiding
Voorbereiding is de sleutel tot het succes van een verkoop. Daarom is het belangrijk dat de overnamebegeleider de kans krijgt om u en uw bedrijf grondig te leren kennen. Door alle mogelijke informatie te verzamelen, samen met uw duiding, kan deze overnamebegeleider de nodige documentatie opstellen die verder kan worden gebruikt om de onderhandelingen te vergemakkelijken.

Fase 2: marketing
De overnamebegeleider stelt samen met u een profiel op van de gewenste koper. Uit alle geïnteresseerde kandidaten die matchen met de vooropgestelde criteria moet vervolgens een eerste selectie worden gemaakt. Hieruit worden enkel de kandidaten met een serieuze interesse weerhouden.

Fase 3: onderhandelingen
Samen met uw overnamebegeleider ontmoet u de geselecteerde kandidaten. Tijdens deze gesprekken wordt er onderhandeld over de prijs en de voorwaarden. Uiteindelijk zal slechts 1 kandidaat overblijven.

Fase 4: finalisatie
Tussen het tekenen van een intentieverklaring en de uiteindelijke verkoopovereenkomst heeft de koper het recht uw bedrijf grondig door te lichten met een zogenaamde due diligence. Tijdens dit proces wordt uw bedrijf geëvalueerd en wordt nagegaan of alle cijfers en prognoses daadwerkelijk kloppen. Na een succesvolle due diligence kan de verkoopovereenkomst worden getekend en kan uw bedrijf beginnen aan een volgend hoofdstuk.

Kijk ook even mee via de onderstaande animatievideo:

 

De verkoop van uw onderneming is geen beslissing, maar een proces
Uw kmo verkoopklaar maken
Stel, u wilt uw onderneming verkopen. Als verkoper mikt u vanzelfsprekend op de beste prijs. Daarnaast wilt u tevens de toekomst van uw jarenlange arbeid veilig stellen. Daarom kan een verkoop nooit het gevolg zijn van een impulsieve beslissing. U wilt niet alleen alle mogelijkheden en gevolgen grondig overwegen, maar ook alle stappen in het verkoopproces zorgvuldig voorbereiden. Alleen op die man
Corporate Finance
IMAP M&A sectorrapport olie & gas (oktober 2017)
Market outlook and summary The continued drop in oil and gas prices since the summer of 2014 led to a survival mindset in the industry, highlighting the importance of cost reduction and efficiency. The oil and gas sector proved it can be innovative and dynamic in order to survive an environment with low prices. Oil prices have recovered to a level of USD 50 per barrel; in part due to the
Share deal of asset deal?
Een handelszaak: meer dan ‘goodwill’
Share deal of asset deal? Veel ondernemers zijn vertrouwd met een share deal: de overname van een bedrijf door het verwerven van de aandelen. Hierbij gaan automatisch alle activa en passiva van de onderneming naar de overnemer. Maar soms heeft een kandidaat-overnemer enkel interesse in delen van het bedrijf of bemoeilijken omstandigheden een volledige overname. Dan ligt de oplossing in een overna
Interview met twee senior consultants bij Dealmakers
Kennis komt onze cliënten ten goede
Om onze cliënten optimaal bij te staan, investeren we bij Dealmakers continu in de opleiding van onze partners en consultants. Zo volgen Anthony en Wout, Senior Consultants en in die rol rechterhand van de partners van Dealmakers, een opleiding bij het Chartered Institute for Securities and Investments (“C.I.S.I.”), een gerenommeerd Londens opleidingsinstituut voor Corporate Finance
Corporate Finance
De zin en onzin van multiples
U wenst uw onderneming snel te waarderen. Een veelgebruikt instrument dat daarvoor gebruikt wordt, is de multiple van een vergelijkbare transactie. Het is de verhouding tussen de betaalde prijs en bepaalde value drivers van de deal, zoals de koers/winst (K/W) of de ondernemingswaarde/EBITDA. Wanneer hebben ze zin en wanneer niet? En waar let u best op wanneer u ze toepast? Dealmakers licht dit
Corporate Finance
Waarde creëren begint met een goede strategie en vereist creativiteit, toewijding & talent
Creating Value is multifaceted: it starts with strategy, requires creativity, dedication and talent, and excels at execution. We look into all of these by discussing theoretical foundations, but mostly by providing practical examples. We examine recipes for corporate success, how to thrive in spite of adverse market conditions, how external growth can drive a competitive edge, how focus can free u
Corporate Finance
IMAP M&A sectorrapport medische apparatuur (juni 2017)
The medical devices industry is one of the largest in the healthcare industry. The World Health Organization’s (WHO) definition is as follows: ”An article, instrument, apparatus or machine that is used in the prevention, diagnosis or treatment of illness or disease, or for detecting, measuring, restoring, correcting or modifying the structure or function of the body for some health purpose.”
Laat u niet misleiden door gegoochel met aandelenwaarden
Ondernemingswaarde (enterprise value) versus aandelenwaarde (share value)
Zowel in de literatuur als in de praktijk gebruiken we twee begrippen om de waarde bij een bedrijfsovername te omschrijven: de ondernemingswaarde of enterprise value en de aandelenwaarde of share value. Heel vaak leidt dit tot verwarring bij de verkoper, die een eenduidig antwoord wil op de vraag wat zijn bedrijf waard is. Deze verwarring komt voort uit ons taalgevoel: we verwarren de termen
Elke koper pakt een overname anders aan
Verkopen aan een grote groep, een kmo of privé-persoon?
Als je als ondernemer de beslissing hebt genomen om je bedrijf te verkopen, stelt zich al snel de vraag welk type koper aangewezen is als overnemer. Betreft het eerder een grotere groep of een kmo, dan wel een privé persoon? Feit is dat er enkele wezenlijke verschillen zijn in de manier waarop deze groepen kopers een overname aanpakken. We lichten er enkele toe met telkens hun effect op de verwac
Corporate Finance
IMAP M&A sectorrapport "lighting" industrie (2017)
The lighting market is on a clear transition path from traditional lighting technologies to LED and the adoption of connected lighting systems. These trends, which reinforce one another, are fundamentally altering the underlying economics and dynamics of the market. Existing players are scrambling to adapt while new players – such as manufacturers in Asia and companies that market private-label
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief