De Wet Wendbaar Werk: wat u mag verwachten

Op donderdag 5 januari werd het wetsontwerp neergelegd in de Kamer. Indien deze wordt goedgekeurd, dan zal deze in werking treden vanaf 1 februari 2017 en enkele belangrijke maatregelen invoeren om de work-life balance van de werknemers te vergroten enerzijds en anderzijds de concurrentiekracht van de Belgische bedrijven te vergroten. Hieronder reeds een kort overzicht van de maatregelen.

1. Maatregelen inzake arbeidsduur
In dit kader zouden volgende maatregelen worden ingevoerd:

  • De aanpassing van het systeem van de kleine flexibiliteit teneinde de uurroosters en de arbeidsduur aan te passen in functie van de fluctuerende noden van de onderneming;
  • De invoering van 100 vrijwillige overuren die recht geven op betaling van overloon;
  • De verhoging van de interne overurengrens van 78 naar 143 uren dewelke een werknemer kan presteren bovenop de normale wekelijkse arbeidsduur zonder dat hem inhaalrust wordt toegekend;
  • De invoering van glijdende uurroosters, waarbij een wettelijk kader wordt gegeven aan een reeds ingeburgerde praktijk in verschillende ondernemingen;
  • Aanpassingen aan de wetgeving op de deeltijdse arbeid waarbij een aantal aspecten worden vereenvoudigd en gemoderniseerd met het oog op het verlichten van de administratieve lasten voor de werkgevers;
  • De uitbreiding van het plus-minusconto, zijnde de mogelijkheid om te voorzien dat de berekening van de gemiddelde werkweek van 38 uur wordt gespreid over maximum 6 jaren, naar andere sectoren in de industrie en de diensten.

2. Nieuwe regeling inzake opleidingsinspanningen
De huidige interprofessionele doelstelling waarbij 1,9% van de totale loonmassa aan opleiding moet worden besteed, zou vervangen worden door een nieuwe interprofessionele doelstelling van gemiddeld 5 opleidingsdagen per voltijds equivalent en per jaar.

3. Een wettelijk kader voor occasioneel telewerk
Door de invoering van deze maatregelen zal een werknemer die geconfronteerd wordt met een moeilijke of onvoorziene situatie aan zijn werkgever kunnen vragen om occasioneel telewerk te verrichten.

4. De invoering van een arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid voor onbepaalde tijd
Hierdoor kan een uitzendkracht van elkaar afwisselende uitzendopdrachten bij een of meerdere gebruikers uitvoeren. Hiervoor zullen echter ook nog de nodige algemeen verbindend verklaarde cao’s dienen te worden afgesloten.

5. Het stelsel van loopbaansparen
Deze, in België totaal nieuwe figuur, laat toe dat een werknemer tijd (overuren/verlof) opspaart om later tijdens de duur van zijn dienstbetrekking op te nemen als verlof. Als de sociale partners binnen de 6 maanden na de inwerkingtreding van deze wet zelf een cao afsluiten over het loopbaansparen, zal de desbetreffende cao gelden.

6. Een systeem waarbij conventionele vakantiedagen kunnen worden ‘geschonken’ aan collega’s
Er wordt een kader gecreëerd waarbinnen werknemers een schenking van hun conventionele verlofdagen zullen kunnen doen aan collega’s die een ernstig ziek kind hebben.

7. De hervorming van de werkgeversgroeperingen
Onder de nieuwe regeling kan een werkgeversgroepering niet meer dan 50 werknemers tewerkstellen, tenzij deze drempel wordt verhoogd door de koning.

8. De uitbreiding van het palliatief verlof
De totale duur van het recht op palliatief verlof wordt van 2 op 3 maanden gebracht.

9. De uitbreiding van het tijdskrediet met motief
Daarenboven wordt voorzien in een uitbreiding van het recht op tijdskrediet met een zorgmotief naar 51 maanden indien cao nr. 103 niet tijdig wordt aangepast in deze zin.

10. De mogelijkheid om nachtarbeid te leveren voor e-commerce activiteiten
Momenteel wordt nachtarbeid, d.w.z. arbeid verricht tussen 20u en 6u, toegestaan in de sector van de e- commerce door een koninklijk besluit van 13 maart 2016. Deze afwijking zou dan worden bevestigd in de tekst van de arbeidswet.

Nadat de wet wordt goedgekeurd, zullen we dieper ingaan op verschillende van deze nieuwigheden.

Tax & Legal Services
Op daguitstap met het personeel
In veel kmo’s is het gebruikelijk dat de bedrijfsleiding en het personeel er jaarlijks gezamenlijk een dagje op uit trekken. Het leuke aan zo’n personeelsuitstap is dat je de meeste van uw collega’s op een andere manier leert kennen. Bovendien bevordert dit de samenhorigheid tussen de collega’s en het hoeft niet gezegd dat dit dan ook een positief effect heeft op de bedrijfsresultaten van
Tax & Legal Services
Opteert u beter voor een kapitaalverhoging of is het toestaan van een lening aan uw eigen vennootschap interessanter?
Stel dat uw vennootschap vers geld nodig heeft om een nieuw project te financieren en u hebt privé nog wat geld op een spaarrekening staan die u daarvoor zou willen aanwenden. Er zijn in dat geval twee mogelijke manieren om dat geld aan uw vennootschap te verstrekken: ofwel onder de vorm van een kapitaalverhoging ofwel door het toestaan van een lening. Maar wat is nu de meest interessante manier?
Tax & Legal Services
De S-BVBA wordt geleidelijk aan volwassen
Begin 2010 werd de Starters-BVBA (afgekort als S-BVBA) als nieuwe vennootschapsvorm boven de doopvont gehouden maar kende tot nu toe echter weinig succes. Door een recente versoepeling van de regels zou hier wel eens verandering in kunnen komen … We lichten u in dit artikel kort de essentiële kenmerken toe van zo’n S-BVBA en schetsen kort de aanpassingen in vergelijking met vroeger.
Tax & Legal Services
Optimaliseer uw sociale bijdragen in het licht van 2015
Of Sinterklaas er iets mee te maken had, weten we niet, maar op 6 december 2013 verscheen de wet houdende hervorming van de berekening van de sociale bijdragen voor zelfstandigen in het Belgisch Staatsblad, die het stelsel vanaf 2015 grondig zal wijzigen. In dit artikel zetten we kort de hoofdlijnen uiteen om u nadien op de hoogte te brengen van een aantal interessante voordelen die de nieuwe
Tax & Legal Services
Moore Stephens winnaar Trends Gazellen 2014 voor 'middelgrote bedrijven' in Brussel !
"De winnaar bij de middelgrote ondernemingen, Moore Stephens, groeide via overnames en organische groei binnen enkele jaren uit tot de nummer zes van de Belgische advieskantoren, na de “Big Four” en BDO. Het kantoor is in handen van de Oost-Vlaamse familie Verschelden. De commerciële naam “Moore Stephens” verwijst naar het lidmaatschap van een internationaal netwerk dat door het gelijknam
Tax & Legal Services
Btw-drempel stelsel kleine onderneming stijgt naar 15.000 €
Heel wat kleine ondernemingen realiseren een omzet van slechts enkele duizenden euro’s op jaarbasis. Oefenen zij een Btw-plichtige activiteit uit, dan kunnen zij opteren voor het bijzonder stelsel van "kleine ondernemingen".  Dit systeem heeft als grote voordeel dat de Btw-plichtige verlost wordt van heel wat Btw-formaliteiten. Tot op heden kan voor dit bijzonder stelsel worden geopteerd
Tax & Legal Services
2014 wordt het jaar van de vereffeningen
In het licht van de verhoging van de roerende voorheffing op de liquidatiebonus van 10% naar 25%, overwegen heel wat zelfstandigen om hun vennootschap te ontbinden. Doen ze dat nog vóór 1/10/2014, dan kunnen ze nog "genieten" van de verminderde voorheffing van 10%. We kunnen u alvast de boodschap meegeven dat u hier goed moet over nadenken en u goed moet laten adviseren vooraleer te besluiten to
Tax & Legal Services
Is de oprichting of het gebruik van een vennootschap anno 2014 nog wel zinvol?
Na de lawine aan fiscale maatregelen die de regering Di Rupo in de loop van 2012 en 2013 op de Belgische ondernemingen afvuurde, vragen vele zelfstandigen zich af of het nog wel zin heeft om hun bedrijfsactiviteiten te organiseren door middel van een vennootschap. Door de (soms forse) verhoogde belastbare basis van de voordelen in natura en de stijging van de roerende voorheffing op dividenden en
Tax & Legal Services
Cashbetalingen nog meer aan banden gelegd sinds 1 januari 2014
Met ingang van 1 januari 2014 treden een aantal bijkomende beperkingen in werking inzake betalingen in contanten. Hierna een beknopt overzicht van de huidige regelgeving. Verkoop van roerende goederen of dienstprestaties De betaling in contanten van roerende goederen of van dienstprestaties is voortaan beperkt tot 3.000 € of tot 10 % van de prijs als dit niet meer is dan 3.000 €, daar waar
Tax & Legal Services
De gewone investeringsaftrek wordt tijdelijk heringevoerd voor KMO-vennootschappen
Net voor Oudejaar werden nog een aantal nieuwe fiscale maatregelen gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Eén van de belangrijkste nieuwigheden is de tijdelijke herinvoering van de gewone investeringsaftrek voor KMO-vennootschappen. Hoog tijd dus om de voornaamste principes van de investeringsaftrek nog eens van onder het stof te halen en te bekijken hoe interessant die (tijdelijke) maatregel
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief