Vorsselmans evolueert van een afdelings- naar een procesgerichte organisatie

Toen Mark Vorsselmans het gevelbouwbedrijf van zijn vader overnam, was hij vastbesloten om het bedrijf verder uit te bouwen en te laten groeien. Hij slaagde hier wonderwel in: de omzet steeg, het aantal medewerkers nam gestaag toe, een prachtig nieuw kantoorgebouw werd neergezet, het aantal projecten nam toe, zowel nationaal als internationaal, ….

Klantvraag
Toch bleek na enkele jaren dat de organisatie “ergens” tegen aan stootte. Men kreeg het moeilijk om verder door te groeien en merkte dat er groeipijnen optraden. Omdat er intern niet direct een oplossing naar voor geschoven kon worden, deed men beroep op de consultants van Moore Stephens Belgium om een analyse uit te voeren: wat waren de mogelijke oorzaken van deze belemmering tot verdere groei en (vooral) wat waren de remedies om dit uit de weg te werken? De analyse bestond uit gesprekken met de sleutelfiguren en bezoeken en observaties ter plaatse.

Eén van de hoofdredenen die duidelijk naar voor kwam, was toe te schrijven aan de organisatiestructuur. Men werkte met een (overigens ruim verspreide) klassieke hiërarchische structuur: aan de CEO rapporteren een aantal managers en aan hen rapporteren op hun beurt weer een aantal medewerkers, enz. Elke afdeling kreeg zijn specifieke doelstellingen opgelegd met bijhorende incentives.

Aanpak
En daar wrong nu precies het schoentje. Aangezien elke afdeling/manager zich vooral ging focussen op zijn eigen taken en verantwoordelijkheden, werd wel lokale optimalisatie nagestreefd in de verschillende afdelingen, maar werd uiteindelijk geen globale optimalisatie bekomen. De klant werd wat uit het oog verloren en de focus lag veel te veel intern. Om dit te verhelpen werd een veranderingsproces in gang gezet, waarbij vooral gefocust werd op processen en hun doorstroming en niet langer op afdelingen.

De achtereenvolgende processen werden in kaart gebracht. Hierbij werd met de verantwoordelijken grondig besproken wat de input en output was van elk proces, hoe ze aan elkaar gelinkt werden, wat de precieze overgangsmodaliteiten waren van de overdracht tussen interne leverancier en klant, wat de uit te voeren taken waren, welke middelen daarvoor nodig waren en wie verantwoordelijk was voor het goed functioneren van het proces. Uiteindelijk werd een consensus bereikt over deze werkwijze, hetgeen resulteerde in een indrukwekkend processchema dat voor iedereen zichtbaar opgehangen werd in de vergaderzaal.

Resultaat
Om te kunnen meten in welke mate het proces denken in de organisatie ingebed werd, werd een reeks KPI’s opgesteld, die specifiek de overgang van afdelings- naar procesgericht organiseren opvolgen. Voor elk van die indicatoren werd gedefinieerd wat ze precies inhouden, wie de meting of beoordeling uitvoert en wat de te bereiken doelstelling of trend is. Maandelijks wordt deze KPI-tabel tijdens de managementmeeting besproken en de juiste maatregelen getroffen waar nodig. Na enkele maanden kunnen we geruststellen dat de “mindset” van de medewerkers gekanteld is van afdelings- naar procesgericht denken. De organisatie is nu klaar voor verdere groei en de eerste tekenen die in die richting wijzen zijn aanwezig. Het succesvol verder groeien van de organisatie is ingezet!

Interesse?
Contacteer Dirk Roelens, partner Strategy & Operations. 
Hij komt graag vrijblijvend met u van gedachten wisselen over uw groei-uitdagingen. 

dirk.roelens@moorestephens.be
+32 9 221 38 83

ESF lanceert drie nieuwe oproepen
Werk maken van uw HR-beleid en organisatiestructuur?
Het Europees Sociaal Fonds (ESF) – Agentschap Vlaanderen heeft drie nieuwe oproepen gelanceerd m.b.t. optimaliseren van uw HR-beleid en organisatiestructuur.  Vanuit Moore Stephens Belgium brengen we u graag op de hoogte van de oproepen die relevant kunnen zijn voor uw organisatie.   De expertise van Moore Stephens bestaat erin om u als bedrijf te begeleiden bij:&nbs
Netwerk versterkt financieel verantwoordelijken in sociale economie
Ondersteuningstraject financieel management in de sociale economie
HoGent en Moore Stephens lanceerden op 23 januari in Gent en op 30 januari in Leuven het startevent rond “ondersteuning in financieel management in de sociale economie”. Dit lerend netwerk versterkt financieel verantwoordelijken in de sociale economie bij verschillende aspecten van financieel management.   Waarom is dit zo belangrijk? Sociale ondernemers staan voor een grote
Strategy & Operations
LEAN in de zorgsector: terug naar de essentie van "zorgen"
De druk op zorgverstrekkers is de afgelopen jaren explosief toegenomen. De vergrijzing blijft stijgen en de overheid houdt de hand stevig op de knip. De sluimerende ontevredenheid bij werknemers en patiënten maakt van de social profit-sector een tikkende tijdbom. Het boek ‘Black Belt, LEAN in zorg en welzijn’ is een handboek voor iedereen in de zorg die slimmer en klantgerichter wil werken.
Overzicht beschikbare subsidies
Werk maken van uw personeelsbeleid en organisatiestructuur?
Het Europees Sociaal Fonds (ESF) – Agentschap Vlaanderen heeft twee nieuwe oproepen gelanceerd m.b.t. optimaliseren van uw HR-beleid en organisatiestructuur.   Vanuit Moore Stephens Belgium brengen we u graag op de hoogte van de oproepen die relevant kunnen zijn voor uw organisatie. De expertise van Moore Stephens bestaat erin om u als bedrijf te begeleiden bij: het uitwerken en vo
Strategy & Operations
Persoonsvolgende financiering voor personen met een handicap: een uitdaging
Vanaf 2017 wordt de persoonsvolgende financiering (PVF) in de sector van de personen met een handicap ingevoerd. Moore Stephens begeleidt inmiddels een aantal voorzieningen bij hun transitie van de huidige subsidielogica, gebaseerd op erkenningen, naar een vraag-gestuurde zorg. Het traject dat we daarbij met de voorzieningen lopen is telkens uitdagend, maar boeiend… Een frappant voorbeeld
Strategy & Operations
Impermo laat personeelsbeleid mee groeien met de sterke groei van de organisatie
Na 97 jaar tegeltraditie is Impermo uitgegroeid tot een begrip als het op tegels, natuursteen of parket aankomt. Zowel uit binnen- als buitenland komen geïnteresseerden kijken, voelen en kiezen in de uitgebreide toonzalen. Impermo staat garant voor de beste kwaliteit aan de beste prijs. De organisatie is sterk gegroeid de laatste jaren. In 2012 werd, naast de hoofdzetel in Sint-Truiden, de tweede
Strategy & Operations
Supply Chain als een strategisch voordeel
“Voor Belgische, en bij uitbreiding Europese, bedrijven is het SCOR referentiemodel een meerwaarde omdat binnen een omgeving met diverse culturen en talen een gemeenschappelijk model nodig is,” zegt Peter Bolstorff, Executive Director van APICS, een toonaangevende Amerikaanse vereniging voor logistiek.   Lees hier het volledige artikel! Bron: CxO Magazine (feb-maa 2016)  
Strategy & Operations
Aankoop- en voorraadbeheer (Purchase & Inventory Management)
Een gedifferentieerde aanpak en goede communicatie als basis voor optimalisering. In deze white paper richten Belfius Bank en Moore Stephens Consulting (voorheen X-STRA) zich tot de CEO’s, CFO’s, Treasurers, verkoopsverantwoordelijken en marketeers van middelgrote ondernemingen. Klik hier voor de volledige white paper!     
Strategy & Operations
Strategiegroep Moore Stephens Belgium zit in de lift
Een duidelijke bedrijfsstrategie is dé voorwaarde om succesvol te ondernemen en innoveren. Enkel met unieke strategische keuzes bereikt men de top. Dat geldt evenzeer voor de slager om de hoek als voor de kmo en de grote multinational. Veel bedrijven hebben die klik gemaakt en vinden de weg naar Moore Stephens Belgium. Onze strategiegroep zit in de lift! Sterk succesverhaal dankzij gebundelde
Strategy & Operations
Ook boontjes uit Kenia kunnen duurzaam zijn
Een vrachtwagen die één uur stilstaat, kost een bedrijf 50 euro. Dat kan veel goedkoper, via de boot of de trein, zou je denken. En daarbij: dat is nog duurzamer ook, niet onbelangrijk in de huidige maatschappij. Maar toch stappen  ondernemingen niet massaal over op binnenvaart en spoorverkeer. Luc De Muynck legt uit waarom niet. Klik hier voor het volledige artikel! Bron: Innovatieve M

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief