Hi Twitter! Weet je hoe je moet groeien?

Dat de business zal floreren als je Twitter juist inzet, weet Twitter zelf als de beste. Maar toch gaat het met hun eigen groei niet goed. Twitter heeft in de afgelopen drie maanden niet veel nieuwe gebruikers verwelkomd. De magere groei en teleurstellende omzet zorgden ervoor dat het aandeel 9% verloor bij de nabeurshandel in New York. 

Twitter, hoe moet je groeien? Als je een probleem niet opgelost krijgt, is dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet. Zei Einstein dit ooit? Er rouleren wel meer quotes die hij nooit beweerd heeft, dus zeg maar dat ik het gezegd heb.

  

 

Hoewel ik absoluut overtuigd ben van de kracht van Twitter, kan ik wel wat redenen bedenken wat die problemen zijn. En waarom mensen afhaken. Of nooit de stap nemen om het te ontdekken. Twee verschillende invalshoeken natuurlijk.

De afhakers?

  • Ik lees te veel verbitterde mensen en ruziezoekers
  • Ik zie te weinig foto’s en video Ik kan amper mensen vinden die ik ken 
  • Ik lees een puinhoop aan tweets; politiek, fun, reclame alles stroomt binnen
  • Ik erger me aan de vele commerciële accounts
  • Ik krijg amper reactie als ik iets tweet. Tegen wie praat ik? Tegen mezelf?
  • Ik kan informatie die ik van Twitter wil halen overal vinden.
  • Ik krijg mijn ei niet in 140 lettertekens kwijt
  • Twitter kost me te veel tijd
  • Ik wil mijn leven meer offline dan online gaan leven

Natuurlijk, voor alles is een oplossing. Zure, boze, humorloze mensen kun je ontvolgen. De ‘advanced search’ op Twitter is recent echt mooi geoptimaliseerd. Foto’s en video kun je toevoegen. Maar eerlijk? Daar ga ik voor naar Instagram. Een mooiere integratie met Instagram zou zeker fijn zijn.

Geen reactie? Er wordt pas op jou gereageerd als je zelf ook reageert op mensen. Zo werkt dat toch ook als je in een café iets wil zeggen? De tweets een puinhoop? Klopt. Ik lees nooit mijn timeline, enkel mijn lijsten. Anders draai ik door van de overload.

De commerciële accounts zouden dringend een opleiding nodig hebben, hoe je menselijk en leuk kunt tweeten. Zonder commercieel te zenden sterk te staan. Krijg jij je boodschap niet in 140 lettertekens? Schrijf een blog en hang hem in je tweet. Je wordt echt wel opengeklikt als het boeiend lijkt. De plannen om de tweets langer te maken gaat veel leesvoer geven. En dus nog meer afhakers.

Al die gekke namen als @skinnyblub69 en @zotjezondernaam. Hoe weet je nou dat dat gewoon Wilma Peeters en Jef Jansen zijn. Dat blijft een lastige. Net als de mensen die zich opgesloten hebben achter stevige slotjes. Maar geloof mij, mensen gaan volgen die je nog niet kent is echt leuker dan mensen volgen die je wel kent. Dat noemen ze netwerken en je blik verruimen.

Al deze simpele oplossingen vragen kennis. En tijd. En gerichte oplossingen voor een stukje vereenvoudiging vanuit de kant van Twitter. En dat gebrek aan kennis, tijd en gerichte oplossingen is de reden dat er geen nieuwe gebruikers bijkomen. Bovendien zou Twitter zelf ook met een stukje webcare mogen beginnen. Practice what you preach!

 

 

Je kunt natuurlijk een opleiding bij mij volgen, maar de essentie is dat het voor een nieuwe gebruiker te ingewikkeld lijkt. Zoals alle 25-plussers dol worden van de complexiteit van Snapchat, zo ziet iedereen die nieuw is op Twitter ook het licht nog niet. Een kippenhok waar iedereen door elkaar kakelt. Geen tips van Twitter hoe je het leuk kunt maken, hoe je kunt groeien. Hoe je geen account blijft dat 300 mensen volgt en zelf maar 21 volgers heeft. Want dat frustreert. Hoe je reacties krijgt op wat je zegt. Hoe die lijsten werken. En de analytics. Want daar zie je hoeveel mensen je tweet bekeken, belangrijker dan die 2 likes.

Tijd is een gemakkelijke. Zodra iets leuk wordt, zodra je return ziet van je inspanningen, is er geen tijd meer. Want wat is tijd nou eigenlijk. Tijd bestaat alleen maar omdat anders alles tegelijk zou gebeuren. En dat heeft Einstein zeker weten ooit gezegd.

Ik ben na 7 jaar nog steeds blij met Twitter. Heeft het me veel tijd gekost? Ja, maar het heeft me zoveel meer opgeleverd. De laatste afhaakreden is dan ook de enige waar Twitter zelf weinig mee kan: "Ik wil mijn leven meer offline dan online gaan leven". Dat moet je zelf doen. Die smartphone af en toe even uitzetten. En offline genieten van de zon. Van een wijntje. En van een goed boek.

You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Wordt Instagram de ondergang van Snapchat?
Stories, the battle
Let me tell you a story… Er was eens een tijd waarin ik enkel picture perfect momenten met minstens 1 filter, aangepaste kleuren en betere lichtinval postte. Ja, mijn leven moest toch fabulous, fun, boeiend en cool overkomen online? Niet veel later begonnen deze perfecte, en vaak fake, foto’s te vervelen en kwam Snapchat met zijn stories op het toneel. Die deden me eraan herinneren dat o
Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg
De kracht van het taggen
Hashtag hoe?
Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt.  Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste dre
Trouwe klanten creëren is een must
Brandlovers
Trouwe klanten! Dat zijn de klanten die we allemaal willen. Maar wist je dat trouw enkel bestaat wanneer de liefde groter is dan het instinct? Met die wetenschap ben je met de juiste aanpak niet enkel een trouwe klant rijker, maar creëer je 'brandlovers'! Klanten die zich op Twitter uiten over de fijne samenwerking met jou of je bedrijf. Medewerkers die zichzelf identificeren met hun werk. Die
E-mail & social media versterken elkaar én je digitale communicatie
E-mail is dood! E-mail is springlevend! Wat is het nu?
Je hoort dezer dagen veel over kanalen zoals sociale media maar veel minder over e-mail. Een veel gestelde vraag is dan ook: moet ik als bedrijf een nieuwsbrief hebben? Is er nog een rol weggelegd voor e-mail marketing naast al dat social media geweld? Is trop te veel? Een antwoord dat je dan vaak hoort is: mensen krijgen vandaag de dag al zoveel e-mail en spam, het is onmogelijk om op te vall
De beleving zit in een verhaal
Storytelling kun je leren
Koop je dure nachtcrème, dan koop je geen huidverzachtende ingrediënten. Je koopt hoop. Koop je een boek, dan koop je geen spannend verhaal op papier. Je koopt een nieuw leven.   Dat is mijn persoonlijke ‘shopping mindset’. Daarom koop ik zo graag en voel ik me nadien zelden bekocht om veel te dure uitgaven. Naar de bedrijven die ik train om het beste uit hun inspanningen op Social M
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief