Nieuw Vlaams huurdecreet in de steigers

De Vlaamse Regering keurde op 14 juli 2017 het voorontwerp van het Huurdecreet goed. Hiermee wil Vlaanderen meer rechtszekerheid bieden in de contractuele relatie tussen huurder en verhuurder. In afwachting van de behandeling van het Huurdecreet door het Vlaams Parlement, zetten we alvast een aantal nieuwigheden uit het voorontwerp in de kijker.

Naar een ruimer toepassingsveld: “een voor bewoning bestemd goed of een deel ervan”
Een belangrijk verschil met de federale Woninghuurwet is dat het nieuwe Huurdecreet niet alleen van toepassing zal zijn op de huur van woningen, bestemd tot hoofdverblijfplaats, maar ook op de huur van studentenkamers en -woningen, op niet-permanente huurvormen zoals tweede verblijven en vakantie-woningen, en zelfs op de verhuring van bepaalde roerende goederen, zoals caravans en woonboten. Dit heeft tot gevolg dat de huurder, traditioneel de beschermde partij, van een caravan de relevante bepalingen van het Huurdecreet zal kunnen inroepen zelfs indien deze niet in het huurcontract werden opgenomen.

Nieuwe verplichte vermeldingen in het huurcontract
Naast de klassieke vermeldingen zoals de identiteit van alle contracterende partijen, de begindatum van de overeenkomst, de omschrijving van alle ruimtes en gedeelten van het gebouw die het voorwerp van de verhuur zijn en het bedrag van de huur (opgelegd door art. 1bis van de Woninghuurwet), wil het Vlaams Huurdecreet een aantal nieuwe elementen invoeren die verplicht moeten worden opgenomen. Het gaat om (i) het rijksregisternummer van de betrokken natuurlijke personen, (ii) de maatschappelijke zetel van de betrokken rechtspersonen, (iii) de exacte duur van de overeenkomst en (iv) de regeling inzake kosten en lasten. De registratie van de huurovereenkomst zal worden geweigerd indien deze elementen niet worden vermeld.

Verzekeringen
Op vlak van verzekeringen wordt de aansprakelijkheid van de huurder uitgebreid tot brand- én waterschade. De huurder wordt ook bovendien wettelijk verplicht een brandverzekering af te sluiten voor de huurwoning die zowel brand- als waterschade dekt.

Afschaffing van de verplichte toevoeging van de “wettelijke bijlage”
Voor elk van de drie gewesten is een standaardbijlage verplicht bij ieder huurcontract. Die bijlage geeft de huurder en verhuurder uitleg over een aantal belangrijke aspecten van het woninghuurrecht. Deze verplichting wordt in Vlaanderen opnieuw afgeschaft. De Vlaamse Regering zal een nieuwe toelichtende nota bij haar nieuwe Huurdecreet uitwerken. Vanuit de praktijk is het o.i. raadzaam deze bijlage alsnog over te maken aan de huurder, zodat deze geïnformeerd is over diens rechten en plichten.

De huurwaarborgregeling
De maximale huurwaarborg wordt – met uitzondering voor studentenkamers - opnieuw van twee naar drie maanden gebracht. De huurwaarborg onder de vorm van een bankwaarborg wordt geschrapt. Naast de traditionele overschrijving op een geblokkeerde bankrekening op naam van de huurder, worden twee nieuwe huurwaarborgvormen voorgesteld: een persoonlijke borgstelling door een derde, voor de volledige duur van de lopende huur, dan wel een zakelijke zekerheidsinstelling bij een financiële instelling op naam van de huurder.

Opzegmogelijkheid van kortlopende huurovereenkomsten
Vernieuwend is dat het voorontwerp erin voorziet dat ook huurovereenkomsten van korte duur, bijv. van twee jaar, door de huurder kunnen worden opgezegd. Daarbij geldt een opzegtermijn van drie maanden en dient er ook een opzeggingsvergoeding te worden betaald, waarvan het maximumbedrag in het decreet wordt vastgelegd. De Vlaamse Regering wil zo komaf maken met de rechtsonzekerheid die hierover vandaag bestaat: de Woninghuurwet laat vervroegde opzegging van kortlopende huurcontracten door de huurder immers niet toe, terwijl bepaalde rechtspraak zich hierin soepeler opstelt en vindt dat de huurder dit recht toch moet kunnen uitoefenen. Het spreekt voor zich dat we de verdere ontwikkelingen op de voet volgen en dat we ons aan deze nieuwe regelgeving zullen aanpassen. 

Tax & Legal Services
Laat Europa nu toch btw- aftrek toe op basis van een niet-conforme aankoopfactuur?
In een recent arrest heeft het Hof van Justitie het standpunt ingenomen dat de fiscus het recht op aftrek van btw niet zomaar mag weigeren enkel en alleen omdat bepaalde verplichte factuurvermeldingen niet op de factuur staan. In dit specifieke geval beschikte de btw-administratie over alle informatie die noodzakelijk was om na te gaan of voldaan is aan alle materiële voorwaarden voor de uitoefen
Tax & Legal Services
De begrotingsmaatregelen 2016: de olifant baart een muis?
De begrotingsonderhandelingen werden een harde noot om kraken.  Uiteindelijk heeft de regering akkoord gevonden over de begroting 2016.  De begrotingsinspanning van 3,006 miljard wordt gevuld door maatregelen die voor 70% uit besparingen bestaan, voor 20% uit nieuwe inkomsten (lees belastingen) en voor 10% uit de post “diversen”. De verwachte hervorming van de vennootschapsbelasti
Tax & Legal Services
De 'Bonus voor diensten aan huis': Uw poetsvrouw of tuinman laten betalen door uw werkgever
Werkgevers en werknemers zijn  de laatste jaren steeds  op zoek naar aanvullende en alternatieve verloningsvormen die voor beide partijen voordelig zijn, m.a.w. een optimalisatie van het rendement en het genot voor de werknemer en een minimalisatie van de werkgeverslasten waardoor de kostprijs voor de werkgever gedrukt wordt.Een mooi recent ontwikkelde,  fiscaal en sociaal afgetoets
Tax & Legal Services
Nieuwe btw-cafetariaregeling vanaf 2017!
Bepaalde vrijgestelde belastingplichtigen zonder winstoogmerk genieten momenteel reeds van de “cafetariaregeling”, dewelke een btw- tolerantie betreft waardoor de cafetaria mee onder hun btw –vrijgesteldeactiviteit valt. Vanaf 2017 wijzigen echter de voorwaarden van deze administratieve regeling. 1. Situering van de problematiek Het verschaffen van spijzen en dranken voor het verbruik
Tax & Legal Services
Voordeel alle aard voor een woning onredelijk? Een stap in de goede richting
Omtrent de berekening van het voordeel alle aard voor het privégebruik van een woning welke ter beschikking wordt gesteld door de vennootschap is de laatste jaren al veel inkt gevloeid.  Temeer daar het voordeel alle aard voor het privé gebruik van een woning in 2012 bijna werd verdubbeld. 1. Vaststelling forfaitair voordeel alle aard Sedert 2012 wordt het voordeel overeenkomstig arti
Tax & Legal Services
Online gokspelen – sinds 1 juli met btw
In vorige edities hebben we het al gehad over twee wijzigingen sedert 1 juli, de invoering van de deeleconomie en de wijziging van de btw-vrijstelling voor kostendelende verenigingen. Naast deze twee nieuwigheden werd, haast op kousenvoeten, ook de btw-vrijstelling voor online gokspelen afgeschaft. 1. Inperking van de btw-vrijstelling voor spelen en weddenschappen vanaf 1 juli De btw vrijst
Tax & Legal Services
Nieuwe Permante Fiscale regularisatie (eindelijk) in werking vanaf 1/08/2016
In het Belgische Staatblad van 29 juli 2016 werd eindelijk de wet van 21 juli 2016 tot (her)invoering van een permanent systeem van fiscale en sociale regularisatie gepubliceerd. Deze regeling is in grote mate geïnspireerd op zijn voorganger, de zogenaamde “regularisatie TER”. Al worden gelijkaardige doelstellingen nagestreefd als met het vorige regularisatiesysteem, toch vertoont het systeem
Tax & Legal Services
Belgen en hun onroerend goed in het buitenland
Ieder jaar trekken heel wat Belgen tijdens de zomerperiode naar hun tweede verblijf in het buitenland. Wij krijgen hierover veel vragen: Weet de fiscus dat ik een tweede verblijf heb in het buitenland? Waar moet ik belastingen betalen? Wat moet er aangegeven worden in mijn aangifte personenbelasting? Wij schetsen voor u kort een overzicht van de belangrijkste aandachtspunten waarmee u rekening die
Tax & Legal Services
Toekenning van aandelenopties aan uw werknemers: een voordelige en flexibele vorm van extra legale verloning
De toekenning van aandelenopties aan de medewerkers van de vennootschap is een uiterst interessante loonoptimalisatie techniek.  
Tax & Legal Services
Het nieuwe douanewetboek van de Unie: vervolg
Eerder berichtten we jullie al omtrent de intrede op 1 mei 2016 van het nieuwe douanewetboek van de Unie1 en de wijzigingen die dit met zich mee bracht binnen het douanelandschap. Ondertussen zijn we bijna drie maanden verder en zijn er naar aanleiding van deze inwerkingtreding al enkele wetgevende en administratieve initiatieven genomen waarover we jullie graag informeren. 1. Expliciete vermel
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief