Europa kondigt grootse btw-hervorming aan: eerste wijzigingen in werking vanaf 1 januari 2019

Vanuit het besef dat het huidige btw-systeem niet meer aangepast is aan de steeds sneller evoluerende digitale en mobiele economie, ijvert de Europese Commissie sinds jaren voor een diepgaande modernisering van het btw-stelsel. Een grondige studie en zoektocht naar de manier waarop dit concreet vorm kon gegeven worden, resulteerden in december 2016 in een voorstel van de Commissie waarin vereenvoudiging, fraudebestendigheid en toegankelijkheid voor de ondernemer voorop staan. Dit voorstel wordt het ‘VAT Action Plan’ genoemd. De hervorming is opgebouwd rond een viertal grote pijlers en zal gefaseerd in werking treden, te beginnen vanaf 2019 om ergens rond 2021 in haar definitieve vorm in werking te treden.

Op 5 december 2017 werd al een pakket maatregelen goedgekeurd door ECOFIN waarbij een eerste set van regels omtrent e-commerce vanaf 1 januari 2019 in werking zal treden. Het verminderen van de administratieve lasten voor de (kleinere) bedrijven is hierbij één van de belangrijkste aandachtspunten.

Wat verandert er concreet vanaf 1 januari 2019 in het kader van elektronische, telecom- en communicatiediensten in een B2C-context?
Langs elektronische weg verrichte diensten voor particulieren en andere niet-btw plichtige afnemers worden volgens de btw lokalisatieregels geacht plaats te vinden in het land waar de ontvanger zijn woonplaats of gebruikelijke verblijfplaats heeft. Op deze diensten zal met ander woorden btw moeten geheven worden in het land waar de particuliere klant zijn woonplaats heeft. Dezelfde regel geldt voor telecom- en omroepdiensten.

Bijvoorbeeld: indien men als Belgische onderneming e-books of gedigitaliseerde software verkoopt aan particulieren gevestigd in Frankrijk, Spanje en Nederland, betekent dit dat men in elk van die landen een btw-nummer moet hebben om de lokale btw aldaar te kunnen voldoen. Dit is in principe zo vanaf de eerste handeling die men stelt.

Om een lokale btw-registratie in elke Europese lidstaat te vermijden, kan men als Europese dienstverrichter gebruik maken van de MOSS-regeling (= Mini One Stop Shop). Dit is een vereenvoudigde regeling waarbij men als dienstverrichter via één elektronische kwartaalaangifte, in te dienen in de lidstaat van vestiging, de btw kan afdragen die in elke lidstaat verschuldigd is.

Hoewel de MOSS een vereenvoudiging is, kan niet ontkend worden dat ondernemers toch met een heleboel administratieve verplichtingen worden geconfronteerd. Ondernemingen die verder willen kijken dan hun landsgrenzen worden dus geconfronteerd met bijkomende kosten, hetgeen vooral een barrière vormt voor de kleinere ondernemingen.

Plaatsbepaling – drempel € 10.000
Met een vergemakkelijking en vereenvoudiging van de e-commerce in het achterhoofd, zal vanaf 1 januari 2019 een nieuwe drempel van € 10.000 worden ingevoerd.

Zolang deze drempel niet overschreden is in het huidige en vorige kalenderjaar, mag de dienstverrichter op langs elektronische weg verrichte diensten, telecom- en communicatiediensten, aan particulieren de btw van zijn land van vestiging aanrekenen. Hij zal zich dus niet onmiddellijk vanaf de eerste handeling moeten registreren in andere lidstaten of de MOSS moeten toepassen.

Pas vanaf het overschrijden van een omzet van € 10.000 zal men btw moeten aanrekenen van het land van de woonplaats van de ontvanger. Dit zal onmiddellijk moeten gebeuren voor de rest van het kalenderjaar en het daaropvolgende kalenderjaar. Let erop dat voor het bepalen van de jaardrempel van € 10.000 de desbetreffende diensten aan particulieren in alle EU lidstaten moeten opgeteld worden. Het is uiteraard mogelijk om reeds vanaf de eerste dienst btw van het land van de woonplaats van de klant aan te rekenen.

Let erop dat deze vereenvoudiging niet geldt voor niet-EU ondernemingen. Zij zullen vanaf de eerste euro btw moeten aanrekenen van het land van de particuliere koper.

Indien we het voorbeeld hierboven hernemen, zou de Belgische dienstverrichter Belgische btw op zijn diensten kunnen aanrekenen, totdat hij gedurende een bepaald jaar de drempel van € 10.000 overschrijdt voor al zijn diensten aan de Franse, Spaanse en Nederlandse particuliere klanten tezamen. Vanaf de dienst waarbij de drempel van € 10.000 wordt overschreden, dient hij zich in elke lidstaat voor btw te registreren dan wel een MOSS aangifte in te dienen.

Indien een Zwitserse onderneming dezelfde diensten zou verrichten, dient deze zich in Frankrijk, Spanje en Nederland te identificeren voor btw doeleinden vanaf de eerste euro die hij aanrekent.

Bewijs woonplaats afnemer – slechts 1 bewijselement nodig
De woonplaats of gebruikelijke verblijfplaats van een particulier is het beslissende criterium dat bepaalt in welk land btw wordt geheven. Het is de verantwoordelijkheid van de dienstverrichter om de juiste btw aan te rekenen, en dus te weten in welk land de klant zijn woonplaats heeft.

Stel dat een particulier vanop zijn hotelkamer op zijn vakantiebestemming  een muziekbestand aankoopt en download. De dienstverrichter dient hierop de btw aan te rekenen van het land waarin de particuliere koper woont. Het is dus aan de dienstverrichter om deze op één of andere manier zien te achterhalen.

Omdat het niet steeds gemakkelijk is om te achterhalen waar de woonplaats van een particuliere koper zich bevindt, heeft de Uitvoeringsverordening nr. 282/2011 van 15 maart 2011 hieromtrent een aantal vermoedens ingevoerd. Zo geldt bijvoorbeeld het vermoeden dat bij het afnemen van een langs elektronische weg verrichte dienst via een WIFI-hotspot, hotellobby, internetcafé,… waarbij men fysiek op die plaats aanwezig moet zijn, de afnemer op die fysieke plaats zijn woonplaats heeft.

In niet-specifiek aangehaalde gevallen, kan de dienstverrichter de woonplaats of gebruikelijke verblijfplaats van zijn klant bewijzen aan de hand van twee afzonderlijke, niet-tegenstrijdige bewijsstukken (zoals bijvoorbeeld factuuradres, IP adres, bankgegevens, mobiele landencode van een SIM kaart,…). Vanaf 2019 zullen er niet twee, maar voortaan slechts één bewijselement nodig zijn om de woonplaats van zijn koper aan te tonen, althans voor zover de jaaromzet behaald voor elektronische, telecom- of omroepdiensten niet hoger is dan € 100.000.

Facturatieregels – lidstaat van identificatie
Voor handelingen in een internationale context bestaan regels die bepalen welke lidstaat bevoegd is voor de facturatieregels. De bevoegde lidstaat kan de inhoud, uitreikingstermijn en modaliteiten van de facturatie bepalen. Voor afstandsverkopen (=verkopen van goederen aan particulieren waarbij de verkoper zorgt voor het vervoer van de goederen naar een andere lidstaat) en voor langs elektronische weg verrichte diensten, telecom- en oproepdiensten, is de lidstaat waar de klant gevestigd is of zijn woonplaats heeft, bevoegd. Dit betekent dat de dienstverrichter de facturatieregels van het land van zijn particuliere klant moet eerbiedigen, en bijgevolg ook met verschillende regelgevingen, naar gelang de woonplaats of vestigingsplaats van de klant, moet rekening houden.

Vanaf 1 januari 2019 treedt hier een vereenvoudiging in werking en zal de leverancier of dienstverrichter in de hierboven bedoelde gevallen enkel met de facturatieregels van zijn eigen lidstaat van vestiging moeten rekening houden.

Ondernemingen buiten de EU gevestigd – MOSS regeling
Voor ondernemingen buiten de EU gevestigd die langs elektronische weg verrichte diensten, telecom- en communicatiediensten verrichten voor particulieren gevestigd in Europa, geldt een vereenvoudigingsregeling gelijkaardig aan de MOSS regeling zoals hierboven beschreven. Deze regeling vermijdt dat zij zich in elke EU lidstaat moeten registreren waar zij met particuliere klanten werken, en zorgt ervoor dat zij zich slechts in 1 lidstaat moeten registeren voor de btw.

Echter kunnen ondernemingen die buiten de EU gevestigd zijn, maar om één of andere reden wel reeds over een btw-nummer in een lidstaat beschikken, geen gebruik maken van de huidige MOSS- regeling. Zij vallen bijgevolg uit de boot en zien zich verplicht om in alle lidstaten waar zij btw moeten aanrekenen, een btw-nummer aan te vragen. Om aan dit probleem tegemoet te komen, zullen niet EU ondernemingen met een EU btw-nummer vanaf 1 januari 2019 niet langer uitgesloten zijn van de MOSS regeling.

Te verwachten wijzigingen  tegen 2021
Naast de hierboven omschreven wijzigingen, met een focus op online diensten, liggen er nog een heleboel andere voorstellen op de plank. Zo is het de bedoeling dat de MOSS regeling vanaf 1 januari 2021 verder uitgebreid zal worden naar de grensoverschrijdende verkoop van goederen (vb. de webshops) en zullen de huidige drempels voor verkopen op afstand afgeschaft worden. Voor verkoopplatformen van goederen zullen nieuwe btw regels gelden en op vlak van tarifering kunnen we ons aan een grondige hervorming verwachten. Verder zal de vrijstellingsdrempel van € 22 voor invoer van kleine zendingen worden afgeschaft en zal ook hier van een MOSS aangifte gebruik kunnen gemaakt worden. Op deze latere wijzigingen zal in een toekomstige editie verder worden ingegaan.

Ook de ongelijke behandeling wordt onder de loep genomen
Voordeel alle aard bewoning: hoe anticiperen op het hoger of lager scenario?
De discriminatie met betrekking tot het voordeel van alle aard voor huisvesting is al meermaals aan bod gekomen. Meer bepaald betreft dit de ongelijke behandeling van dezelfde voordelen als het gaat om een terbeschikkingstelling door een eenmanszaak dan wel een terbeschikkingstelling door een rechtspersoon. In de meest voorkomende gevallen is het voordeel vanwege een vennootschap fiscaal zomaar ev
Om zo financiële last te verminderen
Starterskorting op sociale bijdragen voor zelfstandigen
De starterskorting is een onderdeel van het zomerakkoord en is ingegaan op 1 april 2018. Via deze weg wil de regering de financiële last van startende zelfstandigen, die bij het begin van hun activiteit vaak lage inkomsten hebben, verminderen en zo het ondernemerschap stimuleren.  Welke zelfstandigen komen in aanmerking?  De kortingsmaatregel geldt voor alle startende zelfstandigen
Een volledig overzicht
Uw woonlening in de aangifte personenbelasting aanslagjaar 2018
Het nieuwe aangifteformulier in de personenbelasting voor aanslagjaar 2018 is inmiddels gepubliceerd en dus is het hoog tijd om na te gaan hoe u uw woonlening correct kan invullen in uw aangifte personenbelasting. De grootste wijziging in 2017 heeft zich voorgedaan in de woonfiscaliteit van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De overige gewesten hebben een status quo gehanteerd tegenover vorig jaa
Het doolhof in de personenbelasting overzichtelijker gemaakt
De aangifte in de personenbelasting: wijzigingen in het formulier voor aanslagjaar 2018
Op 6 april 2018 werd het model van het aangifteformulier voor de personenbelasting met betrekking tot aanslagjaar 2018 gepubliceerd. 
Revolutionair arrest
Belgische administratie wordt teruggefloten: exit “subject-to-tax clause”?
Het Hof van Cassatie heeft op 25 januari 2018 een opmerkelijke uitspraak gedaan in het kader van de toewijzing van heffingsbevoegdheid voor beroepsinkomen in een internationale context. De betwisting Concreet handelde de zaak over het beroepsinkomen verkregen door een professionele wielrenner. In de periode 2007-2009 was de wielrenner door een Belgische werkgever tewerkgesteld en nam hij deel
We bekijken de krachtlijnen van deze hervorming
Na het nieuwe erfrecht volgt de ‘ingrijpende’ verlaging van de erfbelasting… of nog niet?
In navolging van de erfrechthervorming werd ook een aanpassing van de erfbelasting aangekondigd door de Vlaamse regering. 
Breaking news
Verhuur met btw mogelijk vanaf 1 oktober 2018
Het kabinet van Minister Van Overtveldt heeft meegedeeld dat de btw-regels inzake onroerende verhuur vanaf 1 oktober 2018 worden gewijzigd. Dit weekend zou hierover binnen de regering en in het kader van de begrotingscontrole een akkoord zijn bereikt. Dit voorstel lag al op tafel bij het zomerakkoord, maar heeft toen de eindmeet niet gehaald. Deze nieuwe regelgeving kan enkel maar worden toegej
Een pand vestigen op roerende goederen wordt makkelijker
De nieuwe pandwet: invoering van het bezitloos pand en uitbreiding van het eigendomsvoorbehoud
Per 1 januari 2018 trad de nieuwe pandwet in werking. Het wordt makkelijker om een pand te vestigen op roerende goederen dankzij de invoering van een pandregister.
De gevolgen voor vennootschappen
Btw op eigen werk in onroerende staat: wetswijziging toegelicht
Op 29 november 2017 werd het BTW – Wetboek gewijzigd op enkele punten. Op 12 februari heeft de administratie deze wetswijziging toegelicht (Circulaire 2018/C/20). In dit artikel willen we even stilstaan bij de gevolgen van de wetswijziging voor vennootschappen die hun eigen bedrijfsgebouw oprichten of hieraan zelf herstellings-, onderhouds- of reinigingswerken uitvoeren. Vroegere situatie Wa
Een interessante manier om kapitaal voordeliger te verkrijgen?
De Belgische fiscale behandeling van de afkoop van Nederlandse pensioenen in eigen beheer
Nog net voor het einde van het jaar heeft de belastingadministratie eindelijk de knoop doorgehakt en een circulaire gepubliceerd.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief