Een bedrijfsmiddel: drempel van €250 wordt verhoogd naar €1.000 €

Indien uw onderneming klein materieel, klein gereedschap of kantoormaterieel aankoopt, dan moet u de keuze maken om deze goederen als gewone onkosten te beschouwen of te boeken als een investering waarop wordt afgeschreven. De bedrijfsleiding zal daarbij haar keuze baseren op subjectieve elementen.
Op het vlak van de btw-wetgeving is dergelijke subjectieve beoordeling niet mogelijk. Daar werd een objectieve drempel ingebouwd.  

Wanneer is er sprake van een bedrijfsmiddel?
Op het vlak van de btw-wetgeving worden als bedrijfsmiddelen beschouwd [1]:

  • de lichamelijke goederen (vrachtwagens, computers, gebouwen, …);
  • de zakelijke rechten (vruchtgebruik, …);
  • diensten;

die bestemd zijn om op een duurzame wijze te worden gebruikt als werkinstrumenten of exploitatiemiddelen binnen de onderneming.

Hieruit kan worden afgeleid dat alle goederen en diensten die langer dan een jaar voor het uitoefenen van de activiteit worden gebruikt, op het vlak van btw als een "investering" worden beschouwd en dat ongeacht  de aanschaffingswaarde. Op dit principe bestaat echter één belangrijke uitzondering: klein materieel, klein gereedschap en kantoorbehoeften worden slechts als bedrijfsmiddel beschouwd van zodra de eenheidsprijs (exclusief btw) 250 € of meer bedraagt. [2]Verpakkingsmiddelen (flessen, zakken, tonnen, …) worden nooit beschouwd als bedrijfsmiddelen, zelfs indien ze kunnen worden herbruikt.

Verhoging drempel van 250 € naar 1.000 €
Nieuw is dat vanaf 1 januari 2014 de voormelde drempel van 250 € wordt verhoogd naar 1.000 €.

Voorbeeld

Vennootschap ANGEL CAPITAL is een aanbieder van bedrijfsadministratieve diensten. De vennootschap is dringend toe aan  de modernisering van haar IT-uitrusting en doet op 3 januari 2014 de volgende investeringen:

    • 1 printer voor 500 € exclusief btw
    • 3 computers voor 850 € exclusief btw per stuk 
    • 1 server voor 10.000 € exclusief btw

De zaakvoerder van de vennootschap is van oordeel dat het materieel ongeveer 5 jaar kan gebruikt worden voor de ondernemingsactiviteiten en beslist om het aangekochte kantoormaterieel boekhoudkundig en fiscaal af te schrijven over dezelfde termijn.

Het aangekochte kantoormaterieel mag dan wel boekhoudkundig en op het vlak van de vennootschapsbelasting als een investering worden beschouwd, op het vlak van btw wordt slechts enkel en alleen de server als een "bedrijfsmiddel" beschouwd. Dat de printer en de computer worden geactiveerd op de balans, maakt daarbij geen verschil uit.

Waarom van belang voor de praktijk?
Of er voor btw-doeleinden al dan niet sprake is van een bedrijfsmiddel, is van belang voor het:

  • invullen van de juiste vakken in de btw-aangifte
  • bijhouden van de tabel voor bedrijfsmiddelen
  • herziening van de btw

Zo moet de aanschaffing van bedrijfsmiddelen cfr. de btw-regels worden vermeld in vak 83 van de btw-aangifte.

Naast het invullen van vak 83 in de aangifte, dient de onderneming ook een zogenaamde tabel van bedrijfsmiddelen bij te houden [3]. Dergelijke tabel moet het de btw-controleur mogelijk maken de aftrek van de btw en de (eventuele) herzieningen op de aangeschafte bedrijfsmiddelen gemakkelijk te controleren. Dergelijke bedrijfsmiddelentabel is aan geen specifieke vormvoorschriften onderworpen. Opgelet: de tabel is zeker niet gelijk aan de afschrijvingstabel tenzij daaruit al de nodige elementen voor een eventuele herziening zouden blijken (wat in de praktijk meestal niet het geval is). 

Dat de eenheidsprijs van 250 € naar 1.000 € wordt verhoogd voor welbepaalde bedrijfsmiddelen is vooral interessant wanneer een onderneming bijvoorbeeld één of meerdere computers, iPad’s, ... aankoopt. Dergelijke investeringen zullen niet meer op de bedrijfsmiddelentabel moeten worden opgenomen en dus niet meer onderheving zijn aan een herziening van btw.

Auteurs: Bart Vermoesen & Marc Ottevaere

De belangrijkste wijzigingen voor u opgelijst
Onroerende verhuur met btw | versie 2.0
Het wetsontwerp van 30 maart 2018 werd na advies van de Raad van State nog op diverse punten aangepast en op 31 juli 2018 ingediend bij het Parlement. Hieronder geven we de belangrijkste wijzigingen mee. Optie tot verhuring van gebouwen met btw  Basisvoorwaarden De basisvoorwaarden om de optie tot verhuur van een gebouw met btw te kunnen uitoefenen blijven ongewijzigd: Het moet g
Het verschil in behandeling wordt weggewerkt
VAA onroerende goederen: fiscus legt zich (voorlopig) neer bij rechtspraak
De FOD Financiën publiceerde op 15 mei 2018 een circulaire 2018/C/57 met betrekking tot de forfaitaire waardering van het voordeel van alle aard.
Een boeiende uiteenzetting rond MBI, opnieuw in oktober
Management Buy-In: spannend én uitdagend
Op Donderdag 7 juni organiseerde Moore Stephens Belgium in de Drongense S.M.A.K lounge, in samen werking met 3W Executive Interim Management alsook met onze partners Sherpa Law en het Business Coaches Network, een interactieve lezing omtrent Management Buy-In (MBI). Filip Van de Vliet kwam zijn persoonlijke Management Buy-In ervaring delen. Lars Raedschelders gaf meer duiding over de financieri
De vastgoedplanning verkeert in woelige wateren
Waardering vruchtgebruik: in volle (R)evolutie?
Er wordt de laatste jaren veel gezegd en geschreven over de waardering van vruchtgebruik en waar het fiscale schoentje knelt. Hieronder geven we een overzicht van de problematiek inzake waardering, de huidige tendensen  en  werpen we ook een blik op toekomstige vastgoedplanning. Waardering vruchtgebruik Waardering van vruchtgebruik: een wereld in verandering Vruchtgebruik is één
De 'use and enjoyment' regels concreet toegelicht
Goederenvervoer en daarmee nauw samenhangende diensten: nieuwe regels verduidelijkt in een circulaire
Op 31 oktober 2017 werd (oud) KB nr. 57, dat handelt over de plaats van de dienst voor goederenvervoerdiensten en daarmee samenhangende diensten, vervangen door een nieuw KB.  Dat KB trad in werking op 23 november 2017. Het verduidelijkt het oude KB deels en voert daarnaast een nieuwe regel in. Teneinde de (nieuwe) regels te verduidelijken en te bespreken, heeft de fiscus op 31 mei 2018 in da
Krachtlijnen
Belangrijke wijzigingen in de verplichtingen voor maatschappen
De op 27 april 2018 gepubliceerde wet over de hervorming van het ondernemingsrecht brengt een aantal wijzigingen aan in het wetboek van vennootschappen en in het wetboek van economisch recht. Deze nieuwe regelgeving treedt in werking op 1 november 2018. Ook voor de maatschappen zullen er  enkele regels wijzigen. Hoewel er nog verduidelijkingen zullen worden gepubliceerd, geven wij hieronder r
UBO (Ultimate Beneficial Owner): de uiteindelijke begunstigden
Het UBO-register: nieuwe informatieverplichtingen op komst voor het bestuursorgaan van uw vennootschap
Door invoeging van artikelen 14/1 en 14/2 in het Wetboek van vennootschappen zijn alle vennootschappen er voortaan toe gehouden toereikende, accurate en actuele informatie over hun "uiteindelijke begunstigden" (ook wel “Ultimate Beneficial Owner” of “UBO” genoemd) in te winnen en bij te houden en te registreren in het nieuwe “UBO-register”: een centraal register waarin gegevens worde
De krachtlijnen op een rijtje
Onroerende verhuur met btw: vanaf 1 oktober 2018!
  Hoewel het nog maar een wetsontwerp is en dus nog onderhevig kan zijn aan wijzigingen, willen we toch al de krachtlijnen meegeven van de nakende revolutie in het btw landschap: onroerende verhuur met optie tot onderwerping aan btw. Historiek Van oudsher is de verhuur van onroerende goederen in principe vrijgesteld van btw (artikel 44 §3, 2° W.BTW). Er zijn slechts enkele, spe
De invoering van het huwelijksvermogensrecht
Einde van het finaal verrekenbeding of alsnog nieuw leven?
Over het finaal verrekenbeding is de laatste jaren al veel stof opgewaaid. Nadat het Hof van Cassatie in 2017 besliste in het voordeel van de belastingplichtige dat de vordering aftrekbaar was in het kader van de verschuldigde successierechten, heeft de Vlaamse decreetgever de fiscus een handje toegestoken door middel van een wetswijziging. 1. Wat is een finaal verrekenbeding en hoe werkt
Sneller systeemrisico's detecteren
Zonder Legal Entity Identifier doet uw bedrijf geen beurstransacties in 2018
Sinds 3 januari 2018 dient elke rechtspersoon die financiële instrumenten aan-of verkoopt te beschikken over een Legal Entity Identifier of kort LEI. 1. Legal Entity Identifier Een LEI is een unieke alfanumerieke code met 20 tekens waarmee elke juridische entiteit die actief is op de (al dan niet internationale) financiële markten op snelle wijze kan worden geïdentificeerd. De LEI st
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief