Het UBO-register: nieuwe informatieverplichtingen op komst voor het bestuursorgaan van uw vennootschap

Door invoeging van artikelen 14/1 en 14/2 in het Wetboek van vennootschappen zijn alle vennootschappen er voortaan toe gehouden toereikende, accurate en actuele informatie over hun "uiteindelijke begunstigden" (ook wel “Ultimate Beneficial Owner” of “UBO” genoemd) in te winnen en bij te houden en te registreren in het nieuwe “UBO-register”: een centraal register waarin gegevens worden opgenomen over vennootschappen en hun achterliggende natuurlijke personen.

In het kader van de niet-aflatende aandacht van de Europese regelgever voor de strijd tegen witwas en de financiering van terrorisme, werden voormelde bepalingen ingevoerd door de wet van 18 september 2017, als omzetting van de vierde anti-witwasrichtlijn (Richtlijn 2015/849) naar Belgisch recht. Alleen de nieuwe verplichtingen voor vennootschappen naar Belgisch recht worden hieronder toegelicht. Vergelijkbare verplichtingen voor internationale vzw’s, stichtingen, trusts en andere juridische entiteiten die vergelijkbaar zijn met trusts worden buiten beschouwing gelaten.

Toereikend, accuraat en actueel en op straffe van een geldboete

Om een correcte aanleg van het UBO-register mogelijk te maken, zijn de leden van het bestuursorgaan van elke vennootschap naar Belgisch recht -ongeacht de rechtsvorm-, verplicht om toereikende en accurate informatie in te winnen, bij te houden en deze informatie up to date te houden over hun uiteindelijke begunstigden en de door hen gehouden economische belangen.

Een “uiteindelijke begunstigde” wordt gedefinieerd als:

“de natuurlijke persoon die de uiteindelijke eigenaar is van of zeggenschap heeft over de cliënt of de lasthebber van de cliënt en/of de natuurlijke persoon voor wiens rekening een verrichting wordt uitgevoerd of een zakelijke relatie wordt aangegaan” ( zie ook art. 4, eerste lid, 27° wet van 18 september 2017).

Voor vennootschappen zijn dit meer bepaald:

  1. de natuurlijke personen die rechtstreeks of onrechtstreeks een toereikend percentage van de stemrechten of van het eigendomsbelang in de vennootschap houden. Daarbij geldt een belang van meer dan 25% van de stemrechten, van de aandelen of van het kapitaal van de vennootschap, rechtstreeks of onrechtstreeks aangehouden, alleen of samen met anderen, als indicatie van een toereikend percentage van de stemrechten of van het eigendomsbelang;
  2. de natuurlijke personen die via andere middelen zeggenschap hebben over de vennootschap; en
  3. de natuurlijke personen die behoren tot het “hoger leidinggevend personeel”, indien na uitputting van alle mogelijke middelen geen van de personen als bedoeld onder (i) of (ii) is geïdentificeerd, of indien er enige twijfel bestaat of de geïdentificeerde persoon of personen de uiteindelijke begunstigde(n) is/zijn.  “ (zie ook art. 4, eerste lid, 27°, a) van de wet van 18 september 2017).

Van alle uiteindelijk begunstigden dient minstens volgende informatie verzameld te worden: de naam, de geboortedatum, de nationaliteit en het adres van de uiteindelijke begunstigde en de aard en omvang van het door de uiteindelijke begunstigde gehouden economisch belang.
Deze informatie dient binnen een termijn van één maand na kennisname elektronisch geregistreerd te worden in het UBO-register.

Blijven de leden van het bestuursorgaan in gebreke hieraan te voldoen, dan stellen zij zich bloot aan een geldboete van 50 tot 5.000,00 euro(zie art. 14/2 W.Venn.).
Daarnaast moeten voormelde gegevens ook worden verstrekt worden aan de waslijst aan economische spelers die onderworpen zijn aan de verplichtingen uit de wet van 18 september 2017 én die “cliëntonderzoeksmaatregelen moeten toepassen (kredietinstellingen, verzekeringsondernemingen, notarissen, gerechtsdeurwaarders, externe accountants, …..).

Voorlopig niet uitvoerbaar

Vooralsnog blijven deze nieuwe verplichtingen praktisch onuitvoerbaar aangezien het nodige koninklijk besluit op zich laat wachten en dit naar alle verwachtingen maar in de loop van het derde kwartaal van 2018 in werking zal treden.

In dat besluit zullen alle werkingsmodaliteiten van het UBO-register worden opgenomen, zoals:

  1. wie toegang zal hebben tot de informatie in het UBO-register en volgens welke modaliteiten die toegang zal plaatsvinden;
  2. welke afwijkingen er bestaan opdat de gegevens in het UBO-register niet of slechts gedeeltelijk toegankelijk zouden zijn;
  3. welke controles zullen uitgeoefend worden in het kader van de verplichting om gegevens aan het UBO-register over te maken;
  4. op welke manier de - aan het UBO-register overgemaakte - gegevens zullen beveiligd en verwerkt worden;

Praktisch

Een voorzichtig en vooruitziend bestuurder kan in afwachting van de inwerkingtreding van het koninklijk besluit zich al voorbereiden op voormelde verplichtingen door:

  1. te zorgen voor een wettelijke vertegenwoordiger of een gevolmachtigde met een e-ID die de informatie via het elektronische platform MyMinFin in naam van de vennootschap kan invullen;
  2. te beschikken over nauwkeurige en uitvoerige informatie over de uiteindelijke begunstigden van de vennootschap en van alle juridische entiteiten waarvan de uiteindelijke begunstigden gebruikmaken om zeggenschap over uw organisatie uit te oefenen;
  3. te beschikken over bewijsstukken waaruit blijkt dat de informatie toereikend, accuraat en actueel is;
  4. te zorgen voor procedures binnen de vennootschap zodat elke wijziging in de informatie over uw uiteindelijke begunstigden binnen de maand aan het UBO-register wordt overgemaakt.
Een geliefde controlestructuur
De almachtige zaakvoerder van een burgerlijke maatschap : altijd fictie geweest ?
De burgerlijke maatschap is al lang een geliefde controlestructuur bij vermogensplanners. In veel gevallen willen schenkers hun vermogen niet volledig uit handen geven en wensen zij toch nog een zekere controle te behouden over hetgeen ze schenken. Zeker bij de overdracht van familiale vennootschappen willen de schenkers (vaak ouders of familieleden) nog steeds zeggenschap houden over de gang van
Het fiscale kader
Subsidies in de vennootschap: vrijgesteld of niet?
In het artikel van onze collega’s van Strategy en Operations werden kort enkele subsidies omschreven. Ze gaven daarbij aan u en uw vennootschap te kunnen bijstaan voor wat betreft subsidiebegeleiding van A tot Z.1In het kader hiervan bespreken we graag het fiscale kader rond subsidies: hoe worden de ontvangen subsidies fiscaal behandeld binnen de vennootschap? Zijn deze subsidies vrijgestel
Recht op btw-aftrek mogelijk voor kosten gemaakt bij de aankoop van aandelen
Het Ryanair arrest
Ook recht op btw-aftrek mogelijk voor kosten gemaakt bij de aankoop van aandelen indien koop finaal niet (volledig) plaatsvindt Het Europees Hof van Justitie bevestigde recent dat de btw over kosten gemaakt met betrekking tot de verwerving van aandelen aftrekbaar kan zijn, zélfs indien de verwerving uiteindelijk niet (volledig) wordt verwezenlijkt. Hiermee bevestigt het Hof van Justitie opnieu
Het kan een groter fiscaal voordeel opleveren
De investeringsaftrek: een illustratie van de opties
Ondernemingen en natuurlijke personen krijgen de mogelijkheid om hun belastbare winst te verminderen met een deel van de aanschaffings- of beleggingswaarde van investeringen.
Waardering vruchtgebruik
Nu ook klopjacht op verkoop van vruchtgebruik?
In voorgaande edities is al geschreven over de waardering van het vruchtgebruik bij de verwerving van onroerende goederen, maar er duiken de laatste tijd ook regelmatig berichten op over controles op de waardering van het vruchtgebruik bij de doorverkoop. De rechtspraak heeft echter tot nu toe het standpunt van de belastingplichtige gevolgd. Situatieschets Er is sinds enkele jaren heel wat te
De arbeidsmarkt van de toekomst
Flexibel onbelast (bij)verdienen
In België kennen we drie wettelijke sociale statuten, (i) de werknemer, (ii) de zelfstandige en (iii) de ambtenaar. Evenwel wordt vaak de vraag gesteld of deze opdeling nog afgestemd is op de snel evoluerende arbeidsmarkt waarin flexibiliteit vereist wordt en er heel wat mensen kiezen voor een ‘freelance–statuut’ of verscheidene statuten wensen te combineren. Voka pleitte in dit kader re
Vlabel spreekt verzoenende taal
Zorgt de daling van de Vlaamse verkooprechten voor een stijging van de kosten bij aankoop vruchtgebruik?
De recente tariefdaling (naar 7,00%) voor aankopen van gezinswoningen gaat gepaard met een aantal voorwaarden. Zo moet de koper een natuurlijk persoon zijn.
Belangrijke gevolgen voor burgerlijke vennootschappen en tijdelijke handelsvennootschappen
Hervorming van het ondernemingsrecht
De wet van 15 april 2018 houdende hervorming van het ondernemingsrecht treedt in werking op 1 november 2018. Deze wet introduceert een nieuw en ruim begrip “onderneming”. Hieronder worden enkele in het oog springende gevolgen toegelicht.  De burgerlijke vennootschap verdwijnt  Vanaf 01 november 2018 verdwijnt het onderscheid tussen de burgerlijke en de handelsvennootschap uit het
Wat zijn de gevolgen?
Vlabel teruggefloten door Raad van State inzake de gesplitste verkrijging en inschrijving van blote eigendom en vruchtgebruik
Na een jarenlange betwisting tussen belastingplichtigen en Vlabel, heeft de Raad van State het standpunt van Vlabel vernietigd.
Beperking van het aantal vennootschapsvormen
Help, mijn vennootschapsvorm bestaat binnenkort niet meer!
Het WVV is op komst Op 4 juni 2018 werd het “wetsontwerp tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen” ingediend in de kamer, waarmee we aan de vooravond staan van de grootste hervorming van het vennootschapsrecht sinds de invoering van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen de dato 30 november 1935. Deze grondige hervorming van het vennootschapsrecht g
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief