Is schenken van onroerend goed (fiscaal) interessant?

De Vlaamse regering heeft in 2015 de tarieven schenkbelasting op onroerend goed drastisch verminderd. Vrijwel onmiddellijk kon al een stijging worden waargenomen van het aantal schenkingen van vastgoed. Uit de cijfers van 2016 blijkt deze trend alvast te zijn voortgezet. Verder zijn er plannen om het erfrecht en het huwelijksvermogensrecht aan te passen, en zijn er voorstellen om ook de tarieven erfbelasting in de zijlijn en tussen vreemden te verlagen. Al deze maatregelen zullen ongetwijfeld leiden tot nieuwe en aangepaste vermogensplanningen.

1. Nieuwe tarieven hebben tot meer schenkingen geleid
Met ingang van 1 juli 2015 werden de schenkingstarieven voor de schenkingen van onroerende goederen hervormd en verlaagd. De hervorming bestond uit twee aspecten: een vereenvoudiging van de categorieën van begiftigden en een verlaging van de tarieven. Deze regeling werd later overgenomen door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waals Gewest welke wel enkele (beperktere) aanpassingen deed.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de nieuwe tarieven van schenkbelasting:

Voor een woning van € 150.000 bedraagt het tarief nog 3% terwijl dit vroeger kon oplopen tot 10% (tarieven in rechte lijn). Voor een schenking van deze woning aan niet ‘directe’ familieleden zal het tarief nu 10% bedragen terwijl dit vroeger tot 65% kon oplopen. Een voorbeeld illustreert de wijziging nog meer:

Een echtpaar, gehuwd onder het wettelijk stelsel, bezit een opbrengsteigendom met een waarde van € 800.000 en wenst deze aan hun 2 kinderen te schenken. In de ‘oude regeling’ zou de schenkbelasting € 70.500 bedragen. Elk van de kinderen zou dus € 35.250 moeten betalen. In het geval dat de ouders niets zouden ondernemen en de kinderen het vastgoed zouden erven, zou er een totale erfbelasting van € 60.000 moeten betaald worden (bij gelijktijdig overlijden van beide ouders). Elk van kinderen zou dus € 30.000 moeten betalen.

'Niets doen’ en de appartementen laten vererven bleek +/- € 10.000 voordeliger te zijn dan een schenking te doen. Het was dus ook logisch dat weinig mensen overgingen tot schenking. In de ‘nieuwe regeling’ echter zal de totale schenkbelasting beperkt worden tot € 36.000. Schenken wordt dus interessanter.

De verlaging van de tarieven heeft ondertussen geleid tot een aanzienlijke stijging van het aantal schenkingen van onroerend goed. Tot en met oktober werden er meer dan 15.300 schenkingsakten verleden, samen goed voor een bedrag van meer dan 2,3 miljard euro (bron: Notaris.be). Verwacht wordt dat er tegen het einde van het jaar nog veel meer schenkingen zullen volgen.

Vlaams minister van Financiën en Begroting Bart Tommelein, is dan ook tevreden en spreekt over een ‘win-win-win operatie’, namelijk voordelen voor de burger, de economie en de Vlaamse overheid. Nu het onroerend vermogen vaker bij leven wordt overgedragen, komen de opbrengsten ook sneller binnen bij de Vlaamse overheid.

De verlaging van de tarieven leidt tot nieuwe mogelijkheden bij de planning van uw vermogen. Schenken van onroerend goed is nu zeker het bekijken waard. Maar het blijft natuurlijk een oefening die voor ieder individueel moet worden bekeken. Buiten het financieel/fiscale aspect zijn er immers nog tal van andere factoren die van belang zijn. Zo kunnen we denken aan:

  • De concrete individuele situatie?
  • De toekomstverwachtingen?
  • Hoeveel panden bezit men en wat is de waarde? En gaat men er nog bijkopen?
  • Over welke type van onroerend goed gaat het?
  • Wat is de leeftijd van de schenker en de begiftigde?

Allemaal vragen die best besproken worden in een persoonlijk advies alvorens er wordt besloten tot schenking.

2. Wat staat ons verder nog te wachten?
Naast de verlaging van de schenkbelasting zijn er initiatieven genomen om ons erfrecht te moderniseren. Bovendien zijn er voorstellen om de hoge tarieven erfbelasting, in het bijzonder de tarieven in de zijlijn en tussen vreemden, te verlagen.

Wenst u meer informatie?
Mail gerust uw vragen naar informatief@moorestephens.be

Een interessante manier om kapitaal voordeliger te verkrijgen?
De Belgische fiscale behandeling van de afkoop van Nederlandse pensioenen in eigen beheer
Nog net voor het einde van het jaar heeft de belastingadministratie eindelijk de knoop doorgehakt en een circulaire gepubliceerd.
Nieuwe fiscale spelregels
De nieuwe wetgeving inzake autofiscaliteit: de motor op volle toeren
Traditiegetrouw staat de maand januari in België in teken van de auto. Het autosalon lokt jaarlijks 100.000en autoliefhebbers naar de Heizel. Dit jaar staan niet enkel de nieuwste automodellen in de schijnwerpers, maar ook de nieuwe wetgeving inzake autofiscaliteit gaat met de aandacht lopen. Immers op kerstdag van vorig jaar werd de nieuwe Wet tot hervorming van de vennootschapsbelasting bekrach
Wie moet deze kassa nu verplicht gebruiken?
De lang verwachte circulaire inzake de witte kassa gepubliceerd
Over het geregistreerd kassasysteem (de "witte kassa") is de laatste jaren al veel inkt gevloeid. In ruil voor een tariefverlaging voor restaurant- en cateringdiensten naar 12 % (i.p.v. 21 % - dranken uitgezonderd), werd vereist dat horecazaken met een geregistreerd kassasysteem zouden gaan werken om zo de fraude in de sector tegen te gaan. De vraag stelde zich de laatste jaren voornamelijk wie
Eenvoudig en flexibel bonus toekennen
De winstpremie sinds 1 januari 2018
De nieuwe winstpremie geeft ondernemingen de mogelijkheid om op een eenvoudige en flexibele wijze een deel van hun winst als bonus toe te kennen aan hun werknemers. De werknemers ontvangen een premie, die neerkomt op ofwel een vastgestelde som ofwel een percentage van hun loon, zonder dat aan de betrokken werknemer een stemrecht in de onderneming wordt toegekend. Begrip winstpremie en voorwaard
Verlaagd tarief vennootschapsbelasting: voordeel of nadeel voor de belastingplichtige?
Een nieuwe vereiste rond minimumbezoldiging
Het Zomerakkoord, gedeeltelijk vertaald in de Wet tot hervorming van de vennootschapsbelasting van 25 december 2017 (gepubliceerd in het Belgische Staatsblad van 29 december 2017), introduceert een verlaagd tarief vennootschapsbelasting dat tegen aanslagjaar 2021 daalt tot 25%. Onder welbepaalde voorwaarden kan een kleine vennootschap zelfs genieten van een verlaagd tarief van 20% op haar eerste s
Een aantal gereglementeerde beroepen werden afgeschaft
Afschaffing beroepsbekwaamheid in Vlaanderen: de gevolgen op een rijtje
Volgens de huidige vestigingswetgeving in België/Vlaanderen moet elke kmo, natuurlijke persoon of rechtspersoon die een handelsactiviteit wenst uit te oefenen, de nodige ondernemersvaardigheden bewijzen.
Vier actiepunten uitvoerig toegelicht
De invloed van de ATAD-richtlijn(en) op het zomerakkoord
Het is inmiddels geen nieuws meer dat het zomerakkoord de Belgische vennootschapsbelasting grondig zal hervormen. De voorgestelde hervormingen zoals opgenomen in de voorbereidende teksten van de Programmawet en de Relancewet werden op 27 oktober goedgekeurd in de Ministerraad. Het wetsontwerp van de Programmawet werd op 6 november 2017 door de regering ingediend in de Kamer van Volksvertegenwoordi
Het begrip, de invoering en de loonbetaling nader toegelicht
Glijdende uurroosters: eindelijk een wettelijk kader
Sinds de invoering van de wet kan de onderneming ervoor kiezen om een glijdend uurrooster in te voeren. 
Het decembervoorschot & het optioneel btw-stelsel komen aan bod
Kort btw-nieuws
Het decembervoorschot voor kwartaalaangevers.  Btw-belastingplichtigen die periodieke maandaangiften indienen, zijn al langer gekend met het fenomeen van het decembervoorschot. Binnenkort zullen ook de kwartaalindieners voor de eerste keer met deze verplichting rekening moeten houden. In het kader van een verdere vereenvoudiging van de btw-regelgeving en –administratie besliste de minister
De gevolgen van een onjuiste of onvolledige inschrijving
De noodzaak van een correcte inschrijving in de kruispuntenbank voor ondernemingen
Elke onderneming heeft er belang bij haar  inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) up to date te houden. De KBO is een centraal register van de FOD economie waarin alle basisgegevens van ondernemingen en hun vestigingseenheden worden verwerkt. De gegevens in de KBO worden verspreid naar de verschillende overheidsdiensten (BTW, RSZ, belastingkantoren,….).  Wie moet z

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief