Een bedrijfsmiddel: drempel van €250 wordt verhoogd naar €1.000 €

Indien uw onderneming klein materieel, klein gereedschap of kantoormaterieel aankoopt, dan moet u de keuze maken om deze goederen als gewone onkosten te beschouwen of te boeken als een investering waarop wordt afgeschreven. De bedrijfsleiding zal daarbij haar keuze baseren op subjectieve elementen.
Op het vlak van de btw-wetgeving is dergelijke subjectieve beoordeling niet mogelijk. Daar werd een objectieve drempel ingebouwd.  

Wanneer is er sprake van een bedrijfsmiddel?
Op het vlak van de btw-wetgeving worden als bedrijfsmiddelen beschouwd [1]:

  • de lichamelijke goederen (vrachtwagens, computers, gebouwen, …);
  • de zakelijke rechten (vruchtgebruik, …);
  • diensten;

die bestemd zijn om op een duurzame wijze te worden gebruikt als werkinstrumenten of exploitatiemiddelen binnen de onderneming.

Hieruit kan worden afgeleid dat alle goederen en diensten die langer dan een jaar voor het uitoefenen van de activiteit worden gebruikt, op het vlak van btw als een "investering" worden beschouwd en dat ongeacht  de aanschaffingswaarde. Op dit principe bestaat echter één belangrijke uitzondering: klein materieel, klein gereedschap en kantoorbehoeften worden slechts als bedrijfsmiddel beschouwd van zodra de eenheidsprijs (exclusief btw) 250 € of meer bedraagt. [2]Verpakkingsmiddelen (flessen, zakken, tonnen, …) worden nooit beschouwd als bedrijfsmiddelen, zelfs indien ze kunnen worden herbruikt.

Verhoging drempel van 250 € naar 1.000 €
Nieuw is dat vanaf 1 januari 2014 de voormelde drempel van 250 € wordt verhoogd naar 1.000 €.

Voorbeeld

Vennootschap ANGEL CAPITAL is een aanbieder van bedrijfsadministratieve diensten. De vennootschap is dringend toe aan  de modernisering van haar IT-uitrusting en doet op 3 januari 2014 de volgende investeringen:

    • 1 printer voor 500 € exclusief btw
    • 3 computers voor 850 € exclusief btw per stuk 
    • 1 server voor 10.000 € exclusief btw

De zaakvoerder van de vennootschap is van oordeel dat het materieel ongeveer 5 jaar kan gebruikt worden voor de ondernemingsactiviteiten en beslist om het aangekochte kantoormaterieel boekhoudkundig en fiscaal af te schrijven over dezelfde termijn.

Het aangekochte kantoormaterieel mag dan wel boekhoudkundig en op het vlak van de vennootschapsbelasting als een investering worden beschouwd, op het vlak van btw wordt slechts enkel en alleen de server als een "bedrijfsmiddel" beschouwd. Dat de printer en de computer worden geactiveerd op de balans, maakt daarbij geen verschil uit.

Waarom van belang voor de praktijk?
Of er voor btw-doeleinden al dan niet sprake is van een bedrijfsmiddel, is van belang voor het:

  • invullen van de juiste vakken in de btw-aangifte
  • bijhouden van de tabel voor bedrijfsmiddelen
  • herziening van de btw

Zo moet de aanschaffing van bedrijfsmiddelen cfr. de btw-regels worden vermeld in vak 83 van de btw-aangifte.

Naast het invullen van vak 83 in de aangifte, dient de onderneming ook een zogenaamde tabel van bedrijfsmiddelen bij te houden [3]. Dergelijke tabel moet het de btw-controleur mogelijk maken de aftrek van de btw en de (eventuele) herzieningen op de aangeschafte bedrijfsmiddelen gemakkelijk te controleren. Dergelijke bedrijfsmiddelentabel is aan geen specifieke vormvoorschriften onderworpen. Opgelet: de tabel is zeker niet gelijk aan de afschrijvingstabel tenzij daaruit al de nodige elementen voor een eventuele herziening zouden blijken (wat in de praktijk meestal niet het geval is). 

Dat de eenheidsprijs van 250 € naar 1.000 € wordt verhoogd voor welbepaalde bedrijfsmiddelen is vooral interessant wanneer een onderneming bijvoorbeeld één of meerdere computers, iPad’s, ... aankoopt. Dergelijke investeringen zullen niet meer op de bedrijfsmiddelentabel moeten worden opgenomen en dus niet meer onderheving zijn aan een herziening van btw.

Auteurs: Bart Vermoesen & Marc Ottevaere

De inschrijvingsplicht wordt ruimer
Meer ondernemers moeten zich inschrijven in de Kruispuntbank voor ondernemingen
In het streven naar een aantrekkelijker ondernemingsklimaat werd er onder meer gesleuteld aan het ondernemingsrecht. De wetgever afstapt van het begrip “handelaar”. In plaats daarvan wordt het begrip “onderneming” als overkoepelende term gebruikt. Het nieuwe ondernemingsbegrip  vormt niet alleen de bouwsteen voor zowel de regels van het Wetboek van economisch recht als in het gerechte
Meer specifiek: het huwelijksvermogensrecht
Een nieuwe vergoedingsplicht in het wettelijk stelsel
Wat als een echtgenoot zijn beroep uitoefent in een vennootschap, waarvan alle aandelen “eigen” zijn ? De wet van 22 juli 2018 heeft aanzienlijke wijzigingen aangebracht in het huwelijksvermogensrecht. Met dit artikel gaan wij in op een specifieke aanvulling in het huwelijksvermogensrecht, namelijk de mogelijke benadeling van de gemeenschap bij de beroepsuitoefening door middel van een eige
Veranderingen in de zorgvolmacht en vruchtgebruik
Vermogensplanning: enkele recente ontwikkelingen
De laatste maanden hebben we al regelmatig bericht over  de grote wijzigingen in de vermogens- en successieplanning. Hieronder bezorgen we nog een kleine update over enkele van deze wijzigingen.   De zorgvolmacht: uw vermogen veiligstellen voor later Het klassieke voorbeeld is hier dat van een persoon die omwille van een fysieke of mentale beperking (coma, dementie, …) tijdelijk of
Happy Brexmas?
Hoe bereidt u uw onderneming voor op Brexit?
Op 10 december besliste de Britse eerste minister om de stemming in het Britse Lagerhuis over Brexit-deal uit te stellen. De kans op een “no deal” rampscenario neemt verder toe. Wat zijn de belangrijke data? Het Verenigd Koninkrijk heeft de Europese Raad op 29 maart 2017 formeel kennis gegeven van het voornemen om uit de EU te treden (procedure voorzien in art. 50 EU Verdrag). Het Verenigd
Een geliefde controlestructuur
De almachtige zaakvoerder van een burgerlijke maatschap : altijd fictie geweest ?
De burgerlijke maatschap is al lang een geliefde controlestructuur bij vermogensplanners. In veel gevallen willen schenkers hun vermogen niet volledig uit handen geven en wensen zij toch nog een zekere controle te behouden over hetgeen ze schenken. Zeker bij de overdracht van familiale vennootschappen willen de schenkers (vaak ouders of familieleden) nog steeds zeggenschap houden over de gang van
Recht op btw-aftrek mogelijk voor kosten gemaakt bij de aankoop van aandelen
Het Ryanair arrest
Ook recht op btw-aftrek mogelijk voor kosten gemaakt bij de aankoop van aandelen indien koop finaal niet (volledig) plaatsvindt Het Europees Hof van Justitie bevestigde recent dat de btw over kosten gemaakt met betrekking tot de verwerving van aandelen aftrekbaar kan zijn, zélfs indien de verwerving uiteindelijk niet (volledig) wordt verwezenlijkt. Hiermee bevestigt het Hof van Justitie opnieu
Het fiscale kader
Subsidies in de vennootschap: vrijgesteld of niet?
In het artikel van onze collega’s van Strategy en Operations werden kort enkele subsidies omschreven. Ze gaven daarbij aan u en uw vennootschap te kunnen bijstaan voor wat betreft subsidiebegeleiding van A tot Z.1In het kader hiervan bespreken we graag het fiscale kader rond subsidies: hoe worden de ontvangen subsidies fiscaal behandeld binnen de vennootschap? Zijn deze subsidies vrijgestel
Het kan een groter fiscaal voordeel opleveren
De investeringsaftrek: een illustratie van de opties
Ondernemingen en natuurlijke personen krijgen de mogelijkheid om hun belastbare winst te verminderen met een deel van de aanschaffings- of beleggingswaarde van investeringen.
Waardering vruchtgebruik
Nu ook klopjacht op verkoop van vruchtgebruik?
In voorgaande edities is al geschreven over de waardering van het vruchtgebruik bij de verwerving van onroerende goederen, maar er duiken de laatste tijd ook regelmatig berichten op over controles op de waardering van het vruchtgebruik bij de doorverkoop. De rechtspraak heeft echter tot nu toe het standpunt van de belastingplichtige gevolgd. Situatieschets Er is sinds enkele jaren heel wat te
De arbeidsmarkt van de toekomst
Flexibel onbelast (bij)verdienen
In België kennen we drie wettelijke sociale statuten, (i) de werknemer, (ii) de zelfstandige en (iii) de ambtenaar. Evenwel wordt vaak de vraag gesteld of deze opdeling nog afgestemd is op de snel evoluerende arbeidsmarkt waarin flexibiliteit vereist wordt en er heel wat mensen kiezen voor een ‘freelance–statuut’ of verscheidene statuten wensen te combineren. Voka pleitte in dit kader re
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief