De Wet Wendbaar Werk: wat u mag verwachten

Op donderdag 5 januari werd het wetsontwerp neergelegd in de Kamer. Indien deze wordt goedgekeurd, dan zal deze in werking treden vanaf 1 februari 2017 en enkele belangrijke maatregelen invoeren om de work-life balance van de werknemers te vergroten enerzijds en anderzijds de concurrentiekracht van de Belgische bedrijven te vergroten. Hieronder reeds een kort overzicht van de maatregelen.

1. Maatregelen inzake arbeidsduur
In dit kader zouden volgende maatregelen worden ingevoerd:

  • De aanpassing van het systeem van de kleine flexibiliteit teneinde de uurroosters en de arbeidsduur aan te passen in functie van de fluctuerende noden van de onderneming;
  • De invoering van 100 vrijwillige overuren die recht geven op betaling van overloon;
  • De verhoging van de interne overurengrens van 78 naar 143 uren dewelke een werknemer kan presteren bovenop de normale wekelijkse arbeidsduur zonder dat hem inhaalrust wordt toegekend;
  • De invoering van glijdende uurroosters, waarbij een wettelijk kader wordt gegeven aan een reeds ingeburgerde praktijk in verschillende ondernemingen;
  • Aanpassingen aan de wetgeving op de deeltijdse arbeid waarbij een aantal aspecten worden vereenvoudigd en gemoderniseerd met het oog op het verlichten van de administratieve lasten voor de werkgevers;
  • De uitbreiding van het plus-minusconto, zijnde de mogelijkheid om te voorzien dat de berekening van de gemiddelde werkweek van 38 uur wordt gespreid over maximum 6 jaren, naar andere sectoren in de industrie en de diensten.

2. Nieuwe regeling inzake opleidingsinspanningen
De huidige interprofessionele doelstelling waarbij 1,9% van de totale loonmassa aan opleiding moet worden besteed, zou vervangen worden door een nieuwe interprofessionele doelstelling van gemiddeld 5 opleidingsdagen per voltijds equivalent en per jaar.

3. Een wettelijk kader voor occasioneel telewerk
Door de invoering van deze maatregelen zal een werknemer die geconfronteerd wordt met een moeilijke of onvoorziene situatie aan zijn werkgever kunnen vragen om occasioneel telewerk te verrichten.

4. De invoering van een arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid voor onbepaalde tijd
Hierdoor kan een uitzendkracht van elkaar afwisselende uitzendopdrachten bij een of meerdere gebruikers uitvoeren. Hiervoor zullen echter ook nog de nodige algemeen verbindend verklaarde cao’s dienen te worden afgesloten.

5. Het stelsel van loopbaansparen
Deze, in België totaal nieuwe figuur, laat toe dat een werknemer tijd (overuren/verlof) opspaart om later tijdens de duur van zijn dienstbetrekking op te nemen als verlof. Als de sociale partners binnen de 6 maanden na de inwerkingtreding van deze wet zelf een cao afsluiten over het loopbaansparen, zal de desbetreffende cao gelden.

6. Een systeem waarbij conventionele vakantiedagen kunnen worden ‘geschonken’ aan collega’s
Er wordt een kader gecreëerd waarbinnen werknemers een schenking van hun conventionele verlofdagen zullen kunnen doen aan collega’s die een ernstig ziek kind hebben.

7. De hervorming van de werkgeversgroeperingen
Onder de nieuwe regeling kan een werkgeversgroepering niet meer dan 50 werknemers tewerkstellen, tenzij deze drempel wordt verhoogd door de koning.

8. De uitbreiding van het palliatief verlof
De totale duur van het recht op palliatief verlof wordt van 2 op 3 maanden gebracht.

9. De uitbreiding van het tijdskrediet met motief
Daarenboven wordt voorzien in een uitbreiding van het recht op tijdskrediet met een zorgmotief naar 51 maanden indien cao nr. 103 niet tijdig wordt aangepast in deze zin.

10. De mogelijkheid om nachtarbeid te leveren voor e-commerce activiteiten
Momenteel wordt nachtarbeid, d.w.z. arbeid verricht tussen 20u en 6u, toegestaan in de sector van de e- commerce door een koninklijk besluit van 13 maart 2016. Deze afwijking zou dan worden bevestigd in de tekst van de arbeidswet.

Nadat de wet wordt goedgekeurd, zullen we dieper ingaan op verschillende van deze nieuwigheden.

NEWS flash
Btw-kwartaalvoorschotten afgeschaft & nieuw decembervoorschot voor kwartaalaangevers ingevoerd
De kogel is door de kerk! Zoals de minister van Financiën in zijn persbericht van 19 januari j.l. reeds meedeelde, zijn de kwartaalvoorschotten voor btw-kwartaalaangevers met ingang van 1 april 2017 afgeschaft. Het koninklijk besluit ter zake werd vandaag in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. Dit betekent dat vanaf het tweede kwartaal van dit jaar de kwartaalaangevers, net zoals dit het gev
Wet gepubliceerd in Belgisch Staatsblad
De nieuwe aftrek voor innovatie-inkomsten toegelicht
Naar aanleiding van het BEPS-actieplan diende België zijn bestaande aftrek voor octrooi-inkomsten te toetsen aan de principes uit de OESO-aanbevelingen en de nodige hervormingen door te voeren tegen 30 juni 2016. Naar aanleiding van deze operatie werd de bestaande aftrek voor octrooi-inkomsten afgeschaft en vervangen door de nieuwe aftrek voor innovatie-inkomsten. Korte historiek De zomer van
Dividenden & liquidatie-reserve
Dividenden: kan u als kmo door de bomen het bos nog zien?
Dividenden, het zou iets eenvoudig moeten zijn, maar voor de kleine vennootschappen is het niet altijd eenvoudig om door de bomen het bos nog te zien. Gewone dividenden, VVPRbis dividenden, liquidatie-reserve... kent u ze allemaal nog en waar moeten we op letten? 1. De gewone dividenden Gewone dividenden zijn dividenden die worden uitgekeerd door de algemene vergadering. Gewone dividenden best
Nieuwe vermogensplanningen
Is schenken van onroerend goed (fiscaal) interessant?
De Vlaamse regering heeft in 2015 de tarieven schenkbelasting op onroerend goed drastisch verminderd. Vrijwel onmiddellijk kon al een stijging worden waargenomen van het aantal schenkingen van vastgoed. Uit de cijfers van 2016 blijkt deze trend alvast te zijn voortgezet. Verder zijn er plannen om het erfrecht en het huwelijksvermogensrecht aan te passen, en zijn er voorstellen om ook de tarieven e
Tax & Legal Services
Overzicht van de goedgekeurde eindejaarswetten
Deze initiatieven werden bij de overgang van ‘oud naar nieuw’ goedgekeurd en zijn dus van kracht vanaf 1 januari 2017.
Tax & Legal Services
Nieuwe regels kostendelende vereniging - snelle actie vereist
De btw-administratie heeft toelichting verschaft bij de nieuwe btw-vrijstelling voor diensten verricht aan hun leden door zelfstandige groeperingen van personen (Circulaire nr. 31/2016). Hieruit blijkt dat (mogelijks) reeds spoedige acties vereist zijn uiterlijk op 20 en 31 januari 2017! (zie hierna). Dit kan van belang zijn voor groeperingen, onverdeeldheden van vrijgestelde belastingplichtigen o
Tax & Legal Services
Vergeet uw btw-voorschot met betrekking tot december niet te betalen!
Btw-plichtigen die hun btw- aangiftes op maandbasis indienen, moeten jaarlijks nagaan of zij al dan niet een decembervoorschot moeten betalen op de btw die verschuldigd is op de handelingen verricht tijdens de maand december 2016. 1. Inleiding Deze verplichting geldt enkel voor maandaangevers. Kwartaalaangevers hoeven met deze maatregel dus geen rekening te houden. Zij zijn immers sowieso al
Tax & Legal Services
Ontwerp programmawet ingediend: enkele fiscale topics uitgelicht
Er is de voorbije maanden in de media al veel te doen geweest omtrent de mogelijke hervorming van de vennootschapsbelasting. Voor velen was het de laatste maanden in spanning afwachten of de grondige hervorming er al dan niet zou komen met ingang van het nieuwe jaar. Uit het ontwerp van de programmawet, gepubliceerd op 7 december 2016, is gebleken dat de grondige hervorming voorlopig in de koe
Tax & Legal Services
Transfer pricing documentatie – modellen gepubliceerd
Via de Programmawet van 1 juli 2016 werd in België verplichte verrekenprijsdocumentatie ingevoerd. Deze nieuwe wetgeving is het gevolg van de BEPS rapporten uitgevaardigd door de OESO in oktober 2015  (zie Informatief juli 2016 voor een uitgebreide bespreking). Op 2 december werden de gedetailleerde formulieren, samen met de toelichting gepubliceerd in het Belgische Staatsblad. We geven
Tax & Legal Services
Transfer Pricing Brief
Introductie Welkom bij de eerste editie van Over Interne Verrekenprijzen (Transfer Pricing Brief), een overzicht dat wij hebben opgesteld om het belang van interne verrekenprijzen in uw internationale fiscale planning toe te lichten. Als gevolg van de BEPS-rapporten ('BEPS' staat voor base erosion and profit shifting of grondslaguitholling en winstverschuiving) die de Organisatie voor Economisc
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief