4 tips voor uitstekende supply chain processen!

Supply chain verantwoordelijken hebben process management opgenomen als een kerncompetentie voor goed beheer van logistiek, planning, productie en inkoop. Maar om een maximum rendement te halen uit proceswerk, delen wij hieronder graag 4 praktische tips:

  1. Begrijp je klant​
    Eenvoudig samengevat: de belangrijkste doelstelling van elke supply chain is het bedienen van de klant. Bijgevolg moet het perspectief van de klant ingebakken zitten in het DNA van elk supply chain proces! Voor dat je begint met het tekenen van stroomdiagrammen, zorg je ervoor dat je een duidelijk inzicht hebt in wat de klant waardeert. Vraag om feedback en betrek je klanten bij het proces. Als supply chain verantwoordelijke is het belangrijk dat je een scherp beeld hebt van hoe de klant het bestelproces ervaart… maar ook wat je klant vindt van echt praktische dingen zoals je transportverpakking, je afleveringsproces, enz… Hou de focus dus op wat je klant echt belangrijk vindt. Behoud wat goed loopt en stop minder energie in processen en activiteiten die je klant minder belangrijk acht. Zoals Henry Ford het ooit zei: "Het is de klant die het loon betaalt". Richt daarom je energie en middelen op zaken die de klant gelukkig maken.
     
  2. Teams maken de beste processen
    In alles wat je doet, betrek steeds je mensen. De beste processen en de beste werkmethodes kan je enkel ontwikkelen door je teams er heel actief bij te betrekken. Maak dus structureel tijd om samen met de medewerkers de belangrijkste operationele processen te evalueren en te verbeteren. Want wanneer er sprake is van echt ownership, geloof en vertrouwen, dan zullen je teams ook effectief de best mogelijke processen opleveren. En bij ownership hoort uiteraard ook motivatie. Dat is een bonus die helemaal gratis is!
     
  3. Processen moet je geïntegreerd kunnen meten!
    We weten allemaal dat we niet kunnen managen, wat we niet kunnen meten. Daarom vinden wij het belangrijk om maatstaven vast te leggen voor elk sleutelproces. Met andere woorden, supply chain teams moeten eerst bepalen waar de lat ligt voor ieder operationeel proces, om vervolgens de prestaties te evalueren en bij te sturen waar nodig. Structureel meten van de performantie leidt tot een betere besluitvorming. Maar pas op dat je hierin niet overdrijft (er zijn geen 20 KPI’s nodig, als het ook met 5 kan). Vermijd suboptimalisatie en bekijk je operaties met een “end-to-end”-bril. Bij het opstellen van KPI's bestaat het gevaar, en vooral in een supply chain context, dat de verschillende subteams zich enkel op hun proces richten. Je moet over afdelingen heen kijken, op zoek naar een geïntegreerde blik op de performantie van je supply chain organisatie. Ga dus op zoek naar het grotere geheel om suboptimalisatie te voorkomen. Meet, maar hou overzicht.
     
  4. Processen zijn levende dingen
    In de natuur evolueren soorten voortdurend om zich beter aan te passen aan hun omgeving. Maar 'survival of the fittest' is duidelijk ook een realiteit in supply chain management. Met snel veranderende markten, technologische evoluties en nieuwe bedrijfsmodellen, moeten supply chains en processen voortdurend op elkaar worden afgestemd. Meer dan ooit zullen supply chains dus worden gemeten aan de hand van de flexibiliteit van hun processen. Vergeet SOP's die om de twee jaar worden herzien. Supply chain managers moeten alerte procesmanagers zijn. Continu op zoek naar evaluatie, aanpassing en verbetering.
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Word jij onze nieuwe collega?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief