De 'Bonus voor diensten aan huis': Uw poetsvrouw of tuinman laten betalen door uw werkgever

Werkgevers en werknemers zijn  de laatste jaren steeds  op zoek naar aanvullende en alternatieve verloningsvormen die voor beide partijen voordelig zijn, m.a.w. een optimalisatie van het rendement en het genot voor de werknemer en een minimalisatie van de werkgeverslasten waardoor de kostprijs voor de werkgever gedrukt wordt.Een mooi recent ontwikkelde,  fiscaal en sociaal afgetoetste extralegale verloningsvorm is de ‘bonus voor diensten aan huis’. 

1. Quid?

De werkgever sluit met een facilitymanagementbedrijf een kaderovereenkomst af voor een bepaald budget dat het mogelijk maakt een aantal werkuren af te nemen voor de uitvoering van bepaalde diensten aan huis. Het betreft voornamelijk volgende diensten: Poets- en schoonmaakdiensten, diensten geleverd door dienstmeisjes en huishoudpersoneel, chauffeurs, glazenwassers, tuinman en diensten inzake kleine herstellingen (loodgieterij, elektriciteitswerken, schilderwerken,…).

De werkgever kan aan haar werknemers of bedrijfsleiders deze werkuren aanbieden, waarbij de werknemer of bedrijfsleider hierop zal belast worden voor een voordeel van alle aard. Het voordeel alle aard wordt forfaitair vastgesteld en is dus niet gerelateerd aan de werkelijke kostprijs.

De werknemer of bedrijfsleider zal via de werkgever de dienst moeten aanvragen bij het facilitymanagementbedrijf, dewelke via een systeem van onderaannemers het nodige doet om de gevraagde dienst te laten uitvoeren. De betaling van de dienst gebeurt door de werkgever aan het facilitymanagementbedrijf dat op zijn beurt de uitvoerder betaalt.

2. Bepaling van het voordeel alle aard

Zoals vaak het geval is, wordt het voordeel alle aard ook in deze kwestie anders bepaald al naargelang het voor fiscale of sociale doeleinden is. De marktleider in deze sector heeft zowel voor de fiscale als voor de sociaalrechtelijke aspecten een ruling bekomen, waardoor zowel de werkgever als de werknemer zekerheid hebben omtrent de fiscale gevolgen in geval zij gebruik maken van de door het facilitymanagement geleverde diensten.

  • Fiscale forfaitaire raming:

Voor de bepaling van het voordeel alle aard voor fiscale doeleinden is men uitgegaan van het forfaitair voordeel alle aard dat bestaat voor het gratis ter beschikking stelling van een dienstbode, waarbij het voordeel is vastgesteld op € 5.950 per jaar voor een voltijdse tewerkstelling (1700u).

Wanneer men dit nu omrekent naar een voordeel alle aard van 1 uur, dan bekomt men een fiscaal voordeel van € 3,5  per uur (€ 5.950 / 1700 u).

De Dienst Voorafgaande beslissingen (DVB) heeft deze waardering aanvaard voor zowel werknemers als bedrijfsleiders en specifiek voor volgende (limitatief opgesomde) diensten:

Poets- en schoonmaakdiensten, diensten geleverd door dienstmeisjes en huishoudpersoneel, chauffeurs, glazenwassers, tuinman en diensten inzake kleine herstellingen.

Let wel, de kost voor eventueel gebruikte materialen en goederen die nodig zijn voor de levering van de gevraagde diensten dient wel afzonderlijk betaald te worden door de werknemer / bedrijfsleider die hiervoor een factuur van de uitvoerder zal ontvangen (bv. de aankoop planten in het kader van tuinonderhoud).

  • Sociale forfaitaire raming:

Ook de RSZ aanvaardt een forfaitaire raming van het voordeel alle aard voor de berekening van de in te houden sociale bijdragen. De RSZ heeft in haar ruling, in tegenstelling tot de DVB voor de fiscale raming, geen limitatieve opsomming gegeven van de diensten die hieronder vervat zitten, maar er wordt verwezen naar de prestaties die verricht kunnen worden via dienstencheques en PWA-cheques (deze laatste verschillen van gemeente tot gemeente), dus:

- Dienstencheques: schoonmaken met inbegrip van de ramen, wassen en strijken, verstelwerk van strijkgoed, bereiden van maaltijden, boodschappen doen, hulp bij vervoer van personen met een beperkte mobiliteit;

- PWA-cheques: hulp voor bewaking of begeleiding van zieken of kinderen, hulp voor het verrichten van administratieve formaliteiten, hulp bij klein onderhoud van de tuin, kleine herstellings- en onderhoudswerken aan de woning, bewaken en verzorgen van dieren tijdens de afwezigheid van de eigenaars (als er geen dierenhotel in de omgeving beschikbaar is).

Let wel: Het standpunt van de RSZ is uiteraard enkel maar van toepassing op werknemers en niet op bedrijfsleiders.

De (informele) ruling afgeleverd door de RSZ aanvaardt een, voorlopige forfaitaire raming van € 8,54 per uur, gebaseerd op de waarde van een diensten- en PWA-cheque.

Ook het RSVZ heeft zich inmiddels ook akkoord verklaard met de door het RSZ aanvaarde forfaitaire raming.

3. Wat betekent dit nu concreet voor de werkgever en de werknemer?

Om het voordeel voor de werknemer te verduidelijken wordt in de hieronder schematisch weergegeven simulatie uitgegaan van volgende parameters, waarbij de totale loonkost voor de werkgever € 1.000 bedraagt:

RSZ – werkgever:         34,70%

RSZ – werknemer:        13,07%

Bedrijfsvoorheffing:      53,50%

Forfaitaire fiscale waardering gepresteerde facility-dienst:                        € 3,5  / u

Forfaitaire RSZ – waardering gepresteerde facility-dienst:                         € 8,54  / u

Coördinatievergoeding facilitymanagementbedrijf per opdracht:             € 22,71  

Er zal blijken dat het voordeel voor de werknemer toeneemt bij een stijgend uurtarief voor de gepresteerde dienst, bv. doordat beroep gedaan moet worden op dienstverleners met verschillende uurtarieven waardoor minder uren zouden kunnen gebruikt worden met een zelfde budget (vergelijking € 30 en € 60 per uur) voor bepaalde prestaties: de reden hiervoor is dat de voordelen voor fiscale en sociale redenen forfaitair zijn vastgesteld per uur, onafhankelijk van de werkelijke kost voor een uur geleverde prestatie.

Voor een relatief kleine ‘loonsverhoging’ in de vorm van een bonus voor diensten aan huis, krijgt de werknemer veel in de plaats doordat de fiscale en sociale druk op aanzienlijk lagere forfaitaire bedragen wordt berekend.

Bij een gewone loonsverhoging voor een bedrag van € 1.000  aan werkgeverskost, blijft  er namelijk netto maar € 300 over. Indien de werknemer beroep doet op bepaalde diensten aan € 30 / u, zal hij met deze verhoging slechts 10 uur aan diensten kunnen betalen.

Indien gewerkt wordt met een bonus voor diensten aan huis  voor eenzelfde kostprijs voor de werkgever, zal de werknemer, afhankelijk van het aantal verschillende opdrachten (vaste coördinatievergoeding verschuldigd per opdracht), met deze verhoging  bijna steeds beroep kunnen doen op minstens 20 uur aan diensten met een kostprijs van € 30 / u of zelfs minstens 12 uur aan diensten met een kostprijs van € 60 / u.

Tevens kan de werknemer er zeker van zijn dat met correcte en bekwame dienstenleveranciers samengewerkt wordt.

Het voordeel voor de werkgever bestaat er uiteraard in dat het verschil tussen de effectieve kostprijs en het geldelijk genoten voordeel aanzienlijk groter is voor de werknemer (€ 300 in vergelijking met € 837 of € 914 kan al tellen) waardoor hij, mits een minimale extra kost, het dagelijks comfort van zijn werknemer verhoogt.

De huidige marktleider die deze ‘diensten aan huis’ aanbiedt, aanvaardt dat de uitvoerders van de gevraagde diensten door de genieter van de bonus zelf aangebracht worden. Indien de genieter kiest voor eigen uitvoerders zal hij voorafgaand zelf prijsafspraken maken met de uitvoerder en die bij de opdrachtdefinitie specifiëren.  Uiteraard beschikt het facilitymanagementbedrijf over een lijst van gekwalificeerde dienstverleners waarop de genieter beroep kan doen en die dan door het facilitymanagementbedrijf wordt aangewezen rekening houdende met de aard van de opdracht en de tevredenheidsscore die eerdere genieters hebben aangeduid voor de betreffende uitvoerder. Op die manier creëert het facilitymanagementbedrijf ook een kwaliteitslabel ten gunste van de genieters van ‘bonus voor diensten aan huis’.

4. Conclusie

Deze nieuwe vorm van verloning biedt heel wat mogelijkheden om het dagelijks comfort van de werknemer te verbeteren doordat hij op een financieel voordelige wijze beroep kan doen op bekwame dienstverleners zonder hiervoor al te veel inspanning te moeten leveren inzake beschikbaarheid en administratie.

Gelet op de beperking inzake het aantal fiscaal aftrekbare dienstencheques  die de voorbije jaren in de verschillende gewesten werden ingevoerd, kan deze formule zeker een goede aanvulling zijn voor werknemers die reeds aan het maximale bedrag / aantal cheques komen via hun ‘gewoonlijke’ aangekochte dienstencheques. Dienstencheques komen gezien de subsidie van de overheid nog licht voordeliger uit dan de ‘bonus voor diensten aan huis’ voor een werkuur poetshulp, tenzij de betaling van deze dienst als extra bonus ‘bovenop’ komt en hiermee een besparing inhoudt in de netto loon uitgaven.

7 gevolgen van een foutieve inschrijving
Het belang van een correcte KBO-inschrijving anno 2019
Elke onderneming heeft zijn unieke inschrijving in de KBO, vaak wordt echter vergeten deze inschrijving up-to-date te houden. Dit kan onaangename gevolgen hebben. ​De Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) is een register van de FOD Economie waarin alle basisgegevens van ondernemingen en hun vestigingseenheden verzameld zijn. Ze centraliseren de basisgegevens en vestigings
Is het nu 50% of 100% aftrekbaar?
Receptiekosten van een publicitair evenement slechts beperkt aftrekbaar
Volgens de letter van de wet (art. 53, 8° WIB) zijn beroepsmatig gedane receptiekosten slechts voor 50% aftrekbaar. Er bestaat sinds lange tijd discussie over de vraag of die aftrekbeperking ook geldt als de receptiekosten worden gemaakt in het kader van een publicitair evenement. Behouden deze kosten de aard van receptiekosten, ook als ze een publicitair doel hebben? Of vallen ze onder een
Juridisch is dit niet zo vanzelfsprekend
Herstructureren? Denk aan uw bestuursmandaten
Bij de herstructurering van vennootschappen komt heel wat kijken. Een element dat daarbij geregeld uit het oog wordt verloren betreft de bestuursmandaten die de overgenomen vennootschap waarneemt in een aantal andere vennootschappen. De vraag is wat het lot is van deze bestuursmandaten eens de besturende vennootschap verdwijnt ingevolge fusie of splitsing. In vele gevallen is het de bedo
Vanaf 1 jan 2020 enkel nog nieuwe formulieren
Nieuwe publicatieformulieren voor het Belgisch Staatsblad
Vennootschappen, verenigingen en stichtingen die teksten, zoals bv. oprichtingsaktes, benoemingen bestuurders etc., moeten neerleggen op de griffie van de ondernemingsrechtbank dienen hiervoor speciale formulieren te gebruiken. Op 30 april 2019 verscheen in het Belgisch Staatsblad het nieuwe Koninklijk Besluit van 29 april 2019 tot uitvoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
Dit jaar zal het vaker voorkomen dat er moet gereageerd worden
Voorstel van vereenvoudigde aangifte? Kijk goed na en reageer tijdig!
Reeds sinds enkele jaren zit het aantal voorstellen van vereenvoudigde aangifte in de lift. Dit jaar zullen meer dan 3,2 miljoen Belgen zo’n voorstel krijgen. Als er niets moet worden gewijzigd, moet u ook niet reageren. Maar als er toch iets moet worden aangepast (lees: de fiscus heeft onjuiste of onvolledige gegevens), dan moet u tijdig reageren. Dit jaar zal het&
Ook ondernemingen moeten nu uitdrukkelijk de procedure volgen
Belangenconflict in het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
Sinds 1 mei 2019 is het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) in werking getreden. Het WVV voorziet in een ruimere en strengere regeling inzake de belangenconflicten die zich mogelijks kunnen voordoen binnen een onderneming. De verruiming bestaat erin dat de bestuurders van coöperatieve vennootschappen, vzw’s&nb
Belangrijke tips bij een schenking
Enkele do’s en don'ts bij de bankgift
De bankgift is nog steeds een zeer geliefde techniek voor de overdracht van geld bij wijze van schenking. Dit is niet zo verwonderlijk aangezien de bankgift een geldige schenking geeft zonder (al te veel) formalisme en zonder schenkbelasting, indien deze volgens de regels van het spel wordt uitgevoerd. Toch zijn er enkele spelregels die roet in het eten dreigen te gooien, indien ze niet corre
Het verdere verloop van de relatie tussen het VK, de EU en de EER
Welke impact heeft de Brexit op uw vennootschapsbelasting?
Op vandaag hoort het Verenigd Koninkrijk (VK) nog steeds tot de Europese Unie (EU) evenals tot de Europese Economische Ruimte (EER). Intussen kreeg het VK namelijk tot ten laatste 31 oktober 2019 de tijd om de Brexit te realiseren. Dit betekent dan ook dat grensoverschrijdende transacties die met het VK worden verricht nog steeds binnen het toepassingsgebied van de Europese richtlijnen vallen. Na
Minder streng circulaire voor horecasector
Nieuw circulaire voor BTW tarief bij restaurant- en cateringdiensten
Op 1 januari 2010 werd het btw tarief voor restaurant- en cateringdiensten verlaagd naar 12%. Dit tarief geldt enkel voor het eten. De dranken (ook de niet-alcoholische en de koffie en thee) zijn nog onderworpen aan het standaard btw-tarief van 21%. De Administratie publiceerde op 23 december 2009 een toelichting waarin ze besprak hoe een enige prijs voor een menu (inclusief drank) voor het bepale
Wordt uw bestuurdersaansprakelijkheid eindelijk beperkt?
Bestuurdersaansprakelijkheid in het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
Wordt uw bestuurdersaansprakelijkheid eindelijk beperkt onder het nieuwe WVV? Het nieuw Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) werd, na een hobbelig parcours te hebben doorlopen, op 28 februari 2019 gestemd in de Kamer. Een van de meest in het oog springende vernieuwingen die het WVV doorvoert is de invoering van een beperking op de bestuurdersaansprakelijkheid in artikel 2:57. Va
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Word jij onze nieuwe collega?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief