De winstpremie sinds 1 januari 2018

De nieuwe winstpremie geeft ondernemingen de mogelijkheid om op een eenvoudige en flexibele wijze een deel van hun winst als bonus toe te kennen aan hun werknemers. De werknemers ontvangen een premie, die neerkomt op ofwel een vastgestelde som ofwel een percentage van hun loon, zonder dat aan de betrokken werknemer een stemrecht in de onderneming wordt toegekend.

Begrip winstpremie en voorwaarden
De winstpremie is een premie die uitgekeerd wordt in speciën indien de vennootschap beslist om een deel of het geheel van de winst van een boekjaar toe te kennen aan haar werknemers (bedrijfsleiders zijn uitgesloten).

De bepalingen inzake de winstpremie zijn door de programmawet van 25 december 2017 ingevoerd in de wet van 22 mei 2001 betreffende de werknemersparticipatie in het kapitaal en in de winst van de vennootschappen. De naam van deze wet werd ingevolge de invoeging van de winstpremie gewijzigd naar de "Wet betreffende de werknemersparticipatie in het kapitaal van de vennootschappen en tot instelling van een winstpremie voor de werknemers".

De mogelijkheid om een winstpremie toe te kennen betreft een eigen initiatief van de werkgever, er wordt geen enkele verplichting opgelegd om deze toe te kennen. De toekenning van een winstpremie heeft bovendien niet het gevolg dat deze premie ook het volgende jaar moet worden uitgekeerd. De werknemer kan geen winstpremie opeisen in de toekomst.

De wetgeving bepaalt uitdrukkelijk dat de winstpremie in geen enkel geval mag worden toegekend ter vervanging van verloning, premies, voordelen in natura of van om het even welk voordeel. Het is daarentegen een extra premie die eenzijdig wordt uitgekeerd door de werkgever en die geniet van een eigen fiscaal en sociaal gunstig regime. De wetgever wil hiermee vermijden dat een deel van de gewone verloning onder de vorm van deze premie wordt uitbetaald.

Identieke en gecategoriseerde winstpremie
Er zijn twee soorten winstpremies voorzien, met name de "identieke" winstpremie en de "gecategoriseerde" winstpremie.

De gecategoriseerde winstpremie is een premie die verschillend is voor elke categorie van werknemers, maar zij kan enkel worden ingevoerd door middel van een ondernemings-cao of (indien er geen vakbondsafvaardiging in de onderneming is) door middel van een toetredingsakte (vergelijkbaar met de procedure tot invoering van een niet-recurrente resultaatsgebonden bonus in het kader van cao 90).

De identieke winstpremie is daarentegen inderdaad een premie waarvan het bedrag of het percentage van het loon gelijk is voor elke werknemer en kan op een eenvoudige wijze worden toegekend door een beslissing van de algemene vergadering.

De beslissing tot de identieke winstpremie wordt genomen door de gewone of buitengewone algemene vergadering met meerderheid van stemmen.

De notulen van deze vergadering bevatten minstens volgende zaken:

  • Het identieke bedrag van de winstpremie of het identieke percentage van het loon dat aan de werknemers wordt toegekend;
  • De berekeningswijze van het loon waarop het percentage wordt vastgelegd indien hiervoor geopteerd wordt;
  • De toekenningsregels die in aanmerking moeten genomen worden indien er wordt voorzien in een anciënniteitsvoorwaarde. Er kan slechts in een anciënniteit van maximaal één jaar worden voorzien;
  • De berekeningswijze pro rata temporis van het bedrag van de winstpremie in geval van vrijwillige schorsing of beëindiging van de arbeidsovereenkomst behoudens wegens dringende reden ten laste van de werknemer.

De werkgever dient zijn werknemers schriftelijk te informeren over de toekenning en de modaliteiten van de identieke winstpremie.

Bedrag van de winstpremie
Het totale bedrag van de winstpremie toegekend aan de werknemers bedraagt maximum 30 % van de totale brutoloonmassa bij afsluiting van het desbetreffende boekjaar.

Behandeling inzake sociale zekerheid
De winstpremie wordt voor de toepassing van de sociale bijdragen niet beschouwd als loon waardoor er geen gewone sociale zekerheidsbijdragen op verschuldigd zijn. De werkgever betaalt dus geen sociale zekerheidsbijdragen op de winstpremie.

De werknemer betaalt op de winstpremie echter een solidariteitsbijdrage van 13,07% (nieuw artikel 38, § 3 septies van de wet 1981 houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers).

Fiscale behandeling
In hoofde van de werknemer is deze premie onderworpen aan een belasting van 7% (belasting gelijkgesteld met de inkomstenbelasting). De inhouding er van door de werkgever zal bevrijdend werken. De winstpremie zal (louter) vermeld worden in de berekeningsnota bij het aanslagbiljet in de personenbelasting van de betrokken werknemer. In hoofde van de werkgever is deze winstpremie niet aftrekbaar en dient te worden opgenomen als een verworpen uitgave voor de vennootschapsbelasting.

Inwerkingtreding van de winstpremie
De bepalingen omtrent de winstpremie zijn in werking getreden op 1 januari 2018 met dien verstande dat winstpremies kunnen worden toegekend op basis van de winst van het boekjaar met afsluitdatum ten vroegste op 30 september 2017.

Besluit
De ingevoerde winstpremie stelt de werkgever in staat om op een fiscaal en parafiscaal vriendelijke wijze een bonus toe te kennen aan de werknemers van de onderneming. Hoewel de niet-recurrente resultaatsgebonden bonus zowel voor werkgever als werknemer voordelig blijft, kan de identieke winstpremie in bepaalde gevallen de voorkeur genieten aangezien zij op een administratief zeer eenvoudige wijze kan worden ingevoegd. De niet-recurrente resultaatsgebonden bonus moet immers steeds bij toetredingsakte worden ingevoegd.

Waardering vruchtgebruik
Nu ook klopjacht op verkoop van vruchtgebruik?
In voorgaande edities is al geschreven over de waardering van het vruchtgebruik bij de verwerving van onroerende goederen, maar er duiken de laatste tijd ook regelmatig berichten op over controles op de waardering van het vruchtgebruik bij de doorverkoop. De rechtspraak heeft echter tot nu toe het standpunt van de belastingplichtige gevolgd. Situatieschets Er is sinds enkele jaren heel wat te
De arbeidsmarkt van de toekomst
Flexibel onbelast (bij)verdienen
In België kennen we drie wettelijke sociale statuten, (i) de werknemer, (ii) de zelfstandige en (iii) de ambtenaar. Evenwel wordt vaak de vraag gesteld of deze opdeling nog afgestemd is op de snel evoluerende arbeidsmarkt waarin flexibiliteit vereist wordt en er heel wat mensen kiezen voor een ‘freelance–statuut’ of verscheidene statuten wensen te combineren. Voka pleitte in dit kader re
Vlabel spreekt verzoenende taal
Zorgt de daling van de Vlaamse verkooprechten voor een stijging van de kosten bij aankoop vruchtgebruik?
De recente tariefdaling (naar 7,00%) voor aankopen van gezinswoningen gaat gepaard met een aantal voorwaarden. Zo moet de koper een natuurlijk persoon zijn.
Belangrijke gevolgen voor burgerlijke vennootschappen en tijdelijke handelsvennootschappen
Hervorming van het ondernemingsrecht
De wet van 15 april 2018 houdende hervorming van het ondernemingsrecht treedt in werking op 1 november 2018. Deze wet introduceert een nieuw en ruim begrip “onderneming”. Hieronder worden enkele in het oog springende gevolgen toegelicht.  De burgerlijke vennootschap verdwijnt  Vanaf 01 november 2018 verdwijnt het onderscheid tussen de burgerlijke en de handelsvennootschap uit het
Wat zijn de gevolgen?
Vlabel teruggefloten door Raad van State inzake de gesplitste verkrijging en inschrijving van blote eigendom en vruchtgebruik
Na een jarenlange betwisting tussen belastingplichtigen en Vlabel, heeft de Raad van State het standpunt van Vlabel vernietigd.
Beperking van het aantal vennootschapsvormen
Help, mijn vennootschapsvorm bestaat binnenkort niet meer!
Het WVV is op komst Op 4 juni 2018 werd het “wetsontwerp tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen” ingediend in de kamer, waarmee we aan de vooravond staan van de grootste hervorming van het vennootschapsrecht sinds de invoering van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen de dato 30 november 1935. Deze grondige hervorming van het vennootschapsrecht g
Is uw organisatie meldingsplichtig?
Goed begonnen is half werk: Bereid uw organisatie voor op de go live van het UBO-register
Op 31 oktober 2018 gaat het register van uiteindelijke begunstigden (het “UBO-register”) live. Wij overlopen voor u waar uw organisatie mee rekening moet houden. 
Één van de actiepunten van de ATAD-richtlijn
Impact invoering Belgische CFC wetgeving: de facto verstrenging van de transfer pricing regels?
Vanaf 1 januari 2019 (aanslagjaar 2020) zal in België, omwille van de implementatie van de ATAD-richtlijn1, de nieuw te introduceren CFC-regel in werking treden. Deze nieuwe wetgeving dient in het ruimere kader van het Zomerakkoord en de hervormingen in de Belgische vennootschapsbelasting geplaatst te worden, die net zoals de CFC-wetgeving mede voortvloeien uit de reeds ruim besproken implementat
Een kort overzicht
Wat te verwachten op (nationaal) btw-vlak?
Ondanks het feit dat velen onder ons nog in zomer(-vakantie)modus verkeren, staan we in dit artikel graag toch al eens even stil bij de btw-wijzigingen die we (mogelijks) in de nabije toekomst mogen verwachten. Het betreft hier een kort overzicht. Voor een diepgaandere toelichting kunnen jullie uiteraard steeds contact opnemen met ons btw-team.  Vouchers (1 januari 2019)  In juni 201
Afhankelijk van de aard en herhaling van de overtreding
Boeteschalen vastgelegd voor de niet-naleving van de transfer pricing documentatieplicht
Vanaf aanslagjaar 2017, meer bepaald sinds de inwerkingtreding van de verplichte transfer pricing documentatieplicht, werd onmiddellijk opgenomen dat er vanaf een tweede overtreding waarbij men niet voldoet aan de transfer pricing verplichtingen een boete kan opgelegd worden gaande  van 1.250 EUR tot 25.000 EUR (Artikel 445, §3 Wetboek Inkomstenbelastingen 1992). De schalen van de administra
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief