Een bedrijfsmiddel: drempel van €250 wordt verhoogd naar €1.000 €

Indien uw onderneming klein materieel, klein gereedschap of kantoormaterieel aankoopt, dan moet u de keuze maken om deze goederen als gewone onkosten te beschouwen of te boeken als een investering waarop wordt afgeschreven. De bedrijfsleiding zal daarbij haar keuze baseren op subjectieve elementen.
Op het vlak van de btw-wetgeving is dergelijke subjectieve beoordeling niet mogelijk. Daar werd een objectieve drempel ingebouwd.  

Wanneer is er sprake van een bedrijfsmiddel?
Op het vlak van de btw-wetgeving worden als bedrijfsmiddelen beschouwd [1]:

  • de lichamelijke goederen (vrachtwagens, computers, gebouwen, …);
  • de zakelijke rechten (vruchtgebruik, …);
  • diensten;

die bestemd zijn om op een duurzame wijze te worden gebruikt als werkinstrumenten of exploitatiemiddelen binnen de onderneming.

Hieruit kan worden afgeleid dat alle goederen en diensten die langer dan een jaar voor het uitoefenen van de activiteit worden gebruikt, op het vlak van btw als een "investering" worden beschouwd en dat ongeacht  de aanschaffingswaarde. Op dit principe bestaat echter één belangrijke uitzondering: klein materieel, klein gereedschap en kantoorbehoeften worden slechts als bedrijfsmiddel beschouwd van zodra de eenheidsprijs (exclusief btw) 250 € of meer bedraagt. [2]Verpakkingsmiddelen (flessen, zakken, tonnen, …) worden nooit beschouwd als bedrijfsmiddelen, zelfs indien ze kunnen worden herbruikt.

Verhoging drempel van 250 € naar 1.000 €
Nieuw is dat vanaf 1 januari 2014 de voormelde drempel van 250 € wordt verhoogd naar 1.000 €.

Voorbeeld

Vennootschap ANGEL CAPITAL is een aanbieder van bedrijfsadministratieve diensten. De vennootschap is dringend toe aan  de modernisering van haar IT-uitrusting en doet op 3 januari 2014 de volgende investeringen:

    • 1 printer voor 500 € exclusief btw
    • 3 computers voor 850 € exclusief btw per stuk 
    • 1 server voor 10.000 € exclusief btw

De zaakvoerder van de vennootschap is van oordeel dat het materieel ongeveer 5 jaar kan gebruikt worden voor de ondernemingsactiviteiten en beslist om het aangekochte kantoormaterieel boekhoudkundig en fiscaal af te schrijven over dezelfde termijn.

Het aangekochte kantoormaterieel mag dan wel boekhoudkundig en op het vlak van de vennootschapsbelasting als een investering worden beschouwd, op het vlak van btw wordt slechts enkel en alleen de server als een "bedrijfsmiddel" beschouwd. Dat de printer en de computer worden geactiveerd op de balans, maakt daarbij geen verschil uit.

Waarom van belang voor de praktijk?
Of er voor btw-doeleinden al dan niet sprake is van een bedrijfsmiddel, is van belang voor het:

  • invullen van de juiste vakken in de btw-aangifte
  • bijhouden van de tabel voor bedrijfsmiddelen
  • herziening van de btw

Zo moet de aanschaffing van bedrijfsmiddelen cfr. de btw-regels worden vermeld in vak 83 van de btw-aangifte.

Naast het invullen van vak 83 in de aangifte, dient de onderneming ook een zogenaamde tabel van bedrijfsmiddelen bij te houden [3]. Dergelijke tabel moet het de btw-controleur mogelijk maken de aftrek van de btw en de (eventuele) herzieningen op de aangeschafte bedrijfsmiddelen gemakkelijk te controleren. Dergelijke bedrijfsmiddelentabel is aan geen specifieke vormvoorschriften onderworpen. Opgelet: de tabel is zeker niet gelijk aan de afschrijvingstabel tenzij daaruit al de nodige elementen voor een eventuele herziening zouden blijken (wat in de praktijk meestal niet het geval is). 

Dat de eenheidsprijs van 250 € naar 1.000 € wordt verhoogd voor welbepaalde bedrijfsmiddelen is vooral interessant wanneer een onderneming bijvoorbeeld één of meerdere computers, iPad’s, ... aankoopt. Dergelijke investeringen zullen niet meer op de bedrijfsmiddelentabel moeten worden opgenomen en dus niet meer onderheving zijn aan een herziening van btw.

Auteurs: Bart Vermoesen & Marc Ottevaere

Beperking van het aantal vennootschapsvormen
Help, mijn vennootschapsvorm bestaat binnenkort niet meer!
Het WVV is op komst Op 4 juni 2018 werd het “wetsontwerp tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen” ingediend in de kamer, waarmee we aan de vooravond staan van de grootste hervorming van het vennootschapsrecht sinds de invoering van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen de dato 30 november 1935. Deze grondige hervorming van het vennootschapsrecht g
Wat zijn de gevolgen?
Vlabel teruggefloten door Raad van State inzake de gesplitste verkrijging en inschrijving van blote eigendom en vruchtgebruik
Na een jarenlange betwisting tussen belastingplichtigen en Vlabel, heeft de Raad van State het standpunt van Vlabel vernietigd.
Één van de actiepunten van de ATAD-richtlijn
Impact invoering Belgische CFC wetgeving: de facto verstrenging van de transfer pricing regels?
Vanaf 1 januari 2019 (aanslagjaar 2020) zal in België, omwille van de implementatie van de ATAD-richtlijn1, de nieuw te introduceren CFC-regel in werking treden. Deze nieuwe wetgeving dient in het ruimere kader van het Zomerakkoord en de hervormingen in de Belgische vennootschapsbelasting geplaatst te worden, die net zoals de CFC-wetgeving mede voortvloeien uit de reeds ruim besproken implementat
Een kort overzicht
Wat te verwachten op (nationaal) btw-vlak?
Ondanks het feit dat velen onder ons nog in zomer(-vakantie)modus verkeren, staan we in dit artikel graag toch al eens even stil bij de btw-wijzigingen die we (mogelijks) in de nabije toekomst mogen verwachten. Het betreft hier een kort overzicht. Voor een diepgaandere toelichting kunnen jullie uiteraard steeds contact opnemen met ons btw-team.  Vouchers (1 januari 2019)  In juni 201
Is uw organisatie meldingsplichtig?
Goed begonnen is half werk: Bereid uw organisatie voor op de go live van het UBO-register
Op 31 oktober 2018 gaat het register van uiteindelijke begunstigden (het “UBO-register”) live. Wij overlopen voor u waar uw organisatie mee rekening moet houden. 
Afhankelijk van de aard en herhaling van de overtreding
Boeteschalen vastgelegd voor de niet-naleving van de transfer pricing documentatieplicht
Vanaf aanslagjaar 2017, meer bepaald sinds de inwerkingtreding van de verplichte transfer pricing documentatieplicht, werd onmiddellijk opgenomen dat er vanaf een tweede overtreding waarbij men niet voldoet aan de transfer pricing verplichtingen een boete kan opgelegd worden gaande  van 1.250 EUR tot 25.000 EUR (Artikel 445, §3 Wetboek Inkomstenbelastingen 1992). De schalen van de administra
Brexit, e-commerce & VAT action plan komen aan bod
Verwachte wijzigingen op internationaal btw-vlak
In vorige editie hebben we de te verwachten wijzigingen op nationaal btw- vlak besproken en in dit artikel gaan we kort stilstaan bij de btw- wijzigingen die verwacht worden op internationaal gebied.                Brexit  In principe zouden we op 30 maart 2019 werkelijk kunnen spreken van een ‘Brexit’. Het Ver
Er worden maar liefst 31 vragen beantwoord
FAQ rond de aftrek voor innovatie-inkomsten gepubliceerd
Op 26 juli 2018 publiceerde de FOD Financiën op Fisconet - u kan zich gratis registreren om de FAQ te raadplegen - de langverwachte FAQ met betrekking tot de aftrek voor innovatie-inkomsten. Sinds de wet van 9 februari 2017 tot invoering van de aftrek voor innovatie-inkomsten volgt aldus nu de eerste bijkomende commentaar bij de wetsbepalingen van art. 205/1 t.e.m. 205/4 Wetboek Inkomsten
De belangrijkste wijzigingen voor u opgelijst
Onroerende verhuur met btw | versie 2.0
Het wetsontwerp van 30 maart 2018 werd na advies van de Raad van State nog op diverse punten aangepast en op 31 juli 2018 ingediend bij het Parlement. Hieronder geven we de belangrijkste wijzigingen mee. Optie tot verhuring van gebouwen met btw  Basisvoorwaarden De basisvoorwaarden om de optie tot verhuur van een gebouw met btw te kunnen uitoefenen blijven ongewijzigd: Het moet g
Het verschil in behandeling wordt weggewerkt
VAA onroerende goederen: fiscus legt zich (voorlopig) neer bij rechtspraak
De FOD Financiën publiceerde op 15 mei 2018 een circulaire 2018/C/57 met betrekking tot de forfaitaire waardering van het voordeel van alle aard.
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief