Volvo Car Gent neemt de productie van dashboards in eigen handen

Klantvraag
Na 30 jaar van outsourcing koos Volvo Car Gent er in zijn huidige car line portfolio voor om enkele onderdelen opnieuw binnenshuis te produceren. In 2014 besliste het bedrijf al om de productie van de tunnelconsoles en dakbekleding opnieuw intern te organiseren, iets wat voordien bij Johnson Controls Automotive in Assenede gebeurde.

In 2016 moest in allerijl ook de productie van de dashboards worden overgenomen van SAS Automotive, na een stopzetting van het contract door die toeleverancier. Volvo Car Gent kon tijdens dat insourcingstraject rekenen op de nodige begeleiding door Moore Stephens Strategy & Operations.

Aanpak
We assisteerden de klant bij het volledig in kaart brengen van de logistieke goederenstromen van SAS Automotive: welke onderdelen gebruikt de toeleverancier voor het produceren van dashboards, en is met al die onderdelen ook rekening gehouden in het nieuwe, door Volvo uitgetekende productieproces?

Daarnaast ondersteunden we ook in het opzetten van het eerste contact met de voormalige SAS-leveranciers, die vanaf nu rechtstreeks aan Volvo zouden leveren. We organiseerden onder andere een ‘supplier day’ voor de leveranciers om hen vertrouwd te maken met de processen en vereisten van Volvo. Na die infosessies ondersteunden we mee het team dat als eerste aanspreekpunt voor de nieuwe leveranciers fungeerde.

Ten slotte voorzagen we de nodige ondersteuning op het moment van de waarheid: op vrijdag 28 oktober 2016 vertrok het laatste dashboard bij SAS Automotive, op woensdag 2 november moest het eerste eigen geproduceerde product klaar staan voor de heropstart van de productie. Tijdens deze periode verzekerden wij mee de continuïteit van het productieproces, door ervoor te zorgen dat de klant geen hinder ondervond van de veranderingen in de goederenstromen.

Resultaat
Op 28 oktober kon SAS Automotive zijn laatste dashboard uitleveren zonder noemenswaardige problemen. Op woensdag 2 november was al het nodige materiaal intern aanwezig om een succesvolle heropstart te verzekeren. Vandaag is het nieuwe productieproces volledig afgestemd op de noden van de klant, en is de hoge kwaliteit van het product behouden.

Ook een aantal reeds lang aanslepende leveringsproblemen van enkele probleemleveranciers zijn intussen opgelost, waardoor Volvo Car Gent meer dan ooit klaar is om toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden.

Industrie 4.0 in Actie
Een terugblik op CIMCIL Symposium 2017
“The science fiction of yesterday is becoming the reality of today”. Met deze slagzin lanceerde Dirk Roelens het tweede CIMCIL Symposium omtrent Industrie 4.0 in actie.
We lichten kort de wijzigingen toe
De hernieuwde ISO-normen
In 2015 werd de ISO-norm voor het borgen van kwaliteitsmanagementsystemen hernieuwd van ISO 9001:2008 naar ISO 9001:2015. Dit artikel licht kort de wijzigingen toe.
Bevlogen medewerkers is het ideaalbeeld
Duurzaam loopbaanbeleid in Hof ter Welle: inzetten op de zorg voor de medewerkers
Hof Ter Welle is een erkende organisatie ‘Bijzondere Jeugdzorg’. Ze organiseert opvang en begeleiding voor 95 jongeren en hun gezinnen in problematische opvoedingsomstandigheden. Hof ter Welle beschikt over een gedifferentieerd aanbod dat contextbegeleiding, dag begeleiding, begeleiding autonoom wonen, kamertraining en residentiële opvang bevat. De 65 medewerkers geven elke dag het beste van
Van aanbod naar vraag gestuurd werken
‘Ons Tehuis Brabant’ zet maximaal in op het vormgeven van een leeftijdsbewust en duurzaam personeelsbeleid
Ons Tehuis Brabant vzw is een vergunde zorgaanbieder die instaat voor de zorg en de begeleiding van volwassenen met een mentale beperking in regio Kampenhout. Ze zorgen ervoor dat hun cliënten zich elke dag thuis voelen. Dit zien we als vertrekpunt van waaruit de cliënten de wereld en zichzelf kunnen exploreren en waar er ruimte is om te leren en te experimenteren.      
Groeipijnen aan banden gelegd
Vorsselmans evolueert van een afdelings- naar een procesgerichte organisatie
Toen Mark Vorsselmans het gevelbouwbedrijf van zijn vader overnam, was hij vastbesloten om het bedrijf verder uit te bouwen en te laten groeien. Hij slaagde hier wonderwel in: de omzet steeg, het aantal medewerkers nam gestaag toe, een prachtig nieuw kantoorgebouw werd neergezet, het aantal projecten nam toe, zowel nationaal als internationaal, …. Klantvraag Toch bleek na enkele jaren dat de
Een strategie ontwikkelt voor bedrijven met kleine productseries
Tijd is geld, dus QRM zorgt voor pure winst
De laatste jaren maken steeds meer organisaties gebruik van de intussen welbekende “Lean Manufacturing” technieken. Begrippen als de 7 vormen van verspilling, 5S, SMED, TPM en “Poka Yoke” zijn steeds beter bekend en worden steeds meer toegepast in de praktijk. Het “Lean” gedachtengoed is afkomstig van Toyota en is bijzonder geschikt voor zogenaamde “high volume, low mix” toepass
Keuze & middelen in handen van personen met een handicap
Sopfi-oplossing stelt zorginstellingen in staat om de impact van PVF te beheren
Zorginstellingen werden vroeger gefinancierd op basis van hun beschikbare capaciteit, aanbod en aantal personeelsleden. De Vlaamse regering wijzigde de subsidieregels, waardoor de instellingen niet langer zeker zijn van hun beschikbaar budget. Het zijn vanaf nu de personen met een handicap die de keuze én middelen zelf in handen hebben. Die overgang vereist een verdere professionalisering van het
Het ontwikkelen van nieuwe opportuniteiten is een must
POM Oost-Vlaanderen schrijft samen met Moore Stephens haar verhaal
POM Oost-Vlaanderen begon in juni 2006 als een nieuwe organisatie haar verhaal te schrijven. Een verhaal dat zich afspeelt binnen de krijtlijnen van het sociaal-economisch beleid van het provinciebestuur. 
Met focus op e-recruitment en company branding
Trainingstraject rond digitalisering voor T-groep
T-groep is een HR-dienstverlener en gekend via de merken T-interim en Ascento. T-groep, met hoofdzetel in Mechelen, heeft 70 kantoren in België. Ze contacteerden Anke van Oosterhout van C Moore met de behoefte aan een trainingstraject rond digitalisering. Ze geloven sterk in hun mensen als brand ambassadors, maar konden wel wat sturing en mindset gebruiken rond e-recruitment en company brand
Extra kennis en expertise via Expert@Board
Unizo gaat langlopende samenwerking aan met Moore Stephens
Bij Moore Stephens worden we gedreven door onze ondernemerszin en door onze drive om telkens weer initiatief te nemen en opportuniteiten te ontdekken. Vanuit die passie voor ondernemerschap willen we onze klanten actief ondersteunen op hun weg naar groei en een toegevoegde waarde bieden bij de uitbouw van hun organisatie. En ook Unizo deelt die ambitie. Unizo neemt het op voor de rechten en bel

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief