Is schenken van onroerend goed (fiscaal) interessant?

De Vlaamse regering heeft in 2015 de tarieven schenkbelasting op onroerend goed drastisch verminderd. Vrijwel onmiddellijk kon al een stijging worden waargenomen van het aantal schenkingen van vastgoed. Uit de cijfers van 2016 blijkt deze trend alvast te zijn voortgezet. Verder zijn er plannen om het erfrecht en het huwelijksvermogensrecht aan te passen, en zijn er voorstellen om ook de tarieven erfbelasting in de zijlijn en tussen vreemden te verlagen. Al deze maatregelen zullen ongetwijfeld leiden tot nieuwe en aangepaste vermogensplanningen.

1. Nieuwe tarieven hebben tot meer schenkingen geleid
Met ingang van 1 juli 2015 werden de schenkingstarieven voor de schenkingen van onroerende goederen hervormd en verlaagd. De hervorming bestond uit twee aspecten: een vereenvoudiging van de categorieën van begiftigden en een verlaging van de tarieven. Deze regeling werd later overgenomen door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waals Gewest welke wel enkele (beperktere) aanpassingen deed.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de nieuwe tarieven van schenkbelasting:

Voor een woning van € 150.000 bedraagt het tarief nog 3% terwijl dit vroeger kon oplopen tot 10% (tarieven in rechte lijn). Voor een schenking van deze woning aan niet ‘directe’ familieleden zal het tarief nu 10% bedragen terwijl dit vroeger tot 65% kon oplopen. Een voorbeeld illustreert de wijziging nog meer:

Een echtpaar, gehuwd onder het wettelijk stelsel, bezit een opbrengsteigendom met een waarde van € 800.000 en wenst deze aan hun 2 kinderen te schenken. In de ‘oude regeling’ zou de schenkbelasting € 70.500 bedragen. Elk van de kinderen zou dus € 35.250 moeten betalen. In het geval dat de ouders niets zouden ondernemen en de kinderen het vastgoed zouden erven, zou er een totale erfbelasting van € 60.000 moeten betaald worden (bij gelijktijdig overlijden van beide ouders). Elk van kinderen zou dus € 30.000 moeten betalen.

'Niets doen’ en de appartementen laten vererven bleek +/- € 10.000 voordeliger te zijn dan een schenking te doen. Het was dus ook logisch dat weinig mensen overgingen tot schenking. In de ‘nieuwe regeling’ echter zal de totale schenkbelasting beperkt worden tot € 36.000. Schenken wordt dus interessanter.

De verlaging van de tarieven heeft ondertussen geleid tot een aanzienlijke stijging van het aantal schenkingen van onroerend goed. Tot en met oktober werden er meer dan 15.300 schenkingsakten verleden, samen goed voor een bedrag van meer dan 2,3 miljard euro (bron: Notaris.be). Verwacht wordt dat er tegen het einde van het jaar nog veel meer schenkingen zullen volgen.

Vlaams minister van Financiën en Begroting Bart Tommelein, is dan ook tevreden en spreekt over een ‘win-win-win operatie’, namelijk voordelen voor de burger, de economie en de Vlaamse overheid. Nu het onroerend vermogen vaker bij leven wordt overgedragen, komen de opbrengsten ook sneller binnen bij de Vlaamse overheid.

De verlaging van de tarieven leidt tot nieuwe mogelijkheden bij de planning van uw vermogen. Schenken van onroerend goed is nu zeker het bekijken waard. Maar het blijft natuurlijk een oefening die voor ieder individueel moet worden bekeken. Buiten het financieel/fiscale aspect zijn er immers nog tal van andere factoren die van belang zijn. Zo kunnen we denken aan:

  • De concrete individuele situatie?
  • De toekomstverwachtingen?
  • Hoeveel panden bezit men en wat is de waarde? En gaat men er nog bijkopen?
  • Over welke type van onroerend goed gaat het?
  • Wat is de leeftijd van de schenker en de begiftigde?

Allemaal vragen die best besproken worden in een persoonlijk advies alvorens er wordt besloten tot schenking.

2. Wat staat ons verder nog te wachten?
Naast de verlaging van de schenkbelasting zijn er initiatieven genomen om ons erfrecht te moderniseren. Bovendien zijn er voorstellen om de hoge tarieven erfbelasting, in het bijzonder de tarieven in de zijlijn en tussen vreemden, te verlagen.

Wenst u meer informatie?
Mail gerust uw vragen naar informatief@moorestephens.be

Beperking van het aantal vennootschapsvormen
Help, mijn vennootschapsvorm bestaat binnenkort niet meer!
Het WVV is op komst Op 4 juni 2018 werd het “wetsontwerp tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen” ingediend in de kamer, waarmee we aan de vooravond staan van de grootste hervorming van het vennootschapsrecht sinds de invoering van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen de dato 30 november 1935. Deze grondige hervorming van het vennootschapsrecht g
Wat zijn de gevolgen?
Vlabel teruggefloten door Raad van State inzake de gesplitste verkrijging en inschrijving van blote eigendom en vruchtgebruik
Na een jarenlange betwisting tussen belastingplichtigen en Vlabel, heeft de Raad van State het standpunt van Vlabel vernietigd.
Één van de actiepunten van de ATAD-richtlijn
Impact invoering Belgische CFC wetgeving: de facto verstrenging van de transfer pricing regels?
Vanaf 1 januari 2019 (aanslagjaar 2020) zal in België, omwille van de implementatie van de ATAD-richtlijn1, de nieuw te introduceren CFC-regel in werking treden. Deze nieuwe wetgeving dient in het ruimere kader van het Zomerakkoord en de hervormingen in de Belgische vennootschapsbelasting geplaatst te worden, die net zoals de CFC-wetgeving mede voortvloeien uit de reeds ruim besproken implementat
Een kort overzicht
Wat te verwachten op (nationaal) btw-vlak?
Ondanks het feit dat velen onder ons nog in zomer(-vakantie)modus verkeren, staan we in dit artikel graag toch al eens even stil bij de btw-wijzigingen die we (mogelijks) in de nabije toekomst mogen verwachten. Het betreft hier een kort overzicht. Voor een diepgaandere toelichting kunnen jullie uiteraard steeds contact opnemen met ons btw-team.  Vouchers (1 januari 2019)  In juni 201
Is uw organisatie meldingsplichtig?
Goed begonnen is half werk: Bereid uw organisatie voor op de go live van het UBO-register
Op 31 oktober 2018 gaat het register van uiteindelijke begunstigden (het “UBO-register”) live. Wij overlopen voor u waar uw organisatie mee rekening moet houden. 
Afhankelijk van de aard en herhaling van de overtreding
Boeteschalen vastgelegd voor de niet-naleving van de transfer pricing documentatieplicht
Vanaf aanslagjaar 2017, meer bepaald sinds de inwerkingtreding van de verplichte transfer pricing documentatieplicht, werd onmiddellijk opgenomen dat er vanaf een tweede overtreding waarbij men niet voldoet aan de transfer pricing verplichtingen een boete kan opgelegd worden gaande  van 1.250 EUR tot 25.000 EUR (Artikel 445, §3 Wetboek Inkomstenbelastingen 1992). De schalen van de administra
Brexit, e-commerce & VAT action plan komen aan bod
Verwachte wijzigingen op internationaal btw-vlak
In vorige editie hebben we de te verwachten wijzigingen op nationaal btw- vlak besproken en in dit artikel gaan we kort stilstaan bij de btw- wijzigingen die verwacht worden op internationaal gebied.                Brexit  In principe zouden we op 30 maart 2019 werkelijk kunnen spreken van een ‘Brexit’. Het Ver
Er worden maar liefst 31 vragen beantwoord
FAQ rond de aftrek voor innovatie-inkomsten gepubliceerd
Op 26 juli 2018 publiceerde de FOD Financiën op Fisconet - u kan zich gratis registreren om de FAQ te raadplegen - de langverwachte FAQ met betrekking tot de aftrek voor innovatie-inkomsten. Sinds de wet van 9 februari 2017 tot invoering van de aftrek voor innovatie-inkomsten volgt aldus nu de eerste bijkomende commentaar bij de wetsbepalingen van art. 205/1 t.e.m. 205/4 Wetboek Inkomsten
De belangrijkste wijzigingen voor u opgelijst
Onroerende verhuur met btw | versie 2.0
Het wetsontwerp van 30 maart 2018 werd na advies van de Raad van State nog op diverse punten aangepast en op 31 juli 2018 ingediend bij het Parlement. Hieronder geven we de belangrijkste wijzigingen mee. Optie tot verhuring van gebouwen met btw  Basisvoorwaarden De basisvoorwaarden om de optie tot verhuur van een gebouw met btw te kunnen uitoefenen blijven ongewijzigd: Het moet g
Het verschil in behandeling wordt weggewerkt
VAA onroerende goederen: fiscus legt zich (voorlopig) neer bij rechtspraak
De FOD Financiën publiceerde op 15 mei 2018 een circulaire 2018/C/57 met betrekking tot de forfaitaire waardering van het voordeel van alle aard.
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief