Hervorming van het ondernemingsrecht

De wet van 15 april 2018 houdende hervorming van het ondernemingsrecht treedt in werking op 1 november 2018. Deze wet introduceert een nieuw en ruim begrip “onderneming”. Hieronder worden enkele in het oog springende gevolgen toegelicht. 

De burgerlijke vennootschap verdwijnt 
Vanaf 01 november 2018 verdwijnt het onderscheid tussen de burgerlijke en de handelsvennootschap uit het ondernemingsrecht. De klassieke begrippen “handelaar”, “burgerlijke daden”, “daden van koophandel” en “rechtbank van koophandel” moeten plaats ruimen voor een modern, ruimer ondernemingsbegrip. Het begrip “onderneming” omvat vanaf 1 november 2018:           

  • iedere natuurlijke persoon die zelfstandig een beroepsactiviteit uitoefent;         
  • iedere rechtspersoon;         
  • iedere andere organisatie zonder rechtspersoonlijkheid tenzij zij geen winstoogmerk heeft.  

Ook het vennootschapsrecht werd aangepast en maakt vanaf 01 november 2018 geen formeel onderscheid meer tussen burgerlijke en handelsvennootschappen. De afschaffing van het onderscheid heeft, onder andere, tot gevolg dat bestaande burgerlijke vennootschappen ook onderworpen worden aan dezelfde spelregels op vlak van bewijsregeling tussen ondernemingen én voortaan ook failliet kunnen worden verklaard. Ook zijn er een aantal praktische zaken waarmee u rekening moet houden: 

Tot 01 november 2018 moeten burgerlijke vennootschappen immers in alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen, brieven, orders, websites en andere stukken (al dan niet in elektronische vorm) de vermelding van de rechtsvorm laten voorafgaan of volgen door de woorden “burgerlijke vennootschap met handelsvorm”.  Vanaf 01 november 2018 verdwijnt deze verplichte vermelding. Pas dus uw briefhoofd, leveranciersfacturen, e-mail, brieftemplate, business kaartjes, bedrijfswebsite, … aan en vergeet ook uw algemene voorwaarden niet. 

We geven ook nog graag mee dat er voor de bestaande burgerlijke vennootschappen geen statutenwijziging aan de orde is. De afschaffing van het burgerlijk karakter, en de daarmee gepaard gaande wijzigingen voor de bestaande vennootschappen, volgen immers rechtstreeks uit de wet. Eventuele strijdige bepalingen in de statuten worden als onbestaande beschouwd. Dit neemt natuurlijk niet weg dat de statuten bij de eerstvolgende gelegenheid best worden aangepast om de consistentie te behouden.  

Gevolgen voor de tijdelijke handelsvennootschap 

De hervorming van het ondernemingsbegrip brengt ook met zich mee dat ook de tijdelijke handelsvennootschap als een onderneming beschouwd wordt. Een eerste, heel erg zichtbaar, gevolg hiervan is het feit dat de naam tijdelijke handelsvennootschap THV) wijzigt. Vanaf 1 november 2018 spreken we niet langer van een THV, maar van een TV, een tijdelijke vennootschap. Hier houdt het echter niet op. Het gewijzigde ondernemingsbegrip zorgt er ook voor dat het ondernemingsrecht ook onverkort van toepassing wordt op de tijdelijke vennootschap. 

Boekhoudkundige verplichtingen 
Als gevolg hiervan worden alle burgerlijke vennootschappen en alle tijdelijke vennootschappen ook boekhoud plichtig. In de praktijk hielden tijdelijke vennootschappen meestal wel een aparte boekhouding bij, doch zij waren hier niet toe verplicht. Vanaf 1 november 2018 zijn alle tijdelijke vennootschappen echter wettelijk verplicht een (enkelvoudige) boekhouding te voeren. 

Ook de burgerlijke maatschap, die op heden niet boekhoud plichtig was, wordt vanaf 1 november 2018 als een onderneming beschouwd en wordt dan ook boekhoud plichtig. Indien haar omzet evenwel niet meer dan 500.000,00 EUR bedraagt, mag dit een vereenvoudigde, enkelvoudige boekhouding zijn. 

Nieuw ondernemingsbegrip: Registratie KBO  
Tenslotte, een laatste belangrijk gevolg - dat onmiddellijke actie vereist - is het feit dat vanaf 1 november 2018 elke tijdelijke vennootschap en elke maatschap als onderneming moet worden geregistreerd in de Kruispuntbank van Ondernemingen. Tot op heden was dit enkel verplicht indien de tijdelijke vennootschap of maatschap over een eigen btw-nummer diende te beschikken, of indien zij als werkgever voor de RSZ geregistreerd stond. 

Deze verplichting houdt in dat, naast naam en adres, tevens de naam geregistreerd wordt van ‘de personen die een functie uitoefenen die onderworpen is aan bekendmaking’.  Indien de tijdelijke vennootschap een zaakvoerder of algemeen lasthebber heeft, dient deze persoon dan ook geregistreerd te worden in de KBO. Aangezien de meeste tijdelijke vennootschappen evenwel geen zaakvoerder hebben, valt het aan te bevelen de vennoten van de tijdelijke vennootschap te registreren als “oprichter” of als “vennoot”. 

Indien uw T(H)V of maatschap op heden nog niet geregistreerd of nog niet volledig is geregistreerd in de KBO, dient zo snel mogelijk in regel te worden gebracht.

7 gevolgen van een foutieve inschrijving
Het belang van een correcte KBO-inschrijving anno 2019
Elke onderneming heeft zijn unieke inschrijving in de KBO, vaak wordt echter vergeten deze inschrijving up-to-date te houden. Dit kan onaangename gevolgen hebben. ​De Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) is een register van de FOD Economie waarin alle basisgegevens van ondernemingen en hun vestigingseenheden verzameld zijn. Ze centraliseren de basisgegevens en vestigings
Is het nu 50% of 100% aftrekbaar?
Receptiekosten van een publicitair evenement slechts beperkt aftrekbaar
Volgens de letter van de wet (art. 53, 8° WIB) zijn beroepsmatig gedane receptiekosten slechts voor 50% aftrekbaar. Er bestaat sinds lange tijd discussie over de vraag of die aftrekbeperking ook geldt als de receptiekosten worden gemaakt in het kader van een publicitair evenement. Behouden deze kosten de aard van receptiekosten, ook als ze een publicitair doel hebben? Of vallen ze onder een
Juridisch is dit niet zo vanzelfsprekend
Herstructureren? Denk aan uw bestuursmandaten
Bij de herstructurering van vennootschappen komt heel wat kijken. Een element dat daarbij geregeld uit het oog wordt verloren betreft de bestuursmandaten die de overgenomen vennootschap waarneemt in een aantal andere vennootschappen. De vraag is wat het lot is van deze bestuursmandaten eens de besturende vennootschap verdwijnt ingevolge fusie of splitsing. In vele gevallen is het de bedo
Vanaf 1 jan 2020 enkel nog nieuwe formulieren
Nieuwe publicatieformulieren voor het Belgisch Staatsblad
Vennootschappen, verenigingen en stichtingen die teksten, zoals bv. oprichtingsaktes, benoemingen bestuurders etc., moeten neerleggen op de griffie van de ondernemingsrechtbank dienen hiervoor speciale formulieren te gebruiken. Op 30 april 2019 verscheen in het Belgisch Staatsblad het nieuwe Koninklijk Besluit van 29 april 2019 tot uitvoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
Dit jaar zal het vaker voorkomen dat er moet gereageerd worden
Voorstel van vereenvoudigde aangifte? Kijk goed na en reageer tijdig!
Reeds sinds enkele jaren zit het aantal voorstellen van vereenvoudigde aangifte in de lift. Dit jaar zullen meer dan 3,2 miljoen Belgen zo’n voorstel krijgen. Als er niets moet worden gewijzigd, moet u ook niet reageren. Maar als er toch iets moet worden aangepast (lees: de fiscus heeft onjuiste of onvolledige gegevens), dan moet u tijdig reageren. Dit jaar zal het&
Ook ondernemingen moeten nu uitdrukkelijk de procedure volgen
Belangenconflict in het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
Sinds 1 mei 2019 is het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) in werking getreden. Het WVV voorziet in een ruimere en strengere regeling inzake de belangenconflicten die zich mogelijks kunnen voordoen binnen een onderneming. De verruiming bestaat erin dat de bestuurders van coöperatieve vennootschappen, vzw’s&nb
Belangrijke tips bij een schenking
Enkele do’s en don'ts bij de bankgift
De bankgift is nog steeds een zeer geliefde techniek voor de overdracht van geld bij wijze van schenking. Dit is niet zo verwonderlijk aangezien de bankgift een geldige schenking geeft zonder (al te veel) formalisme en zonder schenkbelasting, indien deze volgens de regels van het spel wordt uitgevoerd. Toch zijn er enkele spelregels die roet in het eten dreigen te gooien, indien ze niet corre
Het verdere verloop van de relatie tussen het VK, de EU en de EER
Welke impact heeft de Brexit op uw vennootschapsbelasting?
Op vandaag hoort het Verenigd Koninkrijk (VK) nog steeds tot de Europese Unie (EU) evenals tot de Europese Economische Ruimte (EER). Intussen kreeg het VK namelijk tot ten laatste 31 oktober 2019 de tijd om de Brexit te realiseren. Dit betekent dan ook dat grensoverschrijdende transacties die met het VK worden verricht nog steeds binnen het toepassingsgebied van de Europese richtlijnen vallen. Na
Minder streng circulaire voor horecasector
Nieuw circulaire voor BTW tarief bij restaurant- en cateringdiensten
Op 1 januari 2010 werd het btw tarief voor restaurant- en cateringdiensten verlaagd naar 12%. Dit tarief geldt enkel voor het eten. De dranken (ook de niet-alcoholische en de koffie en thee) zijn nog onderworpen aan het standaard btw-tarief van 21%. De Administratie publiceerde op 23 december 2009 een toelichting waarin ze besprak hoe een enige prijs voor een menu (inclusief drank) voor het bepale
Wordt uw bestuurdersaansprakelijkheid eindelijk beperkt?
Bestuurdersaansprakelijkheid in het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
Wordt uw bestuurdersaansprakelijkheid eindelijk beperkt onder het nieuwe WVV? Het nieuw Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) werd, na een hobbelig parcours te hebben doorlopen, op 28 februari 2019 gestemd in de Kamer. Een van de meest in het oog springende vernieuwingen die het WVV doorvoert is de invoering van een beperking op de bestuurdersaansprakelijkheid in artikel 2:57. Va
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Word jij onze nieuwe collega?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief