ISO 9001: 2015, wat is er nu echt veranderd?

Verschillen

Je kan op het internet allerlei vergelijkingstabellen en artikels vinden over de verschillen tussen ISO 9001:2008 en ISO 9001:2015. Daarin staat onder andere beschreven:

  • welke nieuwe terminologie wordt gebruikt;
  • dat de norm opgebouwd is volgens een nieuwe structuur;
  • en dat er meer focus is op risicomanagement.

Maar wat betekent dit in praktijk? Welke grote verschillen merk je effectief bij het implementeren van de nieuwe versie?  

Context- en belanghebbendenanalyse: een toegevoegde waarde

Wat bedrijven als grootste verschil aanvoelen, is de context- en belanghebbendenanalyse. Ondanks dat het opstellen van zo’n analyse wat tijd en denkwerk vraagt, merken we dat onze klanten dat een enorme vooruitgang vinden in de nieuwe versie van de norm omdat de analyse effectief waarde toevoegt. Het is enorm interessant en nuttig om eens formeel tijd uit te trekken om te bespreken wat er echt leeft binnen de organisatie, om er eens met een vergrootglas op te zitten. Daar waar vroeger iedereen wat meer in zijn eigen vakgebied bleef en met zijn eigen processen bezig was, zonder rekening te houden met wat er eventueel in andere delen van de organisatie speelde, is het zeer nuttig om een overkoepelende oefening te maken.

Voor kwaliteitsverantwoordelijken van grotere bedrijven is de contextanalyse ook een enorme vooruitgang. Bij een iets grotere klant merkten we bijvoorbeeld dat de kwaliteitsverantwoordelijke vroeger wat op haar honger bleef zitten inzake de link tussen het kwaliteitsbeleid en de bedrijfsstrategie. De directie bepaalde de strategie, de kwaliteitsverantwoordelijke bepaalde het kwaliteitsbeleid. De kwaliteitsverantwoordelijke werd niet betrokken bij de strategische oefening en de directie besteedde weinig tijd aan het uitwerken van het kwaliteitsbeleid. Door de context- en belanghebbendenanalyse in de nieuwe versie van de norm op te nemen, wordt de link tussen strategie en kwaliteit als het ware ‘geofficialiseerd’. Daar waar er vroeger verschillende puzzels waren, maakt de nieuwe norm het nu iets makkelijker om de puzzelstukken effectief samen te voegen tot één duidelijke puzzel. 

Proces- en contextrisico’s

Het risicodenken is niet altijd even makkelijk, maar ook over dit onderdeel zijn de klanten zeer positief. Tijdens de oefeningen rond proces- en contextrisico’s, merk je dat de meeste risico’s gekend zijn. Er komen niet zozeer nieuwe risico’s boven drijven, maar door ze effectief te gaan kwantificeren, komen de pijnpunten wel tevoorschijn.

Een klant van ons heeft bijvoorbeeld problemen met de werksfeer in zijn werkplaats. Hoewel de directie op de hoogte was, merkte ze tijdens de risico-oefening en door het toepassen van FMEA dat het risico daarvan wel wat groter was dan ze initieel dachten. Daar waar ze vroeger minder snel acties zouden genomen hebben, hebben we nu samen enkele acties bedacht om de werksfeer te verhogen en om de werknemers een platform te geven om hun zorgen te uiten. 

Administratieve vereenvoudiging

Een laatste belangrijke praktijkverandering is het wegvallen van heel wat verplichte documenten. ISO is voor heel wat klanten voornamelijk nutteloos papierwerk geweest. Er werd een hele bundel documenten bijgehouden en 1 keer per jaar uit de kast gehaald om aan de auditor te tonen. Waar is de toegevoegde waarde van documenten die in praktijk geen betekenis hebben en niet gebruikt worden? Onze klanten vinden het dan ook een leuke oefening om samen door de oude procedures te lopen en weg te gooien wat niet meer nodig is. 

Zoals je merkt, is de nieuwe versie van de norm algemeen wat praktischer en meer gealigneerd met de noden van de bedrijfswereld. ISO 9001 probeert de focus van ‘kwaliteitsmanagementsysteem’ wat meer te verschuiven naar ‘management systeem’, door het introduceren van de context- en belanghebbendenanalyses en de focus op risicomanagement. Verder probeert ISO ook zoveel mogelijk overbodige verplichte documentatie te elimineren, zodat organisaties enkel moeten behouden wat voor hen bruikbaar en nuttig is. Dus voor alle lezers die nog twijfelen of ze wel tijd en geld willen investeren in de vernieuwde versie van de norm, het is de investering zeker waard!

Orde en netheid naar blijvend, hoger niveau
De 10 belangrijkste succesfactoren om van je 5 S-project een succes te maken
Orde en netheid naar een hoger niveau Veel organisaties die van start gaan met een verbetertraject (of het nu LEAN, OPEX, WCM of … genoemd wordt) vangen aan met het uitvoeren van een 5 S-oefening. Die uit Japan afkomstige techniek zorgt voor een nette en ordelijke werkplek. De werkplek kan een kantoor, de mechanische werkplaats, het machinepark, de refter of om het even welke zone omvatten.
Self Service Master Data Management
Good data = Good Supply Chain
Klantvraag Een toonaangevend farmaceutisch bedrijf, dat wereldwijd producten levert in medische domeinen zoals virologie, oncologie, infectieziekten en hart- en vaatziekten, vroeg ons om hen te helpen met de manier waarop ze gegevensbeheer organiseren. In een sterk gereglementeerde sector zoals de farmaceutische sector, net zoals in veel andere industrieën, zijn de datavolumes de
ESF lanceert drie nieuwe oproepen
Waar vindt u dat extra budget voor organisatieontwikkeling?
Het Europees Sociaal Fonds (ESF) daagt werkgevers uit om projecten op te zetten in het kader van organisatieontwikkeling. Recent werden er drie oproepen gelanceerd: Duurzaam Loopbaanbeleid, Anders Organiseren en Opleidingen in Bedrijven. Wij staan u graag bij in het uitwerken en indienen van uw projectideeën. Wat houden deze oproepen in? Wat zijn onze troeven? Wij bieden meerwa
Testimonial
Ann Taelemans (Algemeen Directeur Sint-Vincentius): “Onze manier van werken & de link tussen het zorgaanbod en inzet van middelen en personeel is nu duidelijker voor iedereen"
Ongeveer een half jaar geleden lanceerde Moore Stephens Belgium de "Sopfi" oplossing als antwoord op de Persoonsvolgende Financiering (PVF). Sopfi ondersteunt in de transitie naar de nieuwe vraaggestuurde financiering en de verdere professionalisering van het financieel management van de voorzieningen. Een kwaliteitsvol zorgaanbod steunt namelijk op slimme strategische keuzes, een adequate budgett
Persoonsvolgende Financiering (PVF)
Hoe kan Sopfi u helpen in tijden van PVF? 10 praktijkbevindingen
Sopfi werd gelanceerd in september 2017 als softwareoplossing voor de Persoonsvolgende Financiering (PVF). Inmiddels hebben meer dan 30 voorzieningen gekozen voor de PVF-oplossing Sopfi om hen te ondersteunen bij de transitie van hun financieel management naar een nieuw tijdperk. Aanvullend hebben we een tiental voorzieningen mogen begeleiden in een kort maar intensief adviestraject om de nodige s
Testimonial
Bruno De Maeyer (Gedelegeerd Bestuurder Flegado): "Dankzij Sopfi meer inzicht in de kostprijs van onze voorziening en de afzonderlijke diensten"
Ongeveer een half jaar geleden lanceerde Moore Stephens Belgium de "Sopfi" oplossing als antwoord op de Persoonsvolgende Financiering (PVF). Sopfi ondersteunt in de transitie naar de nieuwe vraaggestuurde financiering en de verdere professionalisering van het financieel management van de voorzieningen. Een kwaliteitsvol zorgaanbod steunt namelijk op slimme strategische keuzes, een adequate budgett
Opstart van nieuwe functie ‘Operations Support Engineer’
Optimalisatie van productieomgeving bij Grada International
Opstart van nieuwe functie Operations Support Engineer Klantvraag Grada International, opgericht in 1963, is een gevestigde waarde in de wereld van ventilatie en airconditioning. Het bedrijf produceert meer dan 22.000 producten op het gebied van luchtverdeling. Dankzij de hoogwaardige afwerking, korte levertermijnen en uitstekende klantenservice heeft Grada International zich gepositioneerd al
Herinrichting magazijn in Lebbeke
Logische flow in supply chain bij Caroline Biss
Klantvraag Caroline Biss -een Belgisch familiebedrijf uit Lebbeke- maakte aanvankelijk jurken voor de grootdistributie. Vandaag brengen ze klassevolle damesmode en staat het bedrijf voor tijdloze elegantie. Naast de productie (met twee eigen fabrieken in Bulgarije), hebben ze ook het transport in eigen hand. Door een significante groei in omzet, namen ook de activiteiten binnen de organi
Industrie 4.0 in Actie
Een terugblik op CIMCIL Symposium 2017
“The science fiction of yesterday is becoming the reality of today”. Met deze slagzin lanceerde Dirk Roelens het tweede CIMCIL Symposium.
Productieproces volledig afgestemd op de noden van de klant
Volvo Car Gent neemt de productie van dashboards in eigen handen
Klantvraag Na 30 jaar van outsourcing koos Volvo Car Gent er in zijn huidige car line portfolio voor om enkele onderdelen opnieuw binnenshuis te produceren. In 2014 besliste het bedrijf al om de productie van de tunnelconsoles en dakbekleding opnieuw intern te organiseren, iets wat voordien bij Johnson Controls Automotive in Assenede gebeurde. In 2016 moest in allerijl ook de productie van de
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief