Split bill-regeling kan een voordeel alle aard voor smartphone vermijden

Wanneer een werkgever aan een werknemer kosteloos een tablet, mobiele telefoon, telefoon- of data-abonnement ter beschikking stelt die gebruikt mag worden voor privédoeleinden, dan is dat een belastbaar voordeel van alle aard. Sinds begin dit jaar zijn er forfaitaire bedragen voor deze voordelen, maar in sommige gevallen kan een voordeel worden vermeden.

Forfaitaire voordelen alle aard vanaf 2018

Voor de meeste van dergelijke voordelen alle aard is een forfaitair bedrag vastgelegd. Tot voor kort bestond er voor de kosteloos ter beschikking gestelde tablet, mobiele telefoon, telefoon- of data-abonnement echter geen forfait. Deze voordelen dienden bijgevolg te worden gewaardeerd aan hun ‘werkelijke waarde’ in hoofde van de ontvanger. Het K.B. van 2 november 2017 heeft hier echter verandering ingebracht en volgende forfaits vastgelegd op jaarbasis die van toepassing zijn vanaf 1 januari 2018:

  • Kosteloos ter beschikking gestelde tablet of mobiele telefoon: 36 euro
  • Kosteloos ter beschikking gesteld telefoonabonnement (vast of mobiel): 48 euro
  • Kosteloos ter beschikking gestelde internetverbinding (vast of mobiel): 60 euro

Dit laatste bedrag van 60 euro per jaar is van toepassing, ongeacht het aantal toestellen dat gebruik kan maken van de internetaansluiting. 

Daar de bestaande forfaits (vnl. op gebied van sociale zekerheid) niet altijd als marktconform beschouwd konden worden, niet meer afgestemd waren op de werkelijkheid en er geen afstemming bestond tussen de verschillende instanties (zoals bijvoorbeeld tussen fiscus en sociale zekerheidsinstanties), drong een aanpassing zich op. Bovenstaande wijziging, samen met een aantal nieuwe (lagere) forfaits die van toepassing zijn vanaf 1 januari 2018, zorgt voor een harmonisatie en verduidelijking van de bestaande regels. 

Belangrijke opmerking hierbij is dat in sommige gevallen de bedragen moeten worden samengeteld. Zo zal het gratis ter beschikking stellen van een smartphone met data-abonnement en telefoonabonnement een  totaal voordeel alle aard ten belope van 144 euro opleveren.

Soms toch geen voordeel alle aard aan te rekenen

Als er enkel professioneel gebruik toegestaan is van de door de werkgever ter beschikking gestelde tools, dient er uiteraard geen voordeel alle aard te worden aangerekend. Indien er een systeem bestaat waarbij de werknemer het volledige privégebruik (vastgesteld volgens een realistisch systeem) ten laste neemt, dan dient er ook geen voordeel te worden aangegeven. Bij dergelijke split bill-regeling, zal de werkgever de kosten enkel ten laste nemen voor zover deze een welbepaalde limiet niet te boven gaan. Het bedrag dat de limiet overschrijdt, wordt rechtstreeks gefactureerd aan de ontvanger van het voordeel.

Deze laatste zienswijze werd recent bevestigd via het antwoord van de minister van Financiën op een mondelinge parlementaire vraag. Meer nog, de minister bevestigt niet enkel dat er in dergelijk geval geen belastbaar voordeel voor handen is voor het abonnement en de internetaansluiting, maar bovendien wordt er ook geen voordeel aangerekend voor het ter beschikking gestelde toestel. Dit werd in het verleden – toen er nog geen forfaits bestonden – ook reeds bevestigd door de rulingcommissie. Er wordt gesteld dat omdat in het voornoemde geval geen privégebruik van de smartphone meer ten laste is van de werkgever, er ook geen belastbaar voordeel voor het toestel zelf dient te worden aangerekend. 

Dit is op zich een verrassende, maar duidelijke uitspraak, die alleszins in het voordeel van de belastingplichtige werkt en bijgevolg enkel kan worden toegejuicht. 

Het bedrag waarboven elk gebruik geacht wordt privégebruik te zijn (6,5 euro belwaarde en 1,5 gigabyte per maand in het geval dat werd voorgelegd aan de minister), dient wel te worden vastgesteld overeenkomstig ernstige normen en criteria en dient derhalve overeen te stemmen met de werkelijkheid. Zo werd in het verleden reeds in tegenovergestelde zin door de rulingcommissie beslist dat een bepaalde regeling niet als ‘realistisch’ beschouwd kon worden, omdat uit de feiten bleek dat over het voorbij jaar de vastgelegde bedragen niet door de personeelsleden werden overschreden en er dus nooit privéfacturatie had plaatsgevonden.

7 gevolgen van een foutieve inschrijving
Het belang van een correcte KBO-inschrijving anno 2019
Elke onderneming heeft zijn unieke inschrijving in de KBO, vaak wordt echter vergeten deze inschrijving up-to-date te houden. Dit kan onaangename gevolgen hebben. ​De Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) is een register van de FOD Economie waarin alle basisgegevens van ondernemingen en hun vestigingseenheden verzameld zijn. Ze centraliseren de basisgegevens en vestigings
Is het nu 50% of 100% aftrekbaar?
Receptiekosten van een publicitair evenement slechts beperkt aftrekbaar
Volgens de letter van de wet (art. 53, 8° WIB) zijn beroepsmatig gedane receptiekosten slechts voor 50% aftrekbaar. Er bestaat sinds lange tijd discussie over de vraag of die aftrekbeperking ook geldt als de receptiekosten worden gemaakt in het kader van een publicitair evenement. Behouden deze kosten de aard van receptiekosten, ook als ze een publicitair doel hebben? Of vallen ze onder een
Juridisch is dit niet zo vanzelfsprekend
Herstructureren? Denk aan uw bestuursmandaten
Bij de herstructurering van vennootschappen komt heel wat kijken. Een element dat daarbij geregeld uit het oog wordt verloren betreft de bestuursmandaten die de overgenomen vennootschap waarneemt in een aantal andere vennootschappen. De vraag is wat het lot is van deze bestuursmandaten eens de besturende vennootschap verdwijnt ingevolge fusie of splitsing. In vele gevallen is het de bedo
Vanaf 1 jan 2020 enkel nog nieuwe formulieren
Nieuwe publicatieformulieren voor het Belgisch Staatsblad
Vennootschappen, verenigingen en stichtingen die teksten, zoals bv. oprichtingsaktes, benoemingen bestuurders etc., moeten neerleggen op de griffie van de ondernemingsrechtbank dienen hiervoor speciale formulieren te gebruiken. Op 30 april 2019 verscheen in het Belgisch Staatsblad het nieuwe Koninklijk Besluit van 29 april 2019 tot uitvoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
Dit jaar zal het vaker voorkomen dat er moet gereageerd worden
Voorstel van vereenvoudigde aangifte? Kijk goed na en reageer tijdig!
Reeds sinds enkele jaren zit het aantal voorstellen van vereenvoudigde aangifte in de lift. Dit jaar zullen meer dan 3,2 miljoen Belgen zo’n voorstel krijgen. Als er niets moet worden gewijzigd, moet u ook niet reageren. Maar als er toch iets moet worden aangepast (lees: de fiscus heeft onjuiste of onvolledige gegevens), dan moet u tijdig reageren. Dit jaar zal het&
Ook ondernemingen moeten nu uitdrukkelijk de procedure volgen
Belangenconflict in het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
Sinds 1 mei 2019 is het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) in werking getreden. Het WVV voorziet in een ruimere en strengere regeling inzake de belangenconflicten die zich mogelijks kunnen voordoen binnen een onderneming. De verruiming bestaat erin dat de bestuurders van coöperatieve vennootschappen, vzw’s&nb
Belangrijke tips bij een schenking
Enkele do’s en don'ts bij de bankgift
De bankgift is nog steeds een zeer geliefde techniek voor de overdracht van geld bij wijze van schenking. Dit is niet zo verwonderlijk aangezien de bankgift een geldige schenking geeft zonder (al te veel) formalisme en zonder schenkbelasting, indien deze volgens de regels van het spel wordt uitgevoerd. Toch zijn er enkele spelregels die roet in het eten dreigen te gooien, indien ze niet corre
Het verdere verloop van de relatie tussen het VK, de EU en de EER
Welke impact heeft de Brexit op uw vennootschapsbelasting?
Op vandaag hoort het Verenigd Koninkrijk (VK) nog steeds tot de Europese Unie (EU) evenals tot de Europese Economische Ruimte (EER). Intussen kreeg het VK namelijk tot ten laatste 31 oktober 2019 de tijd om de Brexit te realiseren. Dit betekent dan ook dat grensoverschrijdende transacties die met het VK worden verricht nog steeds binnen het toepassingsgebied van de Europese richtlijnen vallen. Na
Minder streng circulaire voor horecasector
Nieuw circulaire voor BTW tarief bij restaurant- en cateringdiensten
Op 1 januari 2010 werd het btw tarief voor restaurant- en cateringdiensten verlaagd naar 12%. Dit tarief geldt enkel voor het eten. De dranken (ook de niet-alcoholische en de koffie en thee) zijn nog onderworpen aan het standaard btw-tarief van 21%. De Administratie publiceerde op 23 december 2009 een toelichting waarin ze besprak hoe een enige prijs voor een menu (inclusief drank) voor het bepale
Wordt uw bestuurdersaansprakelijkheid eindelijk beperkt?
Bestuurdersaansprakelijkheid in het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
Wordt uw bestuurdersaansprakelijkheid eindelijk beperkt onder het nieuwe WVV? Het nieuw Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) werd, na een hobbelig parcours te hebben doorlopen, op 28 februari 2019 gestemd in de Kamer. Een van de meest in het oog springende vernieuwingen die het WVV doorvoert is de invoering van een beperking op de bestuurdersaansprakelijkheid in artikel 2:57. Va
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Word jij onze nieuwe collega?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief