Subsidies in de vennootschap: vrijgesteld of niet?

In het artikel van onze collega’s van Strategy en Operations werden kort enkele subsidies omschreven. Ze gaven daarbij aan u en uw vennootschap te kunnen bijstaan voor wat betreft subsidiebegeleiding van A tot Z.1In het kader hiervan bespreken we graag het fiscale kader rond subsidies: hoe worden de ontvangen subsidies fiscaal behandeld binnen de vennootschap? Zijn deze subsidies vrijgesteld van vennootschapsbelasting en indien ja, aan welke voorwaarden dient men concreet te voldoen om van de vrijstelling te kunnen genieten? Hierna vindt u een greep uit de fiscale behandeling van enkele types en concrete voorbeelden van subsidies.

Kapitaalsubsidies

Principe
Kapitaalsubsidies betreffen in principe van overheidswege verkregen subsidies bedoeld voor investeringen in vaste activa ingevolge diverse wetgevingen. Op basis van de artikelen 24 en 183 WIB92 maken kapitaalsubsidies deel uit van de belastbare winst en zijn deze aldus in principe onmiddellijk en integraal belastbaar in de vennootschapsbelasting. Geen vrijstelling dus.

Let wel, er zijn verschillende types van kapitaalsubsidies. Voor kapitaalsubsidies ontstaan naar aanleiding van het doorvoeren van een bepaald regeringsbeleid is vaak wel in een vrijstellingsregime voorzien. Daarom is het van belang om na te gaan over welk type kapitaalsubsidie het gaat om na te kunnen gaan of er al dan niet een vrijstelling geldt. Bijvoorbeeld: niet vrijgesteld is de zogenaamde strategische transformatiesteun. Wel vrijgesteld daarentegen zullen de ontvangen subsidies zijn in het kader van de economische expansiewetgeving (zie onder).

Uitzondering: gespreide belasting van ontvangen kapitaalsubsidies
Artikel 362 WIB92 voorziet daarenboven in een toegestane afwijking en laat een gespreide belasting toe van ontvangen (niet-vrijgestelde) kapitaalsubsidies mits aan onderstaande cumulatieve voorwaarden is voldaan:

  • Het moet gaan om kapitaalsubsidies (en geen rentesubsidies).
  • Er is een toekenning van overheidswege. Onder overheid wordt verstaan elke openbare instantie van om het even welke niveau: Europese instellingen, Belgische federale, gewestelijke, provinciale en gemeentelijke instanties.
  • De subsidie is toegekend om immateriële en materiële vaste activa te verwerven of tot stand te brengen (waardoor ook exploitatiesubsidies uitgesloten zijn van de uitzonderingsregeling).

Indien cumulatief aan bovenvermelde voorwaarden is voldaan, worden de ontvangen kapitaalsubsidies slechts als winst van het belastbaar tijdperk aangemerkt in verhouding tot de als beroepskosten aanvaarde afschrijvingen en waardeverminderingen op de gesubsidieerde activa. Er vindt met andere woorden een gespreide taxatie plaats.

Interestsubsidies
Anders dan voor kapitaalsubsidies gelden voor interestsubsidies geen bijzondere fiscale bepalingen. Interestsubsidies zijn financiële tussenkomsten vanwege een overheid in de interest die een onderneming betaalt op de door haar openstaande leningen bij de bank. Dit type subsidies is belastbaar volgens de normaal geldende regels. Bijgevolg zal de ontvangen rentesubsidie kwalificeren als een belastbaar winstbestanddeel van het belastbaar tijdperk waarin het werd verkregen. Een voorbeeld hier is de rentetoelage voor KMO’s met hinder door openbare werken (nu vervangen door de hinderpremie) en de investeringssteun voor land- en tuinbouwers van het Vlaams Departement voor Landbouw en Visserij.

Gezien deze subsidies vaak in de vorm van jaarlijkse schijven worden toegekend, zal ook jaarlijks de betreffende toekenning worden opgenomen in de belastbare winst. Worden de interestsubsidies daarentegen niet gespreid maar uitzonderlijk in één keer toegekend, terwijl de subsidie weliswaar betrekking heeft op een investering die over meerdere jaren zal worden afgeschreven, dan zal de ontvangen rentesubsidie gespreid belast worden zoals hierboven ook werd omschreven voor de kapitaalsubsidie.

Vrijstelling van kapitaal- en interestsubsidies: fiscale verwerking
De vrijstelling voor kapitaal- en interestsubsidies worden in de aangifte vennootschapsbelasting verwezenlijkt via een aanpassing in meer van de begintoestand van de reserves. Let wel, indien het kapitaal of interestsubsidies betreft die gespreid in de belastbare basis dienen te worden betrokken, zal ook de vrijstelling slechts gespreid worden toegepast. Het nog niet belaste gedeelte van de subsidie dient dan te worden opgenomen onder de vrijgestelde reserves en aldus pas mee in het resultaat genomen te worden in de latere belastbare tijdperken. Wordt de vennootschap in een later stadium verzocht om de premie of subsidie terug te betalen aan het gewest, dan is de hiermee verband houdende kost uiteraard ook niet aftrekbaar.

Specifiek vrijgestelde gewestelijke premies, kapitaals- en interestsubsidies

Vrijstelling onder de economische expansiewetgeving
Het Generatiepact van eind 2005voerde een vrijstelling in voor wat betreft kapitaal-, interestsubsidies en/of -premies die worden ontvangen in het kader van de economische expansiewetgeving om immateriële en materiële vaste activa aan te schaffen of tot stand te brengen. Een voorbeeld in casu betreft de ecologiepremie.

Deze vrijstelling wordt voorzien op basis van art. 193bis, §1 WIB92 en trad in werking voor premies betekend op een datum die ten vroegste behoort tot het belastbare tijdperk verbonden aan aanslagjaar 2007.

Vrijstelling voor steun ontvangen voor onderzoek en ontwikkeling
Tevens vrijgesteld in de vennootschapsbelasting zijn de premies en kapitaal- en interestsubsidies op immateriële en materiële vaste activa, die aan vennootschappen worden toegekend in het raam van de steun aan onderzoek en ontwikkeling door de bevoegde gewestelijke instellingen, met inachtneming van de Europese reglementering inzake staatssteun.3 Hieronder vallen met zekerheid de VLAIO subsidies van het Milieu- en energietechnologie Innovatie Platform (MIP) en VLAIO subsidies voor onderzoek en ontwikkeling4.

De vrijstelling wordt voorzien op basis van art. 193ter WIB92 en trad in werking voor premies en subsidies betekend op een datum die ten vroegste behoort tot het belastbare tijdperk verbonden aan aanslagjaar 2008.

Andere vrijgestelde gewestelijke premies
Ook vrijgesteld op grond van art. 193bis, §1 WIB92 zijn de tewerkstellingspremies en beroepsoverstapspremies die door de bevoegde gewestelijke instellingen worden toegekend aan vennootschappen en daarenboven op basis van de Europese regels5 kwalificeren als staatssteun voor tewerkstelling. Een voorbeeld van een in aanmerking komende premie is de beroepsoverstapspremie voor werkloze 50-plussers.

Niet-vrijgestelde (al dan niet gewestelijke) premies
Indien er geen uitdrukkelijke wettelijke vrijstelling voorzien is voor de steunmaatregel in kwestie, zal worden teruggevallen op het algemeen principe van de belastbaarheid van subsidies.6 De bovenvermelde vrijstellingen op grond van art.193bis en 193ter WIB92 vormen aldus de uitzonderingen op het algemene beginsel dat ontvangen premies en subsidies belastbare inkomsten zijn van de vennootschap. Bijgevolg zijn lang niet alle subsidies of premies die u kan genieten bijvoorbeeld via een tussenkomst van VLAIO vrijgesteld van vennootschapsbelasting. Voorbeelden van dergelijke niet vrijgestelde premies/subsidies betreffen onder andere vergoedingen voortvloeiend uit KMO-portefeuille, de strategische transformatiesteun evenals subsidies ontvangen van Flanders Investment and Trade (FIT). Ook andere types van (niet gewestelijke) subsidies zoals de Europese subsidies van het Europees Sociaal Fonds-agentschap (ESF) en andere federale steunmaatregelen zullen belastbare inkomsten uitmaken. 

Uiteraard staat de belastbaarheid of vrijstelling van een bepaald type subsidie niet in de weg dat u voor uw onderneming op zoek gaat naar een extra vorm van financiering voor het plannen van bepaalde investeringen, aanwerven van personeel of organiseren van opleidingen waarvoor u met uw vennootschap in aanmerking kan komen voor het ontvangen van een bepaalde subsidie of premie.
 

[1] https://www.moorestephens.be/nl/diensten/strategy-operations/905-subsidiebegeleiding-van-a-tot-z
[2] Artikel 114 van de wet van 23 december 2005 betreffende het generatiepact (BS 30 december 2005).
[3] Artikelen 106 en 107 van de wet van 25 april 2007 houdende diverse bepalingen (BS 8 mei 2007).
[4] Deze omvat de voormalige zogenaamde ‘IWT-steun’ die werd toegekend via het Vlaamse Instituut voor de aanmoediging van innovatie door Wetenschap & Technologie.
[5] Verordening (EG) nr. 2204/2002 van 12 december 2002 van de Europese Commissie inzake de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het EG-Verdrag op de staatssteun voor tewerkstelling gestelde voorwaarden of die in dat kader door de Europese Commissie worden aanvaard of aanvaard zijn.
[6] Gent, 17 mei 2016.

7 gevolgen van een foutieve inschrijving
Het belang van een correcte KBO-inschrijving anno 2019
Elke onderneming heeft zijn unieke inschrijving in de KBO, vaak wordt echter vergeten deze inschrijving up-to-date te houden. Dit kan onaangename gevolgen hebben. ​De Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) is een register van de FOD Economie waarin alle basisgegevens van ondernemingen en hun vestigingseenheden verzameld zijn. Ze centraliseren de basisgegevens en vestigings
Is het nu 50% of 100% aftrekbaar?
Receptiekosten van een publicitair evenement slechts beperkt aftrekbaar
Volgens de letter van de wet (art. 53, 8° WIB) zijn beroepsmatig gedane receptiekosten slechts voor 50% aftrekbaar. Er bestaat sinds lange tijd discussie over de vraag of die aftrekbeperking ook geldt als de receptiekosten worden gemaakt in het kader van een publicitair evenement. Behouden deze kosten de aard van receptiekosten, ook als ze een publicitair doel hebben? Of vallen ze onder een
Juridisch is dit niet zo vanzelfsprekend
Herstructureren? Denk aan uw bestuursmandaten
Bij de herstructurering van vennootschappen komt heel wat kijken. Een element dat daarbij geregeld uit het oog wordt verloren betreft de bestuursmandaten die de overgenomen vennootschap waarneemt in een aantal andere vennootschappen. De vraag is wat het lot is van deze bestuursmandaten eens de besturende vennootschap verdwijnt ingevolge fusie of splitsing. In vele gevallen is het de bedo
Vanaf 1 jan 2020 enkel nog nieuwe formulieren
Nieuwe publicatieformulieren voor het Belgisch Staatsblad
Vennootschappen, verenigingen en stichtingen die teksten, zoals bv. oprichtingsaktes, benoemingen bestuurders etc., moeten neerleggen op de griffie van de ondernemingsrechtbank dienen hiervoor speciale formulieren te gebruiken. Op 30 april 2019 verscheen in het Belgisch Staatsblad het nieuwe Koninklijk Besluit van 29 april 2019 tot uitvoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
Dit jaar zal het vaker voorkomen dat er moet gereageerd worden
Voorstel van vereenvoudigde aangifte? Kijk goed na en reageer tijdig!
Reeds sinds enkele jaren zit het aantal voorstellen van vereenvoudigde aangifte in de lift. Dit jaar zullen meer dan 3,2 miljoen Belgen zo’n voorstel krijgen. Als er niets moet worden gewijzigd, moet u ook niet reageren. Maar als er toch iets moet worden aangepast (lees: de fiscus heeft onjuiste of onvolledige gegevens), dan moet u tijdig reageren. Dit jaar zal het&
Ook ondernemingen moeten nu uitdrukkelijk de procedure volgen
Belangenconflict in het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
Sinds 1 mei 2019 is het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) in werking getreden. Het WVV voorziet in een ruimere en strengere regeling inzake de belangenconflicten die zich mogelijks kunnen voordoen binnen een onderneming. De verruiming bestaat erin dat de bestuurders van coöperatieve vennootschappen, vzw’s&nb
Belangrijke tips bij een schenking
Enkele do’s en don'ts bij de bankgift
De bankgift is nog steeds een zeer geliefde techniek voor de overdracht van geld bij wijze van schenking. Dit is niet zo verwonderlijk aangezien de bankgift een geldige schenking geeft zonder (al te veel) formalisme en zonder schenkbelasting, indien deze volgens de regels van het spel wordt uitgevoerd. Toch zijn er enkele spelregels die roet in het eten dreigen te gooien, indien ze niet corre
Het verdere verloop van de relatie tussen het VK, de EU en de EER
Welke impact heeft de Brexit op uw vennootschapsbelasting?
Op vandaag hoort het Verenigd Koninkrijk (VK) nog steeds tot de Europese Unie (EU) evenals tot de Europese Economische Ruimte (EER). Intussen kreeg het VK namelijk tot ten laatste 31 oktober 2019 de tijd om de Brexit te realiseren. Dit betekent dan ook dat grensoverschrijdende transacties die met het VK worden verricht nog steeds binnen het toepassingsgebied van de Europese richtlijnen vallen. Na
Minder streng circulaire voor horecasector
Nieuw circulaire voor BTW tarief bij restaurant- en cateringdiensten
Op 1 januari 2010 werd het btw tarief voor restaurant- en cateringdiensten verlaagd naar 12%. Dit tarief geldt enkel voor het eten. De dranken (ook de niet-alcoholische en de koffie en thee) zijn nog onderworpen aan het standaard btw-tarief van 21%. De Administratie publiceerde op 23 december 2009 een toelichting waarin ze besprak hoe een enige prijs voor een menu (inclusief drank) voor het bepale
Wordt uw bestuurdersaansprakelijkheid eindelijk beperkt?
Bestuurdersaansprakelijkheid in het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
Wordt uw bestuurdersaansprakelijkheid eindelijk beperkt onder het nieuwe WVV? Het nieuw Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) werd, na een hobbelig parcours te hebben doorlopen, op 28 februari 2019 gestemd in de Kamer. Een van de meest in het oog springende vernieuwingen die het WVV doorvoert is de invoering van een beperking op de bestuurdersaansprakelijkheid in artikel 2:57. Va
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Word jij onze nieuwe collega?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief