Een bedrijfsmiddel: drempel van €250 wordt verhoogd naar €1.000

Indien uw onderneming klein materieel, klein gereedschap of kantoormaterieel aankoopt, dan moet u de keuze maken om deze goederen als gewone onkosten te beschouwen of te boeken als een investering waarop wordt afgeschreven. De bedrijfsleiding zal daarbij haar keuze baseren op subjectieve elementen.
Op het vlak van de btw-wetgeving is dergelijke subjectieve beoordeling niet mogelijk. Daar werd een objectieve drempel ingebouwd.  

Wanneer is er sprake van een bedrijfsmiddel?
Op het vlak van de btw-wetgeving worden als bedrijfsmiddelen beschouwd [1]:

  • de lichamelijke goederen (vrachtwagens, computers, gebouwen, …);
  • de zakelijke rechten (vruchtgebruik, …);
  • diensten;

die bestemd zijn om op een duurzame wijze te worden gebruikt als werkinstrumenten of exploitatiemiddelen binnen de onderneming.

Hieruit kan worden afgeleid dat alle goederen en diensten die langer dan een jaar voor het uitoefenen van de activiteit worden gebruikt, op het vlak van btw als een "investering" worden beschouwd en dat ongeacht  de aanschaffingswaarde. Op dit principe bestaat echter één belangrijke uitzondering: klein materieel, klein gereedschap en kantoorbehoeften worden slechts als bedrijfsmiddel beschouwd van zodra de eenheidsprijs (exclusief btw) 250 € of meer bedraagt. [2]Verpakkingsmiddelen (flessen, zakken, tonnen, …) worden nooit beschouwd als bedrijfsmiddelen, zelfs indien ze kunnen worden herbruikt.

Verhoging drempel van 250 € naar 1.000 €
Nieuw is dat vanaf 1 januari 2014 de voormelde drempel van 250 € wordt verhoogd naar 1.000 €.

Voorbeeld

Vennootschap ANGEL CAPITAL is een aanbieder van bedrijfsadministratieve diensten. De vennootschap is dringend toe aan  de modernisering van haar IT-uitrusting en doet op 3 januari 2014 de volgende investeringen:

    • 1 printer voor 500 € exclusief btw
    • 3 computers voor 850 € exclusief btw per stuk 
    • 1 server voor 10.000 € exclusief btw

De zaakvoerder van de vennootschap is van oordeel dat het materieel ongeveer 5 jaar kan gebruikt worden voor de ondernemingsactiviteiten en beslist om het aangekochte kantoormaterieel boekhoudkundig en fiscaal af te schrijven over dezelfde termijn.

Het aangekochte kantoormaterieel mag dan wel boekhoudkundig en op het vlak van de vennootschapsbelasting als een investering worden beschouwd, op het vlak van btw wordt slechts enkel en alleen de server als een "bedrijfsmiddel" beschouwd. Dat de printer en de computer worden geactiveerd op de balans, maakt daarbij geen verschil uit.

Waarom van belang voor de praktijk?
Of er voor btw-doeleinden al dan niet sprake is van een bedrijfsmiddel, is van belang voor het:

  • invullen van de juiste vakken in de btw-aangifte
  • bijhouden van de tabel voor bedrijfsmiddelen
  • herziening van de btw

Zo moet de aanschaffing van bedrijfsmiddelen cfr. de btw-regels worden vermeld in vak 83 van de btw-aangifte.

Naast het invullen van vak 83 in de aangifte, dient de onderneming ook een zogenaamde tabel van bedrijfsmiddelen bij te houden [3]. Dergelijke tabel moet het de btw-controleur mogelijk maken de aftrek van de btw en de (eventuele) herzieningen op de aangeschafte bedrijfsmiddelen gemakkelijk te controleren. Dergelijke bedrijfsmiddelentabel is aan geen specifieke vormvoorschriften onderworpen. Opgelet: de tabel is zeker niet gelijk aan de afschrijvingstabel tenzij daaruit al de nodige elementen voor een eventuele herziening zouden blijken (wat in de praktijk meestal niet het geval is). 

Dat de eenheidsprijs van 250 € naar 1.000 € wordt verhoogd voor welbepaalde bedrijfsmiddelen is vooral interessant wanneer een onderneming bijvoorbeeld één of meerdere computers, iPad’s, ... aankoopt. Dergelijke investeringen zullen niet meer op de bedrijfsmiddelentabel moeten worden opgenomen en dus niet meer onderheving zijn aan een herziening van btw.

Het verdere verloop van de relatie tussen het VK, de EU en de EER
Welke impact heeft de Brexit op uw vennootschapsbelasting?
Op vandaag hoort het Verenigd Koninkrijk (VK) nog steeds tot de Europese Unie (EU) evenals tot de Europese Economische Ruimte (EER). Intussen kreeg het VK namelijk tot ten laatste 31 oktober 2019 de tijd om de Brexit te realiseren. Dit betekent dan ook dat grensoverschrijdende transacties die met het VK worden verricht nog steeds binnen het toepassingsgebied van de Europese richtlijnen vallen. Na
Minder streng circulaire voor horecasector
Nieuw circulaire voor BTW tarief bij restaurant- en cateringdiensten
Op 1 januari 2010 werd het btw tarief voor restaurant- en cateringdiensten verlaagd naar 12%. Dit tarief geldt enkel voor het eten. De dranken (ook de niet-alcoholische en de koffie en thee) zijn nog onderworpen aan het standaard btw-tarief van 21%. De Administratie publiceerde op 23 december 2009 een toelichting waarin ze besprak hoe een enige prijs voor een menu (inclusief drank) voor het bepale
Wordt uw bestuurdersaansprakelijkheid eindelijk beperkt?
Bestuurdersaansprakelijkheid in het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
Wordt uw bestuurdersaansprakelijkheid eindelijk beperkt onder het nieuwe WVV? Het nieuw Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) werd, na een hobbelig parcours te hebben doorlopen, op 28 februari 2019 gestemd in de Kamer. Een van de meest in het oog springende vernieuwingen die het WVV doorvoert is de invoering van een beperking op de bestuurdersaansprakelijkheid in artikel 2:57. Va
Voortaan ook ‘hoge’ forfaitaire kostenaftrek voor zelfstandigen.
Aangifteformulier personenbelasting AJ 2019: enkele nieuwigheden toegelicht
Voortaan ook ‘hoge’ forfaitaire kostenaftrek voor zelfstandigen en andere wijzigingen. Het nieuwe aangifteformulier personenbelasting voor aanslagjaar 2019 werd op 7 april gepubliceerd, het startschot voor de jaarlijkse aangifterace is dus gegeven. Voor de Vlaamse aangifte zijn er “slechts” 6 codes bijgekomen en voor de Waalse en de Brusselse aangifte telkens “slechts” 7 codes. Toch
Heeft het nieuw ondernemingsbegrip gevolgen voor u?
Ruimere inschrijvingsplicht in de KBO – verduidelijking voor ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid
In een vorig artikel lichtten we al toe dat de invoering van het begrip ‘onderneming’ in het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) ook gevolgen heeft voor de inschrijving in de KBO (Kruispuntbank van Ondernemingen). Hier willen we dieper ingaan op de inschrijvingsplicht voor ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid.  Gevolg verruimd ondernemingsbegrip  Door h
Voelbare gevolgen op fiscaal vlak
Impact van de Brexit op de registratie- en erfbelasting
De spanning in het Verenigd Koninkrijk is te snijden. De initiële datum van de Brexit, 29 maart 2019, werd inmiddels opgeschoven. Naargelang er een akkoord wordt goedgekeurd of niet op 29 maart, wordt de datum van de Brexit opgeschoven naar 12 april in geval van een harde Brexit (zonder akkoord) en naar 22 mei in geval van een zachte Brexit (met akkoord). Het is een evidentie dat de Brexit z
Een versoepeling voor KMO's
Nieuwe interestaftrekbeperking biedt vooral ook opportuniteiten
Als onderdeel van de hervorming van de vennootschapsbelasting van eind 2017 werd ook een nieuwe interestaftrekbeperking ingevoerd.
Enkele belangrijke tijdstippen uitgelicht
Het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
Reeds geruime tijd werd het nieuwe vennootschaps- en verenigingsrecht aangekondigd en op 28 februari 2019 werd de wet goedgekeurd door de Kamer. Hieronder geven we een korte toelichting over enkele belangrijke tijdstippen die gepaard gaan met de inwerkingtreding van deze nieuwe wetgeving.   Invoering van de nieuwe wetgeving  De wet tot invoering van het Wetboek van Ven
Vanaf 1 mei 2019
Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen goedgekeurd
Op 28 februari 2019 heeft de Kamer het langverwachte Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (afgekort WVV) dan toch goedgekeurd. Vanaf 1 mei 2019 heeft ons land bijgevolg een nieuw vennootschapsrecht. Het huidige Wetboek van Vennootschappen - dat reeds van 7 mei 1999 dateert – is niet langer aangepast aan de hedendaagse behoeften van het bedrijfsleven. Met het WVV tracht de wetgever Belg
De revival van opstal
Opstal als stealth-vruchtgebruik?
Recent werd een opmerkelijk arrest door het Hof van Beroep van Brussel geveld inzake de belasting van te goedkope natrekking bij opstal (23 januari 2019). Ook in het verleden waren hier al een aantal uitspraken over gedaan (zie onder meer het Hof te Gent van 31 oktober 2017). De interesse omtrent het einde van opstal bestaat duidelijk bij de fiscus en de beide arresten tonen ook aan dat er soms we
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Word jij onze nieuwe collega?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief