Management Buy-In: spannend én uitdagend

Op Donderdag 7 juni organiseerde Moore Stephens Belgium in de Drongense S.M.A.K lounge, in samen werking met 3W Executive Interim Management alsook met onze partners Sherpa Law en het Business Coaches Network, een interactieve lezing omtrent Management Buy-In (MBI).

Filip Van de Vliet kwam zijn persoonlijke Management Buy-In ervaring delen. Lars Raedschelders gaf meer duiding over de financiering en juridische aspecten van een MBI. 

Wat is Management Buy-In?

Een MBI is een vorm van bedrijfsovername waarbij een ervaren manager of ondernemer van buiten de onderneming, alleen of met een team, een geheel of een gedeeltelijk belang verwerft in een bestaande onderneming. De nieuwe eigenaar neemt vervolgens zelf de leiding in handen.

Filip is een 50-jarige ingenieur scheikunde met een mooi cv. Begin 2017 besloot Filip om zich met volledige toewijding op het MBI-project te storten. “MBI is niet zomaar iets dat je kan doen tussen de soep en de patatten”, weet Filip. 18 maanden later is hij medemanaging partner van het Business Coaches Network. Maar hoe is dit proces verlopen?

                           

Een goede voorbereiding is cruciaal

“Eens ik besloten had ervoor te gaan, komt het er op neer om het juiste bedrijf te vinden. Ga je voor een klein stuk van een groot bedrijf of voor 100% van een klein bedrijf? Het is heel belangrijk hiervoor grondig je huiswerk te maken en je netwerk te betrekken“, verduidelijkt Filip. “Er zijn verschillende manieren om in contact te komen met MBI-projecten, maar een eigen analyse en een proactieve benadering zorgen voor een grotere kans op slagen.

”Volgens Filip is een MBI ook niet voor iedereen weggelegd. Zes cruciale voorwaarden om aan een MBI te starten zijn geduld, uithouding, lef, ondernemingszin, managementervaring en beschikbare fondsen. Ook is het voor de betrokken partijen belangrijk dat hun ego niet te groot is. “Je moet water bij de wijn kunnen doen of het wordt een onmogelijke uitdaging”, volgens Filip.

Je wil de sprong wagen! Maar wat nu? Een MBI is een multidisciplinaire oefening. Zo komen er verschillende rechtstakken bij te pas maar ook zijn er de bancaire en operationele aspecten. Het is belangrijk het juiste ‘deal team’ samen te stellen. Geen enkele MBI verloopt via dezelfde manier dus bestaat er geen standaardcontract.

Financiering: geen sinecure

Ook de financiering dient een weloverwogen keuze te zijn. Een louter private aankoop is zelden aangewezen. Je kan namelijk enkel het interestgedeelte aftrekken voor je persoonlijke belastingen. Hierdoor zit je met een grote fiscale lekkage waardoor je een heel grote omzet moet draaien. Bij een aankoop via holding is een cashdeviatie vereist. In de praktijk gaat men hier soms te licht over met weinig aandacht voor de fiscale consequenties. Er dient een uitgekiend plan opgesteld te worden dat rekening houdt met enorm veel (gekende en minder gekende) technische voorwaarden.

Voor het comfort van de overname en de overnemer is er ook de mogelijkheid dit te doen in combinatie met ‘debt push down’. Dit betekent dat de financiering van de overname gebeurt met middelen van de target. “Het is geen eenvoudig proces, maar het maakt de overdracht juridisch en financieel wel veel eenvoudiger” legt Lars uit. Voor de uitgebreide technische uitleg verwijzen we u graag naar de slides.

Het onderhandelingsproces

                                                        

Naarmate het onderhandelingsproces vordert, stijgt ook de aansprakelijkheid. Zoals duidelijk blijkt uit bovenstaande tabel. Daarom is het cruciaal om een goede letter of intent (LOI) op te stellen. Deze bevat de voorwaarden waarvoor partij(en) bereid is/zijn om onderhandelingen voort te zetten of om een overeenkomst aan te gaan. Het heeft een drieledig doel:

  • Uitlijnen van het overnameproces
  • Creëren van beschermingsmechanismen tijdens of bij afbreking van de onderhandeling
  • Limiteren van de risico’s op financieel vlak en/of tijdsverlies

Met een iets uitgebreidere LOI vermijdt je dus verrassingen en kosten achteraf.

Voor meer informatie omtrent Management Buy-In kan je de verschillende partners vrijblijvend contacteren. Wij helpen jou met plezier verder tijdens dit spannend maar uitdagend proces.

Interesse in MBI? Houd onze website in het oog om op de hoogte te blijven van ons aankomende event in oktober.

De vastgoedplanning verkeert in woelige wateren
Waardering vruchtgebruik: in volle (R)evolutie?
Er wordt de laatste jaren veel gezegd en geschreven over de waardering van vruchtgebruik en waar het fiscale schoentje knelt. Hieronder geven we een overzicht van de problematiek inzake waardering, de huidige tendensen  en  werpen we ook een blik op toekomstige vastgoedplanning. Waardering vruchtgebruik Waardering van vruchtgebruik: een wereld in verandering Vruchtgebruik is één
De 'use and enjoyment" regels concreet toegelicht
Goederenvervoer en daarmee nauw samenhangende diensten: nieuwe regels verduidelijkt in een circulaire
Op 31 oktober 2017 werd (oud) KB nr. 57, dat handelt over de plaats van de dienst voor goederenvervoerdiensten en daarmee samenhangende diensten, vervangen door een nieuw KB.  Dat KB trad in werking op 23 november 2017. Het verduidelijkt het oude KB deels en voert daarnaast een nieuwe regel in. Teneinde de (nieuwe) regels te verduidelijken en te bespreken, heeft de fiscus op 31 mei 2018 in da
Het verschil in behandeling wordt weggewerkt
VAA onroerende goederen: fiscus legt zich (voorlopig) neer bij rechtspraak
De FOD Financiën publiceerde op 15 mei 2018 een circulaire 2018/C/57 met betrekking tot de forfaitaire waardering van het voordeel van alle aard.
Krachtlijnen
Belangrijke wijzigingen in de verplichtingen voor maatschappen
De op 27 april 2018 gepubliceerde wet over de hervorming van het ondernemingsrecht brengt een aantal wijzigingen aan in het wetboek van vennootschappen en in het wetboek van economisch recht. Deze nieuwe regelgeving treedt in werking op 1 november 2018. Ook voor de maatschappen zullen er  enkele regels wijzigen. Hoewel er nog verduidelijkingen zullen worden gepubliceerd, geven wij hieronder r
UBO (Ultimate Beneficial Owner): de uiteindelijke begunstigden
Het UBO-register: nieuwe informatieverplichtingen op komst voor het bestuursorgaan van uw vennootschap
Door invoeging van artikelen 14/1 en 14/2 in het Wetboek van vennootschappen zijn alle vennootschappen er voortaan toe gehouden toereikende, accurate en actuele informatie over hun "uiteindelijke begunstigden" (ook wel “Ultimate Beneficial Owner” of “UBO” genoemd) in te winnen en bij te houden en te registreren in het nieuwe “UBO-register”: een centraal register waarin gegevens worde
De krachtlijnen op een rijtje
Onroerende verhuur met btw: vanaf 1 oktober 2018!
  Hoewel het nog maar een wetsontwerp is en dus nog onderhevig kan zijn aan wijzigingen, willen we toch al de krachtlijnen meegeven van de nakende revolutie in het btw landschap: onroerende verhuur met optie tot onderwerping aan btw. Historiek Van oudsher is de verhuur van onroerende goederen in principe vrijgesteld van btw (artikel 44 §3, 2° W.BTW). Er zijn slechts enkele, spe
De invoering van het huwelijksvermogensrecht
Einde van het finaal verrekenbeding of alsnog nieuw leven?
Over het finaal verrekenbeding is de laatste jaren al veel stof opgewaaid. Nadat het Hof van Cassatie in 2017 besliste in het voordeel van de belastingplichtige dat de vordering aftrekbaar was in het kader van de verschuldigde successierechten, heeft de Vlaamse decreetgever de fiscus een handje toegestoken door middel van een wetswijziging. 1. Wat is een finaal verrekenbeding en hoe werkt
Sneller systeemrisico's detecteren
Zonder Legal Entity Identifier doet uw bedrijf geen beurstransacties in 2018
Sinds 3 januari 2018 dient elke rechtspersoon die financiële instrumenten aan-of verkoopt te beschikken over een Legal Entity Identifier of kort LEI. 1. Legal Entity Identifier Een LEI is een unieke alfanumerieke code met 20 tekens waarmee elke juridische entiteit die actief is op de (al dan niet internationale) financiële markten op snelle wijze kan worden geïdentificeerd. De LEI st
Ook de ongelijke behandeling wordt onder de loep genomen
Voordeel alle aard bewoning: hoe anticiperen op het hoger of lager scenario?
De discriminatie met betrekking tot het voordeel van alle aard voor huisvesting is al meermaals aan bod gekomen. Meer bepaald betreft dit de ongelijke behandeling van dezelfde voordelen als het gaat om een terbeschikkingstelling door een eenmanszaak dan wel een terbeschikkingstelling door een rechtspersoon. In de meest voorkomende gevallen is het voordeel vanwege een vennootschap fiscaal zomaar ev
Om zo financiële last te verminderen
Starterskorting op sociale bijdragen voor zelfstandigen
De starterskorting is een onderdeel van het zomerakkoord en is ingegaan op 1 april 2018. Via deze weg wil de regering de financiële last van startende zelfstandigen, die bij het begin van hun activiteit vaak lage inkomsten hebben, verminderen en zo het ondernemerschap stimuleren.  Welke zelfstandigen komen in aanmerking?  De kortingsmaatregel geldt voor alle startende zelfstandigen

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief