Subsidies in de vennootschap: vrijgesteld of niet?

In het artikel van onze collega’s van Strategy en Operations werden kort enkele subsidies omschreven. Ze gaven daarbij aan u en uw vennootschap te kunnen bijstaan voor wat betreft subsidiebegeleiding van A tot Z.1In het kader hiervan bespreken we graag het fiscale kader rond subsidies: hoe worden de ontvangen subsidies fiscaal behandeld binnen de vennootschap? Zijn deze subsidies vrijgesteld van vennootschapsbelasting en indien ja, aan welke voorwaarden dient men concreet te voldoen om van de vrijstelling te kunnen genieten? Hierna vindt u een greep uit de fiscale behandeling van enkele types en concrete voorbeelden van subsidies.

Kapitaalsubsidies

Principe
Kapitaalsubsidies betreffen in principe van overheidswege verkregen subsidies bedoeld voor investeringen in vaste activa ingevolge diverse wetgevingen. Op basis van de artikelen 24 en 183 WIB92 maken kapitaalsubsidies deel uit van de belastbare winst en zijn deze aldus in principe onmiddellijk en integraal belastbaar in de vennootschapsbelasting. Geen vrijstelling dus.

Let wel, er zijn verschillende types van kapitaalsubsidies. Voor kapitaalsubsidies ontstaan naar aanleiding van het doorvoeren van een bepaald regeringsbeleid is vaak wel in een vrijstellingsregime voorzien. Daarom is het van belang om na te gaan over welk type kapitaalsubsidie het gaat om na te kunnen gaan of er al dan niet een vrijstelling geldt. Bijvoorbeeld: niet vrijgesteld is de zogenaamde strategische transformatiesteun. Wel vrijgesteld daarentegen zullen de ontvangen subsidies zijn in het kader van de economische expansiewetgeving (zie onder).

Uitzondering: gespreide belasting van ontvangen kapitaalsubsidies
Artikel 362 WIB92 voorziet daarenboven in een toegestane afwijking en laat een gespreide belasting toe van ontvangen (niet-vrijgestelde) kapitaalsubsidies mits aan onderstaande cumulatieve voorwaarden is voldaan:

  • Het moet gaan om kapitaalsubsidies (en geen rentesubsidies).
  • Er is een toekenning van overheidswege. Onder overheid wordt verstaan elke openbare instantie van om het even welke niveau: Europese instellingen, Belgische federale, gewestelijke, provinciale en gemeentelijke instanties.
  • De subsidie is toegekend om immateriële en materiële vaste activa te verwerven of tot stand te brengen (waardoor ook exploitatiesubsidies uitgesloten zijn van de uitzonderingsregeling).

Indien cumulatief aan bovenvermelde voorwaarden is voldaan, worden de ontvangen kapitaalsubsidies slechts als winst van het belastbaar tijdperk aangemerkt in verhouding tot de als beroepskosten aanvaarde afschrijvingen en waardeverminderingen op de gesubsidieerde activa. Er vindt met andere woorden een gespreide taxatie plaats.

Interestsubsidies
Anders dan voor kapitaalsubsidies gelden voor interestsubsidies geen bijzondere fiscale bepalingen. Interestsubsidies zijn financiële tussenkomsten vanwege een overheid in de interest die een onderneming betaalt op de door haar openstaande leningen bij de bank. Dit type subsidies is belastbaar volgens de normaal geldende regels. Bijgevolg zal de ontvangen rentesubsidie kwalificeren als een belastbaar winstbestanddeel van het belastbaar tijdperk waarin het werd verkregen. Een voorbeeld hier is de rentetoelage voor KMO’s met hinder door openbare werken (nu vervangen door de hinderpremie) en de investeringssteun voor land- en tuinbouwers van het Vlaams Departement voor Landbouw en Visserij.

Gezien deze subsidies vaak in de vorm van jaarlijkse schijven worden toegekend, zal ook jaarlijks de betreffende toekenning worden opgenomen in de belastbare winst. Worden de interestsubsidies daarentegen niet gespreid maar uitzonderlijk in één keer toegekend, terwijl de subsidie weliswaar betrekking heeft op een investering die over meerdere jaren zal worden afgeschreven, dan zal de ontvangen rentesubsidie gespreid belast worden zoals hierboven ook werd omschreven voor de kapitaalsubsidie.

Vrijstelling van kapitaal- en interestsubsidies: fiscale verwerking
De vrijstelling voor kapitaal- en interestsubsidies worden in de aangifte vennootschapsbelasting verwezenlijkt via een aanpassing in meer van de begintoestand van de reserves. Let wel, indien het kapitaal of interestsubsidies betreft die gespreid in de belastbare basis dienen te worden betrokken, zal ook de vrijstelling slechts gespreid worden toegepast. Het nog niet belaste gedeelte van de subsidie dient dan te worden opgenomen onder de vrijgestelde reserves en aldus pas mee in het resultaat genomen te worden in de latere belastbare tijdperken. Wordt de vennootschap in een later stadium verzocht om de premie of subsidie terug te betalen aan het gewest, dan is de hiermee verband houdende kost uiteraard ook niet aftrekbaar.

Specifiek vrijgestelde gewestelijke premies, kapitaals- en interestsubsidies

Vrijstelling onder de economische expansiewetgeving
Het Generatiepact van eind 2005voerde een vrijstelling in voor wat betreft kapitaal-, interestsubsidies en/of -premies die worden ontvangen in het kader van de economische expansiewetgeving om immateriële en materiële vaste activa aan te schaffen of tot stand te brengen. Een voorbeeld in casu betreft de ecologiepremie.

Deze vrijstelling wordt voorzien op basis van art. 193bis, §1 WIB92 en trad in werking voor premies betekend op een datum die ten vroegste behoort tot het belastbare tijdperk verbonden aan aanslagjaar 2007.

Vrijstelling voor steun ontvangen voor onderzoek en ontwikkeling
Tevens vrijgesteld in de vennootschapsbelasting zijn de premies en kapitaal- en interestsubsidies op immateriële en materiële vaste activa, die aan vennootschappen worden toegekend in het raam van de steun aan onderzoek en ontwikkeling door de bevoegde gewestelijke instellingen, met inachtneming van de Europese reglementering inzake staatssteun.3 Hieronder vallen met zekerheid de VLAIO subsidies van het Milieu- en energietechnologie Innovatie Platform (MIP) en VLAIO subsidies voor onderzoek en ontwikkeling4.

De vrijstelling wordt voorzien op basis van art. 193ter WIB92 en trad in werking voor premies en subsidies betekend op een datum die ten vroegste behoort tot het belastbare tijdperk verbonden aan aanslagjaar 2008.

Andere vrijgestelde gewestelijke premies
Ook vrijgesteld op grond van art. 193bis, §1 WIB92 zijn de tewerkstellingspremies en beroepsoverstapspremies die door de bevoegde gewestelijke instellingen worden toegekend aan vennootschappen en daarenboven op basis van de Europese regels5 kwalificeren als staatssteun voor tewerkstelling. Een voorbeeld van een in aanmerking komende premie is de beroepsoverstapspremie voor werkloze 50-plussers.

Niet-vrijgestelde (al dan niet gewestelijke) premies
Indien er geen uitdrukkelijke wettelijke vrijstelling voorzien is voor de steunmaatregel in kwestie, zal worden teruggevallen op het algemeen principe van de belastbaarheid van subsidies.6 De bovenvermelde vrijstellingen op grond van art.193bis en 193ter WIB92 vormen aldus de uitzonderingen op het algemene beginsel dat ontvangen premies en subsidies belastbare inkomsten zijn van de vennootschap. Bijgevolg zijn lang niet alle subsidies of premies die u kan genieten bijvoorbeeld via een tussenkomst van VLAIO vrijgesteld van vennootschapsbelasting. Voorbeelden van dergelijke niet vrijgestelde premies/subsidies betreffen onder andere vergoedingen voortvloeiend uit KMO-portefeuille, de strategische transformatiesteun evenals subsidies ontvangen van Flanders Investment and Trade (FIT). Ook andere types van (niet gewestelijke) subsidies zoals de Europese subsidies van het Europees Sociaal Fonds-agentschap (ESF) en andere federale steunmaatregelen zullen belastbare inkomsten uitmaken. 

Uiteraard staat de belastbaarheid of vrijstelling van een bepaald type subsidie niet in de weg dat u voor uw onderneming op zoek gaat naar een extra vorm van financiering voor het plannen van bepaalde investeringen, aanwerven van personeel of organiseren van opleidingen waarvoor u met uw vennootschap in aanmerking kan komen voor het ontvangen van een bepaalde subsidie of premie.
 

[1] https://www.moorestephens.be/nl/diensten/strategy-operations/905-subsidiebegeleiding-van-a-tot-z
[2] Artikel 114 van de wet van 23 december 2005 betreffende het generatiepact (BS 30 december 2005).
[3] Artikelen 106 en 107 van de wet van 25 april 2007 houdende diverse bepalingen (BS 8 mei 2007).
[4] Deze omvat de voormalige zogenaamde ‘IWT-steun’ die werd toegekend via het Vlaamse Instituut voor de aanmoediging van innovatie door Wetenschap & Technologie.
[5] Verordening (EG) nr. 2204/2002 van 12 december 2002 van de Europese Commissie inzake de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het EG-Verdrag op de staatssteun voor tewerkstelling gestelde voorwaarden of die in dat kader door de Europese Commissie worden aanvaard of aanvaard zijn.
[6] Gent, 17 mei 2016.

Ruimere inschrijvingsplicht in de KBO
Registratie in de KBO onder het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
In het streven naar een aantrekkelijker ondernemingsklimaat werd er gesleuteld aan het ondernemingsrecht. Het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (“WVV”) schaft het begrip ‘handelaar’ af en voert het nieuwe begrip ‘onderneming’ in. Het nieuwe ondernemingsbegrip heeft gevolgen voor de inschrijving in de KBO (Kruispuntenbank van Ondernemingen).  Ruim
Het voordeel is een belastbaar VAA
Voortaan fiches en bedrijfsvoorheffing bij voordelen toegekend door buitenlandse ondernemingen
Moet, op een voordeel ontvangen van een buitenlandse vennootschap, bedrijfsvoorheffing worden ingehouden? Die vraag dient thans in de meeste situaties negatief te worden beantwoord.
Juridisch meest correcte oplossing
Successief vruchtgebruik: Vlabel bevestigt de heffingswijze van de registratierechten
Op 10 december 2018 werd een opmerkelijk standpunt gepubliceerd op de website van Vlabel (Standpunt nr. 18083 van 26 november 2018). De vastgoedfiscaliteit wordt steeds verfijnder met steeds meer (fiscale) voordelen. De vraag moet dan ook gesteld worden of de alom gekende “eenvoudige” vruchtgebruiken niet deels zullen vervangen worden door verrichtingen met een dubbel of successief  vruch
Vanaf 1 januari 2019
Nieuw Vlaams Huurdecreet
Op 24 oktober 2018 keurde het Vlaams parlement het nieuwe Vlaamse Huurdecreet goed. In onze nieuwsbrief van 26 oktober 2017 gaven we reeds een eerste aanzet van de wijzigingen welke dit nieuwe decreet met zich meebrengen. Een van de belangrijkste veranderingen blijft het ruime toepassingsgebied van het decreet. Enerzijds wordt in een uitgebreide regelgeving voorzien voor de huur van een woning bes
Schriftelijk bevestigd aan ons kantoor
Bevestigd: zowel vruchtgebruiker als naakte eigenaar op te nemen in UBO-register
Op 31 oktober 2018 is het register van uiteindelijke begunstigden (het “UBO register”) officieel in werking getreden. Op basis van de wetteksten en de verklarende toelichting, dienen als uiteindelijke begunstigde(n) van vennootschappen in de eerste plaats te worden meegedeeld, de natuurlijke perso(o)n(en) die rechtstreeks of onrechtstreeks een toereikend percentage van de stemrechten of van he
Het onderhandelde brexit-akkoord werd weggestemd
Vier op de vijf ondernemingen die handel drijven met de UK zijn nog niet voorbereid op de brexit
Gisteren werd het onderhandelde brexit-akkoord weggestemd in het Britse Lagerhuis. De kansen op een “no-deal" brexit scenario nemen aanzienlijk toe nu de standpunten zich lijken te verharden. Brexiteers mogen dan wel spreken van “a proper brexit”, maar in de praktijk komt dit neer op een chaotische brexit. Minister van Financiën,  Alexander De Croo, luidde vanmorgen d
De inschrijvingsplicht wordt ruimer
Meer ondernemers moeten zich inschrijven in de Kruispuntbank voor ondernemingen
In het streven naar een aantrekkelijker ondernemingsklimaat werd er onder meer gesleuteld aan het ondernemingsrecht. De wetgever afstapt van het begrip “handelaar”. In plaats daarvan wordt het begrip “onderneming” als overkoepelende term gebruikt. Het nieuwe ondernemingsbegrip  vormt niet alleen de bouwsteen voor zowel de regels van het Wetboek van economisch recht als in het gerechte
Meer specifiek: het huwelijksvermogensrecht
Een nieuwe vergoedingsplicht in het wettelijk stelsel
Wat als een echtgenoot zijn beroep uitoefent in een vennootschap, waarvan alle aandelen “eigen” zijn ? De wet van 22 juli 2018 heeft aanzienlijke wijzigingen aangebracht in het huwelijksvermogensrecht. Met dit artikel gaan wij in op een specifieke aanvulling in het huwelijksvermogensrecht, namelijk de mogelijke benadeling van de gemeenschap bij de beroepsuitoefening door middel van een eige
Veranderingen in de zorgvolmacht en vruchtgebruik
Vermogensplanning: enkele recente ontwikkelingen
De laatste maanden hebben we al regelmatig bericht over  de grote wijzigingen in de vermogens- en successieplanning. Hieronder bezorgen we nog een kleine update over enkele van deze wijzigingen.   De zorgvolmacht: uw vermogen veiligstellen voor later Het klassieke voorbeeld is hier dat van een persoon die omwille van een fysieke of mentale beperking (coma, dementie, …) tijdelijk of
Happy Brexmas?
Hoe bereidt u uw onderneming voor op de brexit?
Op 10 december besliste de Britse eerste minister om de stemming in het Britse Lagerhuis over brexit-deal uit te stellen. De kans op een “no deal” rampscenario neemt verder toe. Wat zijn de belangrijke data? Het Verenigd Koninkrijk heeft de Europese Raad op 29 maart 2017 formeel kennis gegeven van het voornemen om uit de EU te treden (procedure voorzien in art. 50 EU Verdrag). Het Verenigd
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief