Hi Twitter! Weet je hoe je moet groeien?

Dat de business zal floreren als je Twitter juist inzet, weet Twitter zelf als de beste. Maar toch gaat het met hun eigen groei niet goed. Twitter heeft in de afgelopen drie maanden niet veel nieuwe gebruikers verwelkomd. De magere groei en teleurstellende omzet zorgden ervoor dat het aandeel 9% verloor bij de nabeurshandel in New York. 

Twitter, hoe moet je groeien? Als je een probleem niet opgelost krijgt, is dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet. Zei Einstein dit ooit? Er rouleren wel meer quotes die hij nooit beweerd heeft, dus zeg maar dat ik het gezegd heb.

  

 

Hoewel ik absoluut overtuigd ben van de kracht van Twitter, kan ik wel wat redenen bedenken wat die problemen zijn. En waarom mensen afhaken. Of nooit de stap nemen om het te ontdekken. Twee verschillende invalshoeken natuurlijk.

De afhakers?

  • Ik lees te veel verbitterde mensen en ruziezoekers
  • Ik zie te weinig foto’s en video Ik kan amper mensen vinden die ik ken 
  • Ik lees een puinhoop aan tweets; politiek, fun, reclame alles stroomt binnen
  • Ik erger me aan de vele commerciële accounts
  • Ik krijg amper reactie als ik iets tweet. Tegen wie praat ik? Tegen mezelf?
  • Ik kan informatie die ik van Twitter wil halen overal vinden.
  • Ik krijg mijn ei niet in 140 lettertekens kwijt
  • Twitter kost me te veel tijd
  • Ik wil mijn leven meer offline dan online gaan leven

Natuurlijk, voor alles is een oplossing. Zure, boze, humorloze mensen kun je ontvolgen. De ‘advanced search’ op Twitter is recent echt mooi geoptimaliseerd. Foto’s en video kun je toevoegen. Maar eerlijk? Daar ga ik voor naar Instagram. Een mooiere integratie met Instagram zou zeker fijn zijn.

Geen reactie? Er wordt pas op jou gereageerd als je zelf ook reageert op mensen. Zo werkt dat toch ook als je in een café iets wil zeggen? De tweets een puinhoop? Klopt. Ik lees nooit mijn timeline, enkel mijn lijsten. Anders draai ik door van de overload.

De commerciële accounts zouden dringend een opleiding nodig hebben, hoe je menselijk en leuk kunt tweeten. Zonder commercieel te zenden sterk te staan. Krijg jij je boodschap niet in 140 lettertekens? Schrijf een blog en hang hem in je tweet. Je wordt echt wel opengeklikt als het boeiend lijkt. De plannen om de tweets langer te maken gaat veel leesvoer geven. En dus nog meer afhakers.

Al die gekke namen als @skinnyblub69 en @zotjezondernaam. Hoe weet je nou dat dat gewoon Wilma Peeters en Jef Jansen zijn. Dat blijft een lastige. Net als de mensen die zich opgesloten hebben achter stevige slotjes. Maar geloof mij, mensen gaan volgen die je nog niet kent is echt leuker dan mensen volgen die je wel kent. Dat noemen ze netwerken en je blik verruimen.

Al deze simpele oplossingen vragen kennis. En tijd. En gerichte oplossingen voor een stukje vereenvoudiging vanuit de kant van Twitter. En dat gebrek aan kennis, tijd en gerichte oplossingen is de reden dat er geen nieuwe gebruikers bijkomen. Bovendien zou Twitter zelf ook met een stukje webcare mogen beginnen. Practice what you preach!

 

 

Je kunt natuurlijk een opleiding bij mij volgen, maar de essentie is dat het voor een nieuwe gebruiker te ingewikkeld lijkt. Zoals alle 25-plussers dol worden van de complexiteit van Snapchat, zo ziet iedereen die nieuw is op Twitter ook het licht nog niet. Een kippenhok waar iedereen door elkaar kakelt. Geen tips van Twitter hoe je het leuk kunt maken, hoe je kunt groeien. Hoe je geen account blijft dat 300 mensen volgt en zelf maar 21 volgers heeft. Want dat frustreert. Hoe je reacties krijgt op wat je zegt. Hoe die lijsten werken. En de analytics. Want daar zie je hoeveel mensen je tweet bekeken, belangrijker dan die 2 likes.

Tijd is een gemakkelijke. Zodra iets leuk wordt, zodra je return ziet van je inspanningen, is er geen tijd meer. Want wat is tijd nou eigenlijk. Tijd bestaat alleen maar omdat anders alles tegelijk zou gebeuren. En dat heeft Einstein zeker weten ooit gezegd.

Ik ben na 7 jaar nog steeds blij met Twitter. Heeft het me veel tijd gekost? Ja, maar het heeft me zoveel meer opgeleverd. De laatste afhaakreden is dan ook de enige waar Twitter zelf weinig mee kan: "Ik wil mijn leven meer offline dan online gaan leven". Dat moet je zelf doen. Die smartphone af en toe even uitzetten. En offline genieten van de zon. Van een wijntje. En van een goed boek.

Verhoog je omzet met een digitale strategie
Hoe zet je digitale marketing in binnen je onderneming?
“We moeten inzetten op social media want onze concurrenten doen dat ook!”, is een stelling die ik vaak te horen krijg. Dat zou natuurlijk niet de reden mogen zijn om ermee te starten. Uiteraard moet je social media inzetten als bedrijf… en dringend als je dat nog niet doet. Maar doe dit om je eigen onderneming naar een hoger niveau te tillen.          
Klantencase
Ambassadors! De ogen, oren en stem van je bedrijf
Actief Interim is een uitzendgroep met ambitie! Ze zijn dan ook niet voor niets één van de snelst groeiende uitzendgroepen van België. Op 30 jaar tijd klom Actief op tot de zevende plaats in de Interim Ranking van de Trends Top 30 000. En de groei zet zich voort met een duidelijke ambitie: doorgroeien tot de top 5 van de interimranking en blijven werken aan de verdere uitbouw van een volledig n
Euro Gijbels zet in op Company Branding en Social Media
Digitaal marketingproject bij Euro Gijbels
Euro Gijbels is een groente- en fruit distributeur in Geel met een eigen vestiging in Spanje. Het familiebedrijf staat voor kwaliteit, flexibele service en een gedrevenheid om te innoveren. Euro Gijbels heeft alles in eigen beheer, van aankoop tot verpakking en van transport tot IT. Behalve groenten en fruit biedt de familie ook een 4de gamma aan waaronder versneden producten, olijven, soep en kru
Zomerse social media tips!
5 tips voor de Summer Slowdown
Is het kort door de bocht als ik ervan uit ga dat veel sectoren tijdens de zomermaanden een ‘rustigere’ periode tegemoet gaan? Voor de meeste bedrijven biedt deze periode doorgaans wat ademruimte en tijd om de batterijen terug op te laden. Maar anderzijds kan dit ook betekenen dat je een uitdagendere periode moet doorkomen. Hoe zorg je er juist voor dat je in het vizier blijft tijdens
Tips & tricks
Heb jij al een back-up plan?
Wat zou jij doen moest je je data kwijt zijn? Of het nu gaat om foto’s op je telefoon of persoonlijke bestanden die je op je lokale laptop hebt bewaard, we besteden weinig aandacht aan het maken van een back-up hiervan. Toch kan het 'verliezen' van deze data voor jou erg vervelende gevolgen hebben en gebeurt dit meestal ook wanneer dit jou het minst uitkomt. Uit onderzoek is geb
Pin plezier!
Nieuw! Organiseer je Pinterest pins en borden nu nog beter
Het social mediakanaal Pinterest heeft een aantal nieuwe functies geïntroduceerd op hun platform. Zo kan je onder andere borden archiveren en pins in je eigen volgorde zetten. Pinterest heeft deze functies mogelijk gemaakt, zodat gebruikers gemakkelijker kunnen plannen en een beter overzicht hebben over hun projecten. We zetten graag de nieuwe features voor je op een rijtje: Secties toevoeg
Stel -hoe dan ook- de klant altijd centraal
The battle of the departments
“Zorg dat je salesmensen eindelijk in het gareel lopen. Zij zijn nooit in orde met hun bezoekrapportjes en leven van dag tot dag. Anders wordt ‘marketing automation’ natuurlijk nooit wat!” De zaal lag in een deuk om de tip van deze spreker. Alle marketeers knikten bevestigend en knipogend naar elkaar. Ik zat erbij. En keek rond. Voelde de stomp op mijn oude saleshart. Even vechten tegen
Nieuw jaar, nieuwe opportuniteiten
5 Digitale Marketing Trends voor 2018
Het nieuwe jaar is net begonnen. Prachtig moment om terug te kijken op een boeiend 2017, maar vooral ook uit te kijken naar een nieuw jaar vol verse opportuniteiten en trends. Niets is een zekerheid, maar toch lijsten we graag even de voorspelde digitale marketing trends voor het jaar 2018 op. Ready, set, go! Video3 In Digital Marketing kwam video reeds uitgebreid aan bod. Toch zijn er enk
You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief