Goed begonnen is half werk: Bereid uw organisatie voor op de go live van het UBO-register

Op 31 oktober 2018 gaat het register van uiteindelijke begunstigden (het “UBO-register”) live. In één van onze vorige nieuwsbrieven brachten we u een overzicht van het algemeen kader van dit UBO-register. Met het Koninklijk Besluit van 30 juli 2018, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 14 september 2018, werd dit register verder uitgewerkt. Wij overlopen voor u waar uw organisatie mee rekening moet houden. 

Is uw organisatie meldingsplichtig?
Alle vennootschappen (ongeacht de rechtsvorm), de (i)vzw’s, de stichtingen, de trusts, fiducieën en gelijkaardige juridische constructies moeten uiterlijk voor 31 maart 2019 de gegevens van hun UBO’s ingeven in het UBO-register via een applicatie die beschikbaar zal worden gemaakt op het ‘Myminfin’ platform. Burgerlijke maatschappen vallen m.a.w. ook onder deze regelgeving. U moet het UBO-register van uw organisatie jaarlijks bijwerken. Tussentijdse wijzigingen moeten binnen de maand worden doorgegeven. 

De leden van het bestuursorgaan, de fiduciebeheerder en de trustee zijn in de eerste plaats gemachtigd voor de invulling van het UBO-register. Zorg er dan ook voor dat de gegevens van de bestuurders van uw organisatie correct zijn opgenomen in de Kruispuntenbank der Ondernemingen. Daarnaast, zal u namens uw organisatie ook andere (externe) personen hiertoe kunnen machtigen. 

Wie zijn de UBO’s? 
Het is de bedoeling dat er voor iedere meldingsplichtige entiteit minstens 1 UBO kan worden opgenomen in het UBO-register. Om die reden worden de uiteindelijke begunstigden (“UBO’s”) trapsgewijs geïdentificeerd. 

Voor de vennootschappen:

  • natuurlijke personen die een ‘toereikend percentage van de stemrechten houden’. Het (on)rechtstreeks bezit van meer dan 25 procent van de stemrechten geldt daarbij als een indicatie van toereikend percentage. Bij een onrechtstreeks aandeelhouderschap moeten ook de gegevens van de tussenliggende vennootschappen of andere juridische entiteiten worden meegedeeld;
  • natuurlijke personen die via andere kanalen zeggenschap hebben over de vennootschap, bijv. op basis van afspraken opgenomen in een aandeelhoudersovereenkomst.
  • indien er via de twee bovenstaande methodes geen UBO kan worden aangeduid: de natuurlijke personen die behoren tot het hoger leidinggevend personeel. 

Voor de verenigingen en stichtingen:

  • de leden van de raad van bestuur;
  • de personen die gemachtigd zijn de (i)vzw of stichting te vertegenwoordigen, bijv. via een administratieve volmacht;
  • de personen belast met het dagelijks bestuur van de (i)vzw of stichting;
  • de stichters van een stichting;
  • de natuurlijke personen of, wanneer deze personen nog niet werden aangeduid, de categorie van natuurlijke personen in wier hoofdzakelijk belang de (i)vzw of stichting werd opgericht of werkzaam is;
  • elke andere natuurlijke persoon die via andere middelen uiteindelijke zeggenschap over de (i)vzw of stichting uitoefent. 

Voor de trusts, fiducieën en gelijkaardige juridische constructies:

  • de oprichter;
  • de fiduciebeheerder of trustee;
  • de eventuele protector;
  • de begunstigden van de fiducie of de trust, of wanneer deze nog niet werden aangeduid, de categorie van personen in wier hoofdzakelijk belang de fiducie of de trust werd opgericht of werkzaam is;
  • elke andere natuurlijke persoon die wegens het feit dat hij directe of indirecte eigenaar is of via andere middelen, uiteindelijke zeggenschap over de fiducie of de trust uitoefent. 

Welke gegevens moeten worden meegedeeld? 
Kort samengevat moet u van een UBO-natuurlijke persoon de naam, voornaam, geboortedatum, adres, nationaliteit, de categorie van UBO waartoe de betrokkene behoort, en (voor de vennootschappen) het percentage van het gehouden belang, dan wel het mandaat dat de betrokkene waarneemt binnen de entiteit, meedelen. Is de UBO niet de rechtstreekse eigenaar of begunstigde, maar via de omweg van één of meerdere juridische entiteiten, dan moeten bovendien de identificatiegegevens (maatschappelijke benaming, oprichtingsdatum, eventuele handelsbenaming, ondernemingsnummer, rechtsvorm, maatschappelijke zetel) van elk van deze juridische entiteiten worden meegedeeld. 

Een concreet voorbeeld: U heeft een onderneming met een sterk gespreid aandeelhouderschap, waarbij de voornaamste aandeelhouder een deelneming houdt van 15%. Er zijn geen bepalingen in een aandeelhoudersovereenkomst op basis waarvan een of meerdere aandeelhouders kunnen worden geïdentificeerd die een zeggenschap hebben op de vennootschap. De UBO’s van uw onderneming moeten gezocht worden onder het hoger leidinggevend personeel. Één van de bestuurders van uw onderneming neemt zijn bestuursmandaat waar via zijn managementvennootschap. U zal in het UBO-register zowel de gegevens van de natuurlijke persoon, als de managementvennootschap moeten registeren. Heel wat informatie zal wellicht al in uw bezit zijn. Is dit niet het geval, maakt u er best zo snel mogelijk werk van de ontbrekende informatie op te vragen bij de betrokkenen.

Zijn er sancties? 
In de eerste plaats moet er rekening worden gehouden met de algemene vennootschapsrechtelijke geldboete van 400 tot 40.000 euro. Daarnaast voorziet de specifieke wetgeving m.b.t. het UBO-register ook in administratieve boetes die kunnen variëren van 250 tot 50.000 euro. Deze worden, net als de vennootschapsrechtelijke boetes, opgelegd aan de individuele bestuurders zelf. 

Hoe lang worden de meegedeelde gegevens bewaard? 
De gegevens van het UBO-register worden bewaard tot tien jaar nadat de meldingsplichtige entiteit wordt opgedoekt. 

Moet u uw UBO’s op de hoogte brengen? 
U moet iedere UBO op omstandige wijze en op een duurzame drager op de hoogte brengen dat zijn of haar gegevens werden ingegeven in het UBO-register in het kader van de meldingsplicht. Dit is logische gezien u de regelgeving inzake de verwerking van de persoonsgegevens van de UBO’s ook moet respecteren. Deze verplicht iedere verwerkingsverantwoordelijke (of zijn vertegenwoordiger) en de verwerkers om een interne documentatie bij te houden van de verwerkingsactiviteiten die onder hun verantwoordelijkheid worden verricht. Dit is het register van verwerkingsactiviteiten of het dataregister dat de vroegere aangifte bij de Commissie voor bescherming van de persoonlijke levenssfeer vervangt. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Gegevenbeschermingsautoriteit. Een schending van de verplichting tot het bijhouden van een dergelijk dataregister kan aanleiding geven tot een administratieve geldboete tot 10.000.000 euro of, voor een onderneming, tot 2% van de totale wereldwijde jaaromzet in het voorgaande boekjaar, indien dit cijfer hoger is.  

De applicatie van het UBO-register is sinds 25 september 2018 beschikbaar. Hiertoe dient u zich aan te melden bij het portaal MyMinFinPro-portal of via de website (tabblad E-diensten, UBO-register). Zoals voor iedere online applicatie, is het niet ondenkbaar dat het systeem door de toevloed aan gebruikers op de go live datum met de nodige technische problemen zal kampen. Om onnodige frustratie te vermijden,  bereid u uw organisatie dan ook best tijdig voor, zodat u vóór 31 oktober alle UBO’s binnen uw organisatie heeft geïdentificeerd en de nodige gegevens van hen heeft verzameld. De Algemene Administratie van de Thesaurie werd belast met het beheer en de controle van het UBO-register. Zij heeft aangekondigd dat zij voor de lancering van de applicatie nog een FAQ en gebruikershandleiding zal publiceren op haar website. 

7 gevolgen van een foutieve inschrijving
Het belang van een correcte KBO-inschrijving anno 2019
Elke onderneming heeft zijn unieke inschrijving in de KBO, vaak wordt echter vergeten deze inschrijving up-to-date te houden. Dit kan onaangename gevolgen hebben. ​De Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) is een register van de FOD Economie waarin alle basisgegevens van ondernemingen en hun vestigingseenheden verzameld zijn. Ze centraliseren de basisgegevens en vestigings
Is het nu 50% of 100% aftrekbaar?
Receptiekosten van een publicitair evenement slechts beperkt aftrekbaar
Volgens de letter van de wet (art. 53, 8° WIB) zijn beroepsmatig gedane receptiekosten slechts voor 50% aftrekbaar. Er bestaat sinds lange tijd discussie over de vraag of die aftrekbeperking ook geldt als de receptiekosten worden gemaakt in het kader van een publicitair evenement. Behouden deze kosten de aard van receptiekosten, ook als ze een publicitair doel hebben? Of vallen ze onder een
Juridisch is dit niet zo vanzelfsprekend
Herstructureren? Denk aan uw bestuursmandaten
Bij de herstructurering van vennootschappen komt heel wat kijken. Een element dat daarbij geregeld uit het oog wordt verloren betreft de bestuursmandaten die de overgenomen vennootschap waarneemt in een aantal andere vennootschappen. De vraag is wat het lot is van deze bestuursmandaten eens de besturende vennootschap verdwijnt ingevolge fusie of splitsing. In vele gevallen is het de bedo
Vanaf 1 jan 2020 enkel nog nieuwe formulieren
Nieuwe publicatieformulieren voor het Belgisch Staatsblad
Vennootschappen, verenigingen en stichtingen die teksten, zoals bv. oprichtingsaktes, benoemingen bestuurders etc., moeten neerleggen op de griffie van de ondernemingsrechtbank dienen hiervoor speciale formulieren te gebruiken. Op 30 april 2019 verscheen in het Belgisch Staatsblad het nieuwe Koninklijk Besluit van 29 april 2019 tot uitvoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
Dit jaar zal het vaker voorkomen dat er moet gereageerd worden
Voorstel van vereenvoudigde aangifte? Kijk goed na en reageer tijdig!
Reeds sinds enkele jaren zit het aantal voorstellen van vereenvoudigde aangifte in de lift. Dit jaar zullen meer dan 3,2 miljoen Belgen zo’n voorstel krijgen. Als er niets moet worden gewijzigd, moet u ook niet reageren. Maar als er toch iets moet worden aangepast (lees: de fiscus heeft onjuiste of onvolledige gegevens), dan moet u tijdig reageren. Dit jaar zal het&
Ook ondernemingen moeten nu uitdrukkelijk de procedure volgen
Belangenconflict in het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
Sinds 1 mei 2019 is het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) in werking getreden. Het WVV voorziet in een ruimere en strengere regeling inzake de belangenconflicten die zich mogelijks kunnen voordoen binnen een onderneming. De verruiming bestaat erin dat de bestuurders van coöperatieve vennootschappen, vzw’s&nb
Belangrijke tips bij een schenking
Enkele do’s en don'ts bij de bankgift
De bankgift is nog steeds een zeer geliefde techniek voor de overdracht van geld bij wijze van schenking. Dit is niet zo verwonderlijk aangezien de bankgift een geldige schenking geeft zonder (al te veel) formalisme en zonder schenkbelasting, indien deze volgens de regels van het spel wordt uitgevoerd. Toch zijn er enkele spelregels die roet in het eten dreigen te gooien, indien ze niet corre
Het verdere verloop van de relatie tussen het VK, de EU en de EER
Welke impact heeft de Brexit op uw vennootschapsbelasting?
Op vandaag hoort het Verenigd Koninkrijk (VK) nog steeds tot de Europese Unie (EU) evenals tot de Europese Economische Ruimte (EER). Intussen kreeg het VK namelijk tot ten laatste 31 oktober 2019 de tijd om de Brexit te realiseren. Dit betekent dan ook dat grensoverschrijdende transacties die met het VK worden verricht nog steeds binnen het toepassingsgebied van de Europese richtlijnen vallen. Na
Minder streng circulaire voor horecasector
Nieuw circulaire voor BTW tarief bij restaurant- en cateringdiensten
Op 1 januari 2010 werd het btw tarief voor restaurant- en cateringdiensten verlaagd naar 12%. Dit tarief geldt enkel voor het eten. De dranken (ook de niet-alcoholische en de koffie en thee) zijn nog onderworpen aan het standaard btw-tarief van 21%. De Administratie publiceerde op 23 december 2009 een toelichting waarin ze besprak hoe een enige prijs voor een menu (inclusief drank) voor het bepale
Wordt uw bestuurdersaansprakelijkheid eindelijk beperkt?
Bestuurdersaansprakelijkheid in het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
Wordt uw bestuurdersaansprakelijkheid eindelijk beperkt onder het nieuwe WVV? Het nieuw Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) werd, na een hobbelig parcours te hebben doorlopen, op 28 februari 2019 gestemd in de Kamer. Een van de meest in het oog springende vernieuwingen die het WVV doorvoert is de invoering van een beperking op de bestuurdersaansprakelijkheid in artikel 2:57. Va
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Word jij onze nieuwe collega?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief