Is schenken van onroerend goed (fiscaal) interessant?

De Vlaamse regering heeft in 2015 de tarieven schenkbelasting op onroerend goed drastisch verminderd. Vrijwel onmiddellijk kon al een stijging worden waargenomen van het aantal schenkingen van vastgoed. Uit de cijfers van 2016 blijkt deze trend alvast te zijn voortgezet. Verder zijn er plannen om het erfrecht en het huwelijksvermogensrecht aan te passen, en zijn er voorstellen om ook de tarieven erfbelasting in de zijlijn en tussen vreemden te verlagen. Al deze maatregelen zullen ongetwijfeld leiden tot nieuwe en aangepaste vermogensplanningen.

1. Nieuwe tarieven hebben tot meer schenkingen geleid
Met ingang van 1 juli 2015 werden de schenkingstarieven voor de schenkingen van onroerende goederen hervormd en verlaagd. De hervorming bestond uit twee aspecten: een vereenvoudiging van de categorieën van begiftigden en een verlaging van de tarieven. Deze regeling werd later overgenomen door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waals Gewest welke wel enkele (beperktere) aanpassingen deed.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de nieuwe tarieven van schenkbelasting:

Voor een woning van € 150.000 bedraagt het tarief nog 3% terwijl dit vroeger kon oplopen tot 10% (tarieven in rechte lijn). Voor een schenking van deze woning aan niet ‘directe’ familieleden zal het tarief nu 10% bedragen terwijl dit vroeger tot 65% kon oplopen. Een voorbeeld illustreert de wijziging nog meer:

Een echtpaar, gehuwd onder het wettelijk stelsel, bezit een opbrengsteigendom met een waarde van € 800.000 en wenst deze aan hun 2 kinderen te schenken. In de ‘oude regeling’ zou de schenkbelasting € 70.500 bedragen. Elk van de kinderen zou dus € 35.250 moeten betalen. In het geval dat de ouders niets zouden ondernemen en de kinderen het vastgoed zouden erven, zou er een totale erfbelasting van € 60.000 moeten betaald worden (bij gelijktijdig overlijden van beide ouders). Elk van kinderen zou dus € 30.000 moeten betalen.

'Niets doen’ en de appartementen laten vererven bleek +/- € 10.000 voordeliger te zijn dan een schenking te doen. Het was dus ook logisch dat weinig mensen overgingen tot schenking. In de ‘nieuwe regeling’ echter zal de totale schenkbelasting beperkt worden tot € 36.000. Schenken wordt dus interessanter.

De verlaging van de tarieven heeft ondertussen geleid tot een aanzienlijke stijging van het aantal schenkingen van onroerend goed. Tot en met oktober werden er meer dan 15.300 schenkingsakten verleden, samen goed voor een bedrag van meer dan 2,3 miljard euro (bron: Notaris.be). Verwacht wordt dat er tegen het einde van het jaar nog veel meer schenkingen zullen volgen.

Vlaams minister van Financiën en Begroting Bart Tommelein, is dan ook tevreden en spreekt over een ‘win-win-win operatie’, namelijk voordelen voor de burger, de economie en de Vlaamse overheid. Nu het onroerend vermogen vaker bij leven wordt overgedragen, komen de opbrengsten ook sneller binnen bij de Vlaamse overheid.

De verlaging van de tarieven leidt tot nieuwe mogelijkheden bij de planning van uw vermogen. Schenken van onroerend goed is nu zeker het bekijken waard. Maar het blijft natuurlijk een oefening die voor ieder individueel moet worden bekeken. Buiten het financieel/fiscale aspect zijn er immers nog tal van andere factoren die van belang zijn. Zo kunnen we denken aan:

  • De concrete individuele situatie?
  • De toekomstverwachtingen?
  • Hoeveel panden bezit men en wat is de waarde? En gaat men er nog bijkopen?
  • Over welke type van onroerend goed gaat het?
  • Wat is de leeftijd van de schenker en de begiftigde?

Allemaal vragen die best besproken worden in een persoonlijk advies alvorens er wordt besloten tot schenking.

2. Wat staat ons verder nog te wachten?
Naast de verlaging van de schenkbelasting zijn er initiatieven genomen om ons erfrecht te moderniseren. Bovendien zijn er voorstellen om de hoge tarieven erfbelasting, in het bijzonder de tarieven in de zijlijn en tussen vreemden, te verlagen.

Wenst u meer informatie?
Mail gerust uw vragen naar informatief@moorestephens.be

De belangrijkste wijzigingen voor u opgelijst
Onroerende verhuur met btw | versie 2.0
Het wetsontwerp van 30 maart 2018 werd na advies van de Raad van State nog op diverse punten aangepast en op 31 juli 2018 ingediend bij het Parlement. Hieronder geven we de belangrijkste wijzigingen mee. Optie tot verhuring van gebouwen met btw  Basisvoorwaarden De basisvoorwaarden om de optie tot verhuur van een gebouw met btw te kunnen uitoefenen blijven ongewijzigd: Het moet g
Het verschil in behandeling wordt weggewerkt
VAA onroerende goederen: fiscus legt zich (voorlopig) neer bij rechtspraak
De FOD Financiën publiceerde op 15 mei 2018 een circulaire 2018/C/57 met betrekking tot de forfaitaire waardering van het voordeel van alle aard.
Een boeiende uiteenzetting rond MBI, opnieuw in oktober
Management Buy-In: spannend én uitdagend
Op Donderdag 7 juni organiseerde Moore Stephens Belgium in de Drongense S.M.A.K lounge, in samen werking met 3W Executive Interim Management alsook met onze partners Sherpa Law en het Business Coaches Network, een interactieve lezing omtrent Management Buy-In (MBI). Filip Van de Vliet kwam zijn persoonlijke Management Buy-In ervaring delen. Lars Raedschelders gaf meer duiding over de financieri
De vastgoedplanning verkeert in woelige wateren
Waardering vruchtgebruik: in volle (R)evolutie?
Er wordt de laatste jaren veel gezegd en geschreven over de waardering van vruchtgebruik en waar het fiscale schoentje knelt. Hieronder geven we een overzicht van de problematiek inzake waardering, de huidige tendensen  en  werpen we ook een blik op toekomstige vastgoedplanning. Waardering vruchtgebruik Waardering van vruchtgebruik: een wereld in verandering Vruchtgebruik is één
De 'use and enjoyment' regels concreet toegelicht
Goederenvervoer en daarmee nauw samenhangende diensten: nieuwe regels verduidelijkt in een circulaire
Op 31 oktober 2017 werd (oud) KB nr. 57, dat handelt over de plaats van de dienst voor goederenvervoerdiensten en daarmee samenhangende diensten, vervangen door een nieuw KB.  Dat KB trad in werking op 23 november 2017. Het verduidelijkt het oude KB deels en voert daarnaast een nieuwe regel in. Teneinde de (nieuwe) regels te verduidelijken en te bespreken, heeft de fiscus op 31 mei 2018 in da
Krachtlijnen
Belangrijke wijzigingen in de verplichtingen voor maatschappen
De op 27 april 2018 gepubliceerde wet over de hervorming van het ondernemingsrecht brengt een aantal wijzigingen aan in het wetboek van vennootschappen en in het wetboek van economisch recht. Deze nieuwe regelgeving treedt in werking op 1 november 2018. Ook voor de maatschappen zullen er  enkele regels wijzigen. Hoewel er nog verduidelijkingen zullen worden gepubliceerd, geven wij hieronder r
UBO (Ultimate Beneficial Owner): de uiteindelijke begunstigden
Het UBO-register: nieuwe informatieverplichtingen op komst voor het bestuursorgaan van uw vennootschap
Door invoeging van artikelen 14/1 en 14/2 in het Wetboek van vennootschappen zijn alle vennootschappen er voortaan toe gehouden toereikende, accurate en actuele informatie over hun "uiteindelijke begunstigden" (ook wel “Ultimate Beneficial Owner” of “UBO” genoemd) in te winnen en bij te houden en te registreren in het nieuwe “UBO-register”: een centraal register waarin gegevens worde
De krachtlijnen op een rijtje
Onroerende verhuur met btw: vanaf 1 oktober 2018!
  Hoewel het nog maar een wetsontwerp is en dus nog onderhevig kan zijn aan wijzigingen, willen we toch al de krachtlijnen meegeven van de nakende revolutie in het btw landschap: onroerende verhuur met optie tot onderwerping aan btw. Historiek Van oudsher is de verhuur van onroerende goederen in principe vrijgesteld van btw (artikel 44 §3, 2° W.BTW). Er zijn slechts enkele, spe
De invoering van het huwelijksvermogensrecht
Einde van het finaal verrekenbeding of alsnog nieuw leven?
Over het finaal verrekenbeding is de laatste jaren al veel stof opgewaaid. Nadat het Hof van Cassatie in 2017 besliste in het voordeel van de belastingplichtige dat de vordering aftrekbaar was in het kader van de verschuldigde successierechten, heeft de Vlaamse decreetgever de fiscus een handje toegestoken door middel van een wetswijziging. 1. Wat is een finaal verrekenbeding en hoe werkt
Sneller systeemrisico's detecteren
Zonder Legal Entity Identifier doet uw bedrijf geen beurstransacties in 2018
Sinds 3 januari 2018 dient elke rechtspersoon die financiële instrumenten aan-of verkoopt te beschikken over een Legal Entity Identifier of kort LEI. 1. Legal Entity Identifier Een LEI is een unieke alfanumerieke code met 20 tekens waarmee elke juridische entiteit die actief is op de (al dan niet internationale) financiële markten op snelle wijze kan worden geïdentificeerd. De LEI st
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief