De winstpremie sinds 1 januari 2018

De nieuwe winstpremie geeft ondernemingen de mogelijkheid om op een eenvoudige en flexibele wijze een deel van hun winst als bonus toe te kennen aan hun werknemers. De werknemers ontvangen een premie, die neerkomt op ofwel een vastgestelde som ofwel een percentage van hun loon, zonder dat aan de betrokken werknemer een stemrecht in de onderneming wordt toegekend.

Begrip winstpremie en voorwaarden
De winstpremie is een premie die uitgekeerd wordt in speciën indien de vennootschap beslist om een deel of het geheel van de winst van een boekjaar toe te kennen aan haar werknemers (bedrijfsleiders zijn uitgesloten).

De bepalingen inzake de winstpremie zijn door de programmawet van 25 december 2017 ingevoerd in de wet van 22 mei 2001 betreffende de werknemersparticipatie in het kapitaal en in de winst van de vennootschappen. De naam van deze wet werd ingevolge de invoeging van de winstpremie gewijzigd naar de "Wet betreffende de werknemersparticipatie in het kapitaal van de vennootschappen en tot instelling van een winstpremie voor de werknemers".

De mogelijkheid om een winstpremie toe te kennen betreft een eigen initiatief van de werkgever, er wordt geen enkele verplichting opgelegd om deze toe te kennen. De toekenning van een winstpremie heeft bovendien niet het gevolg dat deze premie ook het volgende jaar moet worden uitgekeerd. De werknemer kan geen winstpremie opeisen in de toekomst.

De wetgeving bepaalt uitdrukkelijk dat de winstpremie in geen enkel geval mag worden toegekend ter vervanging van verloning, premies, voordelen in natura of van om het even welk voordeel. Het is daarentegen een extra premie die eenzijdig wordt uitgekeerd door de werkgever en die geniet van een eigen fiscaal en sociaal gunstig regime. De wetgever wil hiermee vermijden dat een deel van de gewone verloning onder de vorm van deze premie wordt uitbetaald.

Identieke en gecategoriseerde winstpremie
Er zijn twee soorten winstpremies voorzien, met name de "identieke" winstpremie en de "gecategoriseerde" winstpremie.

De gecategoriseerde winstpremie is een premie die verschillend is voor elke categorie van werknemers, maar zij kan enkel worden ingevoerd door middel van een ondernemings-cao of (indien er geen vakbondsafvaardiging in de onderneming is) door middel van een toetredingsakte (vergelijkbaar met de procedure tot invoering van een niet-recurrente resultaatsgebonden bonus in het kader van cao 90).

De identieke winstpremie is daarentegen inderdaad een premie waarvan het bedrag of het percentage van het loon gelijk is voor elke werknemer en kan op een eenvoudige wijze worden toegekend door een beslissing van de algemene vergadering.

De beslissing tot de identieke winstpremie wordt genomen door de gewone of buitengewone algemene vergadering met meerderheid van stemmen.

De notulen van deze vergadering bevatten minstens volgende zaken:

  • Het identieke bedrag van de winstpremie of het identieke percentage van het loon dat aan de werknemers wordt toegekend;
  • De berekeningswijze van het loon waarop het percentage wordt vastgelegd indien hiervoor geopteerd wordt;
  • De toekenningsregels die in aanmerking moeten genomen worden indien er wordt voorzien in een anciënniteitsvoorwaarde. Er kan slechts in een anciënniteit van maximaal één jaar worden voorzien;
  • De berekeningswijze pro rata temporis van het bedrag van de winstpremie in geval van vrijwillige schorsing of beëindiging van de arbeidsovereenkomst behoudens wegens dringende reden ten laste van de werknemer.

De werkgever dient zijn werknemers schriftelijk te informeren over de toekenning en de modaliteiten van de identieke winstpremie.

Bedrag van de winstpremie
Het totale bedrag van de winstpremie toegekend aan de werknemers bedraagt maximum 30 % van de totale brutoloonmassa bij afsluiting van het desbetreffende boekjaar.

Behandeling inzake sociale zekerheid
De winstpremie wordt voor de toepassing van de sociale bijdragen niet beschouwd als loon waardoor er geen gewone sociale zekerheidsbijdragen op verschuldigd zijn. De werkgever betaalt dus geen sociale zekerheidsbijdragen op de winstpremie.

De werknemer betaalt op de winstpremie echter een solidariteitsbijdrage van 13,07% (nieuw artikel 38, § 3 septies van de wet 1981 houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers).

Fiscale behandeling
In hoofde van de werknemer is deze premie onderworpen aan een belasting van 7% (belasting gelijkgesteld met de inkomstenbelasting). De inhouding er van door de werkgever zal bevrijdend werken. De winstpremie zal (louter) vermeld worden in de berekeningsnota bij het aanslagbiljet in de personenbelasting van de betrokken werknemer. In hoofde van de werkgever is deze winstpremie niet aftrekbaar en dient te worden opgenomen als een verworpen uitgave voor de vennootschapsbelasting.

Inwerkingtreding van de winstpremie
De bepalingen omtrent de winstpremie zijn in werking getreden op 1 januari 2018 met dien verstande dat winstpremies kunnen worden toegekend op basis van de winst van het boekjaar met afsluitdatum ten vroegste op 30 september 2017.

Besluit
De ingevoerde winstpremie stelt de werkgever in staat om op een fiscaal en parafiscaal vriendelijke wijze een bonus toe te kennen aan de werknemers van de onderneming. Hoewel de niet-recurrente resultaatsgebonden bonus zowel voor werkgever als werknemer voordelig blijft, kan de identieke winstpremie in bepaalde gevallen de voorkeur genieten aangezien zij op een administratief zeer eenvoudige wijze kan worden ingevoegd. De niet-recurrente resultaatsgebonden bonus moet immers steeds bij toetredingsakte worden ingevoegd.

Tax & Legal Services
Inbreng van vastgoed in uw vennootschap: aan 0% of aan 10% registratiebelasting?
Het gebeurt regelmatig dat een bedrijfsleider beslist om een onroerend goed in brengen in zijn vennootschap. Dit kan dan zowel gaan over onroerend goed dat bedrijfsmatig gebruikt wordt in de onderneming, dan wel over privé-vastgoed. In tegenstelling tot een verkoop van onroerend goed, is het niet steeds zo dat er (in Vlaanderen) 10% registratiebelasting verschuldigd is. Wat zijn nu de precieze
Tax & Legal Services
De verzekeringsgift: nieuw “Vlaanderenschokkend” standpunt van de Vlaamse Belastingdienst
Sinds 1 januari 2015 heeft het Vlaamse Gewest - ingevolge de regionalisering van de fiscaliteit - een verruimde bevoegdheid op vlak van registratie- en erfbelasting. Uit de administratieve standpunten die de Vlaamse Belastingdienst op haar website publiceert, blijkt een eigenzinnige invulling van deze bevoegdheid. Zo nam de Vlaamse Belastingdienst bijvoorbeeld recent de vroeger geaccepteerde figuu
Tax & Legal Services
Benut de resterende opleidings- en adviessubsidies in uw kmo-portefeuille voor 31/12/2015
Iedere kmo heeft in 2015 recht op een subsidiebudget van €2.500 voor opleidingen en/of advies. Indien u dit budget nog niet of slechts gedeeltelijk gebruikt heeft, dan heeft u nog tot eind december de kans om deze subsidie te gebruiken. Ook als u de opleiding wenst te volgen in 2016. Moore Stephens Consulting biedt zowel het opleidings- als adviesluik aan: Opleiding CIMCIL is het onafhankeli
Tax & Legal Services
In welke mate zal de start van het nieuwe jaar gevolgen hebben voor onze portemonnee?
Zoals reeds vermeld in onze speciale editie van Informatief heeft de tax shift gedeeltelijk vorm gekregen in het wetsontwerp houdende bepalingen ter versterking van jobcreatie en koopkracht. Aangezien de finale wet op dit ogenblik op zich laat wachten wensen wij in deze editie toch al even stil te staan bij de ‘belangrijkste’ wijzigingen in de personen- en de vennootschapsbelasting die in prin
Tax & Legal Services
Wat verandert er in 2016 in het btw-landschap?
De komst van het nieuwe jaar zal ook een aantal wijzigingen in het btw-landschap met zich meebrengen. Hieronder zetten we voor u op een rij welke nieuwe maatregelen vanaf 1 januari 2016 in werking zullen treden. 1. Verhoging drempel kleine ondernemingen naar 25.000 euro Iets meer dan anderhalf jaar geleden werd de drempel reeds verhoogd van 5.580 euro naar 15.000 euro, maar vanaf 1 janua
Tax & Legal Services
Boetes en belastingverhogingen voor niet ingediende fiscale fiches en aangiften bedrijfsvoorheffing
Uit onderzoek door de fiscus is gebleken dat elk jaar ongeveer 5.000 schuldenaars van bedrijfsvoorheffing geen aangifte of een foutieve aangifte indienen en de bedrijfsvoorheffing niet of niet volledig betalen. Bovendien worden ongeveer 20.000 fiscale fiches niet correct en niet tijdig ingediend. Begin november 2015 publiceerde de FOD Financiën daarom het bericht dat zij  nu een actie lan
Tax & Legal Services
BTW-plicht bestuurders-rechtspersonen: uitstel tot 1 april 2016
Vorig jaar werd aangekondigd dat de keuze voor bestuurders rechtspersonen om hun bestuurdersvergoedingen al dan niet aan btw te onderwerpen zou worden ingetrokken. In principe dienen rechtspersonen die als bestuurder, zaakvoerder of vereffenaar van een vennootschap optreden, hun handelingen vanaf 1 januari 2016 aan btw te onderwerpen (normaal reeds vanaf 1 januari 2015, maar de inwerkingtreding we
Tax & Legal Services
De revalorisatiecoëfficiënt voor huurinkomsten van het aanslagjaar 2016 (inkomsten 2015) is (eindelijk) bekend
Jaarlijks wordt de revalorisatiecoëfficiënt vastgelegd die bepaalt welk deel van de huurinkomsten die een bedrijfsleider geniet die zijn gebouw verhuurt aan zijn vennootschap, als beroepsinkomen dient aan te geven. Die coëfficiënt is eindelijk bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 6 november 2015 (KB van 29 oktober 2015 tot wijziging van het artikel 1 van het KB/WIB92 op het stuk van
Tax & Legal Services
Fiscale regeling co-ouderschap
Fiscaal co-ouderschap heeft betrekking op ouders die geen deel uitmaken van hetzelfde gezin. Bijgevolg kunnen ouders die een feitelijk gezin vormden, wettelijk samenwonenden of getrouwde ouders die gescheiden zijn of die gescheiden zijn van tafel en bed terugvallen op deze regeling. Wanneer ouders beslissen niet verder samen te leven heeft dit gevolgen met betrekking tot de fiscale voordelen be
Tax & Legal Services
Invordering van onbetwiste schuldvorderingen: vereenvoudigde procedure!
Uit een studie van het handelsinformatiekantoor Graydon en de KU Leuven in maart van dit jaar, over de perceptie van de voornaamste oorzaken voor een faillissement, blijkt dat tot 25% van de faillissementen in België te wijten zouden zijn aan laattijdige betalingen. De meest voorkomende reden waarom dat gebeurt, is uiteraard omdat bedrijfsklanten het financieel moeilijk hebben. Maar deze slechte
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief