Meer likes op Facebook?

Je maakt een pagina voor je bedrijf op Facebook. Het eerste wat je daarna doet is jouw vrienden op Facebook uitnodigen om de pagina te ‘liken’. Al snel stromen de eerste ‘likes’ binnen, maar iets later valt het stil. Maar je wil meer. Tuurlijk wil je meer. Je wil niet enkel je eigen familie en vrienden bereiken via Facebook maar ook klanten en mogelijke prospecten. En gelijk heb je. Uit een Amerikaanse studie blijkt dat 53% van de mensen die een merk of bedrijf volgen op Facebook meer trouw blijven aan dat merk of bedrijf.

Maar niet enkel de ‘likes’ voor je Facebookpagina, maar ook de ‘reacties’ (like, love, haha,..., commentaren en shares) op de berichten die je op Facebook plaatst spelen een belangrijke rol.




Het is niet omdat iemand je pagina volgt dat die persoon ook al je berichten ziet. Hoe? De laatste cijfers zeggen dat gemiddeld slechts 4 tot 6% van je volgers je bericht zal zien. Het is het algoritme van Facebook, Edge Rank genaamd, dat bepaalt of iemand je bericht al dan niet zal zien. Dit algoritme houdt hierbij rekening met een aantal factoren:

  • De intensiteit van de link tussen de persoon die je pagina volgt en jouw pagina, met andere woorden hoe vaak een volger interageert met berichten van jouw pagina, bijvoorbeeld met een like.
  • De algemene populariteit van je bericht, dit wordt bepaald door het totale aantal likes, commentaren en shares van een bericht.
  • En ten slotte de ouderdom van je bericht

Meer ‘likes’, reacties, commentaren en shares op je berichten zorgen er dus voor dat meer van je volgers jouw berichten zien en dus meer in contact komen met je merk of bedrijf. Daarnaast kan het onrechtstreeks tot meer volgers voor je facebookpagina leiden omdat je ook meer zichtbaar wordt bij vrienden van jouw vrienden of volgers. Maar hoe doe je dat meer likes, reacties, commentaren en shares? We geven enkele tips.


Zorg voor goede content
De belangrijkste maar wellicht de moeilijkste tip: goede content. Het is moeilijk te voorspelen welke content veel reactie zal losweken bij je volgers. Ga daarom aan de slag, test en leer. Binnen elk bedrijf liggen de leuke verhalen voor het rapen, soms kleine verhalen soms groot. Belangrijk is om alert te zijn voor deze verhalen en er vervolgens iets mee te doen. Een voorbeeld is onderstaande post van Proximus: een oude antenne Vedrin die gesloopt wordt. Een verhaal waaraan je op het eerste zicht niet zou denken, maar dat Proximus via Facebook als eerste aan haar volgers kon brengen en veel likes, commentaren en delingen teweeg bracht. Toegegeven niet alle verhalen zijn even spectaculair als dit, maar het geeft aan dat er voor Facebook ook veel toffe verhalen kunnen zitten in onverwachte kantjes en hoekjes. Het slopen van een oude antenne, een sterk Facebook-verhaal voor Proximus.



Geven en nemen
Een gesprek met iemand die enkel maar over zichzelf praat is uiterst irritant. Maak daarom op Facebook niet enkel reclame voor jezelf maar geef ook inhoud die een meerwaarde kan zijn voor je volgers. Een regel die je hierbij kan volgen is de ‘Social media rule of thirds’. Deze regelt schrijft voor om je content op sociale media als volgt in te delen:

  • 1/3de van je content is om jezelf en je producten te promoten
  • 1/3de van je content geeft handige tips en trends gelinkt aan je sector
  • 1/3de van je content is gebaseerd op interacties met je klanten, volgers en communityleden. Je kan op Facebook deze interactie opstarten door bijvoorbeeld een vraag te stellen.

Elke relatie is dus geven en nemen, zo ook de relatie met je volgers op Facebook.

Een beeld zegt meer dan…
Uit onderzoek blijkt dat korte posts op Facebook van 80 karakters of minder 66% meer ‘engagement’ (likes, comments en shares) losweken bij je volgers. Dus eerst en vooral: hou het kort! Maar hou het niet enkel bij tekst en maak zoveel als mogelijk gebruik van visuele content zoals foto’s, animated gifs en video’s. Niet enkel ga je meer opvallen in de newsfeed van je volgers maar ook makkelijker likes, comments en share krijgen op visuele inhoud.

Goed gevoel voor timing
Een goede timing is alles! De populaire social sharing tool AddThis analyseerde de data van alle websites die hun tool gebruiken (15 miljoen!) en ontdekte zo de beste tijdstippen om je content te publiceren op je website om gedeeld te worden op sociale media:



Maar je wil daarnaast natuurlijk ook weten wat de beste tijdstippen zijn om op Facebook zelf te posten. De zoekopdracht ‘best times to post on facebook’ levert 61.600.000 resultaten op en samengevat komt het hier op neer:

  • Beste dagen: donderdag en vrijdag
  • Beste tijdstippen: ergens tussen 9u en 19u, met als allerbeste uren 13u en 15u

Eén van die 61.600.000 resultaten: deze infographic van Microsoft op Business Insider. Maar daarnaast kan je ook veel leren door je eigen volgers te analyseren. Een startpunt zijn de statistieken binnen Facebook van je eigen facebook-pagina waar je onder andere kan zien welke dagen en uren dat jouw fans actief zijn op Facebook.


In de statistieken van Facebook kan je zien op welke dagen en tijdstippen jouw fans online zijn. Maar vooral: experimenteer en leer. Dat kan je doen door bijvoorbeeld een week of nog beter twee weken je posts op een vast tijdstip in te plannen, daarna te testen met andere tijdstippen en te vergelijken. Op die manier kom je echt te weten wat werkt voor jouw publiek om een maximum aan likes, comments en shares op je posts te halen.

Boost je berichten
Tenslotte kan je een post op facebook altijd een klein duwtje in de rug geven door ze te adverteren binnen facebook. Met een beperkt budget kan je posts adverteren bij de juiste doelgroep en ook mensen bereiken die jouw pagina niet volgen. Het kan dus niet enkel meer likes, comments en shares op je berichten opleveren maar ook nieuwe volgers.

Zomerse social media tips!
5 tips voor de Summer Slowdown
Is het kort door de bocht als ik ervan uit ga dat veel sectoren tijdens de zomermaanden een ‘rustigere’ periode tegemoet gaan? Voor de meeste bedrijven biedt deze periode doorgaans wat ademruimte en tijd om de batterijen terug op te laden. Maar anderzijds kan dit ook betekenen dat je een uitdagendere periode moet doorkomen. Hoe zorg je er juist voor dat je in het vizier blijft tijdens
Euro Gijbels zet in op Company Branding en Social Media
Digitaal marketingproject bij Euro Gijbels
Euro Gijbels is een groente- en fruit distributeur in Geel met een eigen vestiging in Spanje. Het familiebedrijf staat voor kwaliteit, flexibele service en een gedrevenheid om te innoveren. Euro Gijbels heeft alles in eigen beheer, van aankoop tot verpakking en van transport tot IT. Behalve groenten en fruit biedt de familie ook een 4de gamma aan waaronder versneden producten, olijven, soep en kru
Tips & tricks
Heb jij al een back-up plan?
Wat zou jij doen moest je je data kwijt zijn? Of het nu gaat om foto’s op je telefoon of persoonlijke bestanden die je op je lokale laptop hebt bewaard, we besteden weinig aandacht aan het maken van een back-up hiervan. Toch kan het 'verliezen' van deze data voor jou erg vervelende gevolgen hebben en gebeurt dit meestal ook wanneer dit jou het minst uitkomt. Uit onderzoek is geb
Pin plezier!
Nieuw! Organiseer je Pinterest pins en borden nu nog beter
Het social mediakanaal Pinterest heeft een aantal nieuwe functies geïntroduceerd op hun platform. Zo kan je onder andere borden archiveren en pins in je eigen volgorde zetten. Pinterest heeft deze functies mogelijk gemaakt, zodat gebruikers gemakkelijker kunnen plannen en een beter overzicht hebben over hun projecten. We zetten graag de nieuwe features voor je op een rijtje: Secties toevoeg
Stel -hoe dan ook- de klant altijd centraal
The battle of the departments
“Zorg dat je salesmensen eindelijk in het gareel lopen. Zij zijn nooit in orde met hun bezoekrapportjes en leven van dag tot dag. Anders wordt ‘marketing automation’ natuurlijk nooit wat!” De zaal lag in een deuk om de tip van deze spreker. Alle marketeers knikten bevestigend en knipogend naar elkaar. Ik zat erbij. En keek rond. Voelde de stomp op mijn oude saleshart. Even vechten tegen
Nieuw jaar, nieuwe opportuniteiten
5 Digitale Marketing Trends voor 2018
Het nieuwe jaar is net begonnen. Prachtig moment om terug te kijken op een boeiend 2017, maar vooral ook uit te kijken naar een nieuw jaar vol verse opportuniteiten en trends. Niets is een zekerheid, maar toch lijsten we graag even de voorspelde digitale marketing trends voor het jaar 2018 op. Ready, set, go! Video3 In Digital Marketing kwam video reeds uitgebreid aan bod. Toch zijn er enk
You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Content delen en creëren om bekendheid op te bouwen
Waarom LinkedIn onmisbaar is voor kleine ondernemingen
Van alle sociale netwerken heeft LinkedIn ongetwijfeld het meest professionele imago. Moet je daar als zelfstandig ondernemer zijn? En hoe pak je dat aan? Moet je aanwezig zijn op LinkedIn? De vraag stellen, is ze beantwoorden. Natuurlijk moet je daar aanwezig zijn. LinkedIn is zoveel meer dan een kanaal waar je personeel kan vinden en waar je jezelf aan potentiële werkgevers kan voorstellen.
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief