Good data = Good Supply Chain

Klantvraag

  • Een toonaangevend farmaceutisch bedrijf, dat wereldwijd producten levert in medische domeinen zoals virologie, oncologie, infectieziekten en hart- en vaatziekten, vroeg ons om hen te helpen met de manier waarop ze gegevensbeheer organiseren. In een sterk gereglementeerde sector zoals de farmaceutische sector, net zoals in veel andere industrieën, zijn de datavolumes de afgelopen tien jaar explosief gegroeid.
  • Datamanagement is een belangrijk managementprobleem geworden. Naleving van regelgeving, productkwaliteit, maar ook operationeel succes zijn sterk afhankelijk van datakwaliteit. Onze klant zag de mogelijkheden van goed datamanagement als een enabler voor operationele efficiëntie en vroeg ons hen te helpen gegevens op een betere manier te gebruiken, in de veronderstelling dat het de doorlooptijden in de toeleveringsketen zou verkorten.
  • De vraag was dus: hoe kunnen we het product sneller maken en leveren door master data management naar een hoger niveau te tillen?  

Moore Stephens Expertise

  • Master data management.
  • Change management. 

Aanpak

  • We zijn begonnen met het documenteren van het huidige gebruik van gegevens. Aangezien er geen echte datastroomarchitectuur was, moesten we ons volledig verdiepen om niet alleen de algemene datastromen, maar ook de details ervan te begrijpen.  Welke bedrijfsprocessen gebruiken welke data-elementen?  Waar bevinden zich inconsistente gegevens die processen vertragen en waar zien we knelpunten in de toeleveringsketen als gevolg van dataproblemen? Maar ook, welke IT-systemen hebben welke datapunten in scope?  Wat is de mate van overlapping, duplicatie en inconsistentie?
  • Met alle bovenstaande informatie en met alle inzichten die we hadden verzameld, ontwikkelden we een master data governance model. We brachten in kaart hoe gegevens ontstaan, hoe ze worden gebruikt en hoe ze aan het einde van hun levenscyclus worden verwijderd. Dat betekende dat we onze klant moesten begeleiden in het proces om te bepalen welke systemen verantwoordelijk zijn voor welke datapunten, wat de bron is van elk datapunt... Maar ook dat we het eens moesten worden over hoe gegevens idealiter zouden moeten stromen, en dat we een stappenplan moesten tekenen van mogelijke veranderingen om dat te bereiken. Niet alleen veranderingen in systeemintegraties, maar ook  veranderingen in de kern van de bedrijfsprocessen die ze ondersteunen.
  • We ontwikkelden ook tools en procedures om "Self Service Master Data Management" waar mogelijk te stimuleren. Gebruikers kregen zoveel mogelijk zeggenschap over hun gegevens, maar we zorgden er wel voor dat we alle risico's op fouten beperkten, ondersteund door master data conventies die van toepassing zijn op het volledige systeemlandschap.
  • Central Data Management werd uitgerold toen we niet onmiddellijk alle data conventies konden implementeren, of waar de kosten van implementeren zwaarder wogen dan de voordelen. 

Resultaten

  • Self-service Master Data Management waar mogelijk, Centraal Data Management waar nodig.
  • Data conventies werden ontwikkeld om de consistentie tussen systemen en processen te verbeteren.
  • Echte structuur voor gegevensbeheer aanwezig.
  • Verbeterde datakwaliteit als een enabler voor kortere doorlooptijden in de toeleveringsketen.

Meer weten? Contacteer ons!

Joël Wijns
Partner Strategy & Operations | Supply Chain Services
Joël.wijns@moorestephens.be

 

 

Orde en netheid naar blijvend, hoger niveau
De 10 belangrijkste succesfactoren om van je 5 S-project een succes te maken
Orde en netheid naar een hoger niveau Veel organisaties die van start gaan met een verbetertraject (of het nu LEAN, OPEX, WCM of … genoemd wordt) vangen aan met het uitvoeren van een 5 S-oefening. Die uit Japan afkomstige techniek zorgt voor een nette en ordelijke werkplek. De werkplek kan een kantoor, de mechanische werkplaats, het machinepark, de refter of om het even welke zone omvatten.
Praktijkervaring
ISO 9001: 2015, wat is er nu echt veranderd?
Verschillen Je kan op het internet allerlei vergelijkingstabellen en artikels vinden over de verschillen tussen ISO 9001:2008 en ISO 9001:2015. Daarin staat onder andere beschreven: welke nieuwe terminologie wordt gebruikt; dat de norm opgebouwd is volgens een nieuwe structuur; en dat er meer focus is op risicomanagement. Maar wat betekent dit in praktijk? Welke grote verschillen
ESF lanceert drie nieuwe oproepen
Waar vindt u dat extra budget voor organisatieontwikkeling?
Het Europees Sociaal Fonds (ESF) daagt werkgevers uit om projecten op te zetten in het kader van organisatieontwikkeling. Recent werden er drie oproepen gelanceerd: Duurzaam Loopbaanbeleid, Anders Organiseren en Opleidingen in Bedrijven. Wij staan u graag bij in het uitwerken en indienen van uw projectideeën. Wat houden deze oproepen in? Wat zijn onze troeven? Wij bieden meerwa
Testimonial
Ann Taelemans (Algemeen Directeur Sint-Vincentius): “Onze manier van werken & de link tussen het zorgaanbod en inzet van middelen en personeel is nu duidelijker voor iedereen"
Ongeveer een half jaar geleden lanceerde Moore Stephens Belgium de "Sopfi" oplossing als antwoord op de Persoonsvolgende Financiering (PVF). Sopfi ondersteunt in de transitie naar de nieuwe vraaggestuurde financiering en de verdere professionalisering van het financieel management van de voorzieningen. Een kwaliteitsvol zorgaanbod steunt namelijk op slimme strategische keuzes, een adequate budgett
Persoonsvolgende Financiering (PVF)
Hoe kan Sopfi u helpen in tijden van PVF? 10 praktijkbevindingen
Sopfi werd gelanceerd in september 2017 als softwareoplossing voor de Persoonsvolgende Financiering (PVF). Inmiddels hebben meer dan 30 voorzieningen gekozen voor de PVF-oplossing Sopfi om hen te ondersteunen bij de transitie van hun financieel management naar een nieuw tijdperk. Aanvullend hebben we een tiental voorzieningen mogen begeleiden in een kort maar intensief adviestraject om de nodige s
Testimonial
Bruno De Maeyer (Gedelegeerd Bestuurder Flegado): "Dankzij Sopfi meer inzicht in de kostprijs van onze voorziening en de afzonderlijke diensten"
Ongeveer een half jaar geleden lanceerde Moore Stephens Belgium de "Sopfi" oplossing als antwoord op de Persoonsvolgende Financiering (PVF). Sopfi ondersteunt in de transitie naar de nieuwe vraaggestuurde financiering en de verdere professionalisering van het financieel management van de voorzieningen. Een kwaliteitsvol zorgaanbod steunt namelijk op slimme strategische keuzes, een adequate budgett
Opstart van nieuwe functie ‘Operations Support Engineer’
Optimalisatie van productieomgeving bij Grada International
Opstart van nieuwe functie Operations Support Engineer Klantvraag Grada International, opgericht in 1963, is een gevestigde waarde in de wereld van ventilatie en airconditioning. Het bedrijf produceert meer dan 22.000 producten op het gebied van luchtverdeling. Dankzij de hoogwaardige afwerking, korte levertermijnen en uitstekende klantenservice heeft Grada International zich gepositioneerd al
Herinrichting magazijn in Lebbeke
Logische flow in supply chain bij Caroline Biss
Klantvraag Caroline Biss -een Belgisch familiebedrijf uit Lebbeke- maakte aanvankelijk jurken voor de grootdistributie. Vandaag brengen ze klassevolle damesmode en staat het bedrijf voor tijdloze elegantie. Naast de productie (met twee eigen fabrieken in Bulgarije), hebben ze ook het transport in eigen hand. Door een significante groei in omzet, namen ook de activiteiten binnen de organi
Industrie 4.0 in Actie
Een terugblik op CIMCIL Symposium 2017
“The science fiction of yesterday is becoming the reality of today”. Met deze slagzin lanceerde Dirk Roelens het tweede CIMCIL Symposium.
Productieproces volledig afgestemd op de noden van de klant
Volvo Car Gent neemt de productie van dashboards in eigen handen
Klantvraag Na 30 jaar van outsourcing koos Volvo Car Gent er in zijn huidige car line portfolio voor om enkele onderdelen opnieuw binnenshuis te produceren. In 2014 besliste het bedrijf al om de productie van de tunnelconsoles en dakbekleding opnieuw intern te organiseren, iets wat voordien bij Johnson Controls Automotive in Assenede gebeurde. In 2016 moest in allerijl ook de productie van de

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief