Bruno De Maeyer (Gedelegeerd Bestuurder Flegado): "Dankzij Sopfi meer inzicht in de kostprijs van onze voorziening en de afzonderlijke diensten"

Ongeveer een half jaar geleden lanceerde Moore Stephens Belgium de "Sopfi" oplossing als antwoord op de Persoonsvolgende Financiering (PVF). Sopfi ondersteunt in de transitie naar de nieuwe vraaggestuurde financiering en de verdere professionalisering van het financieel management van de voorzieningen. Een kwaliteitsvol zorgaanbod steunt namelijk op slimme strategische keuzes, een adequate budgettering en betrouwbare financiële planning en rapportering. Intussen zijn de eerste succesvolle implementaties een feit. We laten een klant aan het woord: Bruno De Maeyer, Gedelegeerd Bestuurder van Flegado legt uit hoe Sopfi zijn organisatie heeft geholpen met de overgang naar PVF.

Waarom koos Flegado voor Sopfi?
Bruno: Flegado biedt individuele-, woon- en dagondersteuning voor personen met een beperking. Wij leggen de klemtoon op ontplooiing, individuele vaardigheden, kwaliteit van leven en persoonlijke autonomie. We zijn net zoals andere zorginstellingen onderworpen aan de Persoonsvolgende Financiering (PVF). Onze doelstelling is om het vraaggestuurd werken op een duurzame en maatschappelijk verantwoorde wijze in te vullen met een duidelijk beeld van onze kostenstructuur.

Welke belangrijke inzichten hebben jullie verkregen door Sopfi?
Bruno: Het belangrijkste voor ons is dat we door Sopfi meer inzicht kregen in de kostprijs van onze voorziening en de afzonderlijke diensten. We denken nu meer na over onze kostenallocatie. Met de tool zet je een grote stap richting analytisch boekhouden en wordt er een degelijke kostenstructuur opgezet. De tool dwingt je grondig na te denken over de kosten en een weldoordachte beslissing te nemen over wat door te rekenen aan de cliënt en wat niet. Bruno: Het intakescherm is ook heel nuttig. We vinden het heel handig dat je de cliënten op individueel niveau kan bekijken. Zo kan je bijvoorbeeld per cliënt nagaan of ze toekomen met hun budget en hoeveel hun woon- en leefkosten bedragen. Wij kunnen zo bij problemen korter op de bal spelen. Je ziet duidelijk hoeveel cliënten een bepaalde zorgdienst afnemen en wat de kostprijs is. De link tussen beide zie je niet in onze Excel-sheets of in ons boekhoudprogramma.

Wat is het belangrijkste dat Flegado uit de Sopfi-implementatie heeft geleerd?
Bruno: We hebben in eerste instantie leren omgaan met PVF. Maar belangrijker is dat we als team samen met Moore Stephens hebben nagedacht over de toekomst van de voorziening. Moore Stephens heeft ons enorm geholpen om de dienstverlening en pakketten te vertalen naar de financiële consequenties. Dankzij Moore Stephens en Sopfi kunnen we nu onze cijfers veel beter interpreteren en de juiste analyses maken.

Hoe gebruiksvriendelijk is de oplossing voor kostprijs- en budgetberekeningen?
Bruno: Wij ervaren de tool als zeer gebruiksvriendelijk. Zo is de kostenverdeling in Sopfi logisch opgebouwd met een duidelijk beeld van de kostenstructuur. Je krijgt bijvoorbeeld van elk woon-en leefaanbod een duidelijk inzicht over welke kosten hieronder vallen. We hebben dankzij Sopfi de stap gezet naar een analytische boekhouding. De kosten worden nauwkeurig onder de loep genomen.

Zijn er naast het "financieel inzichtelijke" nog andere voordelen?
Bruno: Zeer zeker! Sopfi heeft de betrokkenheid van onze medewerkers verhoogd. Het hele traject heeft een positieve impact gehad op de samenwerking tussen de verschillende departementen binnen Flegado. De medewerkers die hebben deelgenomen aan het traject, zijn naar elkaar toegegroeid. Zo kregen de financieel verantwoordelijken meer inzicht in de werking van onze organisatie en kregen onze zorgkundigen meer voeling met het financiële luik. Bruno: We hebben ook gemerkt dat het traject heeft gezorgd voor een vlottere communicatie met de Raad van Bestuur. De rapportering die uit Sopfi vloeit, helpt namelijk bij het ondersteunen van een aantal belangrijke beslissingen en hun mogelijke impact. Daarnaast helpt Sopfi ook in de communicatie naar de cliënten door alles veel transparanter te maken.

Benieuwd hoe Sopfi uw organisatie kan helpen? Lees er alles over op www.sopfi.be

  

Klantencase: Sabcobel
Een nieuw logistiek magazijn? Veel meer dan goederen verplaatsen van A naar B
Een verhuis naar een nieuw logistiek magazijn brengt veel veranderingen met zich mee. Het is meteen ook een kans om alles wat onder het stof ligt, na een kritische blik, te vernieuwen.
Lessons learned
Verslag CIMCIL Symposium 2018: Game Changers in Supply Chain
Augmented reality, big data, artificial intelligence, Internet of Things, cloud computing, mobile devices,… Al deze termen klinken veelbelovend, maar zullen ze ook echt geïmplementeerd worden en erin slagen om toegevoegde waarde te leveren in de supply chain van de toekomst? Het CIMCIL Symposium van november 2018 zorgde voor een aantal inspirerende inzichten. Vandaag de dag is het meer dan o
Case: subsidiebegeleiding
Ontwikkelingsproject Twikit
Klant Twikit is een B2B software-bedrijf in de wereld van manufacturing 4.0. Ze connecteren consumenten interfaces rechstreeks met digital manufacturing (3Dprinting, laser cutting,..), waarbij het een productieklare file aflevert. Het laat zo merken toe om gepersonaliseerde producten op een schaalbare wijze in de markt te zetten. Twikit is bovendien KMO van het jaar van de provincie Antwerpen en
Een greep uit de belangrijkste subsidies
Subsidiebegeleiding van A tot Z
Ondernemingen zoeken vaak naar extra financiering voor de uitdagingen waar ze voor staan. Dit kan gaan van het zoeken naar financiering voor de broodnodige opleidingen, de geplande investeringen te bekostigen of om de voorziene innovaties te helpen ontwikkelen. Het is vaak lastig het bos door de bomen te zien in het subsidielandschap, maar wij bieden graag onze hulp. Onze “subsidiescan”&nbs
Orde en netheid naar blijvend, hoger niveau
De 10 belangrijkste succesfactoren om van je 5 S-project een succes te maken
Orde en netheid naar een hoger niveau Veel organisaties die van start gaan met een verbetertraject (of het nu LEAN, OPEX, WCM of … genoemd wordt) vangen aan met het uitvoeren van een 5 S-oefening. Die uit Japan afkomstige techniek zorgt voor een nette en ordelijke werkplek. De werkplek kan een kantoor, de mechanische werkplaats, het machinepark, de refter of om het even welke zone omvatten.
Praktijkervaring
ISO 9001: 2015, wat is er nu echt veranderd?
Verschillen Je kan op het internet allerlei vergelijkingstabellen en artikels vinden over de verschillen tussen ISO 9001:2008 en ISO 9001:2015. Daarin staat onder andere beschreven: welke nieuwe terminologie wordt gebruikt; dat de norm opgebouwd is volgens een nieuwe structuur; en dat er meer focus is op risicomanagement. Maar wat betekent dit in praktijk? Welke grote verschillen
Self Service Master Data Management
Good data = Good Supply Chain
Klantvraag Een toonaangevend farmaceutisch bedrijf, dat wereldwijd producten levert in medische domeinen zoals virologie, oncologie, infectieziekten en hart- en vaatziekten, vroeg ons om hen te helpen met de manier waarop ze gegevensbeheer organiseren. In een sterk gereglementeerde sector zoals de farmaceutische sector, net zoals in veel andere industrieën, zijn de datavolumes de
ESF lanceert drie nieuwe oproepen
Waar vindt u dat extra budget voor organisatieontwikkeling?
Het Europees Sociaal Fonds (ESF) daagt werkgevers uit om projecten op te zetten in het kader van organisatieontwikkeling. Recent werden er drie oproepen gelanceerd: Duurzaam Loopbaanbeleid, Anders Organiseren en Opleidingen in Bedrijven. Wij staan u graag bij in het uitwerken en indienen van uw projectideeën. Wat houden deze oproepen in? Wat zijn onze troeven? Wij bieden meerwa
Testimonial
Ann Taelemans (Algemeen Directeur Sint-Vincentius): “Onze manier van werken & de link tussen het zorgaanbod en inzet van middelen en personeel is nu duidelijker voor iedereen"
Ongeveer een half jaar geleden lanceerde Moore Stephens Belgium de "Sopfi" oplossing als antwoord op de Persoonsvolgende Financiering (PVF). Sopfi ondersteunt in de transitie naar de nieuwe vraaggestuurde financiering en de verdere professionalisering van het financieel management van de voorzieningen. Een kwaliteitsvol zorgaanbod steunt namelijk op slimme strategische keuzes, een adequate budgett
Persoonsvolgende Financiering (PVF)
Hoe kan Sopfi u helpen in tijden van PVF? 10 praktijkbevindingen
Sopfi werd gelanceerd in september 2017 als softwareoplossing voor de Persoonsvolgende Financiering (PVF). Inmiddels hebben meer dan 30 voorzieningen gekozen voor de PVF-oplossing Sopfi om hen te ondersteunen bij de transitie van hun financieel management naar een nieuw tijdperk. Aanvullend hebben we een tiental voorzieningen mogen begeleiden in een kort maar intensief adviestraject om de nodige s
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief