De Wet Wendbaar Werk: wat u mag verwachten

Op donderdag 5 januari werd het wetsontwerp neergelegd in de Kamer. Indien deze wordt goedgekeurd, dan zal deze in werking treden vanaf 1 februari 2017 en enkele belangrijke maatregelen invoeren om de work-life balance van de werknemers te vergroten enerzijds en anderzijds de concurrentiekracht van de Belgische bedrijven te vergroten. Hieronder reeds een kort overzicht van de maatregelen.

1. Maatregelen inzake arbeidsduur
In dit kader zouden volgende maatregelen worden ingevoerd:

  • De aanpassing van het systeem van de kleine flexibiliteit teneinde de uurroosters en de arbeidsduur aan te passen in functie van de fluctuerende noden van de onderneming;
  • De invoering van 100 vrijwillige overuren die recht geven op betaling van overloon;
  • De verhoging van de interne overurengrens van 78 naar 143 uren dewelke een werknemer kan presteren bovenop de normale wekelijkse arbeidsduur zonder dat hem inhaalrust wordt toegekend;
  • De invoering van glijdende uurroosters, waarbij een wettelijk kader wordt gegeven aan een reeds ingeburgerde praktijk in verschillende ondernemingen;
  • Aanpassingen aan de wetgeving op de deeltijdse arbeid waarbij een aantal aspecten worden vereenvoudigd en gemoderniseerd met het oog op het verlichten van de administratieve lasten voor de werkgevers;
  • De uitbreiding van het plus-minusconto, zijnde de mogelijkheid om te voorzien dat de berekening van de gemiddelde werkweek van 38 uur wordt gespreid over maximum 6 jaren, naar andere sectoren in de industrie en de diensten.

2. Nieuwe regeling inzake opleidingsinspanningen
De huidige interprofessionele doelstelling waarbij 1,9% van de totale loonmassa aan opleiding moet worden besteed, zou vervangen worden door een nieuwe interprofessionele doelstelling van gemiddeld 5 opleidingsdagen per voltijds equivalent en per jaar.

3. Een wettelijk kader voor occasioneel telewerk
Door de invoering van deze maatregelen zal een werknemer die geconfronteerd wordt met een moeilijke of onvoorziene situatie aan zijn werkgever kunnen vragen om occasioneel telewerk te verrichten.

4. De invoering van een arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid voor onbepaalde tijd
Hierdoor kan een uitzendkracht van elkaar afwisselende uitzendopdrachten bij een of meerdere gebruikers uitvoeren. Hiervoor zullen echter ook nog de nodige algemeen verbindend verklaarde cao’s dienen te worden afgesloten.

5. Het stelsel van loopbaansparen
Deze, in België totaal nieuwe figuur, laat toe dat een werknemer tijd (overuren/verlof) opspaart om later tijdens de duur van zijn dienstbetrekking op te nemen als verlof. Als de sociale partners binnen de 6 maanden na de inwerkingtreding van deze wet zelf een cao afsluiten over het loopbaansparen, zal de desbetreffende cao gelden.

6. Een systeem waarbij conventionele vakantiedagen kunnen worden ‘geschonken’ aan collega’s
Er wordt een kader gecreëerd waarbinnen werknemers een schenking van hun conventionele verlofdagen zullen kunnen doen aan collega’s die een ernstig ziek kind hebben.

7. De hervorming van de werkgeversgroeperingen
Onder de nieuwe regeling kan een werkgeversgroepering niet meer dan 50 werknemers tewerkstellen, tenzij deze drempel wordt verhoogd door de koning.

8. De uitbreiding van het palliatief verlof
De totale duur van het recht op palliatief verlof wordt van 2 op 3 maanden gebracht.

9. De uitbreiding van het tijdskrediet met motief
Daarenboven wordt voorzien in een uitbreiding van het recht op tijdskrediet met een zorgmotief naar 51 maanden indien cao nr. 103 niet tijdig wordt aangepast in deze zin.

10. De mogelijkheid om nachtarbeid te leveren voor e-commerce activiteiten
Momenteel wordt nachtarbeid, d.w.z. arbeid verricht tussen 20u en 6u, toegestaan in de sector van de e- commerce door een koninklijk besluit van 13 maart 2016. Deze afwijking zou dan worden bevestigd in de tekst van de arbeidswet.

Nadat de wet wordt goedgekeurd, zullen we dieper ingaan op verschillende van deze nieuwigheden.

Tax & Legal Services
De nieuwe berekeningswijze van de sociale bijdragen: moet u dit jaar nog actie ondernemen?
De berekeningswijze van de sociale bijdragen voor zelfstandigen is sedert 1 januari 2015 hervormd. Voortaan worden de sociale bijdragen berekend op basis van de beroepsinkomsten van het jaar zelf. Met deze wetswijziging beoogt de wetgever opnieuw een systematische band tot stand te brengen tussen de bijdragen en de economische realiteit van elke zelfstandige. Bovendien kan  de zelfstandige he
Tax & Legal Services
De oprichting van de Centra Grote Ondernemingen
In het kader van de Coperfin-hervorming met het oog op de modernisering van de FOD Financiën door haar eigen ambtenaren, is bij besluit van de voorzitter van het directiecomité van 17 juni 2015 de nieuwe structuur van de Centra Grote Ondernemingen opgericht. Deze nieuwe centra zijn in principe reeds operationeel vanaf 1 juli 2015. De structuur en werking van de Centra Grote Ondernemingen is rece
Tax & Legal Services
E-commerce: zoveel meer dan het lanceren van een webshop
Op 8 oktober heeft Moore Stephens Belgium in samenwerking met haar Nederlandse collega’s van DRV het internationaal kenniscongres inzake e-commerce georganiseerd, voornamelijk met de focus op Belgische en Nederlandse webshops die hun pijlen op het buurland richten. Niet alleen de fiscale en juridische aspecten kwamen hierbij aan bod, maar er werd in gelijke mate aandacht besteed aan de prakti
Tax & Legal Services
De kaaimantaks: overzicht van de geviseerde juridische constructies
In Informatief 159 gingen we al in op de Kaaimantaks, de doorkijkbelasting ingevoerd via de Programmawet van 10 augustus 2015, die sinds 1 januari 2015 buitenlandse juridische constructies treft. Concreet viseert de Kaaimantaks twee types van buitenlandse constructies, enerzijds de zogenaamde ‘trust’ en anderzijds een aantal specifieke buitenlandse rechtsvormen die laag of niet belas
Er zijn een aantal (negatieve) gevolgen aan verbonden
Wat indien u na een belastingcontrole ineens niet meer “klein” bent?
Vennootschappen die als “klein” worden aanzien hebben fiscaal gezien een aantal voordelen. In deze bijdrage lopen we even door de verschillende voordelen. Wanneer er tijdens een belastingcontrole echter wordt vastgesteld dat de vennootschap niet langer klein is, maar als groot moet worden aanzien, kan dit fiscaal gezien heel wat gevolgen hebben, niet alleen voor de vennootschap zelf, maar ook
Tax & Legal Services
De Belgische regering bereikt een akkoord over de grootste fiscale hervorming sinds 1963
De regering heeft deze nacht een akkoord bereikt over de – naar eigen zeggen – grootste fiscale hervorming sinds 1963. Wij lijsten voor U graag de belangrijkste punten op, waarbij dient opgemerkt dat dit overzicht gebaseerd is op informatie die ons ondertussen langs verschillende kanalen bereikte, zonder de definitieve teksten gezien te hebben. Zodra er ons meer details bekend zijn, komen wij
Tax & Legal Services
Actieve holdings en het verwerven van deelnemingen: hogere btw-afrek voor kosten
Op basis van het recente arrest Larentia & Minerva kan er gesproken worden van een kentering inzake het recht op aftrek van actieve holdings. Ten gevolge van het nieuwe Europees standpunt zal de Belgische btw- administratie de facto haar houding omtrent het recht op aftrek voor actieve holdings moeten bijstellen. Huidige standpunt van de Belgische btw-administratie Tot op heden werden acti
Tax & Legal Services
Europese Erfrechtverordening: vloek of zegen?
Stel: een Belgisch rijksinwoner vertrekt naar Duitsland om ginds een ondernemingsactiviteit op te starten. Na daar vele jaren te hebben gewerkt en geleefd, sterft hij onverwachts. De vraag die zich dan aandient bij de erfgenamen is welk erfrecht in dat geval moet worden toegepast. Tot voor kort was dit een loutere nationale aangelegenheid, maar sinds 17 augustus 2015 kwam deze materie in Europese
Tax & Legal Services
Kaaimantaks: invoer "Controlled Foreign Company" wetgeving
Op 24 juli 2015 werd door het parlement het wetsvoorstel gestemd tot invoering van de inmiddels veelbesproken "Kaaimantaks" of doorkijkbelasting dewelke toelaat Belgische rijksinwoners te belasten op hun aandeel in het inkomen van “juridische constructies.” België voert hiermee voor het eerst een type  CFC (Controlled Foreign Company) wetgeving in. Op deze manier tracht men te vermijd
Tax & Legal Services
Midzomerarresten van cassatie inzake kostenaftrek: much to do about...?
Via Informatief Speciaal van 24 juli 2015 heeft u reeds vernomen dat in 4 verschillende arresten, die allen dateren van midden  juni 2015, het Hof van Cassatie zich heel duidelijk heeft uitgesproken over de toepassing van artikel 49 WIB92 en de voorwaarden van kostenaftrek (voor vennootschappen). Eigenlijk heeft het Hof gewoon de klassieke fiscale logica gerespecteerd, maar sommigen pik
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief