Hi Twitter! Weet je hoe je moet groeien?

Dat de business zal floreren als je Twitter juist inzet, weet Twitter zelf als de beste. Maar toch gaat het met hun eigen groei niet goed. Twitter heeft in de afgelopen drie maanden niet veel nieuwe gebruikers verwelkomd. De magere groei en teleurstellende omzet zorgden ervoor dat het aandeel 9% verloor bij de nabeurshandel in New York. 

Twitter, hoe moet je groeien? Als je een probleem niet opgelost krijgt, is dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet. Zei Einstein dit ooit? Er rouleren wel meer quotes die hij nooit beweerd heeft, dus zeg maar dat ik het gezegd heb.

  

 

Hoewel ik absoluut overtuigd ben van de kracht van Twitter, kan ik wel wat redenen bedenken wat die problemen zijn. En waarom mensen afhaken. Of nooit de stap nemen om het te ontdekken. Twee verschillende invalshoeken natuurlijk.

De afhakers?

  • Ik lees te veel verbitterde mensen en ruziezoekers
  • Ik zie te weinig foto’s en video Ik kan amper mensen vinden die ik ken 
  • Ik lees een puinhoop aan tweets; politiek, fun, reclame alles stroomt binnen
  • Ik erger me aan de vele commerciële accounts
  • Ik krijg amper reactie als ik iets tweet. Tegen wie praat ik? Tegen mezelf?
  • Ik kan informatie die ik van Twitter wil halen overal vinden.
  • Ik krijg mijn ei niet in 140 lettertekens kwijt
  • Twitter kost me te veel tijd
  • Ik wil mijn leven meer offline dan online gaan leven

Natuurlijk, voor alles is een oplossing. Zure, boze, humorloze mensen kun je ontvolgen. De ‘advanced search’ op Twitter is recent echt mooi geoptimaliseerd. Foto’s en video kun je toevoegen. Maar eerlijk? Daar ga ik voor naar Instagram. Een mooiere integratie met Instagram zou zeker fijn zijn.

Geen reactie? Er wordt pas op jou gereageerd als je zelf ook reageert op mensen. Zo werkt dat toch ook als je in een café iets wil zeggen? De tweets een puinhoop? Klopt. Ik lees nooit mijn timeline, enkel mijn lijsten. Anders draai ik door van de overload.

De commerciële accounts zouden dringend een opleiding nodig hebben, hoe je menselijk en leuk kunt tweeten. Zonder commercieel te zenden sterk te staan. Krijg jij je boodschap niet in 140 lettertekens? Schrijf een blog en hang hem in je tweet. Je wordt echt wel opengeklikt als het boeiend lijkt. De plannen om de tweets langer te maken gaat veel leesvoer geven. En dus nog meer afhakers.

Al die gekke namen als @skinnyblub69 en @zotjezondernaam. Hoe weet je nou dat dat gewoon Wilma Peeters en Jef Jansen zijn. Dat blijft een lastige. Net als de mensen die zich opgesloten hebben achter stevige slotjes. Maar geloof mij, mensen gaan volgen die je nog niet kent is echt leuker dan mensen volgen die je wel kent. Dat noemen ze netwerken en je blik verruimen.

Al deze simpele oplossingen vragen kennis. En tijd. En gerichte oplossingen voor een stukje vereenvoudiging vanuit de kant van Twitter. En dat gebrek aan kennis, tijd en gerichte oplossingen is de reden dat er geen nieuwe gebruikers bijkomen. Bovendien zou Twitter zelf ook met een stukje webcare mogen beginnen. Practice what you preach!

 

 

Je kunt natuurlijk een opleiding bij mij volgen, maar de essentie is dat het voor een nieuwe gebruiker te ingewikkeld lijkt. Zoals alle 25-plussers dol worden van de complexiteit van Snapchat, zo ziet iedereen die nieuw is op Twitter ook het licht nog niet. Een kippenhok waar iedereen door elkaar kakelt. Geen tips van Twitter hoe je het leuk kunt maken, hoe je kunt groeien. Hoe je geen account blijft dat 300 mensen volgt en zelf maar 21 volgers heeft. Want dat frustreert. Hoe je reacties krijgt op wat je zegt. Hoe die lijsten werken. En de analytics. Want daar zie je hoeveel mensen je tweet bekeken, belangrijker dan die 2 likes.

Tijd is een gemakkelijke. Zodra iets leuk wordt, zodra je return ziet van je inspanningen, is er geen tijd meer. Want wat is tijd nou eigenlijk. Tijd bestaat alleen maar omdat anders alles tegelijk zou gebeuren. En dat heeft Einstein zeker weten ooit gezegd.

Ik ben na 7 jaar nog steeds blij met Twitter. Heeft het me veel tijd gekost? Ja, maar het heeft me zoveel meer opgeleverd. De laatste afhaakreden is dan ook de enige waar Twitter zelf weinig mee kan: "Ik wil mijn leven meer offline dan online gaan leven". Dat moet je zelf doen. Die smartphone af en toe even uitzetten. En offline genieten van de zon. Van een wijntje. En van een goed boek.

Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg
De kracht van het taggen
Hashtag hoe?
Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt.  Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste dre
Trouwe klanten creëren is een must
Brandlovers
Trouwe klanten! Dat zijn de klanten die we allemaal willen. Maar wist je dat trouw enkel bestaat wanneer de liefde groter is dan het instinct? Met die wetenschap ben je met de juiste aanpak niet enkel een trouwe klant rijker, maar creëer je 'brandlovers'! Klanten die zich op Twitter uiten over de fijne samenwerking met jou of je bedrijf. Medewerkers die zichzelf identificeren met hun werk. Die
E-mail & social media versterken elkaar én je digitale communicatie
E-mail is dood! E-mail is springlevend! Wat is het nu?
Je hoort dezer dagen veel over kanalen zoals sociale media maar veel minder over e-mail. Een veel gestelde vraag is dan ook: moet ik als bedrijf een nieuwsbrief hebben? Is er nog een rol weggelegd voor e-mail marketing naast al dat social media geweld? Is trop te veel? Een antwoord dat je dan vaak hoort is: mensen krijgen vandaag de dag al zoveel e-mail en spam, het is onmogelijk om op te vall
De beleving zit in een verhaal
Storytelling kun je leren
Koop je dure nachtcrème, dan koop je geen huidverzachtende ingrediënten. Je koopt hoop. Koop je een boek, dan koop je geen spannend verhaal op papier. Je koopt een nieuw leven.   Dat is mijn persoonlijke ‘shopping mindset’. Daarom koop ik zo graag en voel ik me nadien zelden bekocht om veel te dure uitgaven. Naar de bedrijven die ik train om het beste uit hun inspanningen op Social M
De key is tweerichtingsverkeer
De kracht van schaduw en echo
Of ik een parasol heb. Een parasol? Ik? Mijn huis is helaas niet voorzien op schaduwmensen. Ik en schaduw, dat klikt niet. Hou je gezicht altijd naar de zon gericht, en straal!  Als kind was ik extreem introvert. Niemand die mij nu kent gelooft dat nog. Ik ben een stuiterbal, een ongeleid projectiel. Maar regelmatig je ouders tegen visite horen zeggen: ‘Ze komt wel los hoor, ze is gewoon ee
Advertenties personaliseren op je (persoonlijk) profiel
Facebook: tijd voor schoon schip
Avonden tot ver na middernacht surfen op Sunjets, Sunweb, Thomas Cook, Neckermann, Jetair. Reis geboekt! Happy! Maar dat voorwerk en getreuzel doet me soms weer zo verlangen naar die vriendelijke dame van het reisbureau die me met de juiste voorstellen en de perfecte glimlach op mijn ideale bestemming kreeg. Vrij van online stress. En van online pushmarketing. Want vandaag, 4 weken na het boe
Hoe vind je de ROI van je Twitter en LinkedIn account terug?
Social selling index; wat je meten kan, bestaat!
“In 1 week van 52 naar 61 op de social selling index. Echt één van de beste opleidingen die ik in jaren gehad heb en die ook echt werkt!” Deze fijne mail kwam van Elke Bos van T-groep. T-groep heeft haarfijn beseft dat recruiters van nu online in contact moeten staan met zowel hun kandidaten als hun klanten. E-Recruitment en Social Selling zijn interessant in veel sectoren, maar zeker in
5 tips die zorgen voor meer interactie
Meer likes op Facebook?
Je maakt een pagina voor je bedrijf op Facebook. Het eerste wat je daarna doet is jouw vrienden op Facebook uitnodigen om de pagina te ‘liken’. Al snel stromen de eerste ‘likes’ binnen, maar iets later valt het stil. Maar je wil meer. Tuurlijk wil je meer. Je wil niet enkel je eigen familie en vrienden bereiken via Facebook maar ook klanten en mogelijke prospecten. En gelijk heb je. Uit ee

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief