De Belgische fiscale behandeling van de afkoop van Nederlandse pensioenen in eigen beheer

Nog net voor het einde van het jaar heeft de belastingadministratie eindelijk de knoop doorgehakt en een circulaire gepubliceerd (Circulaire 2017/C/87 dd. 22/12/2017) die de Belgische behandeling van de uitfasering van het Nederlandse ‘pensioen in eigen beheer’ bespreekt. 

Uitfasering van Nederlandse pensioenen in eigen beheer 
Tot 1 april 2017 kon een Nederlandse directeur-grootaandeelhouder of ‘dga’ (in België vergelijkbaar met een bedrijfsleider) een pensioen opbouwen ‘in eigen beheer’, wat inhoudt dat het beheer van de pensioenbijdragen en de uitbetaling van de pensioenen niet gebeurde door een professionele verzekeraar of pensioenfonds, maar door de eigen onderneming of een ander eigenbeheerlichaam (zoals bv. een Nederlandse pensioen BV). Op 1 april 2017 heeft Nederland echter een wet gepubliceerd (Wet Uitfasering Pensioenen in eigen Beheer en overige fiscale pensioenmaatregelen) die deze opbouw in eigen beheer vanaf 1 juli 2017 niet langer toestaat.  

Als gevolg hiervan, kan een dga kiezen om het bestaande reeds opgebouwde pensioen ofwel

  • Af te kopen (met een korting op de belastbare grondslag). De voordelige afkoop is enkel mogelijk tot en met 2019;
  • Om te zetten naar een Nederlandse oudedagsverplichting (ODV). Ook hier moet men de keuze maken ten laatste in 2019;
  • Te bevriezen, waarbij de bestaande pensioenen onaangeroerd blijven en de vroegere wetgeving van toepassing blijft.  

Behandeling in België van de afkoop 
Voor de inwoners van België die hun Nederlands pensioen in eigen beheer wilde afkopen, was het lange tijd onzeker hoe de Belgische belastingadministratie deze afkoop zou behandelen. Op 22 december 2017 werd eindelijk de knoop doorgehakt door de belastingadministratie en middels een circulaire dieper ingegaan op de behandeling van zulke kapitalen in België. Zoals reeds hoger vermeld, zal een natuurlijk persoon (inwoner van België) die er voor kiest om zijn Nederlands ‘pensioen in eigen beheer’ af te kopen,  in Nederland een korting op de belastbare grondslag ontvangen van 34,5% (in 2017), 25% (in 2018) of 19,5% (in 2019). Dit wil zeggen dat de kapitalen bij een afkoop in de loop van 2018 slechts voor 75% in aanmerking genomen worden voor de belastingheffing en er 25% van de waarde in Nederland vrijgesteld wordt van belastingen.  

Wie mag er belasting heffen?
Eerst en vooral dient er bekeken te worden wie er juist belasting mag heffen, België of Nederland.  Hierbij is het van belang of het pensioen reeds ingegaan is of niet. Indien het pensioen namelijk  reeds is ingegaan, zal België in principe heffingsbevoegd zijn, al kan Nederland in bepaalde gevallen de inkomsten ook belasten. Indien het pensioen daarentegen nog niet is ingegaan, is Nederland in principe heffingsbevoegd. Toch zal het mogelijk zijn dat er ook in België belastingen moeten betaald worden door de zogenaamde subject-to-tax-clausule. Deze clausule stelt dat België enkel een vrijstelling (met progressievoorbehoud) voorziet voor zover de inkomsten effectief in Nederland belast zijn. Aangezien de korting op de afkoopwaarde vrijgesteld is in Nederland (i.e. de 25% voor afkoopwaarden in 2018), zal deze korting alsnog in België onderworpen worden aan de Belgische belastingregels.

Welk tarief is van toepassing?
Welke Belgische belastingregels juist van toepassing zijn, is afhankelijk van het statuut van de dga op het moment van betaling of toekenning van de afkoopwaarde. Indien de persoon namelijk  nog steeds actief is als dga, zal alles wat hij ontvangt beschouwd worden als beroepsinkomen (op basis van het attractiebeginsel) en gezamenlijk belastbaar zijn tegen het progressief tarief.Indien er echter geen dga-activiteiten meer worden uitgeoefend op het moment van betaling of toekenning, zal dit ‘gratis kapitaal’ in België beschouwd worden als een pensioen. Pensioenen zijn in België afzonderlijk belastbaar tegen  16,5% op voorwaarde dat de kapitalen worden uitgekeerd naar aanleiding van daadwerkelijke  pensionering (op pensioengerechtigde leeftijd ofwel in één van de 5 jaren die eraan voorafgaan) of naar aanleiding van overlijden. Uitkering van het kapitaal op een ander moment, zal een belasting tegen het progressief tarief als gevolg hebben.  

Conclusie 
De korting op de afkoopwaarde van de Nederlandse pensioenen in eigen beheer opgebouwd, lijkt op het eerste zicht een interessante manier om het kapitaal voordeliger te verkrijgen. Voor Belgische rijksinwoners zal dit voordeel echter geneutraliseerd worden aangezien deze korting alsnog in België belast zal worden, ofwel aan het progressief tarief (tot 50% verhoogd met gemeentebelasting) voor personen die nog steeds actief zijn als bestuurder, ofwel aan een afzonderlijk tarief van 16,5% als pensioen (tenzij de uitkering op een niet gunstig moment gebeurde).  Voor de omzetting van een pensioen in eigen beheer naar een oudedagsverplichting, zal door de belastingadministratie nog een afzonderlijk addendum worden gepubliceerd.

 

Wenst u meer informatie?

Eline Potters
Senior Tax & Legal Associate
eline.potters@moorestephens.be

Waardering vruchtgebruik
Nu ook klopjacht op verkoop van vruchtgebruik?
In voorgaande edities is al geschreven over de waardering van het vruchtgebruik bij de verwerving van onroerende goederen, maar er duiken de laatste tijd ook regelmatig berichten op over controles op de waardering van het vruchtgebruik bij de doorverkoop. De rechtspraak heeft echter tot nu toe het standpunt van de belastingplichtige gevolgd. Situatieschets Er is sinds enkele jaren heel wat te
De arbeidsmarkt van de toekomst
Flexibel onbelast (bij)verdienen
In België kennen we drie wettelijke sociale statuten, (i) de werknemer, (ii) de zelfstandige en (iii) de ambtenaar. Evenwel wordt vaak de vraag gesteld of deze opdeling nog afgestemd is op de snel evoluerende arbeidsmarkt waarin flexibiliteit vereist wordt en er heel wat mensen kiezen voor een ‘freelance–statuut’ of verscheidene statuten wensen te combineren. Voka pleitte in dit kader re
Vlabel spreekt verzoenende taal
Zorgt de daling van de Vlaamse verkooprechten voor een stijging van de kosten bij aankoop vruchtgebruik?
De recente tariefdaling (naar 7,00%) voor aankopen van gezinswoningen gaat gepaard met een aantal voorwaarden. Zo moet de koper een natuurlijk persoon zijn.
Belangrijke gevolgen voor burgerlijke vennootschappen en tijdelijke handelsvennootschappen
Hervorming van het ondernemingsrecht
De wet van 15 april 2018 houdende hervorming van het ondernemingsrecht treedt in werking op 1 november 2018. Deze wet introduceert een nieuw en ruim begrip “onderneming”. Hieronder worden enkele in het oog springende gevolgen toegelicht.  De burgerlijke vennootschap verdwijnt  Vanaf 01 november 2018 verdwijnt het onderscheid tussen de burgerlijke en de handelsvennootschap uit het
Wat zijn de gevolgen?
Vlabel teruggefloten door Raad van State inzake de gesplitste verkrijging en inschrijving van blote eigendom en vruchtgebruik
Na een jarenlange betwisting tussen belastingplichtigen en Vlabel, heeft de Raad van State het standpunt van Vlabel vernietigd.
Beperking van het aantal vennootschapsvormen
Help, mijn vennootschapsvorm bestaat binnenkort niet meer!
Het WVV is op komst Op 4 juni 2018 werd het “wetsontwerp tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen” ingediend in de kamer, waarmee we aan de vooravond staan van de grootste hervorming van het vennootschapsrecht sinds de invoering van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen de dato 30 november 1935. Deze grondige hervorming van het vennootschapsrecht g
Is uw organisatie meldingsplichtig?
Goed begonnen is half werk: Bereid uw organisatie voor op de go live van het UBO-register
Op 31 oktober 2018 gaat het register van uiteindelijke begunstigden (het “UBO-register”) live. Wij overlopen voor u waar uw organisatie mee rekening moet houden. 
Één van de actiepunten van de ATAD-richtlijn
Impact invoering Belgische CFC wetgeving: de facto verstrenging van de transfer pricing regels?
Vanaf 1 januari 2019 (aanslagjaar 2020) zal in België, omwille van de implementatie van de ATAD-richtlijn1, de nieuw te introduceren CFC-regel in werking treden. Deze nieuwe wetgeving dient in het ruimere kader van het Zomerakkoord en de hervormingen in de Belgische vennootschapsbelasting geplaatst te worden, die net zoals de CFC-wetgeving mede voortvloeien uit de reeds ruim besproken implementat
Een kort overzicht
Wat te verwachten op (nationaal) btw-vlak?
Ondanks het feit dat velen onder ons nog in zomer(-vakantie)modus verkeren, staan we in dit artikel graag toch al eens even stil bij de btw-wijzigingen die we (mogelijks) in de nabije toekomst mogen verwachten. Het betreft hier een kort overzicht. Voor een diepgaandere toelichting kunnen jullie uiteraard steeds contact opnemen met ons btw-team.  Vouchers (1 januari 2019)  In juni 201
Afhankelijk van de aard en herhaling van de overtreding
Boeteschalen vastgelegd voor de niet-naleving van de transfer pricing documentatieplicht
Vanaf aanslagjaar 2017, meer bepaald sinds de inwerkingtreding van de verplichte transfer pricing documentatieplicht, werd onmiddellijk opgenomen dat er vanaf een tweede overtreding waarbij men niet voldoet aan de transfer pricing verplichtingen een boete kan opgelegd worden gaande  van 1.250 EUR tot 25.000 EUR (Artikel 445, §3 Wetboek Inkomstenbelastingen 1992). De schalen van de administra
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief