Fiscaal co-ouderschap ook voor meerderjarige kinderen

De administratie heeft begin dit jaar een circulaire gepubliceerd waarbij de wetswijziging wordt toegelicht aan het artikel dat toelaat dat het fiscaal co-ouderschap nu ook kan worden toegepast voor meerderjarige kinderen.

1. Korte historiek


Tot vóór de wet van 3 augustus 2016 was de fiscale co-ouderschapsregeling beperkt tot de kinderen die nog onder het ouderlijk gezag stonden. Hierdoor kwamen alleen de gemeenschappelijke, niet-ontvoogde minderjarige kinderen van de twee ouders in aanmerking voor het fiscaal co-ouderschap. Vanaf de meerderjarigheid (of de ontvoogding voor dat tijdstip) was het niet langer mogelijk om het fiscaal co-ouderschap toe te passen.

2. Wetswijziging en circulaire

Een meerderjarig kind kan echter juist meer financiële inspanningen vergen van de ouders, denk hierbij maar aan de kosten voor het verder studeren en op kot gaan, kledij … De wetgever vond deze situatie ook onrechtvaardig en heeft de terminologie van artikel 132bis WIB, het artikel dat het fiscaal co-ouderschap regelt, aangepast met de wet van 3 augustus 2016. Vanaf dan is er niet langer sprake van “gezamenlijke uitoefening van het ouderlijk gezag over een kind”, maar werd dit vervangen door het begrip “onderhoudsplicht van een kind” waardoor ook ontvoogde of meerderjarige kinderen hiervoor in aanmerking komen.

In haar circulaire van 20 januari 2017 bespreekt de administratie tot wanneer de onderhoudsplicht over kinderen, zoals vastgelegd in artikel 203 van het Burgerlijk Wetboek, loopt. Op basis hiervan zal het fiscaal co-ouderschap kunnen worden toegepast voor ontvoogde minderjarige kinderen en voor meerderjarige kinderen, tot zolang de opleiding van het kind op 1 januari van het aanslagjaar niet voltooid is en de overige voorwaarden voor het fiscaal co-ouderschap vervuld zijn. Deze wijziging is van toepassing vanaf aanslagjaar 2017.

3. Afwegingen in de praktijk: fiscaal co-ouderschap versus aftrek onderhoudsgelden.

De wetswijziging is alleszins een positieve wending die één van de pijnpunten van het fiscaal- co-ouderschap heeft weggewerkt. Wanneer er wordt gekozen voor het fiscaal co-ouderschap, moet er echter nog steeds rekening mee worden gehouden dat dit als gevolg heeft dat er geen onderhoudsgelden in aftrek kunnen worden genomen door de ouder bij wie de kinderen niet ten laste zijn.

Hierboven werd reeds opgemerkt dat er bij meerderjarige kinderen hogere onderhoudskosten kunnen zijn, waardoor het mogelijk is dat de aftrek van onderhoudsgelden fiscaal voordeliger uitkomt dan de toepassing van het fiscaal co-ouderschap. Bij fiscaal co-ouderschap wordt de belastingvrije som verdeeld over beide ouders, maar deze heeft enkel een effect op de laagste tarieven in de personenbelasting. De aftrek van onderhoudsgelden (80% van de regelmatig betaalde onderhoudsgelden) daarentegen is een aftrekbare uitgave, die een effect heeft in de hoogste belastingschijven.

Vooraleer er voor de meerderjarige kinderen massaal wordt geopteerd voor de aftrek van onderhoudsgelden, willen we nog wel volgende bedenking meegeven. De keerzijde van de aftrekbaarheid van 80% van de onderhoudsgelden is dat 80% van de onderhoudsgelden ook belastbaar zijn bij de ontvanger (het kind) en een effect kunnen hebben op het feit of de meerderjarige kinderen nog als ten laste kunnen worden aangemerkt bij de ouder waarbij ze gedomicilieerd zijn. Hierbij moet ook rekening worden gehouden met de inkomsten uit studentenjobs (boven de eerste vrijgestelde schijf van € 2.660 voor inkomstenjaar 2017), dewelke ook meetellen als netto bestaansmiddel om te bepalen of het kind al dan niet ten laste is.

Een voorafgaand overleg en berekening van de fiscale effecten bij alle betrokkenen (zowel ouders als kinderen) is dus aangewezen.

Beperking van het aantal vennootschapsvormen
Help, mijn vennootschapsvorm bestaat binnenkort niet meer!
Het WVV is op komst Op 4 juni 2018 werd het “wetsontwerp tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen” ingediend in de kamer, waarmee we aan de vooravond staan van de grootste hervorming van het vennootschapsrecht sinds de invoering van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen de dato 30 november 1935. Deze grondige hervorming van het vennootschapsrecht g
Wat zijn de gevolgen?
Vlabel teruggefloten door Raad van State inzake de gesplitste verkrijging en inschrijving van blote eigendom en vruchtgebruik
Na een jarenlange betwisting tussen belastingplichtigen en Vlabel, heeft de Raad van State het standpunt van Vlabel vernietigd.
Één van de actiepunten van de ATAD-richtlijn
Impact invoering Belgische CFC wetgeving: de facto verstrenging van de transfer pricing regels?
Vanaf 1 januari 2019 (aanslagjaar 2020) zal in België, omwille van de implementatie van de ATAD-richtlijn1, de nieuw te introduceren CFC-regel in werking treden. Deze nieuwe wetgeving dient in het ruimere kader van het Zomerakkoord en de hervormingen in de Belgische vennootschapsbelasting geplaatst te worden, die net zoals de CFC-wetgeving mede voortvloeien uit de reeds ruim besproken implementat
Een kort overzicht
Wat te verwachten op (nationaal) btw-vlak?
Ondanks het feit dat velen onder ons nog in zomer(-vakantie)modus verkeren, staan we in dit artikel graag toch al eens even stil bij de btw-wijzigingen die we (mogelijks) in de nabije toekomst mogen verwachten. Het betreft hier een kort overzicht. Voor een diepgaandere toelichting kunnen jullie uiteraard steeds contact opnemen met ons btw-team.  Vouchers (1 januari 2019)  In juni 201
Is uw organisatie meldingsplichtig?
Goed begonnen is half werk: Bereid uw organisatie voor op de go live van het UBO-register
Op 31 oktober 2018 gaat het register van uiteindelijke begunstigden (het “UBO-register”) live. Wij overlopen voor u waar uw organisatie mee rekening moet houden. 
Afhankelijk van de aard en herhaling van de overtreding
Boeteschalen vastgelegd voor de niet-naleving van de transfer pricing documentatieplicht
Vanaf aanslagjaar 2017, meer bepaald sinds de inwerkingtreding van de verplichte transfer pricing documentatieplicht, werd onmiddellijk opgenomen dat er vanaf een tweede overtreding waarbij men niet voldoet aan de transfer pricing verplichtingen een boete kan opgelegd worden gaande  van 1.250 EUR tot 25.000 EUR (Artikel 445, §3 Wetboek Inkomstenbelastingen 1992). De schalen van de administra
Brexit, e-commerce & VAT action plan komen aan bod
Verwachte wijzigingen op internationaal btw-vlak
In vorige editie hebben we de te verwachten wijzigingen op nationaal btw- vlak besproken en in dit artikel gaan we kort stilstaan bij de btw- wijzigingen die verwacht worden op internationaal gebied.                Brexit  In principe zouden we op 30 maart 2019 werkelijk kunnen spreken van een ‘Brexit’. Het Ver
Er worden maar liefst 31 vragen beantwoord
FAQ rond de aftrek voor innovatie-inkomsten gepubliceerd
Op 26 juli 2018 publiceerde de FOD Financiën op Fisconet - u kan zich gratis registreren om de FAQ te raadplegen - de langverwachte FAQ met betrekking tot de aftrek voor innovatie-inkomsten. Sinds de wet van 9 februari 2017 tot invoering van de aftrek voor innovatie-inkomsten volgt aldus nu de eerste bijkomende commentaar bij de wetsbepalingen van art. 205/1 t.e.m. 205/4 Wetboek Inkomsten
De belangrijkste wijzigingen voor u opgelijst
Onroerende verhuur met btw | versie 2.0
Het wetsontwerp van 30 maart 2018 werd na advies van de Raad van State nog op diverse punten aangepast en op 31 juli 2018 ingediend bij het Parlement. Hieronder geven we de belangrijkste wijzigingen mee. Optie tot verhuring van gebouwen met btw  Basisvoorwaarden De basisvoorwaarden om de optie tot verhuur van een gebouw met btw te kunnen uitoefenen blijven ongewijzigd: Het moet g
Het verschil in behandeling wordt weggewerkt
VAA onroerende goederen: fiscus legt zich (voorlopig) neer bij rechtspraak
De FOD Financiën publiceerde op 15 mei 2018 een circulaire 2018/C/57 met betrekking tot de forfaitaire waardering van het voordeel van alle aard.
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief