De nieuwe pandwet: invoering van het bezitloos pand en uitbreiding van het eigendomsvoorbehoud

Per 1 januari 2018 trad de nieuwe pandwet in werking (de wet van 25 december 2016 houdende de wijziging van verscheidene bepalingen betreffende de zakelijke zekerheden op roerende goederen, B.S. 30 december 2016). Het wordt makkelijker om een pand te vestigen op roerende goederen dankzij de invoering van een pandregister en de werking van het eigendomsvoorbehoud wordt uitgebreid.

Bezitloos Pand en Pandregister
Een pand op roerende goederen was (behalve via pand op de handelszaak) enkel mogelijk door fysieke afgifte van dat goed. Hierdoor was dergelijk pand niet altijd eenvoudig inzetbaar. Dankzij de nieuwe pandwet kan een pand voortaan louter contractueel gevestigd worden op roerende lichamelijke goederen (inboedel, voorraden, machines,…), roerende onlichamelijke goederen of op een universaliteit (de handelszaak in zijn geheel). Een effectieve buitenbezitstelling is niet langer vereist. Elke schuldeiser-pandhouder kan zijn pandrecht registreren in het pandregister na aanmelding via E-ID en mits betaling van een retributie.

Vanaf de datum van registratie wordt het pandrecht tegenstelbaar aan derden en is van belang bij de afhandeling van rangconflicten tussen verschillende pandhouders. Concreet betekent dit dat een derde-koper van een verpand goed de schuldeiser-pandhouder in haar rechten moet respecteren zodat deze aangesproken kan worden door de pandhouder-schuldeiser, tenzij die derde-koper het goed te goeder trouw verwierf zonder kennis van het geregistreerde pand. Een derde-koper die handelt in het kader van zijn beroep of bedrijf kan zich niet op zijn eigen onwetendheid beroepen en zal dus het pandregister dus steeds moeten controleren. Latere wijzigingen, vernieuwingen, overdrachten, rangafstand of beëindiging van het pand moeten worden ingeschreven in het pandregister en zijn vrij te consulteren.

De retributies voor een inschrijving bedragen (in functie van de onderliggende schuldvordering):

  • van 20 tot 500 EUR voor de registratie van een eigendomsvoorbehoud een pand of de vernieuwing ervan in het pandregister;
  • van 12 tot 300 EUR voor de wijziging van de registratie van een pandrecht of een eigendomsvoorbehoud in het pandregister;
  • van 8 EUR tot 200 EUR voor de volledige verwijdering van de registratie van een pandrecht of een eigendomsvoorbehoud in het pandregister;

en

  • 10 EUR voor de registratie van een rangafstand of overdracht van een pand.
  • 5 EUR voor een raadpleging per zoekopdracht in het pandregister. 

Versterking zekerheidsfunctie eigendomsvoorbehoud
Het eigendomsvoorbehoud is een afspraak tussen partijen op basis waarvan de eigendom van een goed maar overgaat op het ogenblik van de volledige betaling van de prijs. Het eigendomsvoorbehoud was maar deels wettelijk geregeld bij een koop-verkoop in geval van faillissement, waardoor een verkoper soms toch met lege handen achterbleef. De wetgever opteert resoluut nu voor een algemene en uitgebreide wettelijke regeling. Voortaan is het zo dat:

  • een eigendomsvoorbehoud ingeroepen kan worden voor overeenkomsten van (onder meer) koop-verkoop, ruil, aanneming, lastgeving of inbreng;
  • dit zowel in geval van faillissement, bij collectieve schuldenregeling, vereffening of andere gevallen van samenloop;
  • een volgrecht voorzien werd: het eigendomsvoorbehoud is niet alleen van toepassing op het goed zelf, maar ook alle schuldvorderingen die uit het goed voortspruiten of in de plaats komen, en kan overgaan op de goederen waarin het oorspronkelijke goed verwerkt werd;
  • het eigendomsvoorbehoud uiterlijk voor de levering schriftelijk een schriftelijke basis dient te hebben (in de verkoopovereenkomst of geldende algemene voorwaarden). Als de koper een consument is, dan is het voorafgaandelijk expliciet akkoord van de koper vereist.
  • registratie van het eigendomsvoorbehoud in het pandregister mogelijk is tegen betaling van voormelde retributie. Vooral wanneer het betrokken roerend goed wordt verwerkt (geïncorporeerd) in een onroerend goed is de registratie in het pandregister van belang om het pandrecht te beschermen tegen de rechten van de hypothecaire schuldeiser. 

Conclusie
Schuldeisers krijgen via de nieuwe pandwet betere en efficiëntere tools in handen om hun schuldvorderingen veilig te stellen. Het zal van belang zijn om voortaan bij (belangrijke) transacties eerst het pandregister te raadplegen en bij het aangaan van een pand of eigendomsvoorbehoud dit tijdig te registreren in het pandregister.

7 gevolgen van een foutieve inschrijving
Het belang van een correcte KBO-inschrijving anno 2019
Elke onderneming heeft zijn unieke inschrijving in de KBO, vaak wordt echter vergeten deze inschrijving up-to-date te houden. Dit kan onaangename gevolgen hebben. ​De Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) is een register van de FOD Economie waarin alle basisgegevens van ondernemingen en hun vestigingseenheden verzameld zijn. Ze centraliseren de basisgegevens en vestigings
Is het nu 50% of 100% aftrekbaar?
Receptiekosten van een publicitair evenement slechts beperkt aftrekbaar
Volgens de letter van de wet (art. 53, 8° WIB) zijn beroepsmatig gedane receptiekosten slechts voor 50% aftrekbaar. Er bestaat sinds lange tijd discussie over de vraag of die aftrekbeperking ook geldt als de receptiekosten worden gemaakt in het kader van een publicitair evenement. Behouden deze kosten de aard van receptiekosten, ook als ze een publicitair doel hebben? Of vallen ze onder een
Juridisch is dit niet zo vanzelfsprekend
Herstructureren? Denk aan uw bestuursmandaten
Bij de herstructurering van vennootschappen komt heel wat kijken. Een element dat daarbij geregeld uit het oog wordt verloren betreft de bestuursmandaten die de overgenomen vennootschap waarneemt in een aantal andere vennootschappen. De vraag is wat het lot is van deze bestuursmandaten eens de besturende vennootschap verdwijnt ingevolge fusie of splitsing. In vele gevallen is het de bedo
Vanaf 1 jan 2020 enkel nog nieuwe formulieren
Nieuwe publicatieformulieren voor het Belgisch Staatsblad
Vennootschappen, verenigingen en stichtingen die teksten, zoals bv. oprichtingsaktes, benoemingen bestuurders etc., moeten neerleggen op de griffie van de ondernemingsrechtbank dienen hiervoor speciale formulieren te gebruiken. Op 30 april 2019 verscheen in het Belgisch Staatsblad het nieuwe Koninklijk Besluit van 29 april 2019 tot uitvoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
Dit jaar zal het vaker voorkomen dat er moet gereageerd worden
Voorstel van vereenvoudigde aangifte? Kijk goed na en reageer tijdig!
Reeds sinds enkele jaren zit het aantal voorstellen van vereenvoudigde aangifte in de lift. Dit jaar zullen meer dan 3,2 miljoen Belgen zo’n voorstel krijgen. Als er niets moet worden gewijzigd, moet u ook niet reageren. Maar als er toch iets moet worden aangepast (lees: de fiscus heeft onjuiste of onvolledige gegevens), dan moet u tijdig reageren. Dit jaar zal het&
Ook ondernemingen moeten nu uitdrukkelijk de procedure volgen
Belangenconflict in het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
Sinds 1 mei 2019 is het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) in werking getreden. Het WVV voorziet in een ruimere en strengere regeling inzake de belangenconflicten die zich mogelijks kunnen voordoen binnen een onderneming. De verruiming bestaat erin dat de bestuurders van coöperatieve vennootschappen, vzw’s&nb
Belangrijke tips bij een schenking
Enkele do’s en don'ts bij de bankgift
De bankgift is nog steeds een zeer geliefde techniek voor de overdracht van geld bij wijze van schenking. Dit is niet zo verwonderlijk aangezien de bankgift een geldige schenking geeft zonder (al te veel) formalisme en zonder schenkbelasting, indien deze volgens de regels van het spel wordt uitgevoerd. Toch zijn er enkele spelregels die roet in het eten dreigen te gooien, indien ze niet corre
Het verdere verloop van de relatie tussen het VK, de EU en de EER
Welke impact heeft de Brexit op uw vennootschapsbelasting?
Op vandaag hoort het Verenigd Koninkrijk (VK) nog steeds tot de Europese Unie (EU) evenals tot de Europese Economische Ruimte (EER). Intussen kreeg het VK namelijk tot ten laatste 31 oktober 2019 de tijd om de Brexit te realiseren. Dit betekent dan ook dat grensoverschrijdende transacties die met het VK worden verricht nog steeds binnen het toepassingsgebied van de Europese richtlijnen vallen. Na
Minder streng circulaire voor horecasector
Nieuw circulaire voor BTW tarief bij restaurant- en cateringdiensten
Op 1 januari 2010 werd het btw tarief voor restaurant- en cateringdiensten verlaagd naar 12%. Dit tarief geldt enkel voor het eten. De dranken (ook de niet-alcoholische en de koffie en thee) zijn nog onderworpen aan het standaard btw-tarief van 21%. De Administratie publiceerde op 23 december 2009 een toelichting waarin ze besprak hoe een enige prijs voor een menu (inclusief drank) voor het bepale
Wordt uw bestuurdersaansprakelijkheid eindelijk beperkt?
Bestuurdersaansprakelijkheid in het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
Wordt uw bestuurdersaansprakelijkheid eindelijk beperkt onder het nieuwe WVV? Het nieuw Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) werd, na een hobbelig parcours te hebben doorlopen, op 28 februari 2019 gestemd in de Kamer. Een van de meest in het oog springende vernieuwingen die het WVV doorvoert is de invoering van een beperking op de bestuurdersaansprakelijkheid in artikel 2:57. Va
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Word jij onze nieuwe collega?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief