Meer likes op Facebook?

Je maakt een pagina voor je bedrijf op Facebook. Het eerste wat je daarna doet is jouw vrienden op Facebook uitnodigen om de pagina te ‘liken’. Al snel stromen de eerste ‘likes’ binnen, maar iets later valt het stil. Maar je wil meer. Tuurlijk wil je meer. Je wil niet enkel je eigen familie en vrienden bereiken via Facebook maar ook klanten en mogelijke prospecten. En gelijk heb je. Uit een Amerikaanse studie blijkt dat 53% van de mensen die een merk of bedrijf volgen op Facebook meer trouw blijven aan dat merk of bedrijf.

Maar niet enkel de ‘likes’ voor je Facebookpagina, maar ook de ‘reacties’ (like, love, haha,..., commentaren en shares) op de berichten die je op Facebook plaatst spelen een belangrijke rol.




Het is niet omdat iemand je pagina volgt dat die persoon ook al je berichten ziet. Hoe? De laatste cijfers zeggen dat gemiddeld slechts 4 tot 6% van je volgers je bericht zal zien. Het is het algoritme van Facebook, Edge Rank genaamd, dat bepaalt of iemand je bericht al dan niet zal zien. Dit algoritme houdt hierbij rekening met een aantal factoren:

  • De intensiteit van de link tussen de persoon die je pagina volgt en jouw pagina, met andere woorden hoe vaak een volger interageert met berichten van jouw pagina, bijvoorbeeld met een like.
  • De algemene populariteit van je bericht, dit wordt bepaald door het totale aantal likes, commentaren en shares van een bericht.
  • En ten slotte de ouderdom van je bericht

Meer ‘likes’, reacties, commentaren en shares op je berichten zorgen er dus voor dat meer van je volgers jouw berichten zien en dus meer in contact komen met je merk of bedrijf. Daarnaast kan het onrechtstreeks tot meer volgers voor je facebookpagina leiden omdat je ook meer zichtbaar wordt bij vrienden van jouw vrienden of volgers. Maar hoe doe je dat meer likes, reacties, commentaren en shares? We geven enkele tips.


Zorg voor goede content
De belangrijkste maar wellicht de moeilijkste tip: goede content. Het is moeilijk te voorspelen welke content veel reactie zal losweken bij je volgers. Ga daarom aan de slag, test en leer. Binnen elk bedrijf liggen de leuke verhalen voor het rapen, soms kleine verhalen soms groot. Belangrijk is om alert te zijn voor deze verhalen en er vervolgens iets mee te doen. Een voorbeeld is onderstaande post van Proximus: een oude antenne Vedrin die gesloopt wordt. Een verhaal waaraan je op het eerste zicht niet zou denken, maar dat Proximus via Facebook als eerste aan haar volgers kon brengen en veel likes, commentaren en delingen teweeg bracht. Toegegeven niet alle verhalen zijn even spectaculair als dit, maar het geeft aan dat er voor Facebook ook veel toffe verhalen kunnen zitten in onverwachte kantjes en hoekjes. Het slopen van een oude antenne, een sterk Facebook-verhaal voor Proximus.



Geven en nemen
Een gesprek met iemand die enkel maar over zichzelf praat is uiterst irritant. Maak daarom op Facebook niet enkel reclame voor jezelf maar geef ook inhoud die een meerwaarde kan zijn voor je volgers. Een regel die je hierbij kan volgen is de ‘Social media rule of thirds’. Deze regelt schrijft voor om je content op sociale media als volgt in te delen:

  • 1/3de van je content is om jezelf en je producten te promoten
  • 1/3de van je content geeft handige tips en trends gelinkt aan je sector
  • 1/3de van je content is gebaseerd op interacties met je klanten, volgers en communityleden. Je kan op Facebook deze interactie opstarten door bijvoorbeeld een vraag te stellen.

Elke relatie is dus geven en nemen, zo ook de relatie met je volgers op Facebook.

Een beeld zegt meer dan…
Uit onderzoek blijkt dat korte posts op Facebook van 80 karakters of minder 66% meer ‘engagement’ (likes, comments en shares) losweken bij je volgers. Dus eerst en vooral: hou het kort! Maar hou het niet enkel bij tekst en maak zoveel als mogelijk gebruik van visuele content zoals foto’s, animated gifs en video’s. Niet enkel ga je meer opvallen in de newsfeed van je volgers maar ook makkelijker likes, comments en share krijgen op visuele inhoud.

Goed gevoel voor timing
Een goede timing is alles! De populaire social sharing tool AddThis analyseerde de data van alle websites die hun tool gebruiken (15 miljoen!) en ontdekte zo de beste tijdstippen om je content te publiceren op je website om gedeeld te worden op sociale media:



Maar je wil daarnaast natuurlijk ook weten wat de beste tijdstippen zijn om op Facebook zelf te posten. De zoekopdracht ‘best times to post on facebook’ levert 61.600.000 resultaten op en samengevat komt het hier op neer:

  • Beste dagen: donderdag en vrijdag
  • Beste tijdstippen: ergens tussen 9u en 19u, met als allerbeste uren 13u en 15u

Eén van die 61.600.000 resultaten: deze infographic van Microsoft op Business Insider. Maar daarnaast kan je ook veel leren door je eigen volgers te analyseren. Een startpunt zijn de statistieken binnen Facebook van je eigen facebook-pagina waar je onder andere kan zien welke dagen en uren dat jouw fans actief zijn op Facebook.


In de statistieken van Facebook kan je zien op welke dagen en tijdstippen jouw fans online zijn. Maar vooral: experimenteer en leer. Dat kan je doen door bijvoorbeeld een week of nog beter twee weken je posts op een vast tijdstip in te plannen, daarna te testen met andere tijdstippen en te vergelijken. Op die manier kom je echt te weten wat werkt voor jouw publiek om een maximum aan likes, comments en shares op je posts te halen.

Boost je berichten
Tenslotte kan je een post op facebook altijd een klein duwtje in de rug geven door ze te adverteren binnen facebook. Met een beperkt budget kan je posts adverteren bij de juiste doelgroep en ook mensen bereiken die jouw pagina niet volgen. Het kan dus niet enkel meer likes, comments en shares op je berichten opleveren maar ook nieuwe volgers.

Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg
Het "twitteren" uit de doeken gedaan
Hi Twitter! Weet je hoe je moet groeien?
Dat de business zal floreren als je Twitter juist inzet, weet Twitter zelf als de beste. Maar toch gaat het met hun eigen groei niet goed. Twitter heeft in de afgelopen drie maanden niet veel nieuwe gebruikers verwelkomd. De magere groei en teleurstellende omzet zorgden ervoor dat het aandeel 9% verloor bij de nabeurshandel in New York.  Twitter, hoe moet je groeien? Als je een probleem niet
De kracht van het taggen
Hashtag hoe?
Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt.  Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste dre
Trouwe klanten creëren is een must
Brandlovers
Trouwe klanten! Dat zijn de klanten die we allemaal willen. Maar wist je dat trouw enkel bestaat wanneer de liefde groter is dan het instinct? Met die wetenschap ben je met de juiste aanpak niet enkel een trouwe klant rijker, maar creëer je 'brandlovers'! Klanten die zich op Twitter uiten over de fijne samenwerking met jou of je bedrijf. Medewerkers die zichzelf identificeren met hun werk. Die
E-mail & social media versterken elkaar én je digitale communicatie
E-mail is dood! E-mail is springlevend! Wat is het nu?
Je hoort dezer dagen veel over kanalen zoals sociale media maar veel minder over e-mail. Een veel gestelde vraag is dan ook: moet ik als bedrijf een nieuwsbrief hebben? Is er nog een rol weggelegd voor e-mail marketing naast al dat social media geweld? Is trop te veel? Een antwoord dat je dan vaak hoort is: mensen krijgen vandaag de dag al zoveel e-mail en spam, het is onmogelijk om op te vall
De beleving zit in een verhaal
Storytelling kun je leren
Koop je dure nachtcrème, dan koop je geen huidverzachtende ingrediënten. Je koopt hoop. Koop je een boek, dan koop je geen spannend verhaal op papier. Je koopt een nieuw leven.   Dat is mijn persoonlijke ‘shopping mindset’. Daarom koop ik zo graag en voel ik me nadien zelden bekocht om veel te dure uitgaven. Naar de bedrijven die ik train om het beste uit hun inspanningen op Social M
De key is tweerichtingsverkeer
De kracht van schaduw en echo
Of ik een parasol heb. Een parasol? Ik? Mijn huis is helaas niet voorzien op schaduwmensen. Ik en schaduw, dat klikt niet. Hou je gezicht altijd naar de zon gericht, en straal!  Als kind was ik extreem introvert. Niemand die mij nu kent gelooft dat nog. Ik ben een stuiterbal, een ongeleid projectiel. Maar regelmatig je ouders tegen visite horen zeggen: ‘Ze komt wel los hoor, ze is gewoon ee
Advertenties personaliseren op je (persoonlijk) profiel
Facebook: tijd voor schoon schip
Avonden tot ver na middernacht surfen op Sunjets, Sunweb, Thomas Cook, Neckermann, Jetair. Reis geboekt! Happy! Maar dat voorwerk en getreuzel doet me soms weer zo verlangen naar die vriendelijke dame van het reisbureau die me met de juiste voorstellen en de perfecte glimlach op mijn ideale bestemming kreeg. Vrij van online stress. En van online pushmarketing. Want vandaag, 4 weken na het boe
Hoe vind je de ROI van je Twitter en LinkedIn account terug?
Social selling index; wat je meten kan, bestaat!
“In 1 week van 52 naar 61 op de social selling index. Echt één van de beste opleidingen die ik in jaren gehad heb en die ook echt werkt!” Deze fijne mail kwam van Elke Bos van T-groep. T-groep heeft haarfijn beseft dat recruiters van nu online in contact moeten staan met zowel hun kandidaten als hun klanten. E-Recruitment en Social Selling zijn interessant in veel sectoren, maar zeker in

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief