De nieuwe wetgeving inzake autofiscaliteit: de motor op volle toeren

Traditiegetrouw staat de maand januari in België in teken van de auto. Het autosalon lokt jaarlijks 100.000en autoliefhebbers naar de Heizel. Dit jaar staan niet enkel de nieuwste automodellen in de schijnwerpers, maar ook de nieuwe wetgeving inzake autofiscaliteit gaat met de aandacht lopen. Immers op kerstdag van vorig jaar werd de nieuwe Wet tot hervorming van de vennootschapsbelasting bekrachtigd. De wettekst werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 29 december 2017. De voorstellen m.b.t. de hervorming van de vennootschapsbelasting werden (omwille van tijdsdruk) uit de uitgebreidere Relancewet gefilterd.

De wijzigingen inzake de autofiscaliteit zijn belangrijk voor zowel zelfstandigen als voor ondernemingen, de werkgevers en hun werknemers. De nieuwe fiscale spelregels gelden  namelijk zowel in de vennootschapsbelasting als de personenbelasting.

Nieuwe aftrekregels
Een eerste belangrijke wijziging bestaat in de nieuwe fiscale aftrekregeling voor auto- en brandstofkosten in zowel de vennootschapsbelasting als in de personenbelasting. In de personenbelasting (eenmanszaken) wordt met ingang van 1 januari 2018 de forfaitaire aftrek van 75% voor autokosten afgeschaft. Om de fiscale regeling inzake autokosten te harmoniseren, wordt een aftrekregeling zoals deze momenteel van toepassing is in de vennootschapsbelasting geïmplementeerd. Deze regeling stelt het aftrekpercentage afhankelijk van de CO2-uitstoot van het betrokken voertuig. Op deze manier worden ook zelfstandigen gestimuleerd om na te denken over de vergroening van hun wagenpark. Om rechtszekerheid te bewaren heeft de wetgever een overgangsregeling voorzien waarbij personenwagens die voor 1 januari 2018 waren aangeschaft (of besteld) of waarvan het leasecontract wordt afgesloten voor 1 januari 2018 voor minimum 75% aftrekbaar blijven zolang de desbetreffende personenwagen wordt gebruikt.

Met ingang van 1 januari 2020 wordt met de invoering van een vernieuwde en eenvormige aftrekregeling de fiscaliteit van alle voertuigen zowel in de personen- als in de vennootschapsbelasting volledig geharmoniseerd. De nieuwe aftrekregeling vanaf 2020 wordt hierna uiteengezet onder ‘Vennootschapsbelasting’. Parallel aan de vernieuwde wetgeving inzake de aftrek van autokosten wordt ook het fiscaal regime van professionele meerwaarden op auto’s in de personenbelasting gewijzigd. Met ingang van 1 januari 2018 wordt het belastbaar bedrag van de professionele meerwaarden (in de categorie ‘winsten’ en ‘baten’) vastgesteld op dezelfde manier als de regeling in de vennootschapsbelasting (in functie van de CO2-uitstoot). Dit om het gedeelte van de belastbare meerwaarde te doen overeenstemmen met het percentage dat gelijk is aan de verhouding tussen de fiscaal aangenomen afschrijvingen en de geboekte afschrijvingen. Vanaf 1 januari 2020 zullen ook op dit vlak de nieuwe geharmoniseerde regels van de autofiscaliteit spelen (zie hierna onder  ‘Vennootschapsbelasting’).

In de vennootschapsbelasting blijft de aftrekregeling van auto- en brandstofkosten zoals ze vandaag bestaat ongewijzigd tot en met 31 december 2019. Met ingang van 1 januari 2020 wordt de nieuwe wetgeving inzake autokosten van toepassing. Deze wijziging voert een nieuwe berekeningswijze in van het aftrekpercentage van zowel auto- en benzinekosten. Benzinekosten volgen immers vanaf 1 januari 2020 hetzelfde regime als autokosten en worden aldus aftrekbaar in functie van de CO2-uitstoot van het betrokken voertuig.

In de vernieuwde wetgeving wordt het aftrekpercentage berekend aan de hand van volgende formule: 120% - (0,5% * coëfficiënt * aantal gram CO2/km)

Waarbij het coëfficiënt als volgt wordt vastgesteld:

  • 1,00: voor voertuigen met een dieselmotor en dieselvarianten zoals bv. hybride diesels (voor de bijzondere regeling inzake hybride voertuigen, zie hierna).
  • 0,90: voor voertuigen met een motor op aardgas (CNG) met een belastbaar vermogen van minder dan 12 fiscale paardenkracht.
  • 0,95: voor alle voertuigen met een andere motor (benzine, LPG, biobrandstof, elektrische motor, …) dan hierboven vermeld.

Het volgens bovenstaande formule berekende percentage mag niet lager zijn dan 50% maar ook niet hoger dan 100%. Voor personenwagens met een CO2-uitstoot van 200 gram CO2/km of meer geldt slechts een aftrekpercentage van 40%. De 120% aftrek voor elektrische voertuigen wordt dus volledig afgeschaft. Het voorgaande kan worden verduidelijkt aan de hand van een aantal voorbeelden:

  • Een dieselwagen met CO2-uitstoot van 98 gram CO2/km  =>71% (ofwel 120%-(0,5%*1*98)).
  • Een benzinewagen met CO2-uitstoot van 98 gram CO2/km =>73,45% (ofwel 120%-(0,5%*0,95*98)).
  • Een dieselwagen met CO2-uitstoot van 25 gram CO2/km =>100% (maximum)
  • Een dieselwagen met CO2-uitstoot van 190 gram CO2/km => 50% (minimum)

Deze nieuwe berekeningswijze van het aftrekpercentage voor auto- en benzinekosten is met ingang van 1 januari 2020 van toepassing op alle bedrijfswagens. Ook de reeds voor 1 januari 2020 aangeschafte wagens en tweedehandswagens vallen onder de nieuwe wetgeving. De enige uitzondering heeft betrekking op bedrijfswagens die voor 1 januari 2018 werden besteld, aangekocht of geleased op naam van een eenmanszaak (zie hierboven: overgangsregeling personenbelasting). Kosten voor de financiering van een bedrijfswagen worden expliciet uitgesloten uit het toepassingsgebied van de nieuwe aftrekregeling en blijven dus voor 100% aftrekbaar.

Een bijzondere regeling wordt echter geïmplementeerd voor de ‘valse hybrides’. De aankoop van dergelijke voertuigen wordt vanaf 1 januari 2020 fiscaal afgestraft. Valse hybrides (zgn. plug-in hybrides) worden gedefinieerd als voertuigen die deels werken op brandstof en deels op een oplaadbare elektrische batterij, maar waarvan de capaciteit van de elektrische batterij slechts een beperkt gebruik toelaat zodat dergelijke voertuigen de facto maar een zeer korte afstand kunnen afleggen op hun batterij. Deze voertuigen waren de voorbije jaren zeer aantrekkelijk omwille van hun gunstige fiscale regime (hoge fiscale aftrekbaarheid en vrij laag voordeel van alle aard voor privé-gebruik).

Ondanks hun milieuvriendelijk imago en de zogezegde lage CO2 uitstoot, produceren deze “fake hybrides” toch een relatief grote CO2uitstoot. Immers gezien de beperkte capaciteit van de batterij wordt deze amper gebruikt of opgeladen en wordt het voertuig quasi uitsluitend met brandstof aangedreven. Het fiscale gunstregime waarvan dergelijke voertuigen vandaag kunnen genieten werd dan ook als unfair beschouwd. Met ingang van 1 januari 2020 voert de wetgever daarom voor fake hybrides een eigen berekening van de CO2-uitstoot in. De CO2 uitstoot is afhankelijk van de energiecapaciteit van de batterij in verhouding tot het autogewicht (uitgedrukt als kWh/100 kg) en van de meegedeelde CO2-uitstoot van de wagen:

  • Indien een voertuig uitgerust is met een elektrische batterij met een energiecapaciteit van < 0,5kWh per 100 kg wagengewicht of een uitstoot heeft van >50 gram CO2/km =>dan is het CO2-uitstootgehalte gelijk aan dit van een overeenstemmend voertuig in de niet-hybride versie. Indien er geen overeenstemmende niet-hybride versie beschikbaar is dan wordt het CO2-uitstootgehalte berekend door het meegedeelde CO2-uitstootgehalte van de hybride versie ter vermenigvuldigen met 2,5.
  • Indien een voertuig uitgerust is met een elektrische batterij met een energiecapaciteit van ≥0,5kWh per 100 kg wagengewicht en een uitstoot heeft van ≤50 gram CO2/km =>dan is het toepasselijke CO2-uitstootgehalte de meegedeelde uitstootwaarde van de hybride versie.

Omwille van rechtszekerheid heeft de wetgever ook hier in een overgangsregeling voorzien: voor hybride wagens die besteld of aangeschaft werden of waarvan het leasecontract werd afgesloten vóór 1 januari 2018 blijft het meegedeelde hybride CO2-uitstootgehalte ook na 1 januari 2020 van toepassing. Vanaf 1 januari 2020 zullen valse hybrides, net zoals alle andere bedrijfswagens, onderworpen zijn aan vernieuwde aftrekregeling voor auto- en benzinekosten. Evenwel zal men bij de berekening van het juiste aftrekpercentage voor valse hybrides desgevallend rekening moeten houden met een herberekend CO2-uitstootgehalte. Ook in de vennootschapsbelasting zal het belastbaar bedrag van de meerwaarden op auto’s vanaf 1 januari 2020 berekend worden overeenkomstig de nieuwe berekeningswijze van de aftrekbeperking. 

Verduidelijking en uitbreiding van de uitzondering op de aftrekbeperking voor autokosten toebehorend aan derden
Tot voor kort voorzag de wetgeving een uitzondering op de toepassing van de aftrekbeperking voor autokosten van voertuigen van taxibedrijven, voertuigen van erkende rijscholen en voertuigen die uitsluitend aan derden worden verhuurd. In deze gevallen waren de autokosten 100% aftrekbaar. De voornoemde belastingplichtigen konden evenwel niet van de uitzondering genieten indien zij niet zelf eigenaar waren van de voertuigen maar zij bijvoorbeeld zelf de voertuigen huurden van derden.

In de nieuwe wetgeving wordt de aftrekbeperking voor autokosten voor voertuigen toebehorend aan derden in de voornoemde gevallen beperkt tot de belastingplichtige die eindgebruiker is van deze voertuigen mits deze voertuigen uitsluitend worden verhuurd. Nieuw is ook dat voortaan, ingeval van doorrekening van autokosten, de aftrekbeperking dient toegepast te worden bij degene die de kosten doorgerekend krijgt en niet bij degene die ze doorrekent, mits deze kosten uitdrukkelijk en afzonderlijk op de factuur zijn vermeld.

Met deze wijzigingen wil de wetgever duidelijkheid creëren m.b.t. een specifieke problematiek van de toepassing van de aftrekbeperking voor autokosten. Op deze manier wordt tevens de economie van de algemene aftrekbeperking gerespecteerd. Deze beperking zal zich in de voornoemde gevallen voortaan slechts één keer voordoen in hoofde van de eindgebruiker.

Wat wijzigt er nu voor de werknemer?
Het voordeel alle aard voor bedrijfswagens wijzigt in het algemeen niet, behalve dan in het geval van de valse hybrides.In de berekening van het voordeel alle aard voor privé-gebruik van de valse hybride aangeschaft vanaf 1 januari 2018 zal men het CO2-uitstootgehalte gebruiken zoals dat van toepassing is voor de berekening van het aftrekpercentage in de vennootschapsbelasting. Naast voorgaande nieuwigheden is het ook belangrijk op te merken dat het wetsontwerp van 15 december 2017 (momenteel hangend in de Kamer) de mogelijkheid introduceert voor werknemers die lang genoeg over een bedrijfswagen beschikken, om deze in te leveren voor een mobiliteitsvergoeding die het zelfde fiscaal en sociaal voordelig statuut kent als de bedrijfswagen, de zogenaamde Mobiliteitsvergoeding, ook wel “Cash for Car” genoemd. Volgens de laatste berichten zou deze nieuwe wetgeving van toepassing zijn vanaf 1 januari 2018.

De mobiliteitsvergoeding is niet cumuleerbaar met verplaatsingsvergoedingen voor woon-werkverkeer en mag -voorafgaand aan het inruilen van de bedrijfswagen- geen aanleiding geven tot een vermindering van het loon. De hoogte van de mobiliteitsvergoeding wordt berekend op de catalogusprijs van de ingeleverde bedrijfswagen en wordt jaarlijks geïndexeerd. De mobiliteitsvergoeding zelf zal net zoals de bedrijfswagen onderworpen worden aan een solidariteitsbijdrage, is aftrekbaar voor de werkgever in dezelfde mate dat de kosten van de ingeleverde bedrijfswagen aftrekbaar waren en is bij de werknemer belastbaar ten belope van een bedrag dat vergelijkbaar is met het privé belastbaar voordeel alle aard voor zijn bedrijfswagen.

Indien u vandaag een nieuwe wagen wenst aan te kopen op naam van uw eenmanszaak of uw vennootschap, kan u zich beter goed informeren om uzelf fiscaal geen stokken in de wielen te rijden. Rond dit thema organiseren we in Sint-Niklaas (15/02), Aalst (21/02) & Aartselaar (08/03) een businessclass.
Interesse? Meer informatie vind u hier

Vanaf 1 mei 2019
Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen goedgekeurd
Op 28 februari 2019 heeft de Kamer het langverwachte Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (afgekort WVV) dan toch goedgekeurd. Vanaf 1 mei 2019 heeft ons land bijgevolg een nieuw vennootschapsrecht. Het huidige Wetboek van Vennootschappen - dat reeds van 7 mei 1999 dateert – is niet langer aangepast aan de hedendaagse behoeften van het bedrijfsleven. Met het WVV tracht de wetgever Belg
De revival van opstal
Opstal als stealth-vruchtgebruik?
Recent werd een opmerkelijk arrest door het Hof van Beroep van Brussel geveld inzake de belasting van te goedkope natrekking bij opstal (23 januari 2019). Ook in het verleden waren hier al een aantal uitspraken over gedaan (zie onder meer het Hof te Gent van 31 oktober 2017). De interesse omtrent het einde van opstal bestaat duidelijk bij de fiscus en de beide arresten tonen ook aan dat er soms we
Paradepaardje of toch eerder louter doekje tegen het bloeden?
Het Belgisch fiscaal consolidatieregime
Het algemene opzet met de invoering van een fiscaal consolidatieregime was duidelijk, met name het Belgische fiscale stelsel terug positief in de kijker zetten. Vele van de ons omringende landen kennen immers al jaar en dag een systeem van fiscale consolidatie en België scoorde daardoor slecht op dit punt wanneer internationale groepen een investeringslocatie moeten kiezen. De vraag die op ied
De nieuwe regels voor btw-behandeling van vouchers
De wondere wereld van btw en bonnen
Bonnen zijn een zeer populair marketing instrument. Er zijn diverse soorten bonnen: kortingsbonnen uitgegeven door een fabrikant, in te ruilen bij om het even welk verkooppunt in België, kortingsbonnen gratis verstrekt door retailers, bonnen waarmee een nieuw gelanceerd artikel gratis kan worden verkregen, cadeaucheques die kunnen worden ingewisseld voor een heel gamma producten of diensten, elek
'Pauliaanse vordering' schiet te hulp
De fiscus buitenspel zetten door het verwerpen van de nalatenschap: kan dat?
In het erfrecht hebben verschillende erfgenamen een reservataire aanspraak. Zij hebben dus recht op een minimum erfdeel. Sinds de nieuwe erfwet mag men vrij beschikken over de helft van zijn vermogen. Dit noemt men het beschikbaar deel. Als het beschikbaar deel overschreden wordt door giften, kunnen de reservataire erfgenamen de inkorting vragen. Via de inkorting eisen de reservataire erfgenamen,
Ruimere inschrijvingsplicht in de KBO
Registratie in de KBO onder het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
In het streven naar een aantrekkelijker ondernemingsklimaat werd er gesleuteld aan het ondernemingsrecht. Het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (“WVV”) schaft het begrip ‘handelaar’ af en voert het nieuwe begrip ‘onderneming’ in. Het nieuwe ondernemingsbegrip heeft gevolgen voor de inschrijving in de KBO (Kruispuntenbank van Ondernemingen).  Ruim
Het voordeel is een belastbaar VAA
Voortaan fiches en bedrijfsvoorheffing bij voordelen toegekend door buitenlandse ondernemingen
Moet, op een voordeel ontvangen van een buitenlandse vennootschap, bedrijfsvoorheffing worden ingehouden? Die vraag dient thans in de meeste situaties negatief te worden beantwoord.
Juridisch meest correcte oplossing
Successief vruchtgebruik: Vlabel bevestigt de heffingswijze van de registratierechten
Op 10 december 2018 werd een opmerkelijk standpunt gepubliceerd op de website van Vlabel (Standpunt nr. 18083 van 26 november 2018). De vastgoedfiscaliteit wordt steeds verfijnder met steeds meer (fiscale) voordelen. De vraag moet dan ook gesteld worden of de alom gekende “eenvoudige” vruchtgebruiken niet deels zullen vervangen worden door verrichtingen met een dubbel of successief  vruch
Vanaf 1 januari 2019
Nieuw Vlaams Huurdecreet
Op 24 oktober 2018 keurde het Vlaams parlement het nieuwe Vlaamse Huurdecreet goed. In onze nieuwsbrief van 26 oktober 2017 gaven we reeds een eerste aanzet van de wijzigingen welke dit nieuwe decreet met zich meebrengen. Een van de belangrijkste veranderingen blijft het ruime toepassingsgebied van het decreet. Enerzijds wordt in een uitgebreide regelgeving voorzien voor de huur van een woning bes
Schriftelijk bevestigd aan ons kantoor
Bevestigd: zowel vruchtgebruiker als naakte eigenaar op te nemen in UBO-register
Op 31 oktober 2018 is het register van uiteindelijke begunstigden (het “UBO register”) officieel in werking getreden. Op basis van de wetteksten en de verklarende toelichting, dienen als uiteindelijke begunstigde(n) van vennootschappen in de eerste plaats te worden meegedeeld, de natuurlijke perso(o)n(en) die rechtstreeks of onrechtstreeks een toereikend percentage van de stemrechten of van he
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Word jij onze nieuwe collega?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief