Internationaal wegtransport: loopt alles nog op wieltjes?

Het wordt stilaan dagelijkse kost als u de kranten ’s morgens openslaat: de strijd tegen sociale dumping in de transportsector woedt heviger dan ooit. Hebben de doorgevoerde controles voornamelijk een afschrikeffect tot doel? Of leiden ze toch tot een aanzienlijke aanzuivering van de Belgische staatsschuld? Staatssecretaris voor Fraudebestrijding Philippe de Backer deelde onlangs in een persbericht in ieder geval mee dat er een honderdtal extra inspecteurs wordt ingezet met een duizendtal extra controles tot gevolg.

Het voornaamste risico in dit ganse verhaal situeert zich in de sociaalrechtelijke sector. Onder meer om de hoge loonkosten in België te drukken en concurrentieel te kunnen blijven ten opzichte van buitenlandse transportondernemingen, is de tendens op dit ogenblik dat Belgische ondernemingen een samenwerking aangaan met transportondernemingen in Centraal- of Oost-Europa, of daar zelf een vennootschap oprichten. Via deze constructie worden werknemers uit Centraal– of Oost-Europa ingezet op basis van (voor de werkgever meer interessante) lokale loonvoorwaarden en onder toepassing van de lokale sociale zekerheid.

Voorgaande werkwijze is echter niet steeds zonder risico. Zowel het toepasselijke arbeidsrecht als het toepasselijke socialezekerheidsrecht wordt immers niet enkel beheerst door de lokale (of Belgische) wetgeving. De werknemers zijn steeds ook onderworpen aan Europese Regelgeving. Op chauffeurs die in verschillende landen werken zijn de loon- en arbeidsvoorwaarden toepasselijk van het land waar zij gewoonlijk werken. Dit is het land waarin of van waaruit de werknemers het belangrijkste deel van hun verplichtingen tegenover de werkgever vervullen. In de beoordeling wordt onder meer gekeken naar het land van waaruit de werknemer de transportopdrachten ontvangt, vanuit welk land het werk wordt georganiseerd, waar de werknemer zich moet aanmelden alvorens een opdracht te vervullen, etc.

Het sociale zekerheidsstelsel van toepassing op de chauffeur die voor een buitenlandse onderneming transportopdrachten verricht in (onder meer) België, wordt eveneens bepaald aan de hand van Europese coördinatieregels. Een buitenlandse chauffeur kan enkel onder de toepassing van de sociale zekerheid vallen van de lidstaat van de buitenlandse vennootschap indien hij daar woont én hij daar een substantieel gedeelte van zijn activiteiten ook effectief verricht óf indien zich in die lidstaat de zetel of vestigingsplaats van zijn werkgever bevindt. Aangezien de Europese regelgeving uitdrukkelijk bepaalt dat de zetel of vestigingsplaats de plaats is waar de voornaamste beslissingen betreffende de onderneming worden genomen en waar de centrale bestuurstaken effectief worden uitgeoefend, zal een loutere postbusvennootschap hiervoor niet voldoende zijn.

Het risico bestaat dus effectief dat ondanks uw samenwerking met een buitenlandse transportonderneming, alsnog het Belgische arbeidsrecht en/of het Belgische socialezekerheidsrecht van toepassing wordt verklaard op de werknemers die worden tewerkgesteld door deze buitenlandse onderneming.

Daarenboven zullen strafrechtelijke vervolgingen niet uitblijven indien aan het licht komt dat de dwingende Belgische arbeidsvoorwaarden niet worden nageleefd, waaronder bijvoorbeeld de uitbetaling van de minimumlonen, het waarborgen van de arbeidsomstandigheden, …, en kan er zelfs een vervolging wegens mensenhandel worden ingesteld.

Daarnaast mag men ook de fiscale repercussies niet uit het oog verliezen. In de inkomstenbelasting dient meer in het bijzonder bekeken te worden of de winst voortkomende uit de transportactiviteiten, effectief aan het buitenland ter belastingheffing is toegewezen. Vindt de organisatie en planning van het internationaal wegtransport volledig vanuit België plaats en bestaat er in het buitenland uitsluitend een postbusfirma, dan zal er hoogstwaarschijnlijk Belgische belasting verschuldigd zijn over de inkomsten voortkomende uit het internationaal wegtransport (ook al wordt er gewerkt via een buitenlandse vennootschap). Ook in hoofde van de chauffeurs en andere medewerkers, bestaat er een grote kans dat zij onder de Belgische inkomstenbelastingen zullen ressorteren voor wat betreft hun persoonlijk ontvangen vergoedingen. Uiteraard dient land per land bekeken te worden welke specifieke heffingsregels hieromtrent werden opgenomen in de betreffende dubbelbelastingverdragen. De steeds verder doorgedreven uitwisseling van informatie tussen de verschillende landen zorgt er voor dat de specifieke activiteiten van een onderneming duidelijker lokaliseerbaar zijn en in kaart gebracht kunnen worden. Werd er in het verleden ten onrechte geen belasting betaald in België, kunnen er naast de nodige naheffingen en nalatigheidsinteresten (7%), tevens boetes verschuldigd zijn die kunnen oplopen tot 200% van de niet betaalde belasting. Ook strafrechtelijke vervolgingen zullen niet uitblijven indien er effectief sprake is van fiscale fraude.

Naast het luik inkomstenbelastingen kan het organiseren van transportactiviteiten via een buitenlandse transportonderneming ook implicaties hebben op vlak van btw. Indien de buitenlandse onderneming in België een voldoende duurzame beschikking heeft over personeel en een infrastructuur van waaruit de transportactiviteiten worden verricht, kan dit ertoe leiden dat zij een vaste inrichting heeft voor btw-doeleinden. Dit betekent dat zij als een in België gevestigde btw-plichtige wordt beschouwd en dat de facturatie van transportdiensten, administratiediensten,… aan Belgische klanten verhoogd zal worden met 21% Belgische btw. Bij onterechte niet-aanrekening van btw loopt men het risico op een boete van 200% van de niet aangerekende btw (verminderd tot hooguit 20% bij afwezigheid van fraude), een aantal niet-proportionele boetes wegens het niet correct vervullen van btw-formaliteiten en een strafrechtelijke vervolging (behoudens afwezigheid van fraude).

Sensibilisering is een absolute noodzaak. Stel daarom uw bedrijven en medewerkers in de regel, zodat inspectiediensten zich kunnen focussen op de malafide bedrijven die op meerdere fronten de bestaande regelgeving aan zich voorbij laten gaan. Wenst u een fiscaal-sociale screening van uw transportbedrijf? Aarzel dan zeker niet ons te contacteren. Wij helpen jullie graag bij de verdere organisatie en implementatie van uw internationale transportactiviteiten.

Een interessante manier om kapitaal voordeliger te verkrijgen?
De Belgische fiscale behandeling van de afkoop van Nederlandse pensioenen in eigen beheer
Nog net voor het einde van het jaar heeft de belastingadministratie eindelijk de knoop doorgehakt en een circulaire gepubliceerd.
Nieuwe fiscale spelregels
De nieuwe wetgeving inzake autofiscaliteit: de motor op volle toeren
Traditiegetrouw staat de maand januari in België in teken van de auto. Het autosalon lokt jaarlijks 100.000en autoliefhebbers naar de Heizel. Dit jaar staan niet enkel de nieuwste automodellen in de schijnwerpers, maar ook de nieuwe wetgeving inzake autofiscaliteit gaat met de aandacht lopen. Immers op kerstdag van vorig jaar werd de nieuwe Wet tot hervorming van de vennootschapsbelasting bekrach
Wie moet deze kassa nu verplicht gebruiken?
De lang verwachte circulaire inzake de witte kassa gepubliceerd
Over het geregistreerd kassasysteem (de "witte kassa") is de laatste jaren al veel inkt gevloeid. In ruil voor een tariefverlaging voor restaurant- en cateringdiensten naar 12 % (i.p.v. 21 % - dranken uitgezonderd), werd vereist dat horecazaken met een geregistreerd kassasysteem zouden gaan werken om zo de fraude in de sector tegen te gaan. De vraag stelde zich de laatste jaren voornamelijk wie
Eenvoudig en flexibel bonus toekennen
De winstpremie sinds 1 januari 2018
De nieuwe winstpremie geeft ondernemingen de mogelijkheid om op een eenvoudige en flexibele wijze een deel van hun winst als bonus toe te kennen aan hun werknemers. De werknemers ontvangen een premie, die neerkomt op ofwel een vastgestelde som ofwel een percentage van hun loon, zonder dat aan de betrokken werknemer een stemrecht in de onderneming wordt toegekend. Begrip winstpremie en voorwaard
Verlaagd tarief vennootschapsbelasting: voordeel of nadeel voor de belastingplichtige?
Een nieuwe vereiste rond minimumbezoldiging
Het Zomerakkoord, gedeeltelijk vertaald in de Wet tot hervorming van de vennootschapsbelasting van 25 december 2017 (gepubliceerd in het Belgische Staatsblad van 29 december 2017), introduceert een verlaagd tarief vennootschapsbelasting dat tegen aanslagjaar 2021 daalt tot 25%. Onder welbepaalde voorwaarden kan een kleine vennootschap zelfs genieten van een verlaagd tarief van 20% op haar eerste s
Een aantal gereglementeerde beroepen werden afgeschaft
Afschaffing beroepsbekwaamheid in Vlaanderen: de gevolgen op een rijtje
Volgens de huidige vestigingswetgeving in België/Vlaanderen moet elke kmo, natuurlijke persoon of rechtspersoon die een handelsactiviteit wenst uit te oefenen, de nodige ondernemersvaardigheden bewijzen.
Vier actiepunten uitvoerig toegelicht
De invloed van de ATAD-richtlijn(en) op het zomerakkoord
Het is inmiddels geen nieuws meer dat het zomerakkoord de Belgische vennootschapsbelasting grondig zal hervormen. De voorgestelde hervormingen zoals opgenomen in de voorbereidende teksten van de Programmawet en de Relancewet werden op 27 oktober goedgekeurd in de Ministerraad. Het wetsontwerp van de Programmawet werd op 6 november 2017 door de regering ingediend in de Kamer van Volksvertegenwoordi
Het begrip, de invoering en de loonbetaling nader toegelicht
Glijdende uurroosters: eindelijk een wettelijk kader
Sinds de invoering van de wet kan de onderneming ervoor kiezen om een glijdend uurrooster in te voeren. 
Het decembervoorschot & het optioneel btw-stelsel komen aan bod
Kort btw-nieuws
Het decembervoorschot voor kwartaalaangevers.  Btw-belastingplichtigen die periodieke maandaangiften indienen, zijn al langer gekend met het fenomeen van het decembervoorschot. Binnenkort zullen ook de kwartaalindieners voor de eerste keer met deze verplichting rekening moeten houden. In het kader van een verdere vereenvoudiging van de btw-regelgeving en –administratie besliste de minister
De gevolgen van een onjuiste of onvolledige inschrijving
De noodzaak van een correcte inschrijving in de kruispuntenbank voor ondernemingen
Elke onderneming heeft er belang bij haar  inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) up to date te houden. De KBO is een centraal register van de FOD economie waarin alle basisgegevens van ondernemingen en hun vestigingseenheden worden verwerkt. De gegevens in de KBO worden verspreid naar de verschillende overheidsdiensten (BTW, RSZ, belastingkantoren,….).  Wie moet z

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief