De winstpremie sinds 1 januari 2018

De nieuwe winstpremie geeft ondernemingen de mogelijkheid om op een eenvoudige en flexibele wijze een deel van hun winst als bonus toe te kennen aan hun werknemers. De werknemers ontvangen een premie, die neerkomt op ofwel een vastgestelde som ofwel een percentage van hun loon, zonder dat aan de betrokken werknemer een stemrecht in de onderneming wordt toegekend.

Begrip winstpremie en voorwaarden
De winstpremie is een premie die uitgekeerd wordt in speciën indien de vennootschap beslist om een deel of het geheel van de winst van een boekjaar toe te kennen aan haar werknemers (bedrijfsleiders zijn uitgesloten).

De bepalingen inzake de winstpremie zijn door de programmawet van 25 december 2017 ingevoerd in de wet van 22 mei 2001 betreffende de werknemersparticipatie in het kapitaal en in de winst van de vennootschappen. De naam van deze wet werd ingevolge de invoeging van de winstpremie gewijzigd naar de "Wet betreffende de werknemersparticipatie in het kapitaal van de vennootschappen en tot instelling van een winstpremie voor de werknemers".

De mogelijkheid om een winstpremie toe te kennen betreft een eigen initiatief van de werkgever, er wordt geen enkele verplichting opgelegd om deze toe te kennen. De toekenning van een winstpremie heeft bovendien niet het gevolg dat deze premie ook het volgende jaar moet worden uitgekeerd. De werknemer kan geen winstpremie opeisen in de toekomst.

De wetgeving bepaalt uitdrukkelijk dat de winstpremie in geen enkel geval mag worden toegekend ter vervanging van verloning, premies, voordelen in natura of van om het even welk voordeel. Het is daarentegen een extra premie die eenzijdig wordt uitgekeerd door de werkgever en die geniet van een eigen fiscaal en sociaal gunstig regime. De wetgever wil hiermee vermijden dat een deel van de gewone verloning onder de vorm van deze premie wordt uitbetaald.

Identieke en gecategoriseerde winstpremie
Er zijn twee soorten winstpremies voorzien, met name de "identieke" winstpremie en de "gecategoriseerde" winstpremie.

De gecategoriseerde winstpremie is een premie die verschillend is voor elke categorie van werknemers, maar zij kan enkel worden ingevoerd door middel van een ondernemings-cao of (indien er geen vakbondsafvaardiging in de onderneming is) door middel van een toetredingsakte (vergelijkbaar met de procedure tot invoering van een niet-recurrente resultaatsgebonden bonus in het kader van cao 90).

De identieke winstpremie is daarentegen inderdaad een premie waarvan het bedrag of het percentage van het loon gelijk is voor elke werknemer en kan op een eenvoudige wijze worden toegekend door een beslissing van de algemene vergadering.

De beslissing tot de identieke winstpremie wordt genomen door de gewone of buitengewone algemene vergadering met meerderheid van stemmen.

De notulen van deze vergadering bevatten minstens volgende zaken:

  • Het identieke bedrag van de winstpremie of het identieke percentage van het loon dat aan de werknemers wordt toegekend;
  • De berekeningswijze van het loon waarop het percentage wordt vastgelegd indien hiervoor geopteerd wordt;
  • De toekenningsregels die in aanmerking moeten genomen worden indien er wordt voorzien in een anciënniteitsvoorwaarde. Er kan slechts in een anciënniteit van maximaal één jaar worden voorzien;
  • De berekeningswijze pro rata temporis van het bedrag van de winstpremie in geval van vrijwillige schorsing of beëindiging van de arbeidsovereenkomst behoudens wegens dringende reden ten laste van de werknemer.

De werkgever dient zijn werknemers schriftelijk te informeren over de toekenning en de modaliteiten van de identieke winstpremie.

Bedrag van de winstpremie
Het totale bedrag van de winstpremie toegekend aan de werknemers bedraagt maximum 30 % van de totale brutoloonmassa bij afsluiting van het desbetreffende boekjaar.

Behandeling inzake sociale zekerheid
De winstpremie wordt voor de toepassing van de sociale bijdragen niet beschouwd als loon waardoor er geen gewone sociale zekerheidsbijdragen op verschuldigd zijn. De werkgever betaalt dus geen sociale zekerheidsbijdragen op de winstpremie.

De werknemer betaalt op de winstpremie echter een solidariteitsbijdrage van 13,07% (nieuw artikel 38, § 3 septies van de wet 1981 houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers).

Fiscale behandeling
In hoofde van de werknemer is deze premie onderworpen aan een belasting van 7% (belasting gelijkgesteld met de inkomstenbelasting). De inhouding er van door de werkgever zal bevrijdend werken. De winstpremie zal (louter) vermeld worden in de berekeningsnota bij het aanslagbiljet in de personenbelasting van de betrokken werknemer. In hoofde van de werkgever is deze winstpremie niet aftrekbaar en dient te worden opgenomen als een verworpen uitgave voor de vennootschapsbelasting.

Inwerkingtreding van de winstpremie
De bepalingen omtrent de winstpremie zijn in werking getreden op 1 januari 2018 met dien verstande dat winstpremies kunnen worden toegekend op basis van de winst van het boekjaar met afsluitdatum ten vroegste op 30 september 2017.

Besluit
De ingevoerde winstpremie stelt de werkgever in staat om op een fiscaal en parafiscaal vriendelijke wijze een bonus toe te kennen aan de werknemers van de onderneming. Hoewel de niet-recurrente resultaatsgebonden bonus zowel voor werkgever als werknemer voordelig blijft, kan de identieke winstpremie in bepaalde gevallen de voorkeur genieten aangezien zij op een administratief zeer eenvoudige wijze kan worden ingevoegd. De niet-recurrente resultaatsgebonden bonus moet immers steeds bij toetredingsakte worden ingevoegd.

Tax & Legal Services
Kaaimantaks: invoer "Controlled Foreign Company" wetgeving
Op 24 juli 2015 werd door het parlement het wetsvoorstel gestemd tot invoering van de inmiddels veelbesproken "Kaaimantaks" of doorkijkbelasting dewelke toelaat Belgische rijksinwoners te belasten op hun aandeel in het inkomen van “juridische constructies.” België voert hiermee voor het eerst een type  CFC (Controlled Foreign Company) wetgeving in. Op deze manier tracht men te vermijd
Tax & Legal Services
Midzomerarresten van cassatie inzake kostenaftrek: much to do about...?
Via Informatief Speciaal van 24 juli 2015 heeft u reeds vernomen dat in 4 verschillende arresten, die allen dateren van midden  juni 2015, het Hof van Cassatie zich heel duidelijk heeft uitgesproken over de toepassing van artikel 49 WIB92 en de voorwaarden van kostenaftrek (voor vennootschappen). Eigenlijk heeft het Hof gewoon de klassieke fiscale logica gerespecteerd, maar sommigen pik
Gepubliceerde circulaire schept klaarheid
Mosselsouper onderworpen aan btw? De vrijstelling voor financiële steun verduidelijkt
Wanneer u als vrijgestelde vereniging in het kader van fondsenwerving een activiteit organiseerde, zoals bv. een mosselsouper, om de kas te spijzen, was het vroeger vaak niet duidelijk of deze activiteit ook zonder btw kon. Na een wetswijziging in 2016, is er nu ook een circulaire verschenen om duidelijkheid te scheppen. Inleiding Het W. btw voorziet in een vrijstelling voor de levering van go
Tax & Legal Services
Kostenaftrek woning of buitenverblijf: Cassatie deelt fiscus uppercut uit
Wat voorafging… Bedrijfsleiders of zelfstandigen met een vennootschap kopen wel vaker hun hoofdwoning of tweede verblijf aan met die vennootschap. De bedoeling is onder meer om alle kosten die verband houden met deze aankoop fiscaal af te trekken. De fiscus heeft zich hiertegen in de loop der jaren meer en meer verzet. De symbolische en mediagenieke doorn in het oog was en is hier vaak het “a
Tax & Legal Services
Taxshift akkoord van de regering Michel
Gisteren heeft de regering zijn taxshift van 7,2 miljard euro voorgesteld. De prioriteit ligt op het creëren van jobs, maar met een gelijke verdeling tussen koopkracht en competitiviteit.  Hieronder bezorgen wij u een overzicht van de maatregelen waarover de regering een akkoord heeft bereikt. Omdat deze maatregelen nog maar pas bekend zijn gemaakt, zijn er nog maar zeer weinig details be
Tax & Legal Services
De voorschotfactuur anno 2016: "I'll be back?"
De wijziging van de btw regelgeving op het stuk van de opeisbaarheid, heft ervoor gezorgd dat de voorschotfactuur vanaf 1 januari 2013 niet langer de btw opeisbaar/aftrekbaar maakte. Door de enorme impact op de commerciële praktijk werden er echter tolerantie op tolerantie uitgevaardigd waardoor anno 2015 er vier btw- stelsels omtrent voorschotfacturen naast elkaar bestaan. De regering had zich v
Tax & Legal Services
Overdracht van het familiebedrijf: stand van zaken in Vlaanderen sinds 1 januari 2015
Wat is er nu sinds de inwerkingtreding op 1 januari 2015 van het Decreet van 19 december 2014 tot wijziging van de Vlaamse Codex Fiscaliteit (hierna 'VCF') aan het fiscale gunstregime voor de schenking en de vererving van familiale ondernemingen en van familiale vennootschappen gewijzigd ? De schenking van het familiebedrijf kan nog steeds gebeuren aan 0 % schenkbelasting en zowel de familiale
Tax & Legal Services
De liquidatiereserve voor de aanslagjaren 2013 en 2014: de opvulregel in fiscalibus
Sinds het verhogen van het tarief van de roerende voorheffing op liquidatieboni van 10% naar 25% (vanaf 1 oktober 2014) bij het vereffenen van een vennootschap, heeft de regering in een aantal maatregelen voorzien die deze zure pil moeten verzachten. Een ervan is de permanente regeling voor de KMO-vennootschappen die ingaat vanaf 1 januari 2015 (voor het uitkeren van het liquidatieoverschot) en va
Tax & Legal Services
De woonlening in de aangifte personenbelasting aanslagjaar 2015: door het federale bos de regionale bomen zien
De zesde staatshervorming, waarbij de gewesten de bevoegdheid krijgen over de belastingkredieten en de belastingverminderingen die betrekking hebben op uitgaven in verband met de "eigen woning", schudt de fiscaliteit grondig door elkaar en wijzigt ook het aangifteformulier ingrijpend. Daar waar men voor de voorbije jaren meestal maar één keer de oefening diende te maken om zijn onroerende inkoms
Tax & Legal Services
Vlaanderen zet mes in tarieven schenking
De Vlaamse regering heeft recent een akkoord bereikt over de verlaging van de schenkbelasting voor onroerend goed, dé grote blikvanger van de Vlaamse begrotingscontrole 2015.  Tot voor kort was het schenken van vastgoed vrij duur en bijgevolg niet erg geliefd. Met deze maatregel hoopt men enerzijds meer inkomsten voor de Vlaamse schatkist te genereren en anderzijds de bouwsector te stimu
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief