Split bill-regeling kan een voordeel alle aard voor smartphone vermijden

Wanneer een werkgever aan een werknemer kosteloos een tablet, mobiele telefoon, telefoon- of data-abonnement ter beschikking stelt die gebruikt mag worden voor privédoeleinden, dan is dat een belastbaar voordeel van alle aard. Sinds begin dit jaar zijn er forfaitaire bedragen voor deze voordelen, maar in sommige gevallen kan een voordeel worden vermeden.

Forfaitaire voordelen alle aard vanaf 2018

Voor de meeste van dergelijke voordelen alle aard is een forfaitair bedrag vastgelegd. Tot voor kort bestond er voor de kosteloos ter beschikking gestelde tablet, mobiele telefoon, telefoon- of data-abonnement echter geen forfait. Deze voordelen dienden bijgevolg te worden gewaardeerd aan hun ‘werkelijke waarde’ in hoofde van de ontvanger. Het K.B. van 2 november 2017 heeft hier echter verandering ingebracht en volgende forfaits vastgelegd op jaarbasis die van toepassing zijn vanaf 1 januari 2018:

  • Kosteloos ter beschikking gestelde tablet of mobiele telefoon: 36 euro
  • Kosteloos ter beschikking gesteld telefoonabonnement (vast of mobiel): 48 euro
  • Kosteloos ter beschikking gestelde internetverbinding (vast of mobiel): 60 euro

Dit laatste bedrag van 60 euro per jaar is van toepassing, ongeacht het aantal toestellen dat gebruik kan maken van de internetaansluiting. 

Daar de bestaande forfaits (vnl. op gebied van sociale zekerheid) niet altijd als marktconform beschouwd konden worden, niet meer afgestemd waren op de werkelijkheid en er geen afstemming bestond tussen de verschillende instanties (zoals bijvoorbeeld tussen fiscus en sociale zekerheidsinstanties), drong een aanpassing zich op. Bovenstaande wijziging, samen met een aantal nieuwe (lagere) forfaits die van toepassing zijn vanaf 1 januari 2018, zorgt voor een harmonisatie en verduidelijking van de bestaande regels. 

Belangrijke opmerking hierbij is dat in sommige gevallen de bedragen moeten worden samengeteld. Zo zal het gratis ter beschikking stellen van een smartphone met data-abonnement en telefoonabonnement een  totaal voordeel alle aard ten belope van 144 euro opleveren.

Soms toch geen voordeel alle aard aan te rekenen

Als er enkel professioneel gebruik toegestaan is van de door de werkgever ter beschikking gestelde tools, dient er uiteraard geen voordeel alle aard te worden aangerekend. Indien er een systeem bestaat waarbij de werknemer het volledige privégebruik (vastgesteld volgens een realistisch systeem) ten laste neemt, dan dient er ook geen voordeel te worden aangegeven. Bij dergelijke split bill-regeling, zal de werkgever de kosten enkel ten laste nemen voor zover deze een welbepaalde limiet niet te boven gaan. Het bedrag dat de limiet overschrijdt, wordt rechtstreeks gefactureerd aan de ontvanger van het voordeel.

Deze laatste zienswijze werd recent bevestigd via het antwoord van de minister van Financiën op een mondelinge parlementaire vraag. Meer nog, de minister bevestigt niet enkel dat er in dergelijk geval geen belastbaar voordeel voor handen is voor het abonnement en de internetaansluiting, maar bovendien wordt er ook geen voordeel aangerekend voor het ter beschikking gestelde toestel. Dit werd in het verleden – toen er nog geen forfaits bestonden – ook reeds bevestigd door de rulingcommissie. Er wordt gesteld dat omdat in het voornoemde geval geen privégebruik van de smartphone meer ten laste is van de werkgever, er ook geen belastbaar voordeel voor het toestel zelf dient te worden aangerekend. 

Dit is op zich een verrassende, maar duidelijke uitspraak, die alleszins in het voordeel van de belastingplichtige werkt en bijgevolg enkel kan worden toegejuicht. 

Het bedrag waarboven elk gebruik geacht wordt privégebruik te zijn (6,5 euro belwaarde en 1,5 gigabyte per maand in het geval dat werd voorgelegd aan de minister), dient wel te worden vastgesteld overeenkomstig ernstige normen en criteria en dient derhalve overeen te stemmen met de werkelijkheid. Zo werd in het verleden reeds in tegenovergestelde zin door de rulingcommissie beslist dat een bepaalde regeling niet als ‘realistisch’ beschouwd kon worden, omdat uit de feiten bleek dat over het voorbij jaar de vastgelegde bedragen niet door de personeelsleden werden overschreden en er dus nooit privéfacturatie had plaatsgevonden.

Een kort overzicht
Wat te verwachten op (nationaal) btw-vlak?
Ondanks het feit dat velen onder ons nog in zomer(-vakantie)modus verkeren, staan we in dit artikel graag toch al eens even stil bij de btw-wijzigingen die we (mogelijks) in de nabije toekomst mogen verwachten. Het betreft hier een kort overzicht. Voor een diepgaandere toelichting kunnen jullie uiteraard steeds contact opnemen met ons btw-team.  Vouchers (1 januari 2019)  In juni 201
Afhankelijk van de aard en herhaling van de overtreding
Boeteschalen vastgelegd voor de niet-naleving van de transfer pricing documentatieplicht
Vanaf aanslagjaar 2017, meer bepaald sinds de inwerkingtreding van de verplichte transfer pricing documentatieplicht, werd onmiddellijk opgenomen dat er vanaf een tweede overtreding waarbij men niet voldoet aan de transfer pricing verplichtingen een boete kan opgelegd worden gaande  van 1.250 EUR tot 25.000 EUR (Artikel 445, §3 Wetboek Inkomstenbelastingen 1992). De schalen van de administra
Wat zijn de gevolgen?
Vlabel teruggefloten door Raad van State inzake de gesplitste verkrijging en inschrijving van blote eigendom en vruchtgebruik
Na een jarenlange betwisting tussen belastingplichtigen en Vlabel, heeft de Raad van State het standpunt van Vlabel vernietigd.
Er worden maar liefst 31 vragen beantwoord
FAQ rond de aftrek voor innovatie-inkomsten gepubliceerd
Op 26 juli 2018 publiceerde de FOD Financiën op Fisconet - u kan zich gratis registreren om de FAQ te raadplegen - de langverwachte FAQ met betrekking tot de aftrek voor innovatie-inkomsten. Sinds de wet van 9 februari 2017 tot invoering van de aftrek voor innovatie-inkomsten volgt aldus nu de eerste bijkomende commentaar bij de wetsbepalingen van art. 205/1 t.e.m. 205/4 Wetboek Inkomsten
De belangrijkste wijzigingen voor u opgelijst
Onroerende verhuur met btw | versie 2.0
Het wetsontwerp van 30 maart 2018 werd na advies van de Raad van State nog op diverse punten aangepast en op 31 juli 2018 ingediend bij het Parlement. Hieronder geven we de belangrijkste wijzigingen mee. Optie tot verhuring van gebouwen met btw  Basisvoorwaarden De basisvoorwaarden om de optie tot verhuur van een gebouw met btw te kunnen uitoefenen blijven ongewijzigd: Het moet g
Het verschil in behandeling wordt weggewerkt
VAA onroerende goederen: fiscus legt zich (voorlopig) neer bij rechtspraak
De FOD Financiën publiceerde op 15 mei 2018 een circulaire 2018/C/57 met betrekking tot de forfaitaire waardering van het voordeel van alle aard.
Een boeiende uiteenzetting rond MBI, opnieuw in oktober
Management Buy-In: spannend én uitdagend
Op Donderdag 7 juni organiseerde Moore Stephens Belgium in de Drongense S.M.A.K lounge, in samen werking met 3W Executive Interim Management alsook met onze partners Sherpa Law en het Business Coaches Network, een interactieve lezing omtrent Management Buy-In (MBI). Filip Van de Vliet kwam zijn persoonlijke Management Buy-In ervaring delen. Lars Raedschelders gaf meer duiding over de financieri
De vastgoedplanning verkeert in woelige wateren
Waardering vruchtgebruik: in volle (R)evolutie?
Er wordt de laatste jaren veel gezegd en geschreven over de waardering van vruchtgebruik en waar het fiscale schoentje knelt. Hieronder geven we een overzicht van de problematiek inzake waardering, de huidige tendensen  en  werpen we ook een blik op toekomstige vastgoedplanning. Waardering vruchtgebruik Waardering van vruchtgebruik: een wereld in verandering Vruchtgebruik is één
De 'use and enjoyment' regels concreet toegelicht
Goederenvervoer en daarmee nauw samenhangende diensten: nieuwe regels verduidelijkt in een circulaire
Op 31 oktober 2017 werd (oud) KB nr. 57, dat handelt over de plaats van de dienst voor goederenvervoerdiensten en daarmee samenhangende diensten, vervangen door een nieuw KB.  Dat KB trad in werking op 23 november 2017. Het verduidelijkt het oude KB deels en voert daarnaast een nieuwe regel in. Teneinde de (nieuwe) regels te verduidelijken en te bespreken, heeft de fiscus op 31 mei 2018 in da
Krachtlijnen
Belangrijke wijzigingen in de verplichtingen voor maatschappen
De op 27 april 2018 gepubliceerde wet over de hervorming van het ondernemingsrecht brengt een aantal wijzigingen aan in het wetboek van vennootschappen en in het wetboek van economisch recht. Deze nieuwe regelgeving treedt in werking op 1 november 2018. Ook voor de maatschappen zullen er  enkele regels wijzigen. Hoewel er nog verduidelijkingen zullen worden gepubliceerd, geven wij hieronder r
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief