Nieuw Vlaams huurdecreet in de steigers

De Vlaamse Regering keurde op 14 juli 2017 het voorontwerp van het Huurdecreet goed. Hiermee wil Vlaanderen meer rechtszekerheid bieden in de contractuele relatie tussen huurder en verhuurder. In afwachting van de behandeling van het Huurdecreet door het Vlaams Parlement, zetten we alvast een aantal nieuwigheden uit het voorontwerp in de kijker.

Naar een ruimer toepassingsveld: “een voor bewoning bestemd goed of een deel ervan”
Een belangrijk verschil met de federale Woninghuurwet is dat het nieuwe Huurdecreet niet alleen van toepassing zal zijn op de huur van woningen, bestemd tot hoofdverblijfplaats, maar ook op de huur van studentenkamers en -woningen, op niet-permanente huurvormen zoals tweede verblijven en vakantie-woningen, en zelfs op de verhuring van bepaalde roerende goederen, zoals caravans en woonboten. Dit heeft tot gevolg dat de huurder, traditioneel de beschermde partij, van een caravan de relevante bepalingen van het Huurdecreet zal kunnen inroepen zelfs indien deze niet in het huurcontract werden opgenomen.

Nieuwe verplichte vermeldingen in het huurcontract
Naast de klassieke vermeldingen zoals de identiteit van alle contracterende partijen, de begindatum van de overeenkomst, de omschrijving van alle ruimtes en gedeelten van het gebouw die het voorwerp van de verhuur zijn en het bedrag van de huur (opgelegd door art. 1bis van de Woninghuurwet), wil het Vlaams Huurdecreet een aantal nieuwe elementen invoeren die verplicht moeten worden opgenomen. Het gaat om (i) het rijksregisternummer van de betrokken natuurlijke personen, (ii) de maatschappelijke zetel van de betrokken rechtspersonen, (iii) de exacte duur van de overeenkomst en (iv) de regeling inzake kosten en lasten. De registratie van de huurovereenkomst zal worden geweigerd indien deze elementen niet worden vermeld.

Verzekeringen
Op vlak van verzekeringen wordt de aansprakelijkheid van de huurder uitgebreid tot brand- én waterschade. De huurder wordt ook bovendien wettelijk verplicht een brandverzekering af te sluiten voor de huurwoning die zowel brand- als waterschade dekt.

Afschaffing van de verplichte toevoeging van de “wettelijke bijlage”
Voor elk van de drie gewesten is een standaardbijlage verplicht bij ieder huurcontract. Die bijlage geeft de huurder en verhuurder uitleg over een aantal belangrijke aspecten van het woninghuurrecht. Deze verplichting wordt in Vlaanderen opnieuw afgeschaft. De Vlaamse Regering zal een nieuwe toelichtende nota bij haar nieuwe Huurdecreet uitwerken. Vanuit de praktijk is het o.i. raadzaam deze bijlage alsnog over te maken aan de huurder, zodat deze geïnformeerd is over diens rechten en plichten.

De huurwaarborgregeling
De maximale huurwaarborg wordt – met uitzondering voor studentenkamers - opnieuw van twee naar drie maanden gebracht. De huurwaarborg onder de vorm van een bankwaarborg wordt geschrapt. Naast de traditionele overschrijving op een geblokkeerde bankrekening op naam van de huurder, worden twee nieuwe huurwaarborgvormen voorgesteld: een persoonlijke borgstelling door een derde, voor de volledige duur van de lopende huur, dan wel een zakelijke zekerheidsinstelling bij een financiële instelling op naam van de huurder.

Opzegmogelijkheid van kortlopende huurovereenkomsten
Vernieuwend is dat het voorontwerp erin voorziet dat ook huurovereenkomsten van korte duur, bijv. van twee jaar, door de huurder kunnen worden opgezegd. Daarbij geldt een opzegtermijn van drie maanden en dient er ook een opzeggingsvergoeding te worden betaald, waarvan het maximumbedrag in het decreet wordt vastgelegd. De Vlaamse Regering wil zo komaf maken met de rechtsonzekerheid die hierover vandaag bestaat: de Woninghuurwet laat vervroegde opzegging van kortlopende huurcontracten door de huurder immers niet toe, terwijl bepaalde rechtspraak zich hierin soepeler opstelt en vindt dat de huurder dit recht toch moet kunnen uitoefenen. Het spreekt voor zich dat we de verdere ontwikkelingen op de voet volgen en dat we ons aan deze nieuwe regelgeving zullen aanpassen. 

Tax & Legal Services
Afronding op 5 cent: nieuwe btw-tolerantie
Ondernemingen en beoefenaars van vrije beroepen hebben sinds 1 oktober 2014 de mogelijkheid om de totaalbedragen die hun klanten moeten betalen af te ronden naar het dichtstbijzijnde veelvoud van 5 cent. Deze maatregel werd genomen om de hoeveelheid muntstukken van 1 en 2 eurocent in de portemonnee van de klant te beperken. Nu heeft ook de btw- administratie een tolerantie gepubliceerd omtrent de
Tax & Legal Services
Bezwaar indienen: voortaan ook per fax en e-mail
Je aanslagbiljet elektronisch ontvangen op je smartphone en hiertegen onmiddellijk per e-mail bezwaar indienen. Kan dit voortaan? De laatste jaren heeft de rechtspraak reeds enkele malen de vormvoorwaarden voor het indienen van bezwaarschriften soepel geïnterpreteerd in het licht van huidige communicatiemiddelen. De administratie heeft in haar circulaire van 3 februari 2016 (Ci. nr. AAFisc 5/2016
Tax & Legal Services
Kmo-portefeuille: vernieuwd ondersteuningsbeleid vanaf 1 april 2016
Vanaf 1 april 2016  verandert het landschap van de kmo-portefeuille en zullen er twee subsidie-instrumenten zijn: een brede, vereenvoudigde kmo-portefeuille ter ondersteuning van de professionalisering van de Vlaamse kmo’s en de nieuwe kmo-groeisubsidie voor bedrijven met groeiambities. 1.De vereenvoudigde kmo-portefeuille De huidige kmo-portefeuille met de verschillende pijlers, domein
Tax & Legal Services
Waardering vruchtgebruik: als Copernicus nog eens van zich laat horen
1.Wat is vruchtgebruik? Vruchtgebruik kan in mensentaal worden omschreven als een pseudo-eigendomsrecht. De vruchtgebruiker kan immers alles doen met bijvoorbeeld een onroerend goed zoals een eigenaar, behalve dat er in hoofdzaak twee beperkingen zijn. Ten eerste is een vruchtgebruik slechts tijdelijk (vb. voor een periode van 30 jaar) en ten tweede kan een vruchtgebruiker ook maar verkopen wat h
Tax & Legal Services
Miserietaks: versoepeling verdeelrecht bij beëindiging relatie
De wetgever voert vanaf 1 januari 2016 opnieuw een wijziging in op het verdeelrecht dat moet betaald worden bij de uitonverdeeldheidtreding van onroerende goederen tussen voormalige partners en tracht zo het leed dat met een relatiebreuk gepaard gaat enigszins te verzachten. 1. Het principe (2,5 %) Het verdeelrecht van 2,5 %, moet betaald worden bij : gedeeltelijke of gehele verde
Tax & Legal Services
Toepassing van de fairness tax: enkele bedenkingen uit de praktrijk over het unfaire karakter
De fairness tax is een afzonderlijke taxatie die werd ingevoerd door de wet houdende diverse bepalingen van 30 juli 2013. Deze budgettaire maatregel is een reactie van de wetgever tegen grote ondernemingen die dividenden uitkeren en weinig of geen vennootschapsbelasting betalen door toepassing van fiscale aftrekken. Hoewel dit een “faire” maatregel had moeten zijn, lijkt dat in de praktijk nie
Tax & Legal Services
Aftrek octrooi-inkomsten: onbekend is onbemind
De media overspoelt ons vandaag met berichtgeving rond multinationale ondernemingen die door het toepassen van fiscale spitstechnologie nauwelijks belastingen betalen. Aanleiding was zeker de fiscale denktank van de OESO die met haar BEPS rapporten niet alleen al deze constructies blootlegde en openbaar maakte, maar zelf de strijd tegen de misbruiken inzet. Met  de afronding van haar rapporte
Tax & Legal Services
Update Belgisch-Zwitsers dubbelbelastingverdrag: inwerkingtreding op komst
Op 10 april 2014 werd een avenant bij het Belgisch-Zwitsers dubbelbelastingverdrag ondertekend. Dit avenant moderniseert het verdrag dat beide landen in 1978 afsloten aan de recente fiscale wijzigingen, zowel op internationaal als op nationaal niveau. Op heden is het avenant nog niet inwerking getreden. Het avenant bevat immers gemengd federale en regionale materie, waardoor het door zeven parleme
Tax & Legal Services
BTW aftrek gemengd gebruikte bedrijfsmiddelen - nieuwe verduidelijkende en versoepelende circulaire
De invoering in 2011 van de nieuwe regels inzake btw aftrek voor gemengd gebruikte bedrijfsmiddelen heeft heel wat stof doen opwaaien. Na een paar jaar durende overgangsregeling, werd in 2013 de definitieve regeling ingevoerd verspreid over verschillende beslissingen. Hierdoor was het niet altijd meer zo eenvoudig om iets op te zoeken. Op 23 november 2015 heeft de btw- administratie een nieuwe cir
Tax & Legal Services
De advocaat, een "toegelaten derde" op uw algemene vergadering?
De algemene vergadering is de plaats bij uitstek waar de aandeelhouders worden geïnformeerd en beslissingen nemen.  Wat met de aanwezigheid van derden op deze vergadering 1. Wie mag aanwezig zijn op de algemene vergadering? Inherent aan de algemene vergadering is dat zij een besloten karakter heeft en in principe beperkt is tot de aandeelhouders. Hieruit vloeit voort dat de algemene
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief