De Wet Wendbaar Werk: wat u mag verwachten

Op donderdag 5 januari werd het wetsontwerp neergelegd in de Kamer. Indien deze wordt goedgekeurd, dan zal deze in werking treden vanaf 1 februari 2017 en enkele belangrijke maatregelen invoeren om de work-life balance van de werknemers te vergroten enerzijds en anderzijds de concurrentiekracht van de Belgische bedrijven te vergroten. Hieronder reeds een kort overzicht van de maatregelen.

1. Maatregelen inzake arbeidsduur
In dit kader zouden volgende maatregelen worden ingevoerd:

  • De aanpassing van het systeem van de kleine flexibiliteit teneinde de uurroosters en de arbeidsduur aan te passen in functie van de fluctuerende noden van de onderneming;
  • De invoering van 100 vrijwillige overuren die recht geven op betaling van overloon;
  • De verhoging van de interne overurengrens van 78 naar 143 uren dewelke een werknemer kan presteren bovenop de normale wekelijkse arbeidsduur zonder dat hem inhaalrust wordt toegekend;
  • De invoering van glijdende uurroosters, waarbij een wettelijk kader wordt gegeven aan een reeds ingeburgerde praktijk in verschillende ondernemingen;
  • Aanpassingen aan de wetgeving op de deeltijdse arbeid waarbij een aantal aspecten worden vereenvoudigd en gemoderniseerd met het oog op het verlichten van de administratieve lasten voor de werkgevers;
  • De uitbreiding van het plus-minusconto, zijnde de mogelijkheid om te voorzien dat de berekening van de gemiddelde werkweek van 38 uur wordt gespreid over maximum 6 jaren, naar andere sectoren in de industrie en de diensten.

2. Nieuwe regeling inzake opleidingsinspanningen
De huidige interprofessionele doelstelling waarbij 1,9% van de totale loonmassa aan opleiding moet worden besteed, zou vervangen worden door een nieuwe interprofessionele doelstelling van gemiddeld 5 opleidingsdagen per voltijds equivalent en per jaar.

3. Een wettelijk kader voor occasioneel telewerk
Door de invoering van deze maatregelen zal een werknemer die geconfronteerd wordt met een moeilijke of onvoorziene situatie aan zijn werkgever kunnen vragen om occasioneel telewerk te verrichten.

4. De invoering van een arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid voor onbepaalde tijd
Hierdoor kan een uitzendkracht van elkaar afwisselende uitzendopdrachten bij een of meerdere gebruikers uitvoeren. Hiervoor zullen echter ook nog de nodige algemeen verbindend verklaarde cao’s dienen te worden afgesloten.

5. Het stelsel van loopbaansparen
Deze, in België totaal nieuwe figuur, laat toe dat een werknemer tijd (overuren/verlof) opspaart om later tijdens de duur van zijn dienstbetrekking op te nemen als verlof. Als de sociale partners binnen de 6 maanden na de inwerkingtreding van deze wet zelf een cao afsluiten over het loopbaansparen, zal de desbetreffende cao gelden.

6. Een systeem waarbij conventionele vakantiedagen kunnen worden ‘geschonken’ aan collega’s
Er wordt een kader gecreëerd waarbinnen werknemers een schenking van hun conventionele verlofdagen zullen kunnen doen aan collega’s die een ernstig ziek kind hebben.

7. De hervorming van de werkgeversgroeperingen
Onder de nieuwe regeling kan een werkgeversgroepering niet meer dan 50 werknemers tewerkstellen, tenzij deze drempel wordt verhoogd door de koning.

8. De uitbreiding van het palliatief verlof
De totale duur van het recht op palliatief verlof wordt van 2 op 3 maanden gebracht.

9. De uitbreiding van het tijdskrediet met motief
Daarenboven wordt voorzien in een uitbreiding van het recht op tijdskrediet met een zorgmotief naar 51 maanden indien cao nr. 103 niet tijdig wordt aangepast in deze zin.

10. De mogelijkheid om nachtarbeid te leveren voor e-commerce activiteiten
Momenteel wordt nachtarbeid, d.w.z. arbeid verricht tussen 20u en 6u, toegestaan in de sector van de e- commerce door een koninklijk besluit van 13 maart 2016. Deze afwijking zou dan worden bevestigd in de tekst van de arbeidswet.

Nadat de wet wordt goedgekeurd, zullen we dieper ingaan op verschillende van deze nieuwigheden.

Tax & Legal Services
Een bedrijfsmiddel: drempel van €250 wordt verhoogd naar €1.000 €
Indien uw onderneming klein materieel, klein gereedschap of kantoormaterieel aankoopt, dan moet u de keuze maken om deze goederen als gewone onkosten te beschouwen of te boeken als een investering waarop wordt afgeschreven. De bedrijfsleiding zal daarbij haar keuze baseren op subjectieve elementen. Op het vlak van de btw-wetgeving is dergelijke subjectieve beoordeling niet mogelijk. Daar werd een
Tax & Legal Services
De incorporatie van belaste reserves in kapitaal: wanneer er wel voor opteren en wanneer niet?
In het vorige nummer van Accountancy Actualiteit hebben we de belangrijkste principes toegelicht die van toepassing zijn op de nieuwe overgangsmaatregel waarbij een vennootschap een deel van haar belaste reserves kan incorporeren in kapitaal aan 10% roerende voorheffing[1]. Voor heel wat vennootschappen is het een noodzaak om dergelijke incorporatie te overwegen. Maar geldt dit wel voor alle venno
Tax & Legal Services
Hoeveel registratierechten bent u verschuldigd bij de toebedeling van onroerende goederen n.a.v. de vereffening van uw vennootschap?
Naar aanleiding van de nakende verhoging van de roerende voorheffing op de liquidatiebonus, overwegen heel wat bedrijfsleiders om hun vennootschap te ontbinden en te vereffenen. Zij hebben nog tot en met 30 september 2014 de tijd om tot actie over te gaan indien zij willen genieten van het "gunsttarief" van 10%. Vanaf 1 oktober 2014 verhoogt dat tarief immers naar 25% wat uiteraard een slok op de
Tax & Legal Services
Aftrek voor risicokapitaal verder beperkt voor vennootschappen die beleggen in bepaalde aandelen
De aftrek voor risicokapitaal is een maatregel om de belastbare basis van uw vennootschap te verminderen met als positief gevolg dat uw vennootschap minder vennootschapsbelasting betaalt. Om onrechtmatige aftrek van risicokapitaal te vermijden, dient de berekeningsbasis onder andere te worden verminderd met de fiscale nettowaarde van bepaalde aandelen. Recent heeft onze regering evenwel beslist om
Tax & Legal Services
Ontvangen dividenden of interesten opnemen in uw aangifte personenbelasting heeft soms zijn voordelen
Het al dan niet opnemen van ontvangen interesten en dividenden in uw aangifte personenbelasting voor inkomstenjaar 2012 zorgt in de praktijk voor heel wat vragen en weerspannigheid onder de belastingplichtigen. Velen zijn van mening dat niemand – en zeker de fiscus niet – zaken heeft met wat zij aan kapitaal bezitten. Goed nieuws is alvast dat u daar maar één keer van wakker hoeft te lig
Tax & Legal Services
De btw-aftrek op personenwagens: hoe moeten we dit voortaan aanpakken in de praktijk?
Sinds begin 2011 mag de BTW-aftrek op bedrijfsmiddelen op basis van het BTW-Wetboek nog slechts in aftrek worden gebracht a rato van het werkelijke beroepsgebruik. De belastingadministratie publiceerde eind 2011 een beslissing[1] over hoe de gewijzigde wetgeving[2] volgens haar dient  te worden geïnterpreteerd en toegepast. In de praktijk bleek deze beslissing niet werkbaar, in
Tax & Legal Services
Bijverdienen tijdens uw pensioen: doe het vooral rustig aan...
Heel wat zelfstandigen die de pensioenleeftijd bereiken, hebben het wel eens moeilijk om volledig te stoppen met werken. Dat is zeker het geval voor wie op dat moment zijn bedrijf nog niet heeft overgedragen of stopgezet. Bovendien kunnen zij op die manier nog iets bijverdienen bovenop hun karig pensioentje als zelfstandige. Nieuw is dat bepaalde gepensioneerden vanaf 2013 onbeperkt mogen bijverdi
Tax & Legal Services
De Winwinlening: van uw vrienden moet u het hebben
Trouwe lezers van Informatief weten dat we enthousiast zijn over het systeem van de Winwinlening dat in 2006 boven de doopvont werd gehouden door de Vlaamse overheid. In Informatief 85 kon u reeds een artikel (klik hier) over deze alternatieve financieringsvorm lezen. In deze bijdrage herhalen we nog eens de voornaamste principes. Een interessante nieuwigheid is dat kmo’s vanaf 9 augustus
Tax & Legal Services
Opnieuw verlaagde voorheffing van 20% of 15% op bepaalde dividenden van kmo’s
Sinds 1 juli 2013 wordt er opnieuw en onder bepaalde voorwaarden voorzien in een verlaagde voorheffing op dividenden. De nieuwe maatregel is voor u van belang indien u binnenkort een nieuwe vennootschap wenst op te richten of een kapitaalverhoging in een bestaande vennootschap wenst door te voeren. Een interessante afwijking van het algemeen tarief van 25% Tot eind 2011 werd voor bepaalde div
Tax & Legal Services
De gesplitste aankoop van een gebouw waarbij de vennootschap het vruchtgebruik verwerft is en blijft een interessante optie
Recent is al heel wat inkt gevloeid omtrent de vraag of de gesplitste aankoop in het kader van successieplanning al dan niet fiscaal misbruik is. Een andere zaak is echter de gesplitste aankoop waarbij een vennootschap het vruchtgebruik en een natuurlijk persoon de blote eigendom verwerft. Als deze techniek correct wordt toegepast is en blijft dit een interessante vorm om onroerend goed te verwerv
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief