The War for keeping Talent

Ik was onlangs verwikkeld in een zeer interessant gesprek met één van de jongste CEO’s van België: 21 jaar pas, maar als ondernemer al heel mooie dingen verwezenlijkt.  Hoed af. 

Ons gesprek ging onder meer over het aantrekken, maar vooral ook over het houden van talent. Gaandeweg kwamen we tot de conclusie dat er uiteraard nog altijd een War for Talent woedt, maar dat we als ondernemers –want dat zijn wij als vrije beroepers ook- nóg meer energie gaan moeten steken in “the war for keeping talent”.

Medewerkers zijn een zeer kostbaar goed, een “sociaal actief”.  En dus hebben we er alle belang bij om goede medewerkers aan te trekken én ze te houden. Het aspect “verloning” is daarbij van belang, maar niet cruciaal.  Verloning moet uiteraard correct zijn.  Maar we houden vooral Talent door hen groeikansen te bieden. Door te voorzien in opleiding, door een interessant takenpakket.  Door een aangename werksfeer, door een juiste work-life balance.  Door schouderklopjes te geven, respect en gemeende interesse te tonen.  Een tevreden medewerker is goud waard.  Hij/zij wordt een ambassadeur voor je onderneming. Hij/zij zal zorgen voor tevreden klanten.  Echte Talenten zijn zeldzaam: koester hen, op alle mogelijke manieren. 

Peter Verschelden

Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief