De winstpremie sinds 1 januari 2018

De nieuwe winstpremie geeft ondernemingen de mogelijkheid om op een eenvoudige en flexibele wijze een deel van hun winst als bonus toe te kennen aan hun werknemers. De werknemers ontvangen een premie, die neerkomt op ofwel een vastgestelde som ofwel een percentage van hun loon, zonder dat aan de betrokken werknemer een stemrecht in de onderneming wordt toegekend.

Begrip winstpremie en voorwaarden
De winstpremie is een premie die uitgekeerd wordt in speciën indien de vennootschap beslist om een deel of het geheel van de winst van een boekjaar toe te kennen aan haar werknemers (bedrijfsleiders zijn uitgesloten).

De bepalingen inzake de winstpremie zijn door de programmawet van 25 december 2017 ingevoerd in de wet van 22 mei 2001 betreffende de werknemersparticipatie in het kapitaal en in de winst van de vennootschappen. De naam van deze wet werd ingevolge de invoeging van de winstpremie gewijzigd naar de "Wet betreffende de werknemersparticipatie in het kapitaal van de vennootschappen en tot instelling van een winstpremie voor de werknemers".

De mogelijkheid om een winstpremie toe te kennen betreft een eigen initiatief van de werkgever, er wordt geen enkele verplichting opgelegd om deze toe te kennen. De toekenning van een winstpremie heeft bovendien niet het gevolg dat deze premie ook het volgende jaar moet worden uitgekeerd. De werknemer kan geen winstpremie opeisen in de toekomst.

De wetgeving bepaalt uitdrukkelijk dat de winstpremie in geen enkel geval mag worden toegekend ter vervanging van verloning, premies, voordelen in natura of van om het even welk voordeel. Het is daarentegen een extra premie die eenzijdig wordt uitgekeerd door de werkgever en die geniet van een eigen fiscaal en sociaal gunstig regime. De wetgever wil hiermee vermijden dat een deel van de gewone verloning onder de vorm van deze premie wordt uitbetaald.

Identieke en gecategoriseerde winstpremie
Er zijn twee soorten winstpremies voorzien, met name de "identieke" winstpremie en de "gecategoriseerde" winstpremie.

De gecategoriseerde winstpremie is een premie die verschillend is voor elke categorie van werknemers, maar zij kan enkel worden ingevoerd door middel van een ondernemings-cao of (indien er geen vakbondsafvaardiging in de onderneming is) door middel van een toetredingsakte (vergelijkbaar met de procedure tot invoering van een niet-recurrente resultaatsgebonden bonus in het kader van cao 90).

De identieke winstpremie is daarentegen inderdaad een premie waarvan het bedrag of het percentage van het loon gelijk is voor elke werknemer en kan op een eenvoudige wijze worden toegekend door een beslissing van de algemene vergadering.

De beslissing tot de identieke winstpremie wordt genomen door de gewone of buitengewone algemene vergadering met meerderheid van stemmen.

De notulen van deze vergadering bevatten minstens volgende zaken:

  • Het identieke bedrag van de winstpremie of het identieke percentage van het loon dat aan de werknemers wordt toegekend;
  • De berekeningswijze van het loon waarop het percentage wordt vastgelegd indien hiervoor geopteerd wordt;
  • De toekenningsregels die in aanmerking moeten genomen worden indien er wordt voorzien in een anciënniteitsvoorwaarde. Er kan slechts in een anciënniteit van maximaal één jaar worden voorzien;
  • De berekeningswijze pro rata temporis van het bedrag van de winstpremie in geval van vrijwillige schorsing of beëindiging van de arbeidsovereenkomst behoudens wegens dringende reden ten laste van de werknemer.

De werkgever dient zijn werknemers schriftelijk te informeren over de toekenning en de modaliteiten van de identieke winstpremie.

Bedrag van de winstpremie
Het totale bedrag van de winstpremie toegekend aan de werknemers bedraagt maximum 30 % van de totale brutoloonmassa bij afsluiting van het desbetreffende boekjaar.

Behandeling inzake sociale zekerheid
De winstpremie wordt voor de toepassing van de sociale bijdragen niet beschouwd als loon waardoor er geen gewone sociale zekerheidsbijdragen op verschuldigd zijn. De werkgever betaalt dus geen sociale zekerheidsbijdragen op de winstpremie.

De werknemer betaalt op de winstpremie echter een solidariteitsbijdrage van 13,07% (nieuw artikel 38, § 3 septies van de wet 1981 houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers).

Fiscale behandeling
In hoofde van de werknemer is deze premie onderworpen aan een belasting van 7% (belasting gelijkgesteld met de inkomstenbelasting). De inhouding er van door de werkgever zal bevrijdend werken. De winstpremie zal (louter) vermeld worden in de berekeningsnota bij het aanslagbiljet in de personenbelasting van de betrokken werknemer. In hoofde van de werkgever is deze winstpremie niet aftrekbaar en dient te worden opgenomen als een verworpen uitgave voor de vennootschapsbelasting.

Inwerkingtreding van de winstpremie
De bepalingen omtrent de winstpremie zijn in werking getreden op 1 januari 2018 met dien verstande dat winstpremies kunnen worden toegekend op basis van de winst van het boekjaar met afsluitdatum ten vroegste op 30 september 2017.

Besluit
De ingevoerde winstpremie stelt de werkgever in staat om op een fiscaal en parafiscaal vriendelijke wijze een bonus toe te kennen aan de werknemers van de onderneming. Hoewel de niet-recurrente resultaatsgebonden bonus zowel voor werkgever als werknemer voordelig blijft, kan de identieke winstpremie in bepaalde gevallen de voorkeur genieten aangezien zij op een administratief zeer eenvoudige wijze kan worden ingevoegd. De niet-recurrente resultaatsgebonden bonus moet immers steeds bij toetredingsakte worden ingevoegd.

Tax & Legal Services
Update Belgisch-Zwitsers dubbelbelastingverdrag: inwerkingtreding op komst
Op 10 april 2014 werd een avenant bij het Belgisch-Zwitsers dubbelbelastingverdrag ondertekend. Dit avenant moderniseert het verdrag dat beide landen in 1978 afsloten aan de recente fiscale wijzigingen, zowel op internationaal als op nationaal niveau. Op heden is het avenant nog niet inwerking getreden. Het avenant bevat immers gemengd federale en regionale materie, waardoor het door zeven parleme
Tax & Legal Services
BTW aftrek gemengd gebruikte bedrijfsmiddelen - nieuwe verduidelijkende en versoepelende circulaire
De invoering in 2011 van de nieuwe regels inzake btw aftrek voor gemengd gebruikte bedrijfsmiddelen heeft heel wat stof doen opwaaien. Na een paar jaar durende overgangsregeling, werd in 2013 de definitieve regeling ingevoerd verspreid over verschillende beslissingen. Hierdoor was het niet altijd meer zo eenvoudig om iets op te zoeken. Op 23 november 2015 heeft de btw- administratie een nieuwe cir
Tax & Legal Services
De advocaat, een "toegelaten derde" op uw algemene vergadering?
De algemene vergadering is de plaats bij uitstek waar de aandeelhouders worden geïnformeerd en beslissingen nemen.  Wat met de aanwezigheid van derden op deze vergadering 1. Wie mag aanwezig zijn op de algemene vergadering? Inherent aan de algemene vergadering is dat zij een besloten karakter heeft en in principe beperkt is tot de aandeelhouders. Hieruit vloeit voort dat de algemene
Tax & Legal Services
Excess profit rulings - België veroordeeld voor het toekennen van verboden staatssteun
De Europese Commissie heeft recentelijk beslist dat bepaalde fiscale voordelen toegestaan door de Belgische overheid via de zogenaamde “Excess profit rulings” dienen beschouwd te worden als verboden staatssteun. Van dit fiscaal stelsel hebben minstens 35 multinationale ondernemingen kunnen genieten. De Belgische overheid zou deze belastingvoordelen nu dienen terug te vorderen, waarbij het bedr
Tax & Legal Services
Roerende inkomsten anno 2016
Met het oog op de aanloop naar een ‘tax shift’ zijn er de laatste jaren verschillende wijzigingen doorgevoerd op het vlak van de fiscale behandeling van roerende inkomsten. Het merendeel van deze wijzigingen heeft betrekking op de verruiming van het toepassingsgebied van de roerende voorheffing en op de verhoging van het tarief. Gelet op de jaarlijkse wijzigingen binnen deze materie, wensen
Tax & Legal Services
Inbreng van vastgoed in uw vennootschap: aan 0% of aan 10% registratiebelasting?
Het gebeurt regelmatig dat een bedrijfsleider beslist om een onroerend goed in brengen in zijn vennootschap. Dit kan dan zowel gaan over onroerend goed dat bedrijfsmatig gebruikt wordt in de onderneming, dan wel over privé-vastgoed. In tegenstelling tot een verkoop van onroerend goed, is het niet steeds zo dat er (in Vlaanderen) 10% registratiebelasting verschuldigd is. Wat zijn nu de precieze
Tax & Legal Services
De verzekeringsgift: nieuw “Vlaanderenschokkend” standpunt van de Vlaamse Belastingdienst
Sinds 1 januari 2015 heeft het Vlaamse Gewest - ingevolge de regionalisering van de fiscaliteit - een verruimde bevoegdheid op vlak van registratie- en erfbelasting. Uit de administratieve standpunten die de Vlaamse Belastingdienst op haar website publiceert, blijkt een eigenzinnige invulling van deze bevoegdheid. Zo nam de Vlaamse Belastingdienst bijvoorbeeld recent de vroeger geaccepteerde figuu
Tax & Legal Services
Benut de resterende opleidings- en adviessubsidies in uw kmo-portefeuille voor 31/12/2015
Iedere kmo heeft in 2015 recht op een subsidiebudget van €2.500 voor opleidingen en/of advies. Indien u dit budget nog niet of slechts gedeeltelijk gebruikt heeft, dan heeft u nog tot eind december de kans om deze subsidie te gebruiken. Ook als u de opleiding wenst te volgen in 2016. Moore Stephens Consulting biedt zowel het opleidings- als adviesluik aan: Opleiding CIMCIL is het onafhankeli
Tax & Legal Services
In welke mate zal de start van het nieuwe jaar gevolgen hebben voor onze portemonnee?
Zoals reeds vermeld in onze speciale editie van Informatief heeft de tax shift gedeeltelijk vorm gekregen in het wetsontwerp houdende bepalingen ter versterking van jobcreatie en koopkracht. Aangezien de finale wet op dit ogenblik op zich laat wachten wensen wij in deze editie toch al even stil te staan bij de ‘belangrijkste’ wijzigingen in de personen- en de vennootschapsbelasting die in prin
Tax & Legal Services
Wat verandert er in 2016 in het btw-landschap?
De komst van het nieuwe jaar zal ook een aantal wijzigingen in het btw-landschap met zich meebrengen. Hieronder zetten we voor u op een rij welke nieuwe maatregelen vanaf 1 januari 2016 in werking zullen treden. 1. Verhoging drempel kleine ondernemingen naar 25.000 euro Iets meer dan anderhalf jaar geleden werd de drempel reeds verhoogd van 5.580 euro naar 15.000 euro, maar vanaf 1 janua
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Word jij onze nieuwe collega?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief